• kitkät

Är min skena för bred för diamantstorleken?

Brudar, 

Vad tycker ni om min ring? Jag har designat den tillsammans med en guldsmed, men jag börjar bli osäker på skenans bredd! Det känns som att skenan är lite för bred för diamantens storlek. Jag tycker att bredden på skenan "gömmer" diamanten istället för att framhäva den! Vad tycker ni? Är ringen fin?  

• Svar på tråden Är min skena för bred för diamantstorleken?
  • kitkät

Oj, jag skrev. Jag menade såklart "Nu önskar jag att stenen vore liiiiite, liite högre och att skenan vore lite smalare"!"

• cgosfeldt

Tycker absolut inte att skenan är för bred, men det är ju en smaksak. Själv gillar jag när det är lite grövre fast ändå bling.

Jag har en skena på 4mm och en diamant på 0,17 karat vilket motsvarar 3,5mm :)

• kitkät
    cgosfeldt skrev 2012-11-06 12:54:00 följande:
    Tycker absolut inte att skenan är för bred, men det är ju en smaksak. Själv gillar jag när det är lite grövre fast ändå bling.

Jag har en skena på 4mm och en diamant på 0,17 karat vilket motsvarar 3,5mm :)
    Jag såg din ring i en annan tråd och tänkte då faktiskt på att våra ringar är rätt så lika. Jag har fortfarande inte gjort något åt bredden på min ring, jag har väl mer eller mindre vant mig vid bredden nu när jag haft den ett tag. Men vi får se... kanske minskar bredden i samband med köp av vigselring. 
  • kitkät

Nu har jag justerat ringen - smalare skena & högre fattning. Och eftersom jag lovade att jag skulle lägga upp en bild på ringen om jag bestämde mig för att justera den, så kommer här en bild! Är supernöjd med den nu! 

• FruForsmark

Tycker den är fin, men det du kan göra är att ha kvar bredden men att den succesivt smalnar av ju närmare diamanten du kommer. Det skapar illusioner och får diamanten att komma fram. Så har jag och det blev inget jättegapp mellan den och vigselringen.

• brud

Vad fint det blev! Hur mycket smalare och högre blev den? Jag har haft samma funderingar kring min vigselring men velat känna in ordentligt innan jag ändrar något. Man vet ju vad man har men inte vad man får! Mina diamanter sitter också ganska lågt på en 3,5 mm bred skena, det kan kännas lite kompakt ibland! Får jag fråga vad det kostade att göra om ringen? Tyckte guldsmeden det var konstigt att du ville göra om den? Jag får lite dåligt samvete om jag ska gå in till samma guldsmed som gjorde min ring och säga att jag inte är riktigt nöjd, fånigt kanske! :) 

Jag har också funderat på FruForsmarks idé om att göra ringen smalare in mot diamanterna bara, kanske är en mellanväg som inte gör för stort ingrepp på ringen.  

• kitkät

FruForsmark,

Ja, det är en gammal tråd och som du kan se på bilden ovanför ditt inlägg så har jag redan gjort om ringen, var och hämtade den igår :) Det var därför som jag uppdaterade tråden! Skenan är smalare nu och fattningen högre! Är supernöjd!  

• kitkät

brud,

Min ring var 3,5 mm bred och fattningen rätt så låg. Nu gick jag alltså tillbaka till guldsmeden förra veckan och lämnade in ringen igen. Jag talade om att jag ville att ringen skulle slipas ner till 3 mm & att dom skulle byta ut fattningen till en högre! Det var inga problem för guldsmeden att göra det, och jag hämtade ut den igår! Är hur nöjd som helst.

Så om du känner dig tveksam med din ring, så tycker jag absolut att du ska gå tillbaka till din guldsmed och tala om vilka justeringar du vill göra. Min guldsmed blev glad att jag kom tillbaka och talade om vad jag ville göra om. Han sa att det visade på att jag litar på honom. Så jag tycker absolut inte att du ska skämmas för att gå tillbaka, det betyder ju inte att du inte blev nöjd med ringen, det betyder bara att du har ändrat dig för hur du vill att ringen ska se ut! Jag gick in till  min guldsmed och sa: Ringen blev exakt så som jag ville ha den först, men nu har jag ändrat mig och känner att jag vill ha en smalare skenare och högre fattning!
    Det finns ingen anledning för guldsmeden att ta illa upp då.

Det kostade 1500 kr att göra skenan smalare och fattningen högre! För mig var det värt det... Jag tycker du ska gå in till din guldsmed och diskutera detta med honom, han kanske har bra idéer om hur ringen ska göras om för att du ska få den effekten du vill med ringen! Gör det! Tveka inte! Och du ska inte känna dåligt samvete, jag lovar dig att guldsmeden blir glad att du vänder dig till honom igen! Det visar på förtroende! Och som sagt, det betyder ju inte att du inte blev nöjd med ringen han gjorde till dig, men att du inte längre vill ha den så som den ser ut!  

• brud

kitkät, tack för svaret! Bra sätt att se det på att man har förtroende för smeden om man går tillbaka. Jag är ju dessutom supernöjd med själva arbetet, ringen är så himla fint gjord. Får nog gå dit och prata med dem så får man iallafall en idé om vilka möjligheter som finns så jag kan fatta ett beslut efter förutsättningarna. Kul iaf att du blev så nöjd, känns bra att veta att det finns möjlighet att göra om ringen om jag skulle vilja!

• jossanamir

Jag tycker din ring ser jättefin ut och jag tycker det är finare när skenan nästan är lika bred som stenen. Det hela kan ju bero på att min förlovningsring påminner väldigt mycket om din :) jag hämtade min vigselringen häromdagen och den är 2mm bred, vilket nästan blev för smalt i förhållande till förlovningsringen som är 3,5 mm, det jag vill säga är att ytterligare en ring som är 3,5-4 kanske blir lite för brett men tycker det alltid beror på hur själva ringarna ser ut. Känn dig i alla fall nöjd med förlovningsringen, den är superfin!!

• kitkät

jossanamir, Jag har redan gjort om ringen. Är mycket nöjd med den nu. Du kan se bild på hur ringen ser ut nu i mitt inlägg ovan. Detta är en gammal tråd men det har blivit lite aktivitet i den igen eftersom jag la upp en ny bild på ringen, för att visa hur den ser ut idag :)

Svar på tråden Är min skena för bred för diamantstorleken?