• cgosfeldt

Dela med dig av bilder på din/dina egendesignade ringar!

Har alldeles nyss fått börja använda och visa upp min egendesignade förlovningsring.

Nu vore det väldigt roligt att få se bilder på din/dina egendesignade ringar Skrattande

Börjar med att lägga upp två bilder på min och sambons förlovningsringar, så får ni gärna fylla på!

• Svar på tråden Dela med dig av bilder på din/dina egendesignade ringar!
  • Sandra01
    Charlie79 skrev 2012-12-23 12:55:28 följande:
    Absolut, jag älskar dem! :) Vi köpte de via en guldsmed i Stockholm som tyvärr inte har en egen butik, och vi fick hjälp att köpa stenarrna via hon som hjälpte mig med designen. Köpte stenarna från Belgien vilket är avsevärt billigare än här i Sverige. Tror de priser vi fick från butiker/guldsmeder här låg runt nästan 50% dyrare för motsvarande storlek och kvalité. Jag läste på väldigt mycket och hade pratat med ett antal guldsmeder innan vi köpte den stora stenen, eftersom jag ville ha en riktigt bra sten. Det finns säkert olika skolor men de jag pratade med var ganska enhälliga att man inte behövde gå över G VS men att man skulle satsa på cuten. Så det var precis vad vi gjorde, blev tillräckligt dyrt ändå... Men om man vill ha en större sten så ska man verkligen köpa den utomlands, väldigt stor skillnad och vet man vad man vill ha så är det ju bara att gå på certifikaten.

Det är en TW 1,25 ct, eller G, VS2 tripple excellent. I alliansringen är det totalt 3 ct, TW och den kostade strax under 40 000 kr. Den stora var ganska mycket dyrare men vill inte skriva värdet här. Tror de båda är strax under 3 mm breda. Hur som, jag är hur nöjd som helst!

tack snälla!

Jag kollar själv runt en hel del efter billigare stenar... Kollar USA och England... Tittar då på nätbutiker man beställer från. Kikar också på ebay vilket många rekomenderar...

Du skriver Belgien, åkte du dit? har du kontakter där? Eller var det över nätet... Har du i så fall nåt tips?

• Charlie79
    Sandra01 skrev 2012-12-27 21:39:20 följande:

tack snälla!

Jag kollar själv runt en hel del efter billigare stenar... Kollar USA och England... Tittar då på nätbutiker man beställer från. Kikar också på ebay vilket många rekomenderar...

Du skriver Belgien, åkte du dit? har du kontakter där? Eller var det över nätet... Har du i så fall nåt tips?

Ebay vet jag inte om jag skulle våga köpa ifrån, men jag är helt enkelt för dålig på hela den grejen. Amerikanska siter absolut men bara om de har certifikat givetvis (och ej EGL, som skall vara "slappare" i sin bedömning). Billiga är de inte oavsett varifrån :), men vet man lite om vad man bör leta efter så kan man ju spara några kronor i alla fall. Har för mig att de amerikanska siterna var något billigare än de europeiska. Diamantia.se är annars en bra svensk sida, om inte annat för att läsa på lite. Helt ok prismässigt också för att vara Sverige. 

Jag köpte inte över nätet utan vi fick hjälp av en diamanthandlare här hemma, gav de en spec på vilken typ av sten jag ville ha och de köpte hem en via "diamantbörsen". Köper man av någon av de större leverantörerna på nätet så är det säkert ganska lugnt, men som sagt gör din hemläxa avseende certifikat och de 4C:na och vad du prioriterar. Amerikanarna själva satsar snarare på storleken än kvalitén på stenen så det är viktigt att veta vad man själv prioriterar ovh vad för typ av sten man vill ha. Jag prioriterade en riktigt bra sten,  dvs vit med excellent cut (så den gnistrar och glittar massor :)), däremot så kände jag inte att jag behövde ha högre än VS2 eftersom det inte syns med blotta ögat ändå och beroende på var själva inclusion sitter så påverkar de nämnvärt.  Hade jag gått ner i kvalité hade den blivit avsevärt billigare eller så hade jag fått en större sten. ;) Nu ville jag inte ha en större i och för sig. Jag fastnade för den storleken tidigt av någon anledning och eftersom allt över 1 carat i Sverige drar iväg så var det bara att göra sin hemläxa. Tog 6 mån innan jag fick min riktiga förlovningsring men vad jag älskar den. 
  • Sandra01
    Charlie79 skrev 2012-12-30 00:19:33 följande:
    Ebay vet jag inte om jag skulle våga köpa ifrån, men jag är helt enkelt för dålig på hela den grejen. Amerikanska siter absolut men bara om de har certifikat givetvis (och ej EGL, som skall vara "slappare" i sin bedömning). Billiga är de inte oavsett varifrån :), men vet man lite om vad man bör leta efter så kan man ju spara några kronor i alla fall. Har för mig att de amerikanska siterna var något billigare än de europeiska. Diamantia.se är annars en bra svensk sida, om inte annat för att läsa på lite. Helt ok prismässigt också för att vara Sverige.

