• Solsken

Ringar och mat

Hej!

Hoppas att någon kan komma med bra tips till mig.

Jag och min sambo är i planeringsstadiet inför vårt bröllop. Jag älskar att sitta och planera och fundera över detta.

Det jag undrar lite över är.
    Hur vanligt är det att man som kvinna "bara" har en vigselring och ingen förlovningsring?
    Vi förlovade oss för 8 år sen och tänkte väl inte så mycket på att man en dag ska ha en till ring som ska passa bra ihop med förlovningsringen. Vi är inte längre så förtjusta i våra förlovningsringar och tänker byta. Jag har funderat fram och tillbaka om jag kanske bara ska ha en vigselring istället för två.
    Vi vet på ett ungefär hur vi skulle vilja att ringarna ser ut men inte att dom ska vara alltför dyra.

Sen det här med maten. Vi tänker oss buffé. Tips på vad man kan ha?

Hoppas någon vänlig själ har lust att bolla tankar och idéer med mig :)
    /Solsken

• Svar på tråden Ringar och mat
  • Stefan och Caroline

Det blir det säkert :) Ja när jag bjuder in alla till vårt bröllop vill jag att alla kommer, men ibland kan ju annat vara ivägen för vissa, men visst hoppas man att alla kan närvara :)

Jag bor inte i någon storstad heller ;) Bor på en Ö, men bygdegården vi tänkt hyra först ligger i en liten ort .

Ja det tycker jag vi gör ! Kan man ju få inspiration av varandra :D Ja rött och vitt passar oss väldigt bra då min man gillar rött och jag vitt !

Oj då har ni varit tillsammans länge :) Vi har varit tillsammans i 5 1/2 år och hinner vara tillsammans i 6 år innan vi gifter oss :) Men mycket har hunnit hända på dessa 5 år ! Två små vildingar har kommit till världen, flyttat en massa, nya jobb och nu äntligen giftemål :D

Ska ni åka i något speciellt från kyrkan till festen ?

Hittat något som du fastnat för i buffé väg ? 

• Solsken
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-14 19:06:05 följande:
    Det blir det säkert :) Ja när jag bjuder in alla till vårt bröllop vill jag att alla kommer, men ibland kan ju annat vara ivägen för vissa, men visst hoppas man att alla kan närvara :)

Jag bor inte i någon storstad heller ;) Bor på en Ö, men bygdegården vi tänkt hyra först ligger i en liten ort .

Ja det tycker jag vi gör ! Kan man ju få inspiration av varandra :D Ja rött och vitt passar oss väldigt bra då min man gillar rött och jag vitt !

Oj då har ni varit tillsammans länge :) Vi har varit tillsammans i 5 1/2 år och hinner vara tillsammans i 6 år innan vi gifter oss :) Men mycket har hunnit hända på dessa 5 år ! Två små vildingar har kommit till världen, flyttat en massa, nya jobb och nu äntligen giftemål :D

Ska ni åka i något speciellt från kyrkan till festen ?

Hittat något som du fastnat för i buffé väg ? 
    Ja vi har varit tillsammans ett tag :) Vi har också två barn!

Nja, vi har inte diskuterat det så mycket. Min första tanke var häst&vagn men nja......inte riktigt min sambos stil. Blir nog bil. Det är inte så långt mellan kyrkan och bygdegården så jag känner att jag inte vill lägga för stor vikt på den biten med att ta sig mellan platserna. Flakmoppe hade varit riktigt kul men jag vet ingen som äger nån. Ni då?

Maten är fortfarande svår. Kollade upp en cateringfirma igår bara för att spåna lite. Dom hade en del att välja mellan och det mesta lät väldigt gott men jag vet inte. Om jag förstod det rätt så kostade det mellan 250-300kr/pers eller portion vette tusan hur det var. Måste kolla upp detta närmre.
    Laga maten själv är inget alternativ heller.
    Vad ska ni ha för mat, dessert, tårta, dryck? :)
  • Solsken
    Sofia82 skrev 2012-11-14 19:39:56 följande:

Stort tack för tipset om milanoo.com!!! Jag är på klänningsjakt och hittade denna:

www.milanoo.com/Ivory-V-Neck-Beading-Lace-Sat...

