• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

Kitkät,

Jag förstår dig, anledningen till att jag envisas med både en armenisk (och en syriansk) präst är mer för att  jag känner att en del av mina traditioner kommer hamna i skymundan, så det är mer symboliskt för mig att vi åtminstone har en armenisk och syriansk präst. Maten kommer vara "syriansk", men sen kommer förmodligen "brudhämtningen" också vara enligt den syrianska traditionen. Inget av det är något som stör mig, men jag vill gärna att bröllopet ska genomsyra bådas kulturella härkomst. 

JA! Jag vet! Jag har aldrig drömt om ett bröllop i sig, men så fort vi började titta på datum så tänkte jag att jag helst av allt ville ha ett höstbröllop, men var osäker på om vi skulle hinna med det. Fast nu ser det ut som att vi kommer göra det trots allt, så det känns skönt! 

• Viola

Tjejer,

Kan inte ni berätta lite kort om era bröllop? Jag försökte läsa mig till det men kom inte speciellt långt.  

• kitkät

Viola,

Ja, jag har ju berättat lite om vårt bröllop redan, men jag får aldrig nog av att prata om det så jag kan berätta lite mer detaljerat! :)

Jag är ju som sagt syrian och min fästman svensk, så vi ska hålla ett syrianskt/svenskt bröllop. Vi kommer bjuda ca 217 gäster, men vi får se hur många det blir i slutändan - ifall några tackar nej. Vi ska beställa och skicka ut inbjudningskorten snart.

Vigseln kommer att hållas i Mariefreds kyrka och bröllopsfesten i festvåningen Panorama.

Då vi inte vill se varandra förrän vid vigseln, så ska vi fotograferas efteråt. Jag ska följas till altaret av min far!

Bröllopsfestens underhållning består av Bashar Yuhanon och en Dj, som ska spela svensk/västerländsk musik. Det är för att vi vill att dom svenska gästerna också ska kunna dansa till musik som dom känner igen!

Vi ska inte ha en traditionell bröllopstårta, utan kommer ha en cupcakes-tårta! Den har vi redan valt och beställt! :)

Efter bröllopet så ska vi spendera två bröllopsnätter på ett SPA-hotell i Södertälje och bara mysa som nyblivna makar.

Och brudklänningen som jag ska bära är en Mori Lee 1915.

Hur går det för dig med bröllopsjakten? Vad är du ute efter?

• kitkät

Haha, det skulle inte stå "bröllopsjakten", utan "brudklänningsjakten" :)

• Pagnie
    Viola skrev 2013-03-30 22:09:35 följande:
    Tjejer,

Kan inte ni berätta lite kort om era bröllop? Jag försökte läsa mig till det men kom inte speciellt långt.  
    Jag är svensk och min blivande är iranier. Vi gifter oss den 13 juli. Vi kommer att ha en svensk kyrklig vigsel i spånga kyrka först. Vi kommer att fotas innan vigseln då vi inte vill att gästerna väntar efteråt så vi bryter traditionen.
    Jag kommer ha en dimitrios klänning tvådelad med korsett upptill och massa tyll nertill. Mannen kommer ha fraccoat/longjacket i marinblått då vårt färgtema är marinvblå.
    Vi kommer efter den kyrkliga vigseln ha en persisk vigsel i lokalen där vi har festen. Vi kommer vara på olles krog i kista/akalla (lite osäker på vad som räknas som vad).

Vi kommer bjuda in som det ser ut nu 154 gäster. Och inbjudningarna skickade vi ut för nån vecka sen.

Vi kommer ha en stor vanlig flervåningstårta med choklad och jordgubb/hallon smak och vi kommer servera persisk buffe på bröllopet samt fruktbuffe med chokladfontän med vit choklad samt godisbuffe och kakbuffe.

festen kommer underhållas av en Dj poria och så kommer vi även ha med dawoul zurna då min blivande är kurd.
    Vi kommer ha tre fotografer bara för att jag är livrädd att inte få några bra kort.

Vi kommer spendera bröllopsnatten på scandic star i sollentuna där jag även kommer bo i ett annat rum med mina tärnor natten innan. Dagen efter bröllopet så kommer vi åka till japan där vi kommer stanna i två veckor.

Ja det var nog ungefär det. hoppas du fick veta det du ville :D
  • goli

Viola, här kommer en liten sammanfattning om vårt bröllop:
    Vi är två iranier som kommer att gifta oss den 3e augusti i White Palace, som du säkert redan vet.

