• daniiel

Vad "ska" man ha i barnens (6-7år) rum?

Ja, om ni inte redan förstått det av rubriken så är detta OT, alltså inte bröllopsrelaterat. Tycker du inte om sånt, så behöver du inte läsa vidare. Tack, men jag har redan prövat i föräldraforum och där får man ju inga vettiga svar. Det måste ju vara flera än jag som har barn här inne tänker jag ;P

Vår dotter fyller snart 6år och vi funderar lite på hennes rum..

Vad bör man egentligen ha i barnens rum? En säng, givetvis. En sådan har hon, en våningssäng. En bokhylla (ombygd garderob) där hon har filmer, böcker, skivor och några korgar med diverse leksaker (klossar, barbie, dockor, doktorgrejor, lego osv). Hon har också ett litet bord med två pallar och en stol samt en stol till sin docka. Hon har dockvagn och vagga, två tunnor från Ikea. Hon har en liten "koja" i en annan ombygd garderob. Ett kök från Ikea med en massa köksgrejor till. En annan hylla på väggen med lite smycken i, utklädningskläder på krokar på väggen samt en väggspegel.

Henne rum är ganska litet, så stora möbler ryms inte. Hon leker knappt med en fjärdedel av alla leksaker och hon leker enbart på sitt rum om hon har besök av en kompis.

Ska man börja rensa ut lite leksaker? Eller ska man spara ifall hon vill leka med det om ett par månader eller år? Ska hon få vara med och rensa isåfall eller ska man plocka bort sånt som man vet att hon inte lekt med på säkert ett halvår eller mer?

Vad vill barn i den åldern leka med? Klart att jag förstår att det är väldigt individuellt, men bara för att få ett hum.

Bör man ha ett skrivbord?

Vad har ni som har barn som är 6-7år i era barns rum? Vad leker de med? Vad är onödigt att ha?

ALLA tips, tankar, idéer osv är varmt välkomna! :)
  • Svar på tråden Vad "ska" man ha i barnens (6-7år) rum?
  • daniiel
    javas - Ja, när vi bodde så hon hade lite större rum, så hade vi en sån skolbänk. Nu ryms dock inte det, så det kommer nog bara bli en skiva som används som skrivbord :)

majjja - Jättefint rum, ser väldigt mysigt ut :) Min dotter har ett dockskåp som min morfar gjorde åt mig när jag var liten, men vi rymmer tyvärr inte det :/ Hon har också vimplar i taket, vilket blev väldigt bra, för vi har ganska högt i tak (drygt 2,70) och det blev om ombonat med vimplar :)

Jag har försökt rita lite snabbt här, nu är inte tavlorna på väggen, spegeln på väggen eller krokarna på väggen dit ritade, inte heller dockvagnen (den står oftast i vardagsrummet). Såhär ser hennes rum ut nu ungefär, dock inte så skalenligt :P

Och såhär hade vi då eventuellt tänkt göra istället. Under skrivbordet, det blir bara en skiva, så tänkte vi ha tunnorna och en lådhurts. Vaggan ritade jag inte dit, men den och dockvagnen får stanna också samt golvlampan. Vad tror ni?

Det är alltså köket plus det lilla bordet som ryker och ersätts av ett skrivbord, ett staffi och en klädställning. Allt annat får vara kvar.
  • Chicita

Jag tycker att det låter jättebra daniiel Solig

När ni har så högt i takhöjd så kan ni ju sätta upp hyllor med förvaring längst upp mot taket (om ni inte redan gjort det förstås) Att bygga på höjden är ju ett jättebra sätt att få loss golvyta när man har trångt Glad

• daniiel

Jag har inte fotat hennes rum, men här är en bild som är något år. Köket står alltså numera där det lilla bordet står på bilden och hon har en våningssäng där sängen står. Men iaf, brevid garderoberna, under fönstret, det är där vi tänkt att skrivbordet ska vara.

• daniiel
    Chicita skrev 2012-09-15 23:17:47 följande:
    Jag tycker att det låter jättebra daniiel Solig

När ni har så högt i takhöjd så kan ni ju sätta upp hyllor med förvaring längst upp mot taket (om ni inte redan gjort det förstås) Att bygga på höjden är ju ett jättebra sätt att få loss golvyta när man har trångt Glad
    Tack, även om det såklart är vi (jag) som bestämmer i slutändan, så kan det vara skönt att få lite input, så man inte hittar på några totala galenskaper ;P

Ja, hyllorna i garderoben är ju ända upp till taket plus att hon har en annan vägghylla där hon har lite smått och gott :) Fler hyllor än så klarar inte rummet av, för det är verkligen inte stort :P
  • Chicita

Ja men då har ni ju maximerat utrymmet så mycket som ni kan Glad

Enda nackdelen med att sätta ett skrivbord framför fönstret är att det kan hindra värmen från elementet.
    Så ett tips är att ta en hålsåg och "perforera" skivan närmast fönstret, ovanför elementet.
    Sådana hål kan även funka som sladd-hål om hon får en dator längre fram eller om ni ska sätta en lampa som behöver få upp en sladd eller liknande.
    Men främst så hjälper det luften att cirkulera så att det inte blir så kallt 

