• sirifredde

era enklaste vardagsrecept

Jag Får sådan idetorka i bland.Jag vill gärna att ni delar med er av era enklaste vardagsrecept =)

• Svar på tråden era enklaste vardagsrecept
  • sirifredde

låter ju urgott det =) typ som sambal kotletter?

• sirifredde

jag har appen koka ihop den funkar kanon den med

Sörön10 skrev 2012-10-04 15:11:42 följande:
    Ett annat tips är keldas app! Där hittar man massor av recept som tar en kvart (står det) att göra. Har inte provat något av dem men har hittat många som jag ska prova!
  • daniiel

Och något som jag tycker är supergott är pannkaka med köttfärssås. Det är ju visserligen lite tidskrävande, men väldigt enkelt.

Gör en vanlig ugnspannkaka och gör en köttfärssås, gärna en som inte är så rinnig. När pannkakan är klar, så brer man ut köttfärsen ovanpå och rullar ihop det som en rulltårta. Sedan strör man över riven ost och sätter in i ugnen tills osten är smält och har fått lite färg.

• daniiel

Mer köttfärs. Gör en köttfärssmet, ni vet, med ströbröd och ägg. Ta sedan formfralla (eller annat valfritt bröd). Lägg en ostskiva på brödet och bre köttfärs över, lägg sedan mackan i en stekpanna och stek tills köttfärsen är klar. Stek gärna en liten stund på andra sidan brödet också, så att det får lite färg. Sedan kan man äta det med vad man vill ovanpå. Dressing, ketchup, senap, bostongurka, grönsaker.. ja, vad man vill. Perfekt picknickmat, mellismacka. Går lika bra att äta kall som varm.

• sirifredde

goooott

daniiel skrev 2012-10-04 15:33:48 följande:
    Mer köttfärs. Gör en köttfärssmet, ni vet, med ströbröd och ägg. Ta sedan formfralla (eller annat valfritt bröd). Lägg en ostskiva på brödet och bre köttfärs över, lägg sedan mackan i en stekpanna och stek tills köttfärsen är klar. Stek gärna en liten stund på andra sidan brödet också, så att det får lite färg. Sedan kan man äta det med vad man vill ovanpå. Dressing, ketchup, senap, bostongurka, grönsaker.. ja, vad man vill. Perfekt picknickmat, mellismacka. Går lika bra att äta kall som varm.
  • L och J
    sirifredde skrev 2012-10-04 15:10:45 följande:
    vilken fin blogg duhar många härliga recept
    Jag har ingen blogg? du måste citerat fel.
  • Aniara4

Jag brukar göra något som tar lite längre tid, men kräver ett minimum av arbetsinsats för mycket mat:

Ta en stor ugnsform. Ös i en burk krossade tomater, grovhackad eller klyftad lök, och t.e.x burkchampinjoner. Krydda med t.ex. basilika och oregano. Lägg ner en enkilosförpackning med kycklingfiléer, ca 6 stycken. (Alltså, lägg inte ner hela förpackningen, bara kycklingen Skrattande). Salta och peppra. Hyvla över ost. (Jag gillar inte ost så jag brukar hyvla över smör, men jag tror det blir godare med ost om man gillar det).

Och skjuuussssssssss in i ugnen!

• sirifredde

ojj låter ju gott det. hur länge brukar den få vara i ugnen då ? Gradantal?

Aniara4 skrev 2012-10-04 16:31:49 följande:
    Jag brukar göra något som tar lite längre tid, men kräver ett minimum av arbetsinsats för mycket mat:

Ta en stor ugnsform. Ös i en burk krossade tomater, grovhackad eller klyftad lök, och t.e.x burkchampinjoner. Krydda med t.ex. basilika och oregano. Lägg ner en enkilosförpackning med kycklingfiléer, ca 6 stycken. (Alltså, lägg inte ner hela förpackningen, bara kycklingen Skrattande). Salta och peppra. Hyvla över ost. (Jag gillar inte ost så jag brukar hyvla över smör, men jag tror det blir godare med ost om man gillar det).

Och skjuuussssssssss in i ugnen!
  • Aniara4
    sirifredde skrev 2012-10-04 16:42:07 följande:
    ojj låter ju gott det. hur länge brukar den få vara i ugnen då ? Gradantal?
    Haha, jag följer aldrig recept utan det blir lite hipp som happ. Jag vet inte ens vad jag brukar ha ugnen på, 200 kanske? Sisådär en 20 minuter? Jag brukar se när det ser klart ut.... Sen kan man ju alltid skära itu en kycklingfilé och se om den är klar!
  • sirifredde

Joo det är ju klart=) i dag blir det omelett här

Aniara4 skrev 2012-10-04 16:58:15 följande:
    Haha, jag följer aldrig recept utan det blir lite hipp som happ. Jag vet inte ens vad jag brukar ha ugnen på, 200 kanske? Sisådär en 20 minuter? Jag brukar se när det ser klart ut.... Sen kan man ju alltid skära itu en kycklingfilé och se om den är klar!
  • Aniara4

En annan kycklingfavorit som kräver lite mer jobb men är väldigt god:

Strimlad stekt kyckling tillsammans med kokosmjölk, Green curry paste och bambuskott... och så kan man ha färsk riven ingefära, strimlad paprika, salladslök, och annat man tycker verkar gott.

Sorry, har inget recept och inga proportioner... men gott blir det!

• sirifredde

ok du låter lite som jag att du höftar lite =)

Aniara4 skrev 2012-10-04 17:04:00 följande:
    En annan kycklingfavorit som kräver lite mer jobb men är väldigt god:

Strimlad stekt kyckling tillsammans med kokosmjölk, Green curry paste och bambuskott... och så kan man ha färsk riven ingefära, strimlad paprika, salladslök, och annat man tycker verkar gott.

Sorry, har inget recept och inga proportioner... men gott blir det!
  • mariannesv

Här var det flera recept jag definitivt kommer att prova!

• Kramarina

En burk majs, lite purjolök steks i smör eller olja, på med curry och tikkamasala. Sen i med en burk tonfisk och en burk creme fraisch.
    Servera med pasta. 

• Chicita

Smörj en gratängform

Tärna 1 grillad kyckling och lägg i formen
    Tärna 1 röd + 1 grön paprika och blanda med kycklingen

Blanda 5 dl creme fraishe med 2,5 dl Ajvar relish.
    Häll ovanpå kycklingblandningen och försök få det att täcka.

Tärna 1 förpackning fetaost i saltlag och strö över fetaosten (häll bort saltlagen)

in i ugnen i ca 20 min på 225 grader
    eller 40 min på 175 grader beroende på hur mjuk du vill ha paprikan.
    Jag lagar hellre snabbt och hett för att få lite "grillyta" och lite halvknaprig paprika.

Ät med ris, gärna fullkornsris eller rå-ris 

• Sörön10

Bena ur en grillad kyckling (eller stek filéer i småbitar)

Koka tagliatelle

Koka upp en sås vid sidan av:
    5 dl. grädde (valfri fetthalt, men godast fullfet)
    5 dl. creme fraiche ( -II-)
    sweetchilisås efter behag
    en massa oregano

När såsen är klar och pastan kokat vänder man ner pastan i såsen.

Lägg upp på tallrikar och  lägg kyckling ovanpå hela såspastan!

Enkelt och gott.  

Svar på tråden era enklaste vardagsrecept