• Boringbrick

Boktips!

Jag är en riktig bokmal, så nu tänkte jag se om det finns fler som mig där ute! 

Tänkte helt enkelt vi kunde ge varandra boktips och diskutera böcker.

Hoppas fler tycker att detta låter roligt!  
  • Svar på tråden Boktips!
  • yavanna81

Har har du en bokmal till. Jag åker tåg fram och tillbaka till jobb 2-3 timmar om dagen så då finns det tid att läsa. VIlken typ av böcker gillar du? (och andra som är intresserade av en sådanhär tråd?)

• Boringbrick
    yavanna81 skrev 2012-10-13 09:08:11 följande:
    Har har du en bokmal till. Jag åker tåg fram och tillbaka till jobb 2-3 timmar om dagen så då finns det tid att läsa. VIlken typ av böcker gillar du? (och andra som är intresserade av en sådanhär tråd?)
    Härligt! :)  Jag gillar en blandning av lite olika: fantasy, romantik, spännande, humor, "chick lit" och mer. Du då? :) 
    Några favorit böcker då?  
  • yavanna81

Jag är mest inne på historiska romaner, fantasy, "chick lit" och spänning. Så vi ligger visst rätt nära varandra i genre. Jag växlar mellan att läsa lättsamma och väldigt seriösa tegelstensromaner. Sen läser jag ibland lite populärhistoriska el samhällsorienterande faktaböcker.

Historiska romaner så är Phillippa Gregory min favorit, hon har skrivit flera böcker om Henrik VIII hov (Den andra systern Boleyn bla). Fanasy så är Robin Hobb min favorit, speciellt skeppsserien (ej att förväxla med Robin Hood). Jag tycker att hon skriver lite ovanlig fanatsy, annars är det vanligt att fanasy följer samma mönster lite för myket. Föga unikt så är Keyes min favoriförfattare för chick lit. Hon skriver roligt och avslappnande men hennes böcker behandlar nästan alltid rätt allvarliga ämnen som döljs till en bra bit in i bocken. Spänning har jag inga favoritförfattare direkt, det finns väldigt många som skriver bra där men ingen som sticker ut.

Just nu läser jag Lobbyisten av Bodström. Tycker hans böcker är läsvärda.

• johbeh

Hej! Här kommer det en bokmal till!! Jag läser allt som jag kommer över och har lättare att berätta vilka böcker jag inte lyckats läsa till sista sidan :). Senaste tiden har det varit mycket deckare som Kepler, Nesbö men går sista terminen till socionom och detta har bidragit till att jag inte läst som tidigare!

• sirifredde

här är en till bokmal till =) Jag läser mest thrillers jag gillar att läsa typ nu keppler Theorin marklund m.m=)

• Boringbrick

Va roligt att fler bokmalar har hittat hit! Skrattande
    Roligt att folk gillar olika, så kanske man kan få lite rekommendationer och tips från varandra. 
    Svårt att välja en favoritförfattare/bok, inte sant? Och är det inte underbart med en riktig tegelstensbok som dessutom ingår i en trilogi. Såna föredrar iaf jag, böcker som håller länge. :) 

Jag själv håller just nu på att läsa "50 shades of grey" av E.L. James, var lite skeptisk innan pga allt snack i media, men nu gillar jag den verkligen, mest pga de intressanta karaktärerna.  

Några tips på böcker ni verkligen tycker att man borde läsa? :)

Ett tips från mig som ni kanske redan hört om: "www.Goodreads.com" - Tycker det är en supersida som man listar böcker man har läst, vad man tyckte om dem och vad man gillar så får man rekommendationer utifrån det. Dock är sidan på engelska och därför finns inte alla svenska författare, men en del :) 

• johbeh

Här kommer ett boktips denna författare har tidigare gett ut två böcker som jag slukade. Han har nu kommit ut med bok nummer tre. Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón! Någon som läst någon av böckerna ?

• sirifredde

Åhhhh min favvo har han kommit ut med en ny bok JIPPIIIIII Jag har läst alla och dem är magiska . Ängelns lek så superb=)

johbeh skrev 2012-10-16 14:50:17 följande:
    Här kommer ett boktips denna författare har tidigare gett ut två böcker som jag slukade. Han har nu kommit ut med bok nummer tre. Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón! Någon som läst någon av böckerna ?
  • johbeh

Ja, de är helt fantastiska! Tror jag ska önska mig i julklapp :) om jag kan hålla mig..

• sirifredde

Ja jag ha länge längtat efter hans uppföljare=)

johbeh skrev 2012-10-16 15:43:13 följande:
    Ja, de är helt fantastiska! Tror jag ska önska mig i julklapp :) om jag kan hålla mig..
Svar på tråden Boktips!