• Anonym (Fundersam)

    Möhippan??!!

    Blir lite fundersam när man sitter o läser inlägg om det här med Möhippan.

    De allra flesta verkar tycka det är en smärre förlust/katastrof  om de inte blir hippade.

    O m anledningen till att gifta sig är att få bli hippad då har väl tanken med giftermål blivit lite underlig?!

    Det viktigaste är väl att bli vigd/gift med den man älskar?

    Blir man inte lika mycket gift oavsett hippa eller inte? Varför tar man sånt för givet att man ska bli hippad o sen blir sur ledsen, tycker man har oävna o tykna kompisar som ställer till nått alldeles extravagant bara för att man ska gifta sig?

    Visst vill nån hippa mig så det är väl roligt om de gör det men det är inget jag räknar med eller ens behöver för gift kommer vi att bli endå.

    Som jag ser det så är väl det bara en rolig bonus, det som verkligen är värt nått är väl giftermålet iaf men jaja så här tycker jag o nu läre väl jag få rejält med pisk bara för att jag tycker det är onödigt att haka upp sig om att få bli hippad, njut av planeringen av det kommande  bröllopet o fokusera inte hela grejen på hippning eller inte  

  • Svar på tråden Möhippan??!!
  • Chicita

    Jag var tydlig om att jag ville hellre inte ha någon hippa alls än en sån där förnedringshippa.
    Och jag trodde att jag inte skulle få någon hippa alls, vilket jag faktiskt var helt nöjd med.

    Men sen kom våra tärnor och marskalker (makens bröder med flickvänner alltså) och överraskade oss och anordnade en liten helt underbar svenhippa. Helt perfekt.

    Så nej, möhippa var inte det viktigaste för mig.
    Däremot så är jag starkt emot det där med att man får lov att ställa upp på allt ens vänner kan tänkas hitta på på hippan.
    Jag tycker snarare att om man inte kan hitta på något som bruden eller brudgummen skulle tycka om så kan man hellre hoppa över hippan/sexan helt. 

  • Anonym (Fundersam)

    precis, det där med att göra bort sig offentligt o förnedrande är så fruktansvärt elakt mot den som ska utföra pinsamma o dumma uppdrag som att sälja pussar kramar kyssar o andra fula grejjer .

    som bara de övriga har roligt åt möjligen medans den blivande bruden inte alls uppskattar såna dumma saker. Tror inte det finns nån normalt funtad människa som tycker om att göra såna saker medans vännerna står o gapskrattar.

    jag kan ju bara tala för mig själv o jag har sagt till de som är inblandad i mitt o min m2b bröllopsplaner att han som har ett jobb som chef ska INTE utsättas för dumma tilltag som kan skada hans anseende som människa och chef över det företag han jobbar på.

    jag har sagt  att jag inte klarar av vissa saker pga den den borderline diagnos jag har, ställer till det för mig mycket nog endå o jag klarar inte av vissa saker just pga  det så en möhippa för mig skulle kunna bli en katastrof mental sett som min sambo o barn får lida för enormt  då.

    jag har informerat om att jag går gärna ut o äter o går på bio o såna enkla saker om de ska hippa mig men helst står jag över hippan för jag litar inte på mig själv  mentalt o psykiskt i alla lägen.  

  • sirifredde

    jag pratade med en vän i dag och om det blir en mini hippa eller svenhippa vet jag inte men vi sa att hon och jag skulle gå ut och äta och ta ett par drinkar om min m2b inte får nån svensexa tänkte ja höra med henne om inte han kan få följa med:). detta ser ja framemot. Jag hatar förnedringhippor man får sån ångest då man hört vad man kan bli utsatt för. Bättre med en trevlig middag =)

  • Anonym (Fundersam)

    om det nu är så viktigt  med hippa/svensexa så kan man iaf vara snäll nog o låta bruden/brudgummen göra nått roligt o trevligt så man får några fina minnen att tänka tillbaks på men att förnedra andra människor för sitt eget höga nöjes skull är förkastligt.

    man vet aldrig vilken konsekvens det kan bli när man förnedrar andra så nä om man prompt vill hippa sexa o göra nått sånt så se då till o gör nått roligt

    sen alla brudar som klagar på sina vänner över att de inte får den uppmärksamhet de anser att de förtjänar kan man ju undra hur viktigt själva bröllopet är när det enda de sätter fokus på är att få bli hippad?!

    nä så var glad för det stundande bröllopet det är väl det som är viktigast o värt att ordna tid osv för. 

