• Vicke0­1
    Äldre 10 Dec 13:40
    21112 visningar
    9 svar
    9
    21112

    Göra egen tårta, vad passar med Ahlgrens bilar-fluff?

    Eftersom jag gillar att pyssla så funderar jag på att göra vår tårta själv (har 6 månader på mig att öva), och jag behöver hjälp med en smakkombination. Min blivande är galet kräsen när det gäller frukt så alla såna fyllningar (utom banan) går bort. Jag hittade ett recept på Ahlgrens bilar-fluff som jag tror hade blivit bra för det är bådas favoritgodis


    Det jag behöver hjälp med är om ni tror att det funkar att göra chokladbottnar och sedan bara ha fluffet som fyllning? Eller ska man bryta av med någonting annat? Funkar choklad och Ahlgrens bilar ihop? Ska testbaka lite i mellandagarna men ändå kul att höra andras åsikter och idéer.


     


    Sedan är jag osäker på om jag ska täcka tårtan med grädde eller sugarpaste. Jag vill helst göra klart tårtan dagen innan och grädden kan ju bli lite tråkig av att stå i kylen. Dessutom vill jag gärna dekorera med sugarpasteblommor och det gör sig nog bäst mot en slät "sugarpastebakgrund".

  • Svar på tråden Göra egen tårta, vad passar med Ahlgrens bilar-fluff?
  • Äldre 10 Dec 13:45
    #1

    Som du säger är grädde inte så kul dagen efter och själv tycker jag att sugarpaste bara är för sött. Jag skulle nog satsa på en frosting gjord på ex philadelfia och någon smaksättning. Det tror jag blir mycket godare och dessutom mer lättjobbat än grädde:)

  • Vicke0­1
    Äldre 10 Dec 13:58
    #2

    Frosting låter som en bra idé, tänkte inte ens på det

  • Äldre 10 Dec 14:35
    #3

    Jag håller med om att sugarpaste kan bli lite väl sött, speciellt i kombination med det väldigt söta innehållet. Jag skulle nog försökta hitta något att bryta av det söta med. Choklad är sött och Ahlgrensbilar är sött.

    Jag förstår dock din tanke om att sugarpasteblommor gör sig bäst mot en slät bakgrund som sugarpast. Det kan jag hålla med om, beroende på hur blommorna ser ut och hur du tänkt att dom ska sitta. Du kanske kan dekorera med något annat dock? :) Om det inte skulle bli bra med såna blommor.


  • Grodpr­insens brud
    Äldre 10 Dec 15:58
    #4

    Tänk på att prova dig fram till rätt kombo mellan grädde och Ahlgrens!!! Det är jättemycket gelatin i just Ahlgrens så standardreceptet på fluff stämmer inte, man måste ta väldigt lite bilar annars blir det en platt kräm istället för fluff. Gott i och för sig men inte så snyggt i en större tårta..


  • Burre
    Äldre 10 Dec 16:12
    #5

    www.lindarunn.se. Hon har massa roliga recept och tips :). Lycka till! Kram


  • Tooie
    Äldre 10 Dec 16:20
    #6

    Jag hade kombinerat med dumle fluff, smörkräm och marsipan.. Den kombinationen är en vinnare! :)

  • Vicke0­1
    Äldre 10 Dec 19:07
    #7

    Här ska det bli baka av, tack för alla tips!

  • MissLi­noubli
    Äldre 10 Dec 19:52
    #8

    Glasskräm brukar jag ha till bilar fluffen och vaniljbotten. Galet gott är det. :)

  • Äldre 10 Dec 19:55
    #9

    Jag var påväg att säga hallonmousse... men sen såg jag att ni inte gillade frukt och bär Flört

    Men om du ska ha chokladbottnar och fluff så tror jag att du måste bryta av med något syrligt, annars kommer det att kännas som att äta en påse lösgodis i tårtform.
    Limecurd som man vispar ihop med vispgrädde ger en riktigt god och syrlig mousse, men man måste tillsätta gelatin (har inget recept, det beror på hur mycket grädde och hur mycket curd du har, så prova dig fram) 

    Jag skulle haft sugerpaste på min tårta, men det sket sig, ena moussen blev för lös så det gick inte att täcka tårtan, den ville bara kollapsa. Så det blev grädde. Och jag spritsade på grädden kvällen innan.
    Tårtan såg jättebra ut och smakade inget konstigt även om jag gjorde det dagen innan.
    Sockerpasta och grädde är dock ingen bra kombination. Sockerpasta smälter i kontakt med grädde, så att lägga sockerblommor på en gräddtårta är inte så bra alltså...
    Men en smörkräm eller frosting är nog en bra lösning. Försök hitta någon som inte är så supersöt då bara Glad 

Svar på tråden Göra egen tårta, vad passar med Ahlgrens bilar-fluff?