• daniiel

Det är ingen fara för elementet, för det är en väldigt bred fönsterbräda där det redan är gjort hål för just det. Sedan kommer det vara ett litet mellanrum mellan skivan och fönsterbrädan (den är inte riktigt rak). Eftersom vi har väldigt kallt hemma (15 grader ibland, inne alltså) på vintern, så tänker vi alltid på värmen och elementen ;P Men bra tips, är nog sånt som man kanske inte alltid tänker på :)

• Gerdsmygen

Tro det blir toppenfint! Skrivbordet är nog jättesmart att sätta in i rummet tills barnen börjar skolan så att de får en arbetsyta (tänker själv göra det tills liten här hemma börjar förskoleklassen nästa år). Gillar dotra dessutom att pyssla så lär ju en ordentlig arbetsyta vara ett välkommet inslag. :)

Jag har ganska fräckt sorterat ut ett antal leksaker som jag VET att min dotter inte leker med, har hon bett om de så har hon fått tillbaka de, annars har de fått stanna i förrådet (eller i nån låda under vår säng eller liknande) sen har dessa med gott samvete fått vandra vidare efter ngt halvår eller så.

Älskar myshörnan i skåpet!! :)

• Principisessan
    daniiel skrev 2012-09-15 23:14:19 följande:
    j

Det är alltså köket plus det lilla bordet som ryker och ersätts av ett skrivbord, ett staffi och en klädställning. Allt annat får vara kvar.
    tycker det ser bra ut :) klädställningen är nog bra också, om er dotter är som mina, så slutade de att riva ut allt ur sin garderob när alla klänningar och maskeradkläder hängdes fram. 
  • daniiel
    Mamman i Gerdsmygen skrev 2012-09-16 07:39:50 följande:

Tro det blir toppenfint! Skrivbordet är nog jättesmart att sätta in i rummet tills barnen börjar skolan så att de får en arbetsyta (tänker själv göra det tills liten här hemma börjar förskoleklassen nästa år). Gillar dotra dessutom att pyssla så lär ju en ordentlig arbetsyta vara ett välkommet inslag. :)

Jag har ganska fräckt sorterat ut ett antal leksaker som jag VET att min dotter inte leker med, har hon bett om de så har hon fått tillbaka de, annars har de fått stanna i förrådet (eller i nån låda under vår säng eller liknande) sen har dessa med gott samvete fått vandra vidare efter ngt halvår eller så.

Älskar myshörnan i skåpet!! :)

Ja, vår dotter går i förskoleklass nu, så nästa år är det ju dags för "riktig" skola och jag tänker nog att jag vill att hon gör eventuella läxor i sin rum, men att det ska då ska finnas plats så jag eller maken kan sitta med henne. Och ja, pyssla är favoriten, så det är nog dags att hon får ordentligt utrymme för det också :)

Hon har ett medfött hjärtfel och när hon kommer hem från tex förskoleklassen, så orkar hon inte leka med något annat skulle jag tro. På helgerna, då hon är ledig, så plockar hon fram Barbies :)

Ja, det skulle vara skönt att få rensa ut lite, men tyvärr har vi ingen möjlighet att förvara det någon annanstans så det går att plocka fram sen igen. Åker det ut ur hennes rum, så säljs det eller slängs.
  • daniiel
    majjja skrev 2012-09-16 09:01:54 följande:
    tycker det ser bra ut :) klädställningen är nog bra också, om er dotter är som mina, så slutade de att riva ut allt ur sin garderob när alla klänningar och maskeradkläder hängdes fram. 
    Haha ja, just nu har hon alla klänningar i en liten kista på golvet och hängades på krokar. Krokarna är dock överfulla, så tänker att kläderna hänger bättre på en ställning. Då kan hennes väskor hänga på krokarna istället :)
  • daniiel
    Tilda93 skrev 2012-09-17 01:34:30 följande:
    Det kommer bli jätte fint! , ett tips om ni inte redan har det så kan ni ju ha lådor under sängen som förvaring. (som många andra har nämnt! )
    Tack :) Ja, vi har redan såna, vi försöker utnyttja alla förvaringsmöjligheter, för dom är inte många :P haha
  • daniiel
    Sofiiiz skrev 2012-09-17 11:22:13 följande:
    Ett bra sätt att förvara i taket? I övrigt så verkar möbleringen bra!

pinterest.com/pin/118219558939403241/
    Oj, sådär hade jag nog inte vågat ha, ifall det skulle ramla ner :P Och eftersom vi bor i hyresrätt, så gör jag gärna så få hål som möjligt i tak och väggar ;) Ska dock komma ihåg det där till senare, borde ju funka i förråd och klädkammare :)
  • Tilda93
    daniiel skrev 2012-09-17 09:09:51 följande:
    Tack :) Ja, vi har redan såna, vi försöker utnyttja alla förvaringsmöjligheter, för dom är inte många :P haha
    Joo jag förstår det, vet precis hur det är :)
Svar på tråden Vad "ska" man ha i barnens (6-7år) rum?