• javas

Är det bara smala som gifter sig? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 22:45
    (råkade skicka för snabbt från mob)
    Har kika på klänningar överallt på nätet känns det som. överallt pryder de vackra klänningarna smala perfekta modeller.
    På köpsidorna förstår jag poängen med detta då klänningen helt klart sitter bäst på en smal figur. Men jag har även kollat tex blocket.
    Även där var stort sett alla smala!
    Snart är det dags för mig o jag känner mig inte smal! Midjan finns de gördel till och med min klänning kommer jag se smalare ut än vad jag är just där. Men jag avskyr mina armar! Jag hatar fettvalken som blir mellan klänningen och armhålan. Min klänning har rätt breda axelband. Men jag stör mig endå på hur de ser ut! Bolero kommer ej bli snyggt till klänningen och. sjal känns tantigt. Tror dock att klänningen kommer behövas kortas en bit. förhoppningsvis kan man använda de och sy på en liten kort ärm. Om de går o om de blir bra har jag ingen aning om. ca 1,5 mån kvar till dagen. just nu önskar jag att vi bokat vårt bröllop ett år innan så jag hunnit gå ner o kanske lyckats forma mina armar lite. just nu vantrivs jag och börjar känna mig lite deppig. De drar ju ned det där mysiga pirret man vill ha inför sin stora dag. :(

• Svar på tråden Är det bara smala som gifter sig? :)
  • passionsblomman

Ooooooo men herregud kvinna-du har ju värsta figuren! Det är minsann inte alla som kan stoltsera med den där hyllan i kombo med midja! Du ser ut att ha just sådan där kroppsform som gör att du har proportionerna på rätt ställen oavsett om du går upp eller ner. Hur som helst så behöver du för utseendets skull inte gå ner alls-det ser varenda vettig människa som tittarpå bilderna -helt oavsett gördel eller ej-.
    Däremot, apropå att klänningen är trång vid bysten, så är det ju faktiskt fullt möjligt att plocka ett par kilo på vikten under de 6 veckor du har på dig. Det är ju allmänt känt att det brukar kännas rätt stor skillnad just på tuttarna när man börjar gå ner i vikt, så ett par kilo kan faktiskt göra flera centimeter i bystomfån, vilket i kombo med förslagen du får ang klänningen antagligen löser hela problemet. Vad gäller armarna, så tycker jag du ska ta till dig vad Chicita sagt.

En halvtimmes promenad om dagen, halva tallriken grönsaker, inga omtag av portioner, skippa godis och fika och så gör du "plankan" en minut varje dag, så ska du se att det blir skillnad både runt byst och runt armarna. Mät nu när du börjar och konstatera om 6 veckor att det blev skillnad! Och var STOLT att du har en kropp att gädjas över! Tro mig, det kommer en tid då du kommer att titta på bilderna och undra om du var heltdum i huvudet som var missnöjd! (Om jag bara hade fattat när jag var 25 hur fin jag egentligen var säger jag bara....)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • javas
    Chicita skrev 2012-10-05 15:46:51 följande:
    Höjden på den är inte alls lika viktig som "bredden".
    Men om den skaver i armhålan så sitter den för högt. Det kan lätt ordnas genom att helt enkelt sy ner den lite just där men låta den vara så hög som den är över bysten.
    Det viktigaste är att midjan på klänningen sitter där midjan är på dig så att den inte vill glida upp eller ner sen.

Men även om du har en gördel under där så är du inte tjock. Det sitter i ditt huvud. Och även om det (tanken på att man är det) är precis lika jobbig som att faktiskt vara tjock, så är det viktigt att inse att du inte är det.
    Alla lägger på hull på olika ställen, jag går upp relativt jämt, alltså lite överallt så jag får inte oproportionerligt stora lår, armar, mage osv utan jag blir helt enkelt bara tjockare rakt av.
    Jag hade storlek 46-48 ungefär på mitt bröllop.
    Nu har jag ju ärmar på min klänning eftersom man inte hade ärmlöst på medeltiden och vi hade det temat. Men jag har riktigt fula överarmar med typ "påsar" som hänger. Så jag hade nog också känt att jag behövde något för att dölja armarna lite om jag skulle haft en vanlig klänning.

