• kitkät

Är min skena för bred för diamantstorleken?

Brudar, 

Vad tycker ni om min ring? Jag har designat den tillsammans med en guldsmed, men jag börjar bli osäker på skenans bredd! Det känns som att skenan är lite för bred för diamantens storlek. Jag tycker att bredden på skenan "gömmer" diamanten istället för att framhäva den! Vad tycker ni? Är ringen fin?  

• Svar på tråden Är min skena för bred för diamantstorleken?
  • Willow

Jag tror det basta ar att prova med den framtida vigselring du tankt dig och se hur det kommer se ut. Kanns det for brett da sa kan du ju fraga om du kan minska bredden pa din forlovningsring. Kanske kan vara vart att prova en smalare vigselring an den du tankt dig ocksa for att framhava det basta av bada sa att saga.

Jag tycker personligen det ar finare med en smalare skena an stenen, det gor att ringen ser mer elegant och 'delikat' ut och det framfor allt sa framhaver det stenen pa basta satt, gor att den ser storre ut och det blir mer ljusreflektion i den, vilket gor att den glittrar mer, det gor det mesta och basta av stenen sa att saga. Jag ar inte sa fortjust i breda ringar eller nar tva ringar totalt blir jattebreda, men det ar ju bara vad jag tycker... (Min ring ar bara 2mm bred och har en 0.6ct sten och manga tror att det ar over 1ct , sa bredden pa skenan gor definitivt skillnad i hur stor stenen ser ut att vara).

• kitkät
    Willow skrev 2012-09-05 11:22:58 följande:
    Jag tror det basta ar att prova med den framtida vigselring du tankt dig och se hur det kommer se ut. Kanns det for brett da sa kan du ju fraga om du kan minska bredden pa din forlovningsring. Kanske kan vara vart att prova en smalare vigselring an den du tankt dig ocksa for att framhava det basta av bada sa att saga.

Jag tycker personligen det ar finare med en smalare skena an stenen, det gor att ringen ser mer elegant och 'delikat' ut och det framfor allt sa framhaver det stenen pa basta satt, gor att den ser storre ut och det blir mer ljusreflektion i den, vilket gor att den glittrar mer, det gor det mesta och basta av stenen sa att saga. Jag ar inte sa fortjust i breda ringar eller nar tva ringar totalt blir jattebreda, men det ar ju bara vad jag tycker... (Min ring ar bara 2mm bred och har en 0.6ct sten och manga tror att det ar over 1ct , sa bredden pa skenan gor definitivt skillnad i hur stor stenen ser ut att vara).
    Har du en bild på din ring? Jag blev så nyfiken på hur den ser ut! Jag funderar nämligen på att minska bredden på min ring till 2-2,5 mm! 
  • karamell

Jag tycker det är riktigt snyggt när det är sådär brett! Mycket snyggare än när det är en smal ring med en stor diamant. Båda era ringar är riktigt läckra!

• Willow

kitkät skrev 2012-09-05 11:28:35 följande:

Har du en bild på din ring? Jag blev så nyfiken på hur den ser ut! Jag funderar nämligen på att minska bredden på min ring till 2-2,5 mm! 

Det finns en bild i denna trad visserligen svart vit, men du ser pa ett ungefar iaf: www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m4106992-13.html

• Mysullis

Jag glömde att skriva att jag tycker att din ring är jättefin! Tycker att det är fint med både bredare och smalare skena! :) Däremot tycker jag personligen att själva stenen framhävs mer med smal skena. Men helheten är lika snygg bred som smal, tycker jag!! Glad

• kitkät

Vilka fina ringar ni har, Mysullis och Willow! 

Usch, jag har sådan ångest  - vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska behålla den som den är, eller gå iväg till guldsmeden med den och se om han kan minska bredden! Vet någon om det ens är möjligt att minska bredden på en sådan ring? 

• Willow
    kitkät skrev 2012-09-05 14:37:31 följande:
    Vilka fina ringar ni har, Mysullis och Willow! 

Usch, jag har sådan ångest  - vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska behålla den som den är, eller gå iväg till guldsmeden med den och se om han kan minska bredden! Vet någon om det ens är möjligt att minska bredden på en sådan ring? 

Klart att det ar mojligt, men dem far nog gora en helt ny ring av det guld du redan har i ringen, tror inte att det gar att bara 'ta bort lite pa vidden' sa att saga. Jag tror det basta for dig ar att ga till guldsmeden och prova med olika vigselringar och se hur du vill gora. Kanske du kan gora en egen vigselring samtidigt som du 'gor om' forlovningsringen om det ar vad du valjer att gora. Prova dig fram innan du bestammer dig sa ska du se att allt kanns lattare sen
  • LoJ

Jag tycker det är snyggast när diamanten sitter på en skena som är lika bred, precis som på din ring! MEN sedan skulle jag välja en vigselring som är en smalare klassisk alliansring med en rad av diamanter. Du skrev att du hade kikat på en vigselring med två rader och det tycker jag personligen blir för mycket. Men det här är ju bara vad jag tycker. Det är ju trots allt du som ska bära ringarna och det måste kännas bra för dig. Gå till en guldsmed och berätta om dina tankar så kanske ni kommer fram till en lösning. Lycka till!

Svar på tråden Är min skena för bred för diamantstorleken?