• MamaMia

Måste man vid sittning sitta traditionellt?

Jag menar att bruden sitter breve sin pappa o m2b vid svärmor osv.... Vet ni va jag menar?

Jag vill sätta jälvklart familj närmast o så men inte som man SKA :)

Utan närmsta vänner närmast osv...

Nån mer som gjort sin egen sittning s.a.s.?

Nu menar jag vid E-sittning :)

• Svar på tråden Måste man vid sittning sitta traditionellt?
  • Chicita

Du behöver bara tre saker när du gifter dig

1: godkänd hindersprövning
    2: godkänd vigselförrättare oavsett om det är borgerligt eller kyrkligt
    3: någon att gifta dig med

(inte nödvändigtvis i den ordningen)

Sen kan du placera folk precis hursom helst.
    Jag skulle nog säga att det viktigaste är att man har en genomtänkt bordsplacering, inte att gästerna placeras efter vissa "regler".
    En anledning att köra traditionellt kan dock vara att det finns vissa som tar det som en personlig förolämpning om dom blir placerade på en "sämre" plats än vad dom skulle ha blivit enligt den traditionella.
    Men där måste man känna av hur ens släktingar och vänner är och hur man tror att dom kan reagera.
    Ett alternativ kan ju vara att man placerar dom som borde ha suttit på honnörsbordet på platserna som är närmast det, men att man har bröllopsföljet på honnörsbordet (lite tvärt om alltså).

Själv anser jag att det viktigaste är att alla har någon dom känner inom "pratavstånd" och att man försöker tänka på att sätta folk med liknande intressen bredvid varandra (eller i grupper). 

• Johanna89

Vi hade bordsplacering, men inte enligt traditionella "regler"
    Hade min tärna = syster breve mig, mannen hade sin bestman = närmsta kusin (brorn han aldrig fick :P)
    Sen satte vi folk vi visste skulle ha kul tillsammans och som dom var avslappnade med.
    Och så våra föräldrar fick sitta tillsammans då dom ska lära känna varandra ännu mer för de ska ju dela på barnbarn m.m ;)

Alla hade jättekul och det var hög ljudnivå hela tiden, alltså aldrig tyst :)

Vi hade det så för när vi varit på bröllop som haft de gamla placeringsreglerna så hade vi helt enkelt inte lika kul och pratade inte ens i närheten så mycket som annars :)

• sommar2014

Som vanligt bra tips från Chicita.

Kan också tillägga att nära släktingar/familj som inte blir placerade vid honnörsbordet gärna kan placeras så att de ser brudparet. Att sitta med ryggen mot brudparet är ju en "sämre" placering också - även om just det nog inte är nåt som alla brudpar tänker på.

• daniiel

Vår bordsplacering var såhär, med våra föräldrar och syskon med sambo vid honnörsbordet. Vi placerade vår dotter nära oss tillsammans med min mormor och farmor. Sedan ser du ungefär hur vi valde att placera släkt och vänner vid vårat E-bord. Vid bordet med bara vänner satt tre av våra kusiner också som är i ungefär samma ålder och lite bekanta med våra vänner. Toastmaster och toastmadame placerade längst ut vid bordet i mitten, då kunde de enkelt ha kontakt med oss och alla gäster samt enkelt kunna gå runt. Nere vid dom fanns även "dansgolvet", en scen och ljudanläggningen, så det passade bra att de dessutom satt nära allt sånt.

Självklart får man placera folk hur man vill, men det finns ju en tanke bakom en traditionell bordsplacering vid ett bröllop och det är ju att de man står närmast sitter närmast. Om ni då placerar äldre släktingar långt från er och vänner nära er, så kan ju släktingarna (tex mor- och farföräldrar) nästan ta lite illa vid sig att bli placerade så långt ifrån er.
  • daniiel

Och kan tillägga att jag håller med om att det viktigaste är en väl genomtänkt bordsplacering, där brudparet (eller den som gör bordsplaceringen) verkligen tänkt efter. Vi satte folk brevid varandra som vi trodde kunde ha saker att prata om, som var lite bekanta sedan tidigare osv. Vi valde att placera par mitt emot varandra och varannan man/kvinna så långt det gick. Jag tycker vår bordsplacering blev väldigt bra :)