Men jag känner spontant att det är ditt självförtroende och din självbild som behöver mer jobb än vad din kropp och klänning behöver. För du ser inte ut att ha några stora armar på bilderna inte och dom där vecken kommer av att klänningen är för trång i första hand och i andra hand så är det hud som behövs för att du ska kunna röra armarna...

Du är vacker precis som du är Solig
    Tror inte det är självbilden egentligen utan mer att jag har varit smal stort sett hela livet, utan att behöva lyfta ett finger. Sen gick jag upp massor när vi fick barn för fem år sen. Gick ner allt lagom till jag blev gravid igen.
    (Fick verkligen banta bort det). Gick upp lika mkt igen... gick ned det igen... började jobba o hinner då inte röra mig alls lika mkt som innan. Skulle absolut kunna lägga några timmar på träning varje dag, men mina barn vill nog gärna se sin mamma också o jag vill inte träna bort all tid jag har att umgås med dom. Ja, rätt logiskt =)
    Så jag äter redan hyfsat o rör mig en hel del. Men väger 10kg mer än innan jag började jobba. (ca 1,5 år sen).
    Skillnaden mellan 62 och 72 kg är ju ganska stor.
    De jag vill komma fram till är att jag vill att ni ska veta att jag inte sitter här o gråtet o tänker att jag är fet osv.
    Men jag stör mig ändå på mina armar. Då de gärna vill lägga på sig där. O efter några vändor med kraftig viktökning så är de inte så fasta längre.
    Är mest rädd att jag ska gå o störa mig på det hela kvällen och känna mig obekväm!
    Men om man på nåt vis kan bredda klänningen vid bysten så kanske de genast kommer kännas mkt bekvämare?
    Får se vad sömmerskan säger och hoppas hon har ett bra förslag...
  • javas
    Sara 120707 skrev 2012-10-05 15:49:19 följande:

Jag håller med chicita, tycker absolut inte du är tjock men däremot att klänningen är för liten över brösten.

Något jag tror kan funka till klänningen är en kortärmad bolero med lite krage, i den här stilen;

www.tulipbridal.com/Ivory-short-sleeve-corded...

www.etsy.com/listing/102241391/white-ruffle-b...

www.diadema.se/bolero-p-203.html

Tror du inte det ser bara knöligt ut? Med tanke på de bredare axelbanden som är broderad spets.
    Plus att boleron kommer bli i en annan spets än klänningen?
  • Chicita

Även om du inte känner dig tjock så frågar du ju om det bara finns smala brudar
    Så det känns ju som att den tanken ligger där inne någonstans. Och självklart sätter viktförändringar sådana saker i skallen.
    Jag var en stl 34 länge. Sen pulveriserade jag ett ben i ena foten och blev mer eller mindre sängliggande ett bra tag. Och med 3 operationer och 3 år på kryckor så kom kilona väldigt fort. När jag inte kunde vara så aktiv som jag var innan.
    För mig var det 30 kilo som bara flög på mig (som det kändes, eftersom dom kom på lite drygt ett år) och sen kom 20 till krypande sakta under dom påföljande åren och fram till i dag.
    Jag kan dessutom inte göra något åt det annat än att svälta mig själv eller operera mig eftersom jag inte kan träna pga skador.
    Jag gör det jag kan för att inte öka mer, men ner går jag ändå inte. Och nu har jag äntligen börjat acceptera hur jag ser ut.
    Så jag vet hur det känns att inte se ut som man gjorde innan något ändrade ens kropp.

Du är jättesnygg, verkligen.
    Du skulle säkerligen inte behöva den där gördeln. För du har en suverän kropp enligt vad bilderna säger och klänningen kommer också att forma dig lite runt midjan där.
    Problemet är passformen på klänningen runt bysten, inte passformen på din kropp.
    Och passformen på klänningen kan en sömmerska fixa  Glad

Och en sak till.
    Jag som verkligen har hatat min kropp sen olyckan skedde och har vägrat vara med på bild, jag kände mig underbart vacker på bröllopsdagen. Och jag älskar bilderna och ser inte ens skavankerna (förutom någon konstig min - typ gnagare - som jag gör på några porträttbilder när leendet visst började bli lite konstlat Tungan ute) och det kommer du säkert också göra, under förutsättning att du kan koppla bort det du inte gillar med dig själv och känna att du gjort det bästa du har kunnat och alltså ser så vacker ut som du bara kan...
    På bröllopsdagen kommer du vara vackrast i världen och då spelar dina skavanker ingen roll. För lyckan och glädjen på bröllopsdagen (och alla komplimanger) gör sånt till obetydligheter.

