• Solsken

Ringar och mat

Hej!

Hoppas att någon kan komma med bra tips till mig.

Jag och min sambo är i planeringsstadiet inför vårt bröllop. Jag älskar att sitta och planera och fundera över detta.

Det jag undrar lite över är.
    Hur vanligt är det att man som kvinna "bara" har en vigselring och ingen förlovningsring?
    Vi förlovade oss för 8 år sen och tänkte väl inte så mycket på att man en dag ska ha en till ring som ska passa bra ihop med förlovningsringen. Vi är inte längre så förtjusta i våra förlovningsringar och tänker byta. Jag har funderat fram och tillbaka om jag kanske bara ska ha en vigselring istället för två.
    Vi vet på ett ungefär hur vi skulle vilja att ringarna ser ut men inte att dom ska vara alltför dyra.

Sen det här med maten. Vi tänker oss buffé. Tips på vad man kan ha?

Hoppas någon vänlig själ har lust att bolla tankar och idéer med mig :)
    /Solsken

• Svar på tråden Ringar och mat
  • tinaalpfält

Tror Stefan och Caroline har rätt. Jag gjorde en ny förlovningsring i samband med att vi justerade en gammal släktring till min vigselring. Jag visste inte när jag skaffade den första förlovningsringen att jag skulle få en gammal ring sen så när jag väl skulle få ihop det såg det för j*vligt ut och lösningen blev att byta ut förlovningsringen. Den var i vitt guld och jag ville ha en ny i vitt guld så jag tänkte också att jag kunde använda den och bara lägga till lite mer. Dock fick jag istället en summa tillgodo för skrotvärdet och sen blev det helt nytt guld i förlovningsringen. Stenarna jag hade i den hamnade istället i vigselringen så de fick vara kvar iaf.

Jag tror inte att det är omöjligt att använda samma guld men att det inte blir lika bra/är krångligare eller något sånt. Dock går det inte att "byta färg på guldet", d.v.s. göra en ring i vitt guld av rött osv, eftersom att smyckena  är legeringar och inte 100% guld (oftast inte i alla fall).  

• CharliesChoice

Det stämmer tyvärr som ni säger att de inte använder det guld man lämnat in.

Dock GÅR det att göra, men är bökigt och blir dyrare.

För egen del nöjer jag mig med symboliken, jag lämnar in ett gammalt kärt (men slitet och fult) armband och det bidrar till min nya vackra ring. Om man ska vara pragmatisk så blir det ju att armbandet bara bidrar med pengar, men det känns bra ändå.

• Solsken

Oj, tack för era svar vad glad jag blir!

Det där med att smälta ner känns inte som ett alternativ längre efter att ha läst det ni skrivit.
    Ska kolla runt lite om olika smyckesbutiker har det vi är ute efter till ett vettigt pris :)

• Solsken
    Koloratur skrev 2012-11-13 02:52:35 följande:
    Vi har valt att ha en ring var, väldigt nöjda med det! Vid förlovningen graverade vi in varandras namn och sedan satte vi in vigseldatumet också! 

Väldigt fina ringar! :)
  • Solsken
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-13 07:36:04 följande:
    Ja men det går fort det med :) Haha då kan du komma in i klubben för här har du ytterliggare en planeringsfreak och kontrollfreak :) Har ni bestämt datum också ? Ja jag börjar ev. jobba nu i december . Pluggar på distans samtidigt, men som du säger skulle gärna vilja ha lite mer pengar att röra mig på :) 

Vi har bara bokat kyrka och församlingshem . Inget annat är bokat . Men vi ska inte ha så "stort" bröllop om man ser dekorations, mat och lokalmässigt . Så det blir antingen köpt buffe eller hemmalagad buffe som kommer bjudas på, så då behöver jag inte boka det iaf ;) Klänningen ska jag köpa i Januarie, har redan hittat vilken :D Kommer vääääldigt billigt undan . Tror jag får klänningen, skor och tiara för ungefär 1500 kr . 
    Ja det kommer nog gå fort. Jag tänker att nästa höst kanske till jul så kommer vi skicka ut inbjudningarna och innan dess måste ju nästan allt vara spikat så visst kommer det gå fort.
    14 juni 2014 blir det som det känns just nu. Vi sparar, sparar och sparar lite till ;)

Hur många gäster har ni bjudit?
    Men jisses så billigt! var köper du klänningen? Jag funderar faktiskt på att hyra men vet inte riktigt vad det kostar.
    Det låter lite som att du och jag är på samma plan. Vi har inte heller nåt påkostat bröllop om man ser till mat, lokal och dekorationer. Jag har en mamma som älskar att pyssla så vi kommer nog göra mycket eget.
    Har ni gjort egna inbjudningar, fest och kyrkprogram eller har ni beställt?
    Många frågor men det är ju så kul att diskutera bröllop :D
  • Stefan och Caroline

Ja det känns som att det går sakta men det kommer gå fortare än vad man tror :P

Vi har bjudit ca 50 gäster och då är barn inräknade :) Vi kommer inte ha någon fest då några är gravida, kör eller inte dricker och då skulle det typ bara bli 5 st kvar som festade ;) Hehe så vi kommer ha vigseln i kyrkan och därefter åka till ett annat församlingshem och äta och fira där . Så där kommer jag billigare undan också då jag varken betalar för lokal eller alkohol .

