• CoolJen

    Rockelstad slott 2012/2013

    Jag hoppas att vi kan få ihop en ny lång och bra tråd om Rockelstad slott.
    Planerar du att gifta dig där, har du gift dig där, har du varit där som gäst?
    Fyll på med allt du vet och tycker! Skrattande

    Länkar till gamla Rockelstad-trådar(vissa är väldigt gamla)
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m3213131-10.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m391235.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m2702049.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m3370352.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3634839-1.html

    Länk till Rockelstad slott:
    www.rockelstad.se/

  • Svar på tråden Rockelstad slott 2012/2013
  • Magenta
    CoolJen skrev 2012-09-26 14:09:46 följande:
    Vad blir det för dekorationer?

    På tal om övernattning, pris, bäddning.
    Som sagt så tycker jag att det är hutlöst dyrt att betala ca 7000:- för att få lakan och bäddat men känner ändå att det är lite tacky att låta folk ta med egna lakan och bädda själva.
    Min tanke nu är att köpa billiga lakan på ikea och hitta 2 "frivilliga" som kan bädda alla sängar.

    Tinaalpfält: glöm inte att uppdatera här i tråden nu i höst
    Tänk bara på att det är mycket kemilkalier i otvättade lakan om du köper nya och att många är allergiska. Själv får jag blåsor på hela kroppen av nya lakan så jag skulle nog bli lite förtvivlad om någon hade bäddat med nya otvättade lakan.
  • EmmaT
    CoolJen skrev 2012-09-26 14:09:46 följande:
    Vad blir det för dekorationer?

    På tal om övernattning, pris, bäddning.
    Som sagt så tycker jag att det är hutlöst dyrt att betala ca 7000:- för att få lakan och bäddat men känner ändå att det är lite tacky att låta folk ta med egna lakan och bädda själva.
    Min tanke nu är att köpa billiga lakan på ikea och hitta 2 "frivilliga" som kan bädda alla sängar.
    Jag syr vimplar/flaggspel eller vad man nu ska kalla det :) I våra färger naturligtvis! Utöver det lär det bara bli lite blommor och ljus.

    Jag tror att vi kommer hyra lakan, men själva bäddningen... Jag tror nog faktiskt de får bädda själva, även om jag håller med att det känns lite "tacky". Kanske kan vi andra med gemensamma krafter bädda kvällen före, vi får se.
  • tinaalpfält

    Vi kommer att hyra lakan där och bädda själva...med lite hjälp av släktingar såklart Skrattande

  • EmmaT

    Hur gör ni med servetter? Hyr ni vita linneservetter av Rockelstad, eller finns det andra, bättre alternativ?

  • Magenta

    Jag tänkte köra med finare stora pappersservetter (känns nästan som tyg) som viks i förväg och sedan ställs ut vid dukningen. Det tar ju en evighet att bryta servetter så skönt om det är fixat i förväg

  • tinaalpfält

    Vi hyr deras servetter. Alternativet, då vi gärna ville ha riktiga linneservetter var att hyra dem av cateringfirman men det skulle ha kostat lika mycket. Nu kommer de istället finnas på plats när vi kommer på fredagen så att vi enkelt kan börja duka. Utöver de servetterna har vi köpt ett par paket med lila och gröna på ikea som komplement. Framför allt till tårtan, vickningen och brunchen. 

    Nu är det snart dags för min del...nästa helg smäller det! Känns helt sjukt att det är så nära, hela den här helgen kommer att spenderas med festhäfte, vigselprogram mm.  

  • CoolJen
    Magenta skrev 2012-09-26 14:31:17 följande:
    Tänk bara på att det är mycket kemilkalier i otvättade lakan om du köper nya och att många är allergiska. Själv får jag blåsor på hela kroppen av nya lakan så jag skulle nog bli lite förtvivlad om någon hade bäddat med nya otvättade lakan.
    Det hade jag inte tänkt på faktiskt, får nog höra med gästerna innan.
    EmmaT skrev 2012-09-27 13:16:42 följande:
    Jag syr vimplar/flaggspel eller vad man nu ska kalla det :) I våra färger naturligtvis! Utöver det lär det bara bli lite blommor och ljus.