Vi kommer börja dagen med att ha en borgerlig vigsel i/utanför edsbergs slott (beroende på vädret) kl 10 på morgonen. Då kommer jag ha en enklare vit klänning på mig och inta vara fixad alltså. Som sagt, enkelt, eftersom bara våra familjer kommer vara med. Vi hoppas på vackert väder den dagen så att vi kan ha vigseln utomhus eftersom det är väldigt vackert utanför slottet på somrarna.

Vid 11.30 ska jag sedan fixa håret hos en frisör på Stinsen (Karam som jobbar på Elite by Sauvko), kommer väl ta ca 3 timmar och efter det ska jag bli sminkad på make-up store som ligger vägg i vägg med salongen. Efter det kommer min blivande man och hämtar mig för fotografering, har inte riktigt bestämt vart men om det e vackert väder antingen utanför edsbergs slott igen eller drottningholm. Om det skulle regna så tänkte vi fota oss inne på Scandic star i sollentuna (samma hotell som Pagnie valt, fick idén av henne o min mamma!) som vi kommer spendera bröllopsnatten på.

Kl 18 ska vi vara i White Palace där vi ska ha den persiska vigseln (en symbolisk eftersom vi ska viga oss på riktigt dagen innan i en moské) tillsammans med de närmaste. Då ska en vän till familjen läsa en en persisk dikt av en berömd persisk poet vid sofreh aghd. Efter det ska vi ut ur lokalen igen o antagligen fotas lite till tills resten av gästerna anländer till 19.30. När de e på plats kommer vi tillbaka och gör vår stora entré, hahaha. Sen har vi inte bestämt oss för alla detaljer än. Vi kommer ha DJ Crush som kommer spela blandad musik men mest persiskt och vi hoppas även på att ha live-musik, en iransk man som spelar fiol och en annan på keyboard, vi har hört dem spela innan och de är riktigt duktiga. Vi kommer oxå ha persisk buffé med 20 olika rätter, kak- och fruktbuffé och öppen bar. Sen kommer  vi ha vanlig bröllopstårta ev cheesecake-tårta.

Smekmånad funderar vi på att ta en vecka senare, beror lite på vårt arbetsschema samt hur många gäster som kommer från iran. Vi har inte bestämt vart vi ska åka än, funderar på Bali eller Malaysia i ca 2 veckor.

Hmm... har jag missat något? Du får gärna fråga om det är något mer du undrar över! Hur är det med er? Hur långt har ni kommit med planeringarna?

• goli

Aha, kom på en sak till. Vi hade tänkt ha 140 gäster men vi har lite fler på listan eftersom det e lite osäkert med hur många som kommer, speciellt de vi har bjudit från Iran.

• kitkät

Här var det inte mycket till liv... Glad 

Goli, hur går det med klänningsångesten? Har du kommit fram till hur du ska göra? 

• Pagnie
    kitkät skrev 2013-04-02 00:22:15 följande:
    Här var det inte mycket till liv... Glad 

Goli, hur går det med klänningsångesten? Har du kommit fram till hur du ska göra? 
    Nej det var verkligen inte mycket liv i tråden nu de senaste dagarna. men det kan vi väl ändra på, jag har massor att berätta.

Okej idag hade vi mötet med blom och dekorationskillen. Han höll till i södertälje så där var vi och pratade. Min brudbukett kommer nu att inehålla rosa pioner, vita rosor och doftranka. Och kanske eventuellt lite liljekonvalj. Så ungefär så här kommer den se ut fast mer rosa då:

Den blev droppformad ändå även fast jag inte hade tänkt det. Från början ville jag ha det sen ändrade jag mig och nu ändrade jag mig igen. Haha.
    Men vi ska till honom igen 29:e maj och då ska han ha tagit med exempel så vi får se allt.

Vi bestämde även att tärnorna skulle ha buketter med bara rosa pioner. och männen skulle ha vita rosor i knapphålet samt att närmaste familjen skulle få vita rosor fast lite enklare.

Vi valde rosetterna till stolarna som blir marinblå. sen valde vi vaserna till borden och vaserna till kyrkan. vaserna från kyrkan kommer dom efter vigseln att flytta till lokalen.
    Och på båda ställena blir det martiniglas med iskubsliknande gelé i och ledlampor samt blommorna på då och ett blockljus mitt i. på bordena blir dom 50 cm och i kyrkan 80 cm.

Sen bestämde vi att bakom brudbordet så kommer det bli ett vattenfall och blommor runt det. samt kandelabrar på sidorna. Så nu är jag såååå nöjd. Kommer bli hur bra som helst.

