• daniiel

Vad "ska" man ha i barnens (6-7år) rum?

Ja, om ni inte redan förstått det av rubriken så är detta OT, alltså inte bröllopsrelaterat. Tycker du inte om sånt, så behöver du inte läsa vidare. Tack, men jag har redan prövat i föräldraforum och där får man ju inga vettiga svar. Det måste ju vara flera än jag som har barn här inne tänker jag ;P

Vår dotter fyller snart 6år och vi funderar lite på hennes rum..

Vad bör man egentligen ha i barnens rum? En säng, givetvis. En sådan har hon, en våningssäng. En bokhylla (ombygd garderob) där hon har filmer, böcker, skivor och några korgar med diverse leksaker (klossar, barbie, dockor, doktorgrejor, lego osv). Hon har också ett litet bord med två pallar och en stol samt en stol till sin docka. Hon har dockvagn och vagga, två tunnor från Ikea. Hon har en liten "koja" i en annan ombygd garderob. Ett kök från Ikea med en massa köksgrejor till. En annan hylla på väggen med lite smycken i, utklädningskläder på krokar på väggen samt en väggspegel.

Henne rum är ganska litet, så stora möbler ryms inte. Hon leker knappt med en fjärdedel av alla leksaker och hon leker enbart på sitt rum om hon har besök av en kompis.

Ska man börja rensa ut lite leksaker? Eller ska man spara ifall hon vill leka med det om ett par månader eller år? Ska hon få vara med och rensa isåfall eller ska man plocka bort sånt som man vet att hon inte lekt med på säkert ett halvår eller mer?

Vad vill barn i den åldern leka med? Klart att jag förstår att det är väldigt individuellt, men bara för att få ett hum.

Bör man ha ett skrivbord?

Vad har ni som har barn som är 6-7år i era barns rum? Vad leker de med? Vad är onödigt att ha?

ALLA tips, tankar, idéer osv är varmt välkomna! :)
  • Svar på tråden Vad "ska" man ha i barnens (6-7år) rum?
  • javas

Om hon inte brukar tillbringa mkt tid där ensam så tycker nog jag att ett skrivbord är onödigt.
    Mina barn sitter alltid vid köksbordet och ritar och den store gör även sina läxor där än så länge.
    Vissa barn kanske vill sitta ifred o ostört och göra sånt, men det vill inte mina.
    Då tyvker jag bara att ett skrivbord tar onödig plats och blir ett avlastningsbord där man ställer saker som man inte har plats för någon annanstans.

Leksakerna kan jag ej yttra mig om då jag inte har några flickor och inte heller någon i 6-7 års ålder.
    Men mina har varit med när jag rensar, men då är dom inte såna som vill spara på allt.

• daniiel

De enda gångerna hon är i sitt rum är när hon ritar och målar, vilket hon älskar att göra, men det är svårt för henne att få plats med sånt i sitt rum då hon bara har ett sånt litet barnbord från Ikea. Det är därför vi tänker att någon form av skrivbord där hon kan ha alla sina block och pennor och andra målarsaker kanske kunde vara en bra idé? När hon ritar och målar vill hon helst vara ifred, oavsett vart hon sitter. Det finns ju ingen garanti för att hon skulle använda ett skrivbord, men å andra sidan använder hon ju inte rummet till att leka i heller så..

Haha ja, vår dotter är sån som säger "Men jag kanske vill leka med den imorgon" om precis allt, trots att hon inte lekt med det på över ett halvår och inte heller sen efter hon sagt så. Det är därför jag tänker att man kanske kunde rensa bort såna saker själv? Och sedan ta hjälp av henne med det jag är osäker på. Eller är det jättedumt?

• Chicita

Jag har ju inga barn själv men jag kan ju utgå från min brorsdotter och makens brorsdotter som är ungefär i den åldern (lite äldre).

Största tipset är att alternera leksakerna.
    Köp några stora plastbackar och plocka bort hälften av leksakerna.
    Om ett par månader skiftar ni och tar bort den andra halvan. På så sätt blir allt nytt och roligt när det kommer fram.
    Om ni i den här processen upptäcker att det finns saker som hon inte leker med alls så skicka iväg dom på loppis eller liknande.
    Trasiga saker ska bort på en gång även om dom fortfarande är roliga. För om det inte finns plats så är det bättre att ha en hel än en trasig leksak.

Hon kommer snart att behöva ett skrivbord ändå så att skaffa ett nu är en bra idé.
    Det finns ju sängar som har koja under och ett integrerat skrivbord så att det inte tar så stor plats. 

• Sessan

Jag har visserligen en 2-åring men...

När hon tröttnat på någon leksak så lägger jag undan den i några veckor, alt. någon månad (om det inte är bebisleksak och kommer vara för stor för så klart ;)

Plockar sedan fram den igen och vips... hon har fått en "ny" leksak!

Hoppas du får svar på din undring även om inte jag är den som kom med lösningen ;)

• knackamackadam

Jag plockar bort eftersom. Skrivbord låter som en klok ide, gärna med plats för två så att det ryms en kompis också. Dator, för att spela på? Använder hon spis e.t.c fortfarande? Annars skulle jag ta bort den och hellre göra rum för annar intressant, pysselgrejer? Likadant med allt annat. Alla typer av saker som intresset falnat för skulle jag tagit bort.

