• MamaMia

Måste man vid sittning sitta traditionellt?

Jag menar att bruden sitter breve sin pappa o m2b vid svärmor osv.... Vet ni va jag menar?

Jag vill sätta jälvklart familj närmast o så men inte som man SKA :)

Utan närmsta vänner närmast osv...

Nån mer som gjort sin egen sittning s.a.s.?

Nu menar jag vid E-sittning :)

• Svar på tråden Måste man vid sittning sitta traditionellt?
  • Chicita
    LILLSYRRAN skrev 2012-08-20 11:45:28 följande:

vi sitter också och funderar över bordsplaceringen.Det blir en hel del barn på vårt bröllop och har läst lite här och var att dom som har haft barn med har placerat barnen vid eget bord,för mig känns det inte rätt och tänk om någon vill sitta vid sina föräldrar, ska en göra det så ska väl dom andra barnen också göra det.Vi funderar på om vi ska placera våra barn med oss vid honnörsbordet är det nån mer som har gjort så eller hur gjorde ni med bordsplaceringen med barnen?

Vi har inga egna barn, men dom mindre barnen (upp till typ 7 år) satt med sina föräldrar, medan tonåringarna (fanns inga mellan 7 och 12) satt lite för sig själva även om dom inte hade ett eget bord. 
    Vi hade ju E-bord så inga lösa bord för oss... 
  • sommar2014
    LILLSYRRAN skrev 2012-08-20 11:45:28 följande:

vi sitter också och funderar över bordsplaceringen.Det blir en hel del barn på vårt bröllop och har läst lite här och var att dom som har haft barn med har placerat barnen vid eget bord,för mig känns det inte rätt och tänk om någon vill sitta vid sina föräldrar, ska en göra det så ska väl dom andra barnen också göra det.Vi funderar på om vi ska placera våra barn med oss vid honnörsbordet är det nån mer som har gjort så eller hur gjorde ni med bordsplaceringen med barnen?

När jag varit på bröllop där brudparet haft små barn har de suttit vid honnörsbordet mellan en förälder och morfar exempelvis, eller mellan brudparet. Men det får man väl avgöra själv utifrån om det är ett litet barn som behöver sitta nära förälder/släkting eller om det är större barn som kanske vill sitta med sina kusiner eller så.

När jag var liten (typ 10-12) tyckte jag att det var jättetrist med barnbord! Jag ville ju sitta med de vuxna, gärna blandat med andra barn/ungdomar men med vuxna också. Man kände sig så utanför vid barnbordet, särskilt om man inte känner de andra barnen! Då kan det vara jättejobbigt och jättetrist med barnbord. Känner man inte de andra barnen vill man nog (jag i alla fall!) hellre sitta med sina föräldrar. Man tar ju hänsyn till vilka de vuxna känner och placerar väl så att alla känner någon - med barn känns det ju ännu viktigare att de känner sig trygga med bordsplaceringen.

När jag var på ett släktbröllop när jag var 20 blev jag och mina andra jämnåriga (tonåringar och unga vuxna) släktingar placerade vid ett "barnbord". Det, däremot, var HUR trevligt som helst! Men så var det också ett antal släktingar som alla kände varandra så vi hade jättetrevligt (fast vi lärde ju inte känna några nya iofs )
  • sommar2014
    sommar2014 skrev 2012-08-20 12:37:31 följande:
    När jag var på ett släktbröllop när jag var 20 blev jag och mina andra jämnåriga (tonåringar och unga vuxna) släktingar placerade vid ett "barnbord". Det, däremot, var HUR trevligt som helst! Men så var det också ett antal släktingar som alla kände varandra så vi hade jättetrevligt (fast vi lärde ju inte känna några nya iofs )
    Kan tillägga att jag hade blivit lika glad över att sitta med de vuxna på bröllopet ovan. Det hade kanske till och med varit ÄNNU trevligare då man förutom att prata med någon av sina jämnåriga släktingar hade kunnat lära känna några nya personer. Nu var lokalen sådan att det inte gick att placera så, men som sagt hade det ju funkat lika bra att bli placerad blandat med de äldre gästerna.
  • sommar2014
    nopperabo skrev 2012-08-20 11:23:14 följande:
    Jag har liknande problem men för min del är det språket som är i vägen.  Hälften av sällskapet är danskt, resten svenskt och tyvärr är det bara ett fåtal som pratar det andra språket. föräldrarna gör det inte.  Vissa pratar inte ens engelska. Så det här blir helt klart ett huvudbry
    Jag håller med Chicita, SÅ svårt är inte danska om man bara anstränger sig för att prata långsamt!

Kan ni inte göra en rolig grej av det och göra en liten ordlista i festprogrammet om ni ska ha ett sådant? Alltså en sida med ord som skiljer sig mellan språken och sk. "false friends", typ termin-semester, lugn-rolig, erbjudande-tillbud osv? Eller olika festrelaterade ord? Olika användbara fraser, t.ex. danskans "tack det samma" som jag äntligen lärt mig uttala men inte kan stava till. Tungan ute

Kan ni ha en tvåspråkig toastmaster som sammanfattar talet på svenska om det hölls på danska och tvärtom?