• MamaMia
    Johanna89 skrev 2012-08-20 00:09:41 följande:
    Vi hade bordsplacering, men inte enligt traditionella "regler"
    Hade min tärna = syster breve mig, mannen hade sin bestman = närmsta kusin (brorn han aldrig fick :P)
    Sen satte vi folk vi visste skulle ha kul tillsammans och som dom var avslappnade med.
    Och så våra föräldrar fick sitta tillsammans då dom ska lära känna varandra ännu mer för de ska ju dela på barnbarn m.m ;)

Alla hade jättekul och det var hög ljudnivå hela tiden, alltså aldrig tyst :)

Vi hade det så för när vi varit på bröllop som haft de gamla placeringsreglerna så hade vi helt enkelt inte lika kul och pratade inte ens i närheten så mycket som annars :)

Tack, just så ska jag också göra!! :)

Man sätter folk där man tror de vill sitta.

Annars blir de inge kul. Jag vet!! :( Var med om de förra året, fick sitta 3 bord ifrån min sambo som var den enda jag kände o han mig ;) Men jag blev så arg att de va så fult gjort av dem som gifte sig för vi nästan tror de va sura för vi inte var med på svensexa/möhippan...

men tack då vet jag att de är ok! :)

• Tok kär Annki

Vi var på min man systers bröllop förra sommaren och dem hade valt att sätta sina föräldrar och deras syskon med sambo längst bort i lokalen och vännerna närmast, kändes lite konstigt måste jag erkänna. Jag och min då blivande man blev jätteledsen för att dem gjorde så mot deras föräldrar. Det var fler som höjde lite på ögonbrynen.
    Vi gjorde tvärrtom min mamma på min vänstra sida och min mans mamma på hans högra sida och sen satt resten av familjen och släkten. Sen valde vi att göra så att dem som är par fick sitta brevid varandra, men vi såg till så att alla pratglad inte hamna vid samma bord. Hade också så att dem satt varannan kvinna/man så långt kvinnorna räckte. Flört Har fått jättemycket beröm får bordsplaceringen, en mycket lyckad middag och fest.
    Vi hade dukat som ett U.
    Men självklart får man får man göra som man vill. Det är ju eran dag och då är det ni som bestämmer. Så gör det som känns rätt för er båda! Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Tok kär Annki
  • nopperabo

Jag har liknande problem men för min del är det språket som är i vägen.  Hälften av sällskapet är danskt, resten svenskt och tyvärr är det bara ett fåtal som pratar det andra språket. föräldrarna gör det inte.  Vissa pratar inte ens engelska. Så det här blir helt klart ett huvudbry

• Chicita
    nopperabo skrev 2012-08-20 11:23:14 följande:
    Jag har liknande problem men för min del är det språket som är i vägen.  Hälften av sällskapet är danskt, resten svenskt och tyvärr är det bara ett fåtal som pratar det andra språket. föräldrarna gör det inte.  Vissa pratar inte ens engelska. Så det här blir helt klart ett huvudbry
    Men svenska och danska brukar sällan vara ett problem så länge man pratar sakta.
    Det är ju inte ett helt annat språk, det har många gemensamma beröringspunkter med Svenskan. Så jag tror nog att du kan blanda.

Men jag skulle råda dig att sätta paren korsvis.
    ungefär såhär:

dansk - svensk - dansk - svensk
    svensk - dansk - svensk - dansk

Då har alla någon inom pratavstånd dom känner + som pratar samma språk, samtidigt som man främjar lite nya kontakter
  • LILLSYRRAN

vi sitter också och funderar över bordsplaceringen.Det blir en hel del barn på vårt bröllop och har läst lite här och var att dom som har haft barn med har placerat barnen vid eget bord,för mig känns det inte rätt och tänk om någon vill sitta vid sina föräldrar, ska en göra det så ska väl dom andra barnen också göra det.Vi funderar på om vi ska placera våra barn med oss vid honnörsbordet är det nån mer som har gjort så eller hur gjorde ni med bordsplaceringen med barnen?

Svar på tråden Måste man vid sittning sitta traditionellt?