• Elin86

Vad jag minns från min nu ganska stora son så fick man plocka undan det de inte använde emellanåt, antingen var han för liten för det än eller hade vuxit ifrån det. Så plocka bort det hon inte leker med helt enkelt, finns inget att gå efter det där kan du känna bra själv.

En annan förälder sa till mig att ett skrivbord behöver du inte, men jag tänkte att det var bra och skaffade ett, det blev aldrig använt ;) Men kanske olika med tjejer, lite mer pyssliga.

Nu var inte han intresserad av tjejgrejer direkt men Barbie gillade han att leka med i den ålder, har kanske med att härma efter och förbreda sig.

• Elin86

Ps Jag rensade alltid bort utan att fråga annars skulle jag inte fått göra av med nåt ;)

• daniiel

Vi har tyvärr ingen plats alls att förvara leksaker som inte är i hennes rum. Vi har inget förråd och klädkammaren är full av.. kläder. Vi har inga garderober eller liknande åt sådant. Därför blir det svårt att plocka bort tex hälften av allt och alternera tyvärr.

Det finns en perfekt plats mellan hennes ombyggda garderober, under fönstret, och en vägg för att platsbygga ett skrivbord. Vi har funderat på det sedan vi flyttade in för två år sedan, men då tyckte vi det var lite väl tidigt. Det kommer iaf absolut att rymmas en kompis brevid :)

Köket diskuterar vi just nu med henne, om det ska säljas eller inte. Hon leker inte direkt med det längre och vi har sagt att om vi säljer det, så kommer vi använda pengar till andra saker som hon ska ha i sitt rum. Hon lutar åt att vi ska sälja det, så det kommer nog försvinna. Vi funderar på att ställa in en klädställning och ett sånt staffli (stavning?) från Ikea istället. Hennes tre största intressen just nu (har varit det senaste året) är kläder, måla/rita och Barbies. Förutom att se film då, men hon har en egen liten bärbar DVD som hon kikar på film med. Hon har en lekdator, men den är inte rolig. Hon spelar på vår dator ibland istället och en egen sådan får hon då absout inte än på ett par år :P

Våningssängen måste stanna kvar också. Ena sängen är full av hennes mjukisdjur som hon är fullkomligt förälskad i och de ska få vara kvar :) Samt att den är bra att ha när vi har gäster, för det är enda platsen som det ryms två personer att sova över på. Plus att det ryms en kompis åt henne att sova över bra då :)

Tack till alla som skriver iaf, det är jag väldigt tacksam över :)

• javas
    daniiel skrev 2012-09-15 16:31:53 följande:
    De enda gångerna hon är i sitt rum är när hon ritar och målar, vilket hon älskar att göra, men det är svårt för henne att få plats med sånt i sitt rum då hon bara har ett sånt litet barnbord från Ikea. Det är därför vi tänker att någon form av skrivbord där hon kan ha alla sina block och pennor och andra målarsaker kanske kunde vara en bra idé? När hon ritar och målar vill hon helst vara ifred, oavsett vart hon sitter. Det finns ju ingen garanti för att hon skulle använda ett skrivbord, men å andra sidan använder hon ju inte rummet till att leka i heller så..

Haha ja, vår dotter är sån som säger "Men jag kanske vill leka med den imorgon" om precis allt, trots att hon inte lekt med det på över ett halvår och inte heller sen efter hon sagt så. Det är därför jag tänker att man kanske kunde rensa bort såna saker själv? Och sedan ta hjälp av henne med det jag är osäker på. Eller är det jättedumt?
    Då tycker jag att du ska försöka satsa på ett skrivbord ändå!
    Nåt som jag tycker är så fint är ju en sån här:
    www.blocket.se/varmland/Skolbank_och_ritstativ_42589837.htm&w=3

(vet ju inte var du bor, men finns endel på blocket!)
  • Principisessan

mina barn 3,5 och 5 år delar rum.
    i deras rum finns: 

varsin säng
    1 låda med barbie under ena sängen
    2 dockvagnar
    expedithylla med 4 fack: innehåller 2 lådor med lego och omaka leksaker som måste få plats någonstans. böcker, spel. Ovanpå hyllan en tv och tv-spel
    dockskåp
    skrivbord med 2 stolar
    hyllor på väggen för allt pyssel
    docksäng
    dock-matstol
    en tamburmajor som denna www.jysk.se/750/759/764/3811503/a/catalog-sales
    (fast bara med ena "pinnen" så den är hälften så hög, med alla prinsesskläder mm på
    en anslagstavla som de sätter upp alla sina alster på.

och sen en massa leksaker förstås som jag inte nämner men av själva stora grejerna. tog bort köket med tillhörande grejer för ett tag sedan för att få mer utrymme. 
    Här är några bilder om ni vill få en bild av hur det ser ut. Inte så stort rum men mysigt och de gillar allt det rosa. 

har bara en bild på när det är städat, när ena dottern sitter naken och pysslar :) 

sängen utdragen när jag målade på väggen... 

Svar på tråden Vad "ska" man ha i barnens (6-7år) rum?