Och kan ni placera ut de tvåspråkiga lite överallt i lokalen så att de fungerar lite som ett slags "språkbroar"?
  • Chicita

Mycket bra input av sommar2014 både angående barnbord och språkproblemen Glad

När det gäller barnbord så är det ju så att man inte kan sätta små barn själva där.
    Och alla äldre syskon, kusiner eller enstaka föräldrar som hamnar vid det uttalade barnbordet riskerar att känna sig lite dumma som får lov att sitta där, eller utfrusna som att dom är mindre värda och inte får vara med i gemenskapen.
    Å andra sidan kanske det fins någon "halvvuxen" kusin eller tremänning som älskar barn och vill bli barnskötare eller nåt, som kan få i uppdrag att sitta vid barnbordet och hålla koll på småbarnen och hjälpa till, roa, fixa tävlingar, lekar mm som kan sysselsätta dom där.
    Lägg exempelvis dubbla vita pappersdukar på barnbordet och ge alla barn en kritask och låt dom rita på duken. Flört 

• LyckligaBruden

Jag vill ha min mamma närmast mig, det brukar ju vara pappan som sitter närmast men tycker liksom inte han är värd den platsen. Och svärmor kommer sitta närmast m2b för svärfar finns inte längre tyvär. Så tänker inte hålla så hårt på traditionen på det viset, men förutom det så har vi tänkt varannan dam varannan herre.

Jag funderar på hur man gör med ålderskillnad. Ska man sätta pensionärerna ihop eller blanda upp det? Kommer nog vara några stycken som är minst 70-80 (8 st kommer vara bjudna) och vet inte hur skoj det är att sitta bredvid en tant som man kanske inte har så mycket gemensamt med. Visserligen så om man blandar så finns det ju alltid nån i den egna åldern.

• Misswert

När vi gjorde våran bordsplacering hade vi också problem. Dels så har jag flertalet syskon som inte känner några andra än de själva. Sedan så umgås vi inte särskilt mycket, så det var inte det lättaste.

Tillslut blev det att vi hade ett traditionellt honörsbord, då våra två barn satt mellan mormor/farfar och morfar/farmor. På det visset hade de folk de kände intill sig samtidigt som jag och min man kunde slappna av. Sedan framför mig (på ett E-bord) hade jag min tärna, då min man inte hade någon maskalk så satt min tärnas sambo mitt imot.

För att alla skulle ha någon att prata med satte vi paren mitt emot varandra. Vi försökte sedan att blanda upp våra vänner så att alla de som kände varandra inte satt i de vanliga grupperna, alla som hade riktigt små barn (som dels behövdes ammas och ligga i barnvagn) satt på ett ställe så att de hade balkongdörren nära. På så vis kunde de höra barnen men barnen var inte inne i lokalen.

Det slutade med att mina syskon hamnade nästan längst ner på tungorna, mycket på grund av att vi inte visste hur vi skulle placera dem. Två av mina systrar är en bra bit äldre än vi själva samt de flesta av våra vänner, så de hamnade tillsammans med min mans kusiner.

Vi har från en del håll fått en del skit för att de hamnade så långt ner, men hur skulle vi göra? Min ena bror satt längst ner på den tungan, men säger själv att han bara var glad för att ha blivit bjuden, och att han kände sig hedrad då de som satt längst ner hjälpte till med att hämta dricka...

Så jag förstår er som har problem, men gör en prov placering och tänk över den ett par timmar och ändra det som inte känns bra. Vi började tidigt med placeringen, men ändrade om flera gånger.

• Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-20 13:27:39 följande:
    Jag funderar på hur man gör med ålderskillnad. Ska man sätta pensionärerna ihop eller blanda upp det? Kommer nog vara några stycken som är minst 70-80 (8 st kommer vara bjudna) och vet inte hur skoj det är att sitta bredvid en tant som man kanske inte har så mycket gemensamt med. Visserligen så om man blandar så finns det ju alltid nån i den egna åldern.
    Försök hitta folk med liknande intressen oavsett ålder.
    Det är inte så kul att som barnlös bli placerad mellan 4 nyblivna föräldrar exempelvis.

Så jag tror att du ska gå lite efter ålder, lite efter intressen och en hel del efter hjärtat... 
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-20 13:39:07 följande:
    Försök hitta folk med liknande intressen oavsett ålder.
    Det är inte så kul att som barnlös bli placerad mellan 4 nyblivna föräldrar exempelvis.

Så jag tror att du ska gå lite efter ålder, lite efter intressen och en hel del efter hjärtat... 
    Ja det kan ju vara bra, lite så vi försökt tänka. Men vet inte riktigt vad för intressen folk har och alla som är äldre är på m2b sida förutom en. Vet iof inte ens om alla kommer men behöver ju ha ett hum iaf =)
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-20 13:45:49 följande:
    Ja det kan ju vara bra, lite så vi försökt tänka. Men vet inte riktigt vad för intressen folk har och alla som är äldre är på m2b sida förutom en. Vet iof inte ens om alla kommer men behöver ju ha ett hum iaf =)
    Det kan räcka bara om ni vet att det är ett gäng som nyss fått barnbarn.
    Att sätta en nybliven mormor mittemot en nybliven mamma kan vara perfekt exempelvis, då kan dom både prata om barn nu - och hur det var när nyblivna mamman var liten (med barnuppfostran osv).

Eller nyblivna husägarna tillsammans med pensionärsparet som håller på att bygga sommarstuga eller renovera sitt gamla hus.

Men generellt så brukar folk i samma ålder ha mer gemensamt Flört 
Svar på tråden Måste man vid sittning sitta traditionellt?