Chicita skrev 2012-10-05 15:46:51 följande:
Höjden på den är inte alls lika viktig som "bredden".
Men om den skaver i armhålan så sitter den för högt. Det kan lätt ordnas genom att helt enkelt sy ner den lite just där men låta den vara så hög som den är över bysten.
Det viktigaste är att midjan på klänningen sitter där midjan är på dig så att den inte vill glida upp eller ner sen.
Men även om du har en gördel under där så är du inte tjock. Det sitter i ditt huvud. Och även om det (tanken på att man är det) är precis lika jobbig som att faktiskt vara tjock, så är det viktigt att inse att du inte är det.
Alla lägger på hull på olika ställen, jag går upp relativt jämt, alltså lite överallt så jag får inte oproportionerligt stora lår, armar, mage osv utan jag blir helt enkelt bara tjockare rakt av.
Jag hade storlek 46-48 ungefär på mitt bröllop.
Nu har jag ju ärmar på min klänning eftersom man inte hade ärmlöst på medeltiden och vi hade det temat. Men jag har riktigt fula överarmar med typ "påsar" som hänger. Så jag hade nog också känt att jag behövde något för att dölja armarna lite om jag skulle haft en vanlig klänning.
Men jag känner spontant att det är ditt självförtroende och din självbild som behöver mer jobb än vad din kropp och klänning behöver. För du ser inte ut att ha några stora armar på bilderna inte och dom där vecken kommer av att klänningen är för trång i första hand och i andra hand så är det hud som behövs för att du ska kunna röra armarna...
Du är vacker precis som du är

Tror inte det är självbilden egentligen utan mer att jag har varit smal stort sett hela livet, utan att behöva lyfta ett finger. Sen gick jag upp massor när vi fick barn för fem år sen. Gick ner allt lagom till jag blev gravid igen.
(Fick verkligen banta bort det). Gick upp lika mkt igen... gick ned det igen... började jobba o hinner då inte röra mig alls lika mkt som innan. Skulle absolut kunna lägga några timmar på träning varje dag, men mina barn vill nog gärna se sin mamma också o jag vill inte träna bort all tid jag har att umgås med dom. Ja, rätt logiskt =)
Så jag äter redan hyfsat o rör mig en hel del. Men väger 10kg mer än innan jag började jobba. (ca 1,5 år sen).
Skillnaden mellan 62 och 72 kg är ju ganska stor.
De jag vill komma fram till är att jag vill att ni ska veta att jag inte sitter här o gråtet o tänker att jag är fet osv.
Men jag stör mig ändå på mina armar. Då de gärna vill lägga på sig där. O efter några vändor med kraftig viktökning så är de inte så fasta längre.
Är mest rädd att jag ska gå o störa mig på det hela kvällen och känna mig obekväm!
Men om man på nåt vis kan bredda klänningen vid bysten så kanske de genast kommer kännas mkt bekvämare?
Får se vad sömmerskan säger och hoppas hon har ett bra förslag...