När vi gjorde våran bordsplacering hade vi också problem. Dels så har jag flertalet syskon som inte känner några andra än de själva. Sedan så umgås vi inte särskilt mycket, så det var inte det lättaste.
Tillslut blev det att vi hade ett traditionellt honörsbord, då våra två barn satt mellan mormor/farfar och morfar/farmor. På det visset hade de folk de kände intill sig samtidigt som jag och min man kunde slappna av. Sedan framför mig (på ett E-bord) hade jag min tärna, då min man inte hade någon maskalk så satt min tärnas sambo mitt imot.
För att alla skulle ha någon att prata med satte vi paren mitt emot varandra. Vi försökte sedan att blanda upp våra vänner så att alla de som kände varandra inte satt i de vanliga grupperna, alla som hade riktigt små barn (som dels behövdes ammas och ligga i barnvagn) satt på ett ställe så att de hade balkongdörren nära. På så vis kunde de höra barnen men barnen var inte inne i lokalen.
Det slutade med att mina syskon hamnade nästan längst ner på tungorna, mycket på grund av att vi inte visste hur vi skulle placera dem. Två av mina systrar är en bra bit äldre än vi själva samt de flesta av våra vänner, så de hamnade tillsammans med min mans kusiner.
Vi har från en del håll fått en del skit för att de hamnade så långt ner, men hur skulle vi göra? Min ena bror satt längst ner på den tungan, men säger själv att han bara var glad för att ha blivit bjuden, och att han kände sig hedrad då de som satt längst ner hjälpte till med att hämta dricka...
Så jag förstår er som har problem, men gör en prov placering och tänk över den ett par timmar och ändra det som inte känns bra. Vi började tidigt med placeringen, men ändrade om flera gånger.