Och som jag sa tidigare är jag också ett planeringsfreak därav är jag rätt så ekonomisk av mig och det är väl en av anledningarna till att jag kommer göra det fint men inte köpa en massa krims krams som jag sedan ändå inte har någon användning för . Utan det får bli lagom mycket istället ;) Min man tycker väl inte man ska ha för mycket saker heller så han får ju vara med och bestämma :)

Jag hittade min klänning på www.milanoo.com och där hittade jag även tiara och skor :)
    Min klänning ser ut såhär och som du ser 99 dollar kostar den bara :D
    www.milanoo.com/White-Elegant-A-line-Strapless-Beading-Chiffon-Wedding-Dress-p20607.html

Jag tänker skicka ut inbjudningarna runt april (de mesta av gästerna vet redan om att vi tänker gifta oss :) ) och jag pendlar fram och tillbaka om jag ska göra dem själv eller köpa färdiga . Men det lutar åt att göra de själva . De är ju så roligt ! Vet du ungefär vad du vill ha för stil på inbjudningarna ? 

• Stefan och Caroline

Vet du föressten hur många gäster ni blir och var ni ska vara och sådant ?

• Solsken
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-13 15:42:25 följande:
    Ja det känns som att det går sakta men det kommer gå fortare än vad man tror :P

Vi har bjudit ca 50 gäster och då är barn inräknade :) Vi kommer inte ha någon fest då några är gravida, kör eller inte dricker och då skulle det typ bara bli 5 st kvar som festade ;) Hehe så vi kommer ha vigseln i kyrkan och därefter åka till ett annat församlingshem och äta och fira där . Så där kommer jag billigare undan också då jag varken betalar för lokal eller alkohol .

Och som jag sa tidigare är jag också ett planeringsfreak därav är jag rätt så ekonomisk av mig och det är väl en av anledningarna till att jag kommer göra det fint men inte köpa en massa krims krams som jag sedan ändå inte har någon användning för . Utan det får bli lagom mycket istället ;) Min man tycker väl inte man ska ha för mycket saker heller så han får ju vara med och bestämma :)

Jag hittade min klänning på www.milanoo.com och där hittade jag även tiara och skor :)
    Min klänning ser ut såhär och som du ser 99 dollar kostar den bara :D
    www.milanoo.com/White-Elegant-A-line-Straples...

Jag tänker skicka ut inbjudningarna runt april (de mesta av gästerna vet redan om att vi tänker gifta oss :) ) och jag pendlar fram och tillbaka om jag ska göra dem själv eller köpa färdiga . Men det lutar åt att göra de själva . De är ju så roligt ! Vet du ungefär vad du vill ha för stil på inbjudningarna ? 
    Då förstår jag att ni inte satsar på fest. Det kommer däremot vi göra så där tillkommer en del kostnader. Lokalen kostar 5-600kr och alkoholen, ja den får väl inhandlas i Tyskland antar jag ;)
    Vi är ganska enkla av oss så dukning och dekorationer blir även den ganska enkel med ljus och lite blommor. Blir nog att vi inhandlar det mesta från ikea och så gör en del dekorationer själv.
    Inbjudningar, kyrkprogram och festprogram kommer vi också att göra själva.
    Min familj är ganska stor och vi har många vänner så 70 gäster kommer vi bjuda men man vet ju inte hur många som kommer i slutändan. Det är ett ganska stort bröllop om man ser det i mängden gäster men kommer ändå inte vara nåt speciellt påkostat jippo :) Barnen är välkomna under vigseln men på middagen och festen är det barnfritt.