  • Burre

    Ingen i min närhet vet om att jag och m2b ska gifta oss!

    Var med mina vänner och vi kom på något lustigt sätt in på möhippor, haha vi pratade om de där med att skämma ut sig och någon sa att så får ni absolut inte göra på mig... Snabb som jag är var jag också tydlig med att jag absolut inte ville de heller så jag känner mig inte orolig över de, var lite små kul eftersom att ingen vet om att vi ska gifta oss!

    Givetvis är det inte de viktigaste att bli hippd men jag tror att många kopplar i hop det med att gifta sig = möhippa och svensexa... Det är ju "så de ska vara"

    Men för en del spelar det absolut ingen roll att bli hippas medans för den andra är det livsviktigt :) Men för de som inte bryr sig om hippan kanske något annat är helt uteslutet att inte ha eller göra!

    De tycker jag iaf :)

  • daniiel

    Det är ju också en sådan sak som inte sker så många gånger i livet, förhoppningsvis. Gifter man sig bara en gång, så har man ju bara en chans på en möhippa eller svensexa. Jag tycker inte alls att det är så konstigt att man vill bli firad av sina vänner.

    Som jag förstår det, så vill de flesta ha en hippa eller svensexa, sedan spelar det mindre roll vad man gör. Det kan vara att bara gå ut och äta middag en kväll likaväl som en helgresa någonstans. Bara just den saken att ett par vänner faktiskt tar tag i att planera in något tror jag många vill ha.

    Speciellt om det kanske är ett kompisgäng där andra gift sig tidigare och då fått hippor och svensexor. Då känns det nog lite märkligt om man blir den första som blir utan.

    För min egen del, som jag redan skrivit i flera trådar, så blev jag flera gånger "lovad" en hippa. De talade alltså om för mig att jag skulle bli hippad, men sedan blev det inget. Då kände jag mig faktiskt väldigt besviken. Jag har inte just några nära tjejkompisar och hade därför inte förväntat mig någon hippa alls, men när folk runt om mig började prata om hippan och att den skulle bli av.. ja, då började jag ju förvänta mig något.


  • daniiel

    Och bara för att man vill ha en hippa/svensexa och tycker att en sådan sak är rolig och sedan blir lite besviken ifall man inte får någon, så betyder väl ändå inte det att ens fokus ligger på hippan/sexan och inte på själva bröllopet och att bli gift? Att målet med det stundande bröllopet skulle vara en möhippa eller svensexa. Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att "anklaga" folk för att ha fokus på fel ställe och prioritera fel sak pga något sådant.

    Ska man se på saken på det sättet, så är ju egentligen det enda man behöver för att bli gift två personer som vill gifta sig, en godkänd hindersprövning och två vittnen. Allt utöver det är ju egentligen "lullull". Även brudklänningar, buketter, frackar, middagar, fotografering, fest och dans, gäster osv. Likaså möhippa och svensexa.

    Jag tycker inte alls att det är konstigt att vilja ha sådant som "hör bröllop till".


  • Burre
    daniiel skrev 2012-10-12 14:08:20 följande:
    Håller med dig helt och hållet!
  • daniiel
    daniiel skrev 2012-10-12 14:08:20 följande:
    Ska man se på saken på det sättet, så är ju egentligen det enda man behöver för att bli gift två personer som vill gifta sig, en godkänd hindersprövning och två vittnen.
    Haha mja, man behöver ju en vigselförrättare också iofs ;P
  • Fremm
    daniiel skrev 2012-10-12 14:08:20 följande:
    Och bara för att man vill ha en hippa/svensexa och tycker att en sådan sak är rolig och sedan blir lite besviken ifall man inte får någon, så betyder väl ändå inte det att ens fokus ligger på hippan/sexan och inte på själva bröllopet och att bli gift? Att målet med det stundande bröllopet skulle vara en möhippa eller svensexa. Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att "anklaga" folk för att ha fokus på fel ställe och prioritera fel sak pga något sådant.