Jag köpte inte över nätet utan vi fick hjälp av en diamanthandlare här hemma, gav de en spec på vilken typ av sten jag ville ha och de köpte hem en via "diamantbörsen". Köper man av någon av de större leverantörerna på nätet så är det säkert ganska lugnt, men som sagt gör din hemläxa avseende certifikat och de 4C:na och vad du prioriterar. Amerikanarna själva satsar snarare på storleken än kvalitén på stenen så det är viktigt att veta vad man själv prioriterar ovh vad för typ av sten man vill ha. Jag prioriterade en riktigt bra sten, dvs vit med excellent cut (så den gnistrar och glittar massor :)), däremot så kände jag inte att jag behövde ha högre än VS2 eftersom det inte syns med blotta ögat ändå och beroende på var själva inclusion sitter så påverkar de nämnvärt. Hade jag gått ner i kvalité hade den blivit avsevärt billigare eller så hade jag fått en större sten. ;) Nu ville jag inte ha en större i och för sig. Jag fastnade för den storleken tidigt av någon anledning och eftersom allt över 1 carat i Sverige drar iväg så var det bara att göra sin hemläxa. Tog 6 mån innan jag fick min riktiga förlovningsring men vad jag älskar den.

Tack snälla för ditt svar!

Jag har rätt bra koll på C:na.... Tänker mig D, E eller F... Kan också eventuellt tänka mig G.... Clarity VVS-VS.. men inte sämre än så.

Jag vill gärna ha strax under 1 ct.. Skulle verkligen vilja ha det!

Men, problemet jag har är att den guldsmed jag vill ska göra min ring, vill inte att jag köper sten på egen hand. Hon vill använda SINA leverantörer....! Vilket resluterar i stora pengar!!!

Får man fråga vilken smed du varit hos? Saken är den att det är PRECIS din sån skena du har som jag ska ha... och även ensten... Min förlovningsring är 2,5 bred och 1,9 hög. Då kantig... Min vigselring ska vara precis så också, men med en sten.. Stor sådan :)

• WinterWonderland

Min fina nyinköpta förlovningsring! Mattborstad palladium med en 0,3 ct diamant. Kanon duktig tjej i
    Los Angeles som snickrat ihop den till mig.
    Funderar på att han en lika bred mattborstad rödguldsring utan sten som vigselring.

• CoG

Det blir nog jättesnyggt!!!

WinterWonderland skrev 2013-01-01 20:06:25 följande:
    Min fina nyinköpta förlovningsring! Mattborstad palladium med en 0,3 ct diamant. Kanon duktig tjej i
    Los Angeles som snickrat ihop den till mig.
    Funderar på att han en lika bred mattborstad rödguldsring utan sten som vigselring.

• WinterWonderland
    PimPim83 skrev 2013-01-01 20:12:34 följande:
    Fantastiskt fin ring!
    Tack så hemskt mycket, känner mig fortfarande pirrig när jag ser denSkrattande
    CoG skrev 2013-01-01 20:25:59 följande:
    Det blir nog jättesnyggt!!!
    Tack!! Jag hoppas det!! Har spanat runt här efter något liknande men mattborstat och blandmetaller verkar inte vara på modet nu.
    Har spanat in dina ringar sen tidigare, kanonsnygga! Kul med något lite annorlunda.
  • CoG
    WinterWonderland skrev 2013-01-01 20:37:21 följande:
    Tack!! Jag hoppas det!! Har spanat runt här efter något liknande men mattborstat och blandmetaller verkar inte vara på modet nu.
    Har spanat in dina ringar sen tidigare, kanonsnygga! Kul med något lite annorlunda.
    Jag tror att det är pågång, det är riktigt snyggt och det blir mer "livfullt" tycker jag.

Ja..jag ville ha lite av varje.
    Både hamrat, blankt, lite stenar och ett hjärta och då blev det så där.

Din kombination med en hjärtformad sten hade jag absolut inte bangat på! :D
  • WinterWonderland

CoG: Haha, vad roligt att du skrev det där. Jag var inne på den sidan för första gången idag och är nu hopplöst förälskad i större delen av sortimentet. Precis min smak!! Får se vad man har råd med när det börjar dra ihop sig för vigselringsinköp.

Svar på tråden Dela med dig av bilder på din/dina egendesignade ringar!