Sandra01 skrev 2012-12-30 15:56:35 följande:
Tack snälla för ditt svar!
Jag har rätt bra koll på C:na.... Tänker mig D, E eller F... Kan också eventuellt tänka mig G.... Clarity VVS-VS.. men inte sämre än så.
Jag vill gärna ha strax under 1 ct.. Skulle verkligen vilja ha det!
Men, problemet jag har är att den guldsmed jag vill ska göra min ring, vill inte att jag köper sten på egen hand. Hon vill använda SINA leverantörer....! Vilket resluterar i stora pengar!!!
Får man fråga vilken smed du varit hos? Saken är den att det är PRECIS din sån skena du har som jag ska ha... och även ensten... Min förlovningsring är 2,5 bred och 1,9 hög. Då kantig... Min vigselring ska vara precis så också, men med en sten.. Stor sådan :)
Stora stenar är bra. ;) Jag pratade med ett antal guldsmeder och de flesta var faktiskt ok med att jag skulle köpt stenen själv (när jag fortfarande var inne på att göra det via USA). Vet ett par som har köpt via Diamantia och sedan gjort egendesignade ringar på Kaplans (Diamantia ägs av Kaplans) och de har blivit jättesnygga och vad jag vet är de jättenöjda. Vi köpte ju stenen (och ringen) med hjälp av hon som hjälpte mig med designen (alltså inte guldsmeden själv) så vi betalade något dyrare än motsvarande sten i USA men så fick vi hjälp att köpa en riktigt bra sten (avseende 4c och alla andra små detaljer som jag inte kände mig helt 100 på som anges i certen, och exakt var inclusions sitter etc) och det var fortfarande stor skillnad jämfört med svenska priser. Jag tror det bästa är att prata med lite olika guldsmeder och höra sig för, för det gör väldigt stor skillnad om man kan köpa stenen utomlands. Nästintill löjliga priser på runt 1 carat och uppåt i Sverige.
Jag var väldigt mycket inne på att göra min hos Sörsand (
www.sorsand.se) som har grymt snygga ringar (väldigt dyr dock), särskilt om man gillar kantiga skenor. Kollade även mycket på Cartier, så i slutändan blev det en blandning av de båda på både förlovning och vigselring. Var dock med i hela processen och de gjorde om min ring säkert 3 ggr tills jag var helt nöjd med bredd etc.