    Ska man se på saken på det sättet, så är ju egentligen det enda man behöver för att bli gift två personer som vill gifta sig, en godkänd hindersprövning och två vittnen. Allt utöver det är ju egentligen "lullull". Även brudklänningar, buketter, frackar, middagar, fotografering, fest och dans, gäster osv. Likaså möhippa och svensexa.

    Jag tycker inte alls att det är konstigt att vilja ha sådant som "hör bröllop till".
    Bra skrivet! Håller med! :)
  • Anonym (Fundersam)

    nähä då ska man kanske gå ännu längre tillbaks i traditonerna o sätta in sk lysning i tidningen o be att få lysningspresenter.


    nä men som när många skriver så är det ju nästan katastrof om man inte blir hippad innan man gifter sig, och som ni själv skriver så är ju fokus på giftermålet o varför då bli puttrig över en så enkel sak som en hlippa??


    Sen kanske man får tänka på att folk jobbar både mycket o länge beroende på vilket jobb man har, man kanske inte har allvärldens tid att ordna en hippa o man kanske inte har råd att lägga ut pengar både på hippa o bröllops kläder o bröllopsgåva??


    Det är väl attans så viktigare o roligare om folk kommer på bröllopet de blivit bjuden till än en hippa??!


    men tycker ni en hippa är viktigare o roligare och värd mer än själva giftermålet får det stå för er. själv så ser jag hellre att folk kommer till bröllopet o delar min o m2b dag än sitter o hittar på en hippa som inte alls är samma viktiga del. men det är jag det.


     

  • martina o affe

    Jag tycker att det är kul om mina vackra tärnor skulle vilja göra en hippa till mig! Jag hade varit jätte glad. Men det tar verkligen inte bort något fokus från vårt bröllop..

    Det skulle kanske få mig att tänka på lite annat än att bara tänka på att allt är fixat och klart inför vår underbara dag!

    Så en hippa med mina vänner är väl bara underbart?
    Ser inget fel med att få önska att man får en sån.
    Och jag är ju lag på det hållet att jag hoppas på att dom gör en rikigt förnedrings hippa till mig!
    Men jag är ju jag.. hihi

  • Burre
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-10-12 15:39:52 följande:

    nähä då ska man kanske gå ännu längre tillbaks i traditonerna o sätta in sk lysning i tidningen o be att få lysningspresenter.


    nä men som när många skriver så är det ju nästan katastrof om man inte blir hippad innan man gifter sig, och som ni själv skriver så är ju fokus på giftermålet o varför då bli puttrig över en så enkel sak som en hlippa??


    Sen kanske man får tänka på att folk jobbar både mycket o länge beroende på vilket jobb man har, man kanske inte har allvärldens tid att ordna en hippa o man kanske inte har råd att lägga ut pengar både på hippa o bröllops kläder o bröllopsgåva??


    Det är väl attans så viktigare o roligare om folk kommer på bröllopet de blivit bjuden till än en hippa??!


    men tycker ni en hippa är viktigare o roligare och värd mer än själva giftermålet får det stå för er. själv så ser jag hellre att folk kommer till bröllopet o delar min o m2b dag än sitter o hittar på en hippa som inte alls är samma viktiga del. men det är jag det.


     


    Nej de behöver man väl inte göra, de är nya tider :)

    Jag tror som jag skrev innan att folk blir puttiga för att de tycker att de tillhör själva bröllopet! Och det tycker nog jag också att det gör. Men man har ju olika åsikter... O de är väll väl de :)

    Sen behöver de ju inte vara en stor grej utan de räcker med en middag bio eller bara häng hemma hos någon! Sen är det klart att folk har saker för sig som jobb osv osv. Men hur jobbigt är det att av vara en kväll?

    Och jag tycker INTE att hippan är värd mer än själva giftemålet som du skriver men jag anser att det är den del av själva bröllopet... men det är jag det ;)
  • Millan77

    Jag skulle gärna vilja ha en hippa, min blivande får en sexa. Som hans kompis har planerat, han kollade ju med mig med datum o kompisar som e på min sida som han inte hade nr till.


    Men jag kommer troligtvis inte få någon.


    En del kanske tycker att eftersom vi åker iväg o gifter oss så borde man inte få någon hippa.


    Många vet om att vi åker iväg men inte alla.


    Jag har absolut inte mindre fokus på mitt bröllop för att jag önskar mig en hippa.

Svar på tråden Möhippan??!!