Efter detta besök så tog vi en spontan tripp till stockholm och kollade kyrkan som vi faktiskt inte hade sett redan. Och vi blev väldigt positivt överraskade. den var helt underbar och jätte vacker. så nu är jag mer än nöjd. allt faller på plats.

Här är kyrkan. taget med mobil men ändå. Haha. Den är ändå perfekt.

Sen har jag som sagt gjort klart med smycken men jag skulle ju visa er mitt fina armband. vet dock inte om jag visade er halsbandet någon gång?

Här har ni i alla fall armbandet som jag verkligen älskar. helt perfekt är det.

Här har ni en bild på halsbandet också. det som jag fick av min farmor innan hon dog och som hon fick i morgongåva på sitt bröllop. Har med andra ord lite affektionsvärde för mig. så glad att jag fick chansen att ha det på mig.

Sen har jag nog kanske börjat tvivla lite på mina skor. helst skulle man ju vilja ha klackar men eftersom det inte går så får det bli platta. det tackar nog fötterna för med där på kvällen. men funderar ändå på om jag ska ha några andra som det inte är så mycket grejer på. har kollat runt lite på etzy. dom har mycket fint. måste se om jag hittar the one så att säga. jag har ju tid liksom.

Sen funderade jag på att det är ju hög tid att börja köpa hem såpbubblor och bröllopsris också om man ska ha det.

Sen har vi varit och kollat lite grejer till sofreh aghden nu också. vi hittade sååå mycket fina grejer som vi tänkte ha. Vi köpte ett bokställ idag till koranen i alla fall. men det ska ju vara under tyget så det får ju se ut hur det vill. men här har ni några utav grejerna vi kommer köpa till. tror ni vi fixar att göra en sofreh?

Sen kom R med idén att man kan ta martiniglas eftersom vi har stora sådana både i kyrkan och på borden så kan man ta vanliga i vanlig storlek och göra om lite. man doppar kanterna i silverglitter och sen ett silversnöre runt foten på dom och har sedan typ guldmynten i dom och andra symbolen.

Okej sorry nu har jag pratat för mycket. Tänkte bara ge er lite läsning. Lite roligt dock, vi åkte förvi panorama och jag bara: R*** R*** här ska kitkät gifta sig.
    han tyckte det var underligt att ni inte var bjudna på bröllopet så mycket som vi pratat. haha. tror han börjar bli trött på mitt tjat om er. Men han får gilla läget. ;)

okej nu ska jag vara tyst. :D
  • goli

Hahaha! Ja nu lyckades du minsann få liv i tråden! Och det var inte lite grejer heller, allt på en gång, vet inte ens var jag ska börja... jo, förresten, måste börja med att kommentera din farmors halsband som är fanstastisk vacker och vilket otroligt affektionsvärde! Att få ha något sånt på sin bröllopsdag, blir faktiskt tårögd bara jag tänker på det. Jag har ett guldhalsband med en turkos sten från min farmor, den kanske jag kan ha under vår vigsel. Men jättesnygga grejer till sofrehn oxå, tror absolut ni kommer fixa det, har aldrig tvekat en sekund! Vad ska ni ha för duk då, har ni hittat det än?

Måste oxå säga att fastän jag inte är religiös kände jag mig lite frälst när jag såg bilden på er kyrka, hahaha! Vilken vacker lokal! Väldigt högtidligt...

Ja, jag har äntligen bestämt mig. Idag var jag och föräldrarna i centrum och jag passade på att hyra en underkjol som jag e supernöjd med. Passade även på att prova originalklänningen igen och måste säga att missfishbridal har gjort ett superbra jobb. Insåg inte förrän idag hur pass lika de var! Min kopia är till och med lite bättre på så sätt att den har inte lika mycket tyll i kjolen som originalet, vilket gör den lättare att bära och att gå omkring med. Så jag e glad och nöjd nu. Sen efter hela dubbelbokningsgrejen är jag bara så sjukt tacksam att allt löste sig så... perspektiv, säger jag bara!!! hahaha! och på torsdag ska vi äntligen träffa Danny och bestämma meny, blommor och tårta. Han har varit väldigt gullig och bett om ursäkt flera gånger och lovat att han ska göra ett bra jobb och jag tror honom!

Men seriöst, tjejer! Det börjar närma sig med stormsteg! Hurkännen ni er? Jag börjar känna pirr i magen, ganska rejält!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop