Charlie79 skrev 2012-12-30 00:19:33 följande:
Ebay vet jag inte om jag skulle våga köpa ifrån, men jag är helt enkelt för dålig på hela den grejen. Amerikanska siter absolut men bara om de har certifikat givetvis (och ej EGL, som skall vara "slappare" i sin bedömning). Billiga är de inte oavsett varifrån :), men vet man lite om vad man bör leta efter så kan man ju spara några kronor i alla fall. Har för mig att de amerikanska siterna var något billigare än de europeiska.
Diamantia.se är annars en bra svensk sida, om inte annat för att läsa på lite. Helt ok prismässigt också för att vara Sverige.
Jag köpte inte över nätet utan vi fick hjälp av en diamanthandlare här hemma, gav de en spec på vilken typ av sten jag ville ha och de köpte hem en via "diamantbörsen". Köper man av någon av de större leverantörerna på nätet så är det säkert ganska lugnt, men som sagt gör din hemläxa avseende certifikat och de 4C:na och vad du prioriterar. Amerikanarna själva satsar snarare på storleken än kvalitén på stenen så det är viktigt att veta vad man själv prioriterar ovh vad för typ av sten man vill ha. Jag prioriterade en riktigt bra sten, dvs vit med excellent cut (så den gnistrar och glittar massor :)), däremot så kände jag inte att jag behövde ha högre än VS2 eftersom det inte syns med blotta ögat ändå och beroende på var själva inclusion sitter så påverkar de nämnvärt. Hade jag gått ner i kvalité hade den blivit avsevärt billigare eller så hade jag fått en större sten. ;) Nu ville jag inte ha en större i och för sig. Jag fastnade för den storleken tidigt av någon anledning och eftersom allt över 1 carat i Sverige drar iväg så var det bara att göra sin hemläxa. Tog 6 mån innan jag fick min riktiga förlovningsring men vad jag älskar den.
Tack snälla för ditt svar!
Jag har rätt bra koll på C:na.... Tänker mig D, E eller F... Kan också eventuellt tänka mig G.... Clarity VVS-VS.. men inte sämre än så.
Jag vill gärna ha strax under 1 ct.. Skulle verkligen vilja ha det!
Men, problemet jag har är att den guldsmed jag vill ska göra min ring, vill inte att jag köper sten på egen hand. Hon vill använda SINA leverantörer....! Vilket resluterar i stora pengar!!!
Får man fråga vilken smed du varit hos? Saken är den att det är PRECIS din sån skena du har som jag ska ha... och även ensten... Min förlovningsring är 2,5 bred och 1,9 hög. Då kantig... Min vigselring ska vara precis så också, men med en sten.. Stor sådan :)