En klar ny favorit! Bröllopet stundar inte förrän i augusti, så jag känner att jag har gott om tid. Ändå är det svårt att låta bli att titta och, ju fler saker som bockas av listan, ju lugnare brud :)

Den var fin! Jag är ute efter något mer "enkelt".
    Har inte kollat sidan så mycket men ska göra det en dag. Jag är lite "rädd" för att beställa en utan att kunna prova först nämligen.
    Håller med dig att man blir lugnare för var sak man kommer fram till och som kan bockas av. Då ska du veta att vi inte gifter oss förrän 2014, haha :)
    Lycka till!
  • Stefan och Caroline
    Sofia82 skrev 2012-11-14 19:39:56 följande:

Stort tack för tipset om milanoo.com!!! Jag är på klänningsjakt och hittade denna:

www.milanoo.com/Ivory-V-Neck-Beading-Lace-Sat...

En klar ny favorit! Bröllopet stundar inte förrän i augusti, så jag känner att jag har gott om tid. Ändå är det svårt att låta bli att titta och, ju fler saker som bockas av listan, ju lugnare brud :)

Eller hur har de fina klänningar :) 

Ja precis man blir mycket mer lugnare om man fåt inhandla sakerna i tid :) 
  • Stefan och Caroline
    Solsken skrev 2012-11-14 22:55:35 följande:
    Ja vi har varit tillsammans ett tag :) Vi har också två barn!

Nja, vi har inte diskuterat det så mycket. Min första tanke var häst&vagn men nja......inte riktigt min sambos stil. Blir nog bil. Det är inte så långt mellan kyrkan och bygdegården så jag känner att jag inte vill lägga för stor vikt på den biten med att ta sig mellan platserna. Flakmoppe hade varit riktigt kul men jag vet ingen som äger nån. Ni då?

Maten är fortfarande svår. Kollade upp en cateringfirma igår bara för att spåna lite. Dom hade en del att välja mellan och det mesta lät väldigt gott men jag vet inte. Om jag förstod det rätt så kostade det mellan 250-300kr/pers eller portion vette tusan hur det var. Måste kolla upp detta närmre.
    Laga maten själv är inget alternativ heller.
    Vad ska ni ha för mat, dessert, tårta, dryck? :)
    Häst och vagn tänkte jag först med då vi känner en massa med hästar och jag själv har haft häst (eller rättare sagt min mamma och syster), men jag är lite hästrädd av mig och jag tänker att tänk om hästen stegrar och förstör klänningen och man skadar sig :P Ja jag vet fjantigt men jag vill INTE att något ska gå fel den dagen ! Så det lutar med att låna pappas Mustang istället :)

Flakmoppe vad tufft ! Hade blivit fins bröllopsbilder med ! Blir lite roligare också ju :)

Ja det brukar vara någonstans mellan 250-500kr/portion och det är inte billigt ! Därför ska jag inte anlita någon cateringsfirma, utan jag gör antagligen allt själv eller så beställer jag från Ica en sådan där exotisk och grillplanka :) Men det blir nog tufft samtidigt att laga all mat själv, man vill ju inte behöva stressa som en galning ;)

Men lagar jag själv tror jag det blir tex. pastasallader, pajer, bröd, minipizzor och skink/lax-rullar. För de kan man äta kallt och pajerna är det enkelt att värma (hoppas jag) och minipizzorna kommer barnen vilja ha :)

Dessert blir det nog inget mer än kakor,bullar ect. Eftersom vi kommer ha tårta som efterrätt, kan bli lite mastigt annars . Tårtan kommer jag baka själv då jag älskar att hålla på att forma och greja med dekorationerna :)

Funderar på att ha en brudskål med champange alt. alkholfritt till de gravida och barnen och sedan ev. 2 glas vitt vin till maten för de som vill . Men får tänka på de har inte bestämt mig, får ju inte dricka mer än 2 glas vin i församlingshemmet så mer blir det iaf inte :) Ni då ?

Hur gamla är dina barn om man får fråga ?

Ska ni åka på bröllopsresa efteråt eller vänta ?  
  • Solsken
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-15 10:08:26 följande:
    Häst och vagn tänkte jag först med då vi känner en massa med hästar och jag själv har haft häst (eller rättare sagt min mamma och syster), men jag är lite hästrädd av mig och jag tänker att tänk om hästen stegrar och förstör klänningen och man skadar sig :P Ja jag vet fjantigt men jag vill INTE att något ska gå fel den dagen ! Så det lutar med att låna pappas Mustang istället :)

Flakmoppe vad tufft ! Hade blivit fins bröllopsbilder med ! Blir lite roligare också ju :)