Som den kloka Oniq en gång skrev:
    Din bästa accesoar är ett leende och det ställer allt annat i skuggan Solig

• Sara 120707
    javas skrev 2012-10-05 17:37:26 följande:
    Tror du inte det ser bara knöligt ut? Med tanke på de bredare axelbanden som är broderad spets.
    Plus att boleron kommer bli i en annan spets än klänningen?

Jag tror inte det blir knöligt Det är nog bra att ta en bolero som de i länkarna som går ganska långt in och täcker axelbanden iaf till en del.

Antingen kan du ju kika efter en spets som är så lik som möjligt eller välja en i satin kanske?

Jag förstår känslan och tror det kan vara bra för dig att ha alternativet att slänga på en bolero om du skulle känna dig obekväm men börja med att släppa ut klänningen över brösten så blir vecken säkert mindre.

• Daludd
    Chicita skrev 2012-10-04 22:50:42 följande:
    Alla har dom där "valkarna" du pratar om, oavsett storlek. Men på en smal människa är dom givetvis mindre.
    Det är extra hud som behövs för att vi ska kunna lyfta armarna nämligen Flört 
    Men sånt ser ju inte så snyggt ut, så på många modellbilder retuscheras det bort... 
    Som chicita säger - jag är helt normalviktig, ibland mycket smal, ibland normal, ibland lite rundare (från 56-63 kg på 167cm) och det spelar ingen roll hur smal jag är - fettvalk där du beskriver har jag ändå. Speciellt med en tight BH eller klänning eller liknande. 
  • 1700tal

Hm, du har exakt samma kroppsform och propotioner som jag... Jag hade precis samma småvalkar som du, eftersom min klänning satt rätt tajt. Och i det skedet fanns enl sömmerskan bara 2 alternativ - sy ut klänningen vid bysten med risken att det skulle glappa och bli ett "brevinkast" istället eller att acceptera pygmévalkarna och lära sig i spegeln hur man i stunden får dem att se mindre ut på bild. Jag valde det sista alternativet och lärde mig snabbt hur man kunde står och hålla armarna för att de försvann. Och så gjorde jag sen på fotograferingen. Alla sätt är bra utom de dåliga...

• javas
    1700tal skrev 2012-10-06 10:53:36 följande:
    Hm, du har exakt samma kroppsform och propotioner som jag... Jag hade precis samma småvalkar som du, eftersom min klänning satt rätt tajt. Och i det skedet fanns enl sömmerskan bara 2 alternativ - sy ut klänningen vid bysten med risken att det skulle glappa och bli ett "brevinkast" istället eller att acceptera pygmévalkarna och lära sig i spegeln hur man i stunden får dem att se mindre ut på bild. Jag valde det sista alternativet och lärde mig snabbt hur man kunde står och hålla armarna för att de försvann. Och så gjorde jag sen på fotograferingen. Alla sätt är bra utom de dåliga...
    Skönt o höra en med samma sits =)
    Hur menar du med brevinkast? =) Jag hänger inte riktigt med!

Är de ingen som tror det kan funka och "återvinna " tyg när vi måste lägga upp klänningen?
    Den kommer som sagt vara för lång. Har jag tur kommer vi ta bort en spetskant på ca 17 cm. Den har en broderad kant nedtill. Finns de kanske inte möjlighet då att ta till vara på den och sy nån form av kort ärm på axelbanden?
    Är detta nåt som låter helt orimligt, jag är inte sykunnig =)

Känns inte som jag vill ha bolero, annat om klänningen skulle vara axelbandlös...
  • Juni 2012

Svarar bara på frågan i rubriken: Nej.
    Klänningen som jag hittade, en vacker sak från Myrorna, var gjord för de som är lite större, ca strl 40/42, men det gick att sy om den så den passade. :) Så visst finns det klänningar, bara man orkar leta och är beredd att sy lite själv.

Lycka till!

Svar på tråden Är det bara smala som gifter sig? :)