• Bröllopstokiig

Rosblad?

Funderar på att sprida rosblad på borden som dekoration, vad tror ni om det?

• Svar på tråden Rosblad?
  • Bröllopstokiig

Jag såg på Duka (tror jag det var, kan ha varit Cervera) små genomskinliga (runda?) askar med låtsasrosblad i. Jag tror inte att dom var i tyg, snarare sånt där Papier Mache (eller hur det stavas) såg det ut som. Dom såg ganska fina ut, men fanns inte i den färg jag skulle velat ha så jag köpte inga.

• Bröllopstokiig

Hej tjejer!
    Vi tänkte att våran lilla brudnäbb skall strö ut rosenblad i gången när vi går in i kyrkan. Kyrkan godkände inte äkta blad, då de kan färga när man trampar in dem i mattan..Jag lyckades hitta mörkröda rosenblad i tyg, som ser mycket naturtrogna ut. De är av märket Sia och jag har sett dem i många affärer sista tiden. De säljs oftast i affärer som säljer heminredning detaljer, typ dukar, tavlor, prydnadssaker.. Jag har för mig att jag sett dem på Duka också.
    Jag har nu kommit på att mattan i kyrkan är röd, så nu letar jag också efter vita rosenblad att blanda ut de röda med, så de syns bättre, och blir lite mer effekt. Har någon sett vita rosenblad i "tyg´"? Jag bor i Stockholm. Jätte tacksam för svar.
    Kram på er!

• Bröllopstokiig

Vackert...

Kanske följa upp med att kasta rosenblad på brudparet istället för ris. Funderar på det själv...

(By the way: ni vet att man inte ska kasta ris utan använda fågelfrön. Annars får fåglarna ont i maggen... )

• Bröllopstokiig

Vi ska ha rosblad på borden.
    Vi ska hämta dom på fredag(färdiga rosor som vi drar isär) och lämna de på lokalen.
    De har en kyl där de ställer in dom och lägger ut dom på lördag.
    Vi ska även ha skålar med vatten, guld värme ljus och rosknoppar flyttande i(champagne och blodröda som passar till buketten) som vi sen strö lite guld glitter över.
    Vi har turen att restaraungen ordnar det så blommorna är väldigt färska när de strös på borden.

Ulrica, jag har hört att man kan köpa fågelvänlig ris på hälsakost butiker, jag ska kolla up det iaf. Finns en vist budskap med ris som fågelfrö inte har;)

Jag kan meddela när jag få reda på det!

Lycka till
    Lori

• Bröllopstokiig

Jo, jag vet Lori... och tack för tipset om fågelvänligt ris. Någonstans gör det mig ont att fåglar ska dö för att riset symboliserar något. Då är det bra med alternativ!

Dessutom gifter vi oss på vintern och småfåglarna kan behöva lite mat ;)

• Bröllopstokiig

Det var vad jag menar oxå, självklart ska man inte kasta ris om fåglar ska lida, vad jag menar är då kastar jag heller inget, för det har inte samma budskap;)

• Bröllopstokiig

Detta med ris eller inte ris har diskuterats massor här på BT. Det jag minns från det är att det tydligen är en "myt" att fåglarna inte skulle tåla riset... Någon hade till och med frågat honom Jonas på Skansen (han som brukar vara i TV med spindlar och ormar och annat läskigt) och han hade tydligen sagt att det inte stämmer att dom inte tål ris.
    Inte vet jag, men vi har iallafall bestämt oss för att inte använda ris ändå. Vi har beställt små såpbubbleflaskor som vi skall dekorera och dela ut till gästerna så dom får blåsa såpbubblor mot oss istället. Hoppas bara det inte blåser för mycket eller (hemska tanke) regnar!

• Bröllopstokiig

VI har funderat på att gästerna ska kasta torkade rosblad istället för ris på kyrktrappan. Alternativt ris blandat med rosblad. Tror ni att det färgar av sig, skulle ju vara mycket tråkigt på en vit klänning......

• Bröllopstokiig

Är det någon som vet hur mycket det kostar att köpa rosenblad av en florist? Vi ska ha ca 75 gäster, som ska kasta det på kyrkobacken.

• Bröllopstokiig

Vi tänker faktiskt använda ris, eftersom vi tänker stå på kyrktrappan när det ska kastas så kan man ju sopa upp det. Och slipper ju fåglarna det. och det blir rent och fint efter oss =)

Svar på tråden Rosblad?