• Boringbrick

Boktips!

Jag är en riktig bokmal, så nu tänkte jag se om det finns fler som mig där ute! 

Tänkte helt enkelt vi kunde ge varandra boktips och diskutera böcker.

Hoppas fler tycker att detta låter roligt!  
  • Svar på tråden Boktips!
  • Boringbrick

Haha, vad hände med inlägget passionsblomman? :) Tack för tipsen i inlägget iaf! :D

• snowstars

Här är böcker som jag planerar att läsa när jag får tid:

- Marian Keyes nyaste (såg den på Coop igår och det bara kliade i fingrarna. Dock inte i plånboken)

- Kepler nummer 2 och framåt. Har bara läst första och gillade allt utom upplösningen som utspelade sig i mina hemtrakter. Kändes sådär verklighetstroget :-P

- Liza Marklunds senaste. Eller om det är två senaste, vet inte riktigt hur många jag har läst. Hennes böcker tycker jag bara blir bättre och bättre.

Annars läser jag mycket ungdomsböcker. Började läsa Twilight långt innan det blev en stor hype av den, gillar 1:an och 3:an, 2:an är helt okej men tråkig handling och 4:an gillar jag inte alls. Annars gillar jag Katarina von Bredow - wow vilka starka böcker! Och Johanna Lindbäck är så underbar så det går inte beskriva. Nästa gång jag är på bibblan ska jag låna om en av hennes böcker och läsa igen.

• passionsblomman

Herregud! Sorry, men jag vet inte vad jag ställt till med! har både anmält tråden och mailat supporten iaf, så hoppas de kan fixa till det!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • johbeh

Jag håller med passionblomma: Gabaldon och Follett mycket bra :) kommer ihåg min förälskelse i Jamie F från Gabaldon böckerna. Robyn Young är en annan författare som skrivit bra om korsriddarna. Vi pratade tidigare om sandemo är det någon som läst böckerna om Raija och Mikkal (tror det stavas så) författare Bente Pederson (tror jag igen) Min dröm har varit att arbeta med böcker i någon form men är snart socionom!

• passionsblomman

Nu tog de bort just det inlägget med alla tipsen-men vaddå? Det ser ju fortfarande helt knasigt ut?

• passionsblomman

Vad händer om jag kopierar in den texten igen i ett inlägg då....

• passionsblomman

"Historia:

Iggulden-hela serier om Julius Ceasar och Jingis Kahn

Roms portar (2003) Kungars död (2004) Svärdens fält (2005) Krigets gudar (2006) Stäppens krigare (2007) Bågens mästare (2008) Bergens väktare (2009) Silvrets rike (2011) Dynastins arvinge (2012) Ken Follet-tegelstenar om bla annat medeltidens england. Svärdet och spiran, En dröm om frihet mfl 

Diana Gabaldon-många tegelstenar i serien om sköterskan Claire som hamnar i fel århundrade, och genom hennes liv får vi uppleva både Europa och Amerika. Serien är 7 (tjocka) böcker lång och börjar med Främlingen. Egentligen både kärlekssaga och sience fiction i samma, men med mycket historia.

Jan Guillo-jamen herregud-massor av böcker ju! Senast Brobyggarna och Dandy.

Maria Gustavsdotter- en hel rad romaner om Svenska kvinnor från förr. Levande skildringar av livet bla i medeltidens Kalmar i triologin Dottern, Hustrun, Änkan

Feelgood:

Emma Hamberg - bla:  2005Mossvikenfruar - chansen 2007Brunstkalendern Man skrattar och gråter rakt ut.

Martina Haag - Hejja hejja  För alla som tänkt-eller inte tänkt-springa en meter eller två....

Mark Levengood-

2006Sucka mitt hjärta men brist dock ej 2008Hjärtat får inga rynkor 2010Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig
  • Boringbrick

Ja, detta blev ju lite knasigt. Undrar varför? :P 

• passionsblomman

Historia:

Con Iggulden
    Kungars död -första boken av två om Julius Ceasar
    Bågens mästare -första boken i hel serie om Jinghis Kahn

Ken Follet
    Svärdet och spiran, Maktens skördar, Stormarnas tid, En dröm om frihet
    Exempel på medeltida berättelser-riktiga tegelstenar
    Han har även skrivit många historier  som utspelar sig i modernare tidoch är läsvärd rakt av.

Diana Gabaldon
    Främlingen - första boken i en serie om 7 tjocka romaner som utspelar sig under många år i en magisk kärlekssaga som dels innehåller tidsresor och massor av kärlek, men verkligen också mycket historia, från flera århundraden och genom många händelser både i europa och amerika. På grund av romantiken tror jag en del rynkar lite på näsan,men min sambo älskade dem!

Michael Peterson
    Och jorden färgas röd - vietnamkriget, tjock bok!

Jan Guillo
    Brobyggarna, Dandy - 1900-talets europa och afrika
    Böckerna om Arn såklart
    Ondskan-ska man bara läsa en enda bok av Guillo, så är det den. Vad man än tycker om honom i övrigt.

Maria Gustavsdotter
    Dottern, Hustrun, Änkan -en triologi om en kvinna i medeltidens Kalmar. Har skrivit mycket mer också

Camilla Läckberg 
    Flera av hennes böcker flyttar sig bakåt i tiden, som
    Änglamakerskan och Fyrvaktaren tillexempel

Ann Rosman
    Porto Francos väktare - Marsstrand på 1700-talet

• passionsblomman

Sådär! Nu har teknikerna jobbat med tråden så att den ser ut som den ska igen-jag ber om ursäkt för mitt uppfuckande!

Postade om några av tipsen här nu, jag vågar inte lägga in länkar till böckerna, för jag tror det var där någonstns det sket sig.
    Nu ska jag skriva ner några fler...

• passionsblomman

Feelgood/klokskaper/roligt:

Mark Levengood- allt!
    Ex Hjärtat får inga rynkor
    Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig utan dig

Emma Hamberg
    Mossvikenfruar
    Brunstkalendern

Susanna Tamaro
    Gå dit hjärtat leder dig
    Lyssna på ditt hjärtas röst

Martina Haag
    Hejja hejja - för alla som tänkt -eller inte tänkt- springa en meter eller två.

Mia Skäringer
    Dyngkåt och hur helig som helst
    Avig Maria

Dawn French
    En liten smula underbar

• passionsblomman

Tydligen!

Alltså, jag ska nog inte vara i den här tråden...

• Boringbrick

Haha, så det kan gå. Vi uppskattar dina tips i alla fall! ;)

Svar på tråden Boktips!