    Jag tror att vi kommer hyra lakan, men själva bäddningen... Jag tror nog faktiskt de får bädda själva, även om jag håller med att det känns lite "tacky". Kanske kan vi andra med gemensamma krafter bädda kvällen före, vi får se.
    Lägg gärna upp en bild när du är klar

    Servetter kommer vi att köpa dessa www.duni.com/sv/for-hemmet/produkter/servetter/se159486-servett-elegance-lily-vit.aspx eller www.duni.com/sv/for-hemmet/produkter/servetter/se163414-servett-dunilin-vit.aspx eller www.duni.com/sv/for-hemmet/produkter/servetter/se163267-servett-dunilin-sarala-vit.aspx
    tinaalpfält skrev 2012-09-28 14:43:52 följande:
    Vi hyr deras servetter. Alternativet, då vi gärna ville ha riktiga linneservetter var att hyra dem av cateringfirman men det skulle ha kostat lika mycket. Nu kommer de istället finnas på plats när vi kommer på fredagen så att vi enkelt kan börja duka. Utöver de servetterna har vi köpt ett par paket med lila och gröna på ikea som komplement. Framför allt till tårtan, vickningen och brunchen. 

    Nu är det snart dags för min del...nästa helg smäller det! Känns helt sjukt att det är så nära, hela den här helgen kommer att spenderas med festhäfte, vigselprogram mm.  
    Tack för att du påpekade detta...jag hade bara räknat med servetter till middagen. Nu ska jag spana efter nån annan sort till tårta, vickning och frukost.
  • tinaalpfält

    I lördags smällde det! Jag och min sambo blev man och fru på Rockelstad! Allt gick jättebra och vädret var fantastiskt. Gästerna tyckte att slottsmiljön var riktigt mysig och verkade jättenöjda med allt. Förhoppningsvis blev bilderna bra med...det fanns så mycket fina miljöer att ta bilder i Skrattande

    Jag kan verkligen rekommendera att gifta sig där, vi fick en underbar dag som vi sent kommer glömma!

  • CoolJen
    tinaalpfält skrev 2012-10-10 19:06:41 följande:
    I lördags smällde det! Jag och min sambo blev man och fru på Rockelstad! Allt gick jättebra och vädret var fantastiskt. Gästerna tyckte att slottsmiljön var riktigt mysig och verkade jättenöjda med allt. Förhoppningsvis blev bilderna bra med...det fanns så mycket fina miljöer att ta bilder i Skrattande

    Jag kan verkligen rekommendera att gifta sig där, vi fick en underbar dag som vi sent kommer glömma!
    GRATTIS!

    Bomba gärna med bilder i tråden sen :)

    Hade ni bra väder, vigsel utomhus?
    Dumpa gärna en lång bröllopsberättelse också ;)

    Är det nån som har koll på hur långa och breda borden är i kristallsalen?
    Jag fick svar från Anna att det står på hemsidan men kan inte hitta det nånstans.

    Jag ska ta och betala in förskotsbetalningen nu i dagarna(har inte blivit av än) men ska först teckna en bröllopsförsäkring hos Solid. Känner att om vi skulle ha väldigt otur och bli magsjuka eller om nån närstående dör precis då så har vi inte råd att förlora alla de pengarna.
    Frågade Anna om hur det är vid sen avbokning, hon sa att det man har betalat in får man inte tillbaka.
    Sista betalning ska ju ske från 10 dagar innan till dagen innan, så vi kommer vänta med att betala till dagen innan för om det skulle vara nåt som vi måste avboka för så är det nåt akut.
  • tinaalpfält

    Jag tror att vi fick informationen att bokningsavgiften endast fås tillbaka ifall någon annan bokar den helgen efter att man har avbokat. Slutbetalningen delade vi upp i två delar kan man säga på inrådan av Anna. Vi betalade därmed det mesta via bankgiro men betalade ett par tusen kontant när vi kom dit, just för att kunna justera ifall det blir sena avhopp mm. 

    Vädret var helt fantastiskt i lördags! Med tanke på hur det har sett ut innan var jag sjukt nervös men det gick jättebra. Både fotografering och vigsel utomhus med axelbandslös klänning klarade jag av utan att frysa ihjäl SkrattandeDe flesta gäster hade nog på sig kavaj, en tjockare tröja eller jacka under vigseln och vi hade köpt filtar på ikea (Irma, 10 kr st) som vi la ut på bänkarna för att de skulle bli lite varmare och mjukare. De var annars tänkta att ha senare på kvällen.  

    Borden har jag inga exakta mått på men de små borden rymmer två personer på varje långsida och de stora tre. Det är inga problem med att borden är för smala för att duka mittemot varandra heller. Dock blir det inte supermycket plats kvar så dekorationen i mitten bör vara ganska sparsam eller smal. Vi hade murgröna som ringlade och ljuskoppar (galej, ikea) med färgade doftvärmeljus i).

    Den längre berättelsen kommer senare Skrattande  Bilder tog vi i princip inga själva så nu försöker vi jaga hos släkt och vänner. Fotografen har skickat nogra smakprov innan vi får resten, men de bilderna är ju mest på oss och inte på slottet men de kanske ger ett hum om hur det kan se ut. 




Svar på tråden Rockelstad slott 2012/2013