Ja det brukar vara någonstans mellan 250-500kr/portion och det är inte billigt ! Därför ska jag inte anlita någon cateringsfirma, utan jag gör antagligen allt själv eller så beställer jag från Ica en sådan där exotisk och grillplanka :) Men det blir nog tufft samtidigt att laga all mat själv, man vill ju inte behöva stressa som en galning ;)

Men lagar jag själv tror jag det blir tex. pastasallader, pajer, bröd, minipizzor och skink/lax-rullar. För de kan man äta kallt och pajerna är det enkelt att värma (hoppas jag) och minipizzorna kommer barnen vilja ha :)

Dessert blir det nog inget mer än kakor,bullar ect. Eftersom vi kommer ha tårta som efterrätt, kan bli lite mastigt annars . Tårtan kommer jag baka själv då jag älskar att hålla på att forma och greja med dekorationerna :)

Funderar på att ha en brudskål med champange alt. alkholfritt till de gravida och barnen och sedan ev. 2 glas vitt vin till maten för de som vill . Men får tänka på de har inte bestämt mig, får ju inte dricka mer än 2 glas vin i församlingshemmet så mer blir det iaf inte :) Ni då ?

Hur gamla är dina barn om man får fråga ?

Ska ni åka på bröllopsresa efteråt eller vänta ?  
    Tänker som du när det gäller häst och vagn. Den kan bli skrämd och då vet man ju aldrig vad som händer.
    Ja, flakmoppe tåls att tänka på annars blir det en bil av lite äldre slag :)

Jag ska fråga en nära vän till mig om hon vill baka vår bröllopstårta. Hon är superduktig och bakade till vårt andra barns dop. Jättegoda och väldigt fina.

Vad duktig du är som ska göra så mycket själv med mat och bakning.
    Eftersom vi kommer ha en fest så har vi tänkt att ha en bar.

Våra barn är 4år och 1.5år :) Era då?

Nej det blir nog ingen bröllopsresa. Vi har pratat om en weekend nånstans tex London men det blir inte i smaband med giftermålet. Det får vänta till en tid efteråt tror jag.
    Ska ni åka på bröllopsresa?

Ha en skön fredag :)
  • Stefan och Caroline
    Solsken skrev 2012-11-16 14:46:59 följande:
    Tänker som du när det gäller häst och vagn. Den kan bli skrämd och då vet man ju aldrig vad som händer.
    Ja, flakmoppe tåls att tänka på annars blir det en bil av lite äldre slag :)

Jag ska fråga en nära vän till mig om hon vill baka vår bröllopstårta. Hon är superduktig och bakade till vårt andra barns dop. Jättegoda och väldigt fina.

Vad duktig du är som ska göra så mycket själv med mat och bakning.
    Eftersom vi kommer ha en fest så har vi tänkt att ha en bar.

Våra barn är 4år och 1.5år :) Era då?

Nej det blir nog ingen bröllopsresa. Vi har pratat om en weekend nånstans tex London men det blir inte i smaband med giftermålet. Det får vänta till en tid efteråt tror jag.
    Ska ni åka på bröllopsresa?

Ha en skön fredag :)
    Hehe tack :) Jag gillar ju att fixa och dona, men jag får se om jag kommer orka göra allt själv .

Vi tänker väldigt mycket samma här känns det som . För vi ska inte ha någon bröllopsresa, utan blir väl en kort familjeresa istället till scottland :) Vi har alltid velat åka dit !

Våra barn är också 4 år och 1,5 år :)

Ska era barn vara ringbärare/brudnäbb ? Hur vill du ha vigsel alltså ska du gå själv, med eller med någon annan än din man till altaret ? Tittat på någon bröllopsfrisyr ?

Ha en skön fredag du med :)
  • Solsken
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-16 14:59:46 följande:
    Hehe tack :) Jag gillar ju att fixa och dona, men jag får se om jag kommer orka göra allt själv .

Vi tänker väldigt mycket samma här känns det som . För vi ska inte ha någon bröllopsresa, utan blir väl en kort familjeresa istället till scottland :) Vi har alltid velat åka dit !

Våra barn är också 4 år och 1,5 år :)

Ska era barn vara ringbärare/brudnäbb ? Hur vill du ha vigsel alltså ska du gå själv, med eller med någon annan än din man till altaret ? Tittat på någon bröllopsfrisyr ?

Ha en skön fredag du med :)
    Ja det gör vi ju verkligen!
    Å vi har alltid velat åka till London men det har inte blivit av :)

Våra små grabbar ska vara vårt följe och jag och min sambo kommer att gå in tillsammans.
    Hur ska ni göra?
    Ska era barn ha typiska bröllopskläder?

