• Äldre 23 Aug 19:52
    12921 visningar
    20 svar
    20
    12921

    Tips på bra hudvårdsprodukter

    Har inte haft problem med hyn i ansiktet men haft besvär med eksem och torr hud på kroppen, framförallt på händerna. För mig blev det också mycket bättre när jag slutade med de krämer och rengöringsmedel man kan köpa i affären. Jag har slutat med schampoo och håret har aldrig varit så vackert som det är nu, jag använder smink som man inte känner att man har på sig och så använder jag krämer som grundar sig på olivolja och har blivit av med besvären på mina händer.


     


    Jag har fått lära mig att de krämer och rengöringsmedel man köper på apoteket eller i affären för det mesta innehåller mineralolja, som täpper till porerna vilket leder till problemhy. Dermanord är ett bolag som säljer färdiga krämer som inte baserar sig på mineralolja. Jag handlar också från Ljung Hudvård, bland annat.


     


    Dessutom tänker jag sticka ut hakan och säga att jag tror att vi tvättar oss alldeles för mycket och därför får probem med hy/hud. Jag tvättar mitt ansikte tre gånger i veckan - när jag duschar - och däremellan låter jag det vara. Har inga problem alls. Vet dock inte om jag är skonad med problemfri hy från början :)

  • Äldre 24 Aug 09:05
    #9
    aviman skrev 2012-08-23 23:00:34 följande:
    Jag fuktar ansiktet med varmt vatten, och sen masserar jag med honungen - som med en rengöringstvål, och sen sköljer jag av. Huden blir så mjuuuuk! Och det luktar gott!

    Jag tänker sluta schamponera... Använder upp allt jag har kvar hemma, och sen ska jag göra björklövsschampoo. Det låter verkligen som hippie-stil, skogstroll kanske, men jag tror att det vore bra för mitt hår att i alla fall få en längre paus från kemikalier och annat skit som finns i alla schampoon... Hittade schampoorecept på en annan sida: www.expeditiongron.se/

    Det ska jag göra sen!

    Jag använder björkschampoo. Dock köper jag det färdigt. Funkar jättebra (men man känner sig som en hippie när man pratar om det). Mitt hår har blivit mycket mer glansigt än vad det var innan. Jag behöver inget balsam heller. Älskar det.


     


    Angående tvättningen igen: det är klart att man måste få tvätta bort smink på kvällen. Däremot undrar jag om man verkligen behöver tvätta sig på morgonen? Ögonen tar jag ibland för att få bort sånt som bildas under natten men själva ansiktet låter jag vara. Nu använder jag ju inte smink varje dag så jag behöver inte tvätta mig lika mycket. Men vore jag du (Fenuril) skulle jag prova byta sminkprodukter. Beroende på vad du använder kan det vara så att de också täpper igen porerna. Kika på www.dermanord.se t.ex.

  • Äldre 24 Aug 09:26
    #13
    Fenuril skrev 2012-08-24 09:19:14 följande:
    Jag testade honung i morse, wow! Det var hur bra som helst. =) Olivolja efteråt då? Blir man inte väldigt fet av det?

    Snowstars, var köper du färdigt björkschampoo? Det lät praktiskt. ^^
    Jag använder IDUNs mineralfoundation och mascara på vardagarna. Om det är fest blir det även ögonskugga, kajal och grejer, men det rä så sällan så det tror jag inte är så farligt.

    Nu när vi ändå är inne på naturliga produkter här, mitt hår är ganska slitet nu efter en avfärgning, något tips på bra inpackning? =)

    Prova får du känna. Olivolja är underbart när man sköljer bort det. (Låter ännu mer som en hippie :P)


    Köper mitt schampoo från denna kvinna: www.naturmagi.se men jag är inte hundra på att hemsidan funkar ;) Hon brukar stå på marknader där jag bor också så jag köper en flaska nu och då. Den är rätt dyr men jag använder min i flera månader. Och jag har lååångt hår.


     


    Hittar ingen innehållsförteckning på IDUN minerals men det jag läser låter bra.. Det gör det iofs om de dåliga märkena också. Var häromdagen inne på apoteket och läste på Apoliva och jag tror den var helt okej också så IDUN kanske är ett bra alternativ. Lägger den sig lätt utanpå huden är den nog helt okej :) Det var främst foundation/puder jag tänkte på eftersom det täcker huden. Runt ögonen spelar mindre roll :)

Svar på tråden Tips på bra hudvårdsprodukter