• fresan

    Hur tillagar ni er kalla fläskfilé?

    Ska servera buffé på vårt bröllop, kommer göra det mesta själv även om svärmor står för en stor del! :)


    Vi kommer att ha fläskfilé, men vill servera den kall, men jag har och hittar verkligen INGA goda recept. Kan inte ni hjälpa mig med era tips?

  • Svar på tråden Hur tillagar ni er kalla fläskfilé?
  • Fröken fantastisk

    Jag brukar bara marinera den (efter vad som ska ges som tillbehör) och låta den svalna efter den blivit helstekt i ugn eller på grill. Brukar bli supergott!

  • lordoz

    Vi har för avsikt att göra som Fröken fantastisk skriver... Glad

    Men testa och sök på 'fylld fläskfile' om du nu vill ha något i den... Testa att grilla den och se hur den blir när den är kall..

    Ett lite biligare alternativ till fläskfile är fläskytterfilé som jag tycker är minst lika bra.. :)

  • ClaraH

    Jag brukar göra dubbel marinerad ox- eller fläskfilé. Sök på dubbelmarinerad oxfilé så får du upp flera recept. Tänk bara på att du ska steka fläskfilén lite längre än oxfilén i ugnen. Dock inte till 72 grader som det brukar stå på fläskfilé, då blir det väldigt torrt. Jag kör till 62 grader ungefär och sedan får den vila en stund i folie och då höjs temperaturen till ca 65 grader.


  • Elila

    Hej!
    Jag använder mig alltid utav detta receptet:
    http://www.tasteline.com/recept/MARINERAD_KALL_FLaSKFILe
    OBS! Det står vinäger i receptet, använd balsamvinäger för bästa smak!!

    Det är kanongott, alla gillar det (även barn) och väldigt enkelt att göra.
    Vi gjorde det senast i fredags...
    Vi stekte och förberedde marinaden dagen innan.
    Skar upp i tunna skivor och hällde över marinaden när det var ca 3 timmar kvar till kalaset = toppen! Då får man tid över till allt annat som alltid måste fixas inför fester/kalas.

Svar på tråden Hur tillagar ni er kalla fläskfilé?