• javas

Är det bara smala som gifter sig? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 22:45
    (råkade skicka för snabbt från mob)
    Har kika på klänningar överallt på nätet känns det som. överallt pryder de vackra klänningarna smala perfekta modeller.
    På köpsidorna förstår jag poängen med detta då klänningen helt klart sitter bäst på en smal figur. Men jag har även kollat tex blocket.
    Även där var stort sett alla smala!
    Snart är det dags för mig o jag känner mig inte smal! Midjan finns de gördel till och med min klänning kommer jag se smalare ut än vad jag är just där. Men jag avskyr mina armar! Jag hatar fettvalken som blir mellan klänningen och armhålan. Min klänning har rätt breda axelband. Men jag stör mig endå på hur de ser ut! Bolero kommer ej bli snyggt till klänningen och. sjal känns tantigt. Tror dock att klänningen kommer behövas kortas en bit. förhoppningsvis kan man använda de och sy på en liten kort ärm. Om de går o om de blir bra har jag ingen aning om. ca 1,5 mån kvar till dagen. just nu önskar jag att vi bokat vårt bröllop ett år innan så jag hunnit gå ner o kanske lyckats forma mina armar lite. just nu vantrivs jag och börjar känna mig lite deppig. De drar ju ned det där mysiga pirret man vill ha inför sin stora dag. :(

• Svar på tråden Är det bara smala som gifter sig? :)
  • Chicita

Nejdå långt ifrån.
    Har du inte kollat in daniiels tråd med brudklänningar på riktiga tjejer? 

• daniiel

Verkligen inte! Och som Chichita säger, i "min" tråd med brudklänningar och brudar finns det underbart vackra kvinnor i alla möjliga storlekar och former :D

• passionsblomman

Haha! Nääää!

Vad jag kan dra för slutsats av alla olika trådar som behandlar allt från kamp med vikt till problem att hitta klänning som sitter snyggt och allt vad som ryms av diskussioner om värderingar, ideal och trivsel, så verkar det bestämt finnas en hel del tjejer som är att beskriva på en rad smickrande sätt-men inte just med ordet "smal".
    Vare sig man är nöjd med det eller inte.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    Alla har dom där "valkarna" du pratar om, oavsett storlek. Men på en smal människa är dom givetvis mindre.
    Det är extra hud som behövs för att vi ska kunna lyfta armarna nämligen Flört 
    Men sånt ser ju inte så snyggt ut, så på många modellbilder retuscheras det bort... 
  • passionsblomman

Å, nu när det syns en trådstart också, ser jag ju att du kanske mer behöver konkreta råd i just klänningsfrågan-där är jag inte till någon större hjälp, men andra här syr ju och har intresse. 
    fast varför tycker du sjal är tantigt? Det är ju ett högtidligt tillbehör som verkligen kommer till nytta, inte minst när det ju är ett höstbröllop du ska ha! Vad ska du annars ha som värmer lite över axlarna?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • javas

Formulera mig nog märkligt. sjal får mig att se tantig ut :) Vrf vet jag inte, men kan bara inte trivas i det! Jag skulle också vilja trolla bort de där valkarna, om inte minst just den dagen :) De allra flesta har ju klänningar utan axelband. jag tycker klänningen ser ut o sitta långt ned på de flesta. Är de kanske för att undvika dessa valkarna? Min klänning sitter rätt högt upp. Men jag föredrar o slippa gå o dra i klänningen hela dagen för att slippa tuttshow :)

• javas

Kan ni inte länka till tråden ni menar?

• Chicita

Om din klänning är sydd på rätt sätt så ska den inte "hänga på tuttarna" utan stå på höftkammen.
    Det spelar alltså ingen roll hur högt upp klänningen går, den ska inte kunna hasa ner något ändå om den sitter rätt.
    Men det är ju en känsla man ändå får, så jag förstår dig där...
    När man har suttit en stund så brukar klänningen också åka ner en liten bit pga att den veckar sig i midjan och det alltså går åt mer tyg för att räcka till vecken om du förstår hur jag menar.

Istället för sjal så kan du ha en liten "mantel" (cape) av spets exempelvis
    Googla: lace cape

Eller helt enkelt använda slöja som går ner lite över axlarna 

• daniiel
    Chicita skrev 2012-10-04 23:06:00 följande:
    Om din klänning är sydd på rätt sätt så ska den inte "hänga på tuttarna" utan stå på höftkammen.
    Det spelar alltså ingen roll hur högt upp klänningen går, den ska inte kunna hasa ner något ändå om den sitter rätt.
    Precis, om klänningen är sydd rätt (och snörad rätt, om det är snörning) så ska den hållas uppe tack vare höfterna och inte brösten :P

Jag hoppas att lyckas hitta något som gör dig mer bekväm i din klänning javas, för det är ju väldigt viktigt, annars kan man inte riktigt slappna av på bröllopsdagen. För mig var lösningen en bolero, men nu ville du ju inte ha just det.

Har du någon bild på klänningen? :)
Svar på tråden Är det bara smala som gifter sig? :)