Jag har hittat en frisyr jag verkligen skulle vilja ha men jag måste verkligen spara ut mitt hår. Så det håller jag på med nu. Sist jag var hos min frisör sa jag till henne att inte klippa en millimeter mer än vad som behövdes på de slitna topparna. Hon tittade på mig lite misstänksamt så jag tror hon anar nåt i våra planer ;) Vi känner varandra ganska väl och jag har alltid varit hos henne, hehe.
    Jag har funderat på att beställa löshår från rapunzle.se. Skulle kunna tänka mig att göra det redan nu för jag älskar lite längre hår och det är ju snyggt att piffa till sig lite extra vid speciella tillfällen som nu till jul och nyår tex. Det är såna clips eller vad det heter.
    Om jag ska försöka beskriva frisyren så är den ganska enkel. Snedlugg, tiara eller diadem, håret hängandes bakåt med mycket lockar. Jag har själv ganska lockigt. Ska försöka hitta en bild.
    Hur har du tänkt att ha ditt hår?

Har du funderat på hur buketten ska se ut?

Måste säga att det är väldigt kul att "prata" med dig för jag vill ju inte prata med mina vänner om detta ännu ;) Lustigt att vi tänker så mycket lika också :D
  • Stefan och Caroline
    Solsken skrev 2012-11-16 15:26:13 följande:
    Ja det gör vi ju verkligen!
    Å vi har alltid velat åka till London men det har inte blivit av :)

Våra små grabbar ska vara vårt följe och jag och min sambo kommer att gå in tillsammans.
    Hur ska ni göra?
    Ska era barn ha typiska bröllopskläder?

Jag har hittat en frisyr jag verkligen skulle vilja ha men jag måste verkligen spara ut mitt hår. Så det håller jag på med nu. Sist jag var hos min frisör sa jag till henne att inte klippa en millimeter mer än vad som behövdes på de slitna topparna. Hon tittade på mig lite misstänksamt så jag tror hon anar nåt i våra planer ;) Vi känner varandra ganska väl och jag har alltid varit hos henne, hehe.
    Jag har funderat på att beställa löshår från rapunzle.se. Skulle kunna tänka mig att göra det redan nu för jag älskar lite längre hår och det är ju snyggt att piffa till sig lite extra vid speciella tillfällen som nu till jul och nyår tex. Det är såna clips eller vad det heter.
    Om jag ska försöka beskriva frisyren så är den ganska enkel. Snedlugg, tiara eller diadem, håret hängandes bakåt med mycket lockar. Jag har själv ganska lockigt. Ska försöka hitta en bild.
    Hur har du tänkt att ha ditt hår?

Har du funderat på hur buketten ska se ut?

Måste säga att det är väldigt kul att "prata" med dig för jag vill ju inte prata med mina vänner om detta ännu ;) Lustigt att vi tänker så mycket lika också :D
    Ja jag tycker också det är kul att prata med dig . Du håller ju också på att planera bröllop och verkar tänka i samma banor och det gör det bara mer roligare :)

Haha jag måste bara få skratta ! XD Vi har barn i samma åldrar och tydligen pojkar med :P Lite komiskt ;)

Okej, jo jag tänkte att min systerdotter ska vara blomsterflicka och våra små pojkar ska vara ringbärare . Sedan om prästen går med på det så vill jag att min pappa för mig till altaret där min man står, annars går väl vi tillsammans jag och min man :) Jag vill gärna att min pappa ska föra mig då jag inte vill gå själv och inte vill att min man ska se mig förens jag är i kyrkan ;)
    Om jag hittar några billiga kostymer till pojkarna så ska de ha på sig de, annars blir det enkel skjorta och finbyxer.

Haha har precis gjort som du håller på med nu . Jag har sparat och sparat mitt hår och verkligen försökt att hålla det fint, men ibland så känner jag bara att jag skulle vilja ha kortare hår, men så får man bröllopet i huvudet och då kommer man på sig med att man inte vill ha kort hår . Men nu har jag halvlångt hår typ ner till skulderbladen . Har även jag lockigt hår ;)

Det låter typ som jag tänkt mig med ! Vill också ha det enkelt och lockigt med en tiara .
    Jag älskar verkligen vita rosor och min blombukett kommer därför gå i röda och vita rosor med några gröna blad eller kvistar . Så min bukett kommer gå i samma färger som bröllopet ;) Du då ?

Ska du sminka dig själv eller gå till någon ?
Svar på tråden Ringar och mat