Vilken underbar klänning du har hittat! Vågar du beställa via nätet?! Hoppas den passar och är som du har tänkt dig IRL också :)

Vi har tänkt en fyrkantig inbjudan i nåt fint vitt papper. Inuti ska det vara ett grönt papper (färgtema grönt&vitt) med text. I kanten på framsidan kommer det troligtvis vara ett band i spets och våra bokstäver i ett snyggt typsnitt. En magnet kommer vara fastklistrad i mitten så man kan öppna själva inbjudan. Kuverten vet jag inte riktigt. Antingen vitt eller grönt och så en stämpel med formen av ett hjärta tror jag. Det är lite vad vi har spånat på i alla fall :)
  • Stefan och Caroline
    Solsken skrev 2012-11-13 17:33:45 följande:
    Då förstår jag att ni inte satsar på fest. Det kommer däremot vi göra så där tillkommer en del kostnader. Lokalen kostar 5-600kr och alkoholen, ja den får väl inhandlas i Tyskland antar jag ;)
    Vi är ganska enkla av oss så dukning och dekorationer blir även den ganska enkel med ljus och lite blommor. Blir nog att vi inhandlar det mesta från ikea och så gör en del dekorationer själv.
    Inbjudningar, kyrkprogram och festprogram kommer vi också att göra själva.
    Min familj är ganska stor och vi har många vänner så 70 gäster kommer vi bjuda men man vet ju inte hur många som kommer i slutändan. Det är ett ganska stort bröllop om man ser det i mängden gäster men kommer ändå inte vara nåt speciellt påkostat jippo :) Barnen är välkomna under vigseln men på middagen och festen är det barnfritt.

Vilken underbar klänning du har hittat! Vågar du beställa via nätet?! Hoppas den passar och är som du har tänkt dig IRL också :)

Vi har tänkt en fyrkantig inbjudan i nåt fint vitt papper. Inuti ska det vara ett grönt papper (färgtema grönt&vitt) med text. I kanten på framsidan kommer det troligtvis vara ett band i spets och våra bokstäver i ett snyggt typsnitt. En magnet kommer vara fastklistrad i mitten så man kan öppna själva inbjudan. Kuverten vet jag inte riktigt. Antingen vitt eller grönt och så en stämpel med formen av ett hjärta tror jag. Det är lite vad vi har spånat på i alla fall :)
    Åååh vad fint det lät ! Grönt och vitt de är fina färger :) Vilken fantasi du har också kommer bli jättefina kort ju :D

Jo men så tänkte vi först om vi skulle haft någon fest att inhandla allt i tyskland och att festen skulle vara barnfritt, men nu slipper vi tänka på det ;)
    Då kommer det bli många gäster då . Lokalen var ju rätt så rimlig i priset också . När jag tittade på en bygdegård först skulle de gå på 2000 kr (utan städ, porslin ect.)

Ja klänningen kan jag få skräddarsydd och de var en tråd här på forumet som tipsade om den sidan . Får väl bara vara noga med mätningen för jag har ingen stor byst och det oroar jag mig mest för att klänningen då kanske kommer sitta löst där uppe och det ska jag vara väääldigt noga med när jag mäter och skriver i cm när jag beställer ;)

Jag kommer handla lite på tradera, ullared till dekorationerna . Har väldigt fina saker som faller mig i smaken :) Vårat färgtema kommer vara vitt och rött, så allt ska gå i dessa färger även inbjudningskort och sådant :)

Hur länge har ni vart tillsammans då ? :)

Riktigt roligt att hitta någon att dela tankar och tips med ! :D 
  • Solsken
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-13 18:42:51 följande:
    Åååh vad fint det lät ! Grönt och vitt de är fina färger :) Vilken fantasi du har också kommer bli jättefina kort ju :D

Jo men så tänkte vi först om vi skulle haft någon fest att inhandla allt i tyskland och att festen skulle vara barnfritt, men nu slipper vi tänka på det ;)
    Då kommer det bli många gäster då . Lokalen var ju rätt så rimlig i priset också . När jag tittade på en bygdegård först skulle de gå på 2000 kr (utan städ, porslin ect.)

Ja klänningen kan jag få skräddarsydd och de var en tråd här på forumet som tipsade om den sidan . Får väl bara vara noga med mätningen för jag har ingen stor byst och det oroar jag mig mest för att klänningen då kanske kommer sitta löst där uppe och det ska jag vara väääldigt noga med när jag mäter och skriver i cm när jag beställer ;)

Jag kommer handla lite på tradera, ullared till dekorationerna . Har väldigt fina saker som faller mig i smaken :) Vårat färgtema kommer vara vitt och rött, så allt ska gå i dessa färger även inbjudningskort och sådant :)

Hur länge har ni vart tillsammans då ? :)

Riktigt roligt att hitta någon att dela tankar och tips med ! :D 
    Tack, jag hoppas att det ska bli bra :)

Ja vi blir ju många i slutändan men vi gillar stora fester ;) Sen får vi se hur många som verkligen kommer. Man vet ju aldrig.
    Vi bor i en liten by så därför är väl kostnaden för bygdegården inte så stor. Kan tänka mig att det är högre kostnader för sådana lokaler i städer.

Vitt och rött låter väldigt fint det med. Hade varit kul att se era dekorationer. Kan vi skicka sånt i inboxen till varandra?

Vi har varit tillsammans i 9år så 2013 blir det 10 års jubileum :)
    Ni då?
Svar på tråden Ringar och mat