• Solsken

Ringar och mat

Hej!

Hoppas att någon kan komma med bra tips till mig.

Jag och min sambo är i planeringsstadiet inför vårt bröllop. Jag älskar att sitta och planera och fundera över detta.

Det jag undrar lite över är.
    Hur vanligt är det att man som kvinna "bara" har en vigselring och ingen förlovningsring?
    Vi förlovade oss för 8 år sen och tänkte väl inte så mycket på att man en dag ska ha en till ring som ska passa bra ihop med förlovningsringen. Vi är inte längre så förtjusta i våra förlovningsringar och tänker byta. Jag har funderat fram och tillbaka om jag kanske bara ska ha en vigselring istället för två.
    Vi vet på ett ungefär hur vi skulle vilja att ringarna ser ut men inte att dom ska vara alltför dyra.

Sen det här med maten. Vi tänker oss buffé. Tips på vad man kan ha?

Hoppas någon vänlig själ har lust att bolla tankar och idéer med mig :)
    /Solsken

• Svar på tråden Ringar och mat
  • Stefan och Caroline

Jag tror det är blandat. Vissa har två ringar andra har en ring. Det är väl som med män, vissa män vill bara ha sin förlovningring medans andra vill också ha en vigselring :)

Själv ska vi båda behålla våra förlovningsringar och varje bröllopsdag sätta in en diamant i min ring. Så jag kommer bara ha en ring :)

Buffe tips kan vara:
    Pastasallad, pajer eller kallskuret tex. fläskfile, kyckling och massa grönsaker/frukt och potatissallad till :) 

• Pekkiisch4

vi kommer ha 2 ringar fast bara en på fingret. Vigselringarna hamnar i varsitt halsband på grund av vårt arbete. :)

Ang buffé, såkör vi en exotisk buffé från maxi som grund och köper till extra tillbehör. Slipper man stå i köket så mycket dagarna innan :)

• miserere

Vi har inga förlovningsringar, utan det blir en ring. Men alla väljer ju hur de vill ha det!

Sedan finns det ju de som har 3 ringar. Förlovnings-, vigsel- och evighetsring.

• Solsken

Snällt av er att svara! Tack så mycket för tipsen :)

Jag vet inte om det går men vi har pratat om att smälta ner våra förlovningsringar och annat guld som vi har. Jag har två jättefina berlocker i guld som jag fått av min mormor som har betytt mycket för mig. Hade varit en fin gest att smälta ner dessa och föreviga dom i min vigselring.
    Vi är absolut inte snåla mer ekonomiska ;) Så vi känner att vi inte vill lägga alltför mycket pengar just på ringarna. Eftersom vi inte är så förtjusta i våra förlovningsringar kommer vi som sagt att köpa nya ringar men känns lite mycket att köpa tre nya. En till min sambo och två till mig. Hrm....tåls att tänka på!
    Har ni nåt tips på var man köper lite billigare men ändå snygga och stilrena vigselringar?
    Hittade en sida på nätet men jag vågar inte beställa ringar utan att prova. Vill nog hellre sitta ner i lugn och ro med någon som kan sin sak.

När ska ni gifta er? :)

Maten är nog det absolut svåraste tycker jag. Jag tackar så mycket för era tips!

• Stefan och Caroline

Jag har för mig att man kan smälta ner sina smycken och göra andra saker av dem tex ringar :) Tyckte det lät som en fin och bra ide att smälta ner de gamla ringarna och berlockarna som du fått av din mormor. Då får du ju samtidigt ringar som du och din man vill ha och de blir mer värdefulla för er :)

Vi gifter oss den 10 Augusti 2013. Jag längtar så mycket :D 

• Solsken

Precis så känner jag med ringarna :) Hoppas bara att det går och att man kan få dem i den stil som vi önskar.

Åh vad härligt! Det går fort till sommaren ;)
    Här snackar vi 2014 så vi får vänta ett tag till. Jag ska börja jobba igen i februari efter mammaledighet så jag vill jobba och kunna spara ännu mer ett tag till innan det är dags för oss. Det mesta är dock redan bestämt men inte bokat. Sa jag att jag är kontroll och planeringsfreak, haha :)

Antar att ni har mycket bokat och klart inför er stora dag?

• karamell

Vi kommer att ha förlovningsringarna runt halsen på en kjedja och ha en varsin lite snyggare vigselring. 
    Ibland kommer jag även bära båda men de är inte ultimata ihop, då jag inte funderade på hur vigselringen skulle se ut när vi köpte dem
    Har kommit fram till att det finns inget rätt eller fel va det gäller ringarna. Alla gör som de önskar.

Buffé funkar absolut!!!

Grattis och lycka till! 

• Koloratur

Vi har valt att ha en ring var, väldigt nöjda med det! Vid förlovningen graverade vi in varandras namn och sedan satte vi in vigseldatumet också! 

• Stefan och Caroline
    Solsken skrev 2012-11-12 20:28:04 följande:
    Precis så känner jag med ringarna :) Hoppas bara att det går och att man kan få dem i den stil som vi önskar.

Åh vad härligt! Det går fort till sommaren ;)
    Här snackar vi 2014 så vi får vänta ett tag till. Jag ska börja jobba igen i februari efter mammaledighet så jag vill jobba och kunna spara ännu mer ett tag till innan det är dags för oss. Det mesta är dock redan bestämt men inte bokat. Sa jag att jag är kontroll och planeringsfreak, haha :)

Antar att ni har mycket bokat och klart inför er stora dag?
    Ja men det går fort det med :) Haha då kan du komma in i klubben för här har du ytterliggare en planeringsfreak och kontrollfreak :) Har ni bestämt datum också ? Ja jag börjar ev. jobba nu i december . Pluggar på distans samtidigt, men som du säger skulle gärna vilja ha lite mer pengar att röra mig på :) 

Vi har bara bokat kyrka och församlingshem . Inget annat är bokat . Men vi ska inte ha så "stort" bröllop om man ser dekorations, mat och lokalmässigt . Så det blir antingen köpt buffe eller hemmalagad buffe som kommer bjudas på, så då behöver jag inte boka det iaf ;) Klänningen ska jag köpa i Januarie, har redan hittat vilken :D Kommer vääääldigt billigt undan . Tror jag får klänningen, skor och tiara för ungefär 1500 kr . 
  • Stefan och Caroline

Fick veta av min man som jobbar med en som jobbat innan i en smyckesaffär, att man kan smälta ner guld men de använder INTE dina smycken då utan tar dem och använder annat guld ! Så ta inte dina berlocker !

Svar på tråden Ringar och mat