• Marjasinus

    Undvika långa och dåliga tal

    Jag var på ett bröllop för inte så länge sedan där middagen innehöll 14 talare. Sittningen var närmare 4 timmar lång och 1-1.5 timme mellan förrätt och varmrätt. Några av talarna var väldigt duktiga men fler än hälften var riktigt usla, läste innantill, saknade röd tråd och syfte med sitt tal och framförallt höll dom på åt helvete för länge.

    Jag blev livrädd för att vi skulle få samma situation på vårt bröllop så först hade jag allvarliga funderingar på att hålla auditions med eventuella talare. Men min sambo påminde mig om det orimliga och överdrivet cyniska i det. Men det är nog min största oro inför dagen d, och jag måste försöka få kontroll på situationen.

    Har ni några tips på hur man ska hantera detta?

  • Svar på tråden Undvika långa och dåliga tal
  • daniiel

    Jag vet egentligen inte, men att be gästerna som vill hålla tal eller göra annat anmäla det till en eventuell toastmaster kan ju vara en idé. Då får den personen i förväg reda på hur många som vill hålla tal och den personen kan då också be talarna att hålla sig inom en viss tidsram, tex max 2-3 minuter, vilket räcker gott och väl. Sedan kan toastmastern planera in dessa tal på passande ställen under middagen, för att det inte ska kännas så långrandigt med tal, på tal, på tal.

    Vad talen sedan innehåller, om talaren väljer att läsa innantill eller inte.. ja, det kan nog ingen styra.


  • Anneli256

    En bra toastmadame/ toasmaster kan ju kontrollera antalet tal och längden på dom..om personen är duktig. Dock tror jag det är svårt att påverka innehåll och röd tråd osv. Men antalet tal och längden på dom tror jag är bäst att överlåta på en person som ni litar på och som är strukturerad.

  • 1700tal

    En välstrukturerad, organiserad och ganska hård toastmaster är att rekommendera. Vår toastmadame styrde kvällen med järnhand igår, oumbärlig! Hon tog reda på vilka som skulle tala innan, hur länge talen skulle bli, vad de handlade om/var/till vem fokus var och planerade sen middagen efter detta ihop med serveringspersonalen. Mellan alla tal las alla "telegram" in, både skämtsamma och de riktigt som inkommit.


     


    Sen kan man förstås inte hindra folk att läsa innantill. Och ibland är det nog bättre än att folk svamlar iväg om annat...

  • Marjasinus

    Vi ska ha buffé, min känsla är att det komplicerar toastmasterns arbete lite. Mycket folk i rörelse o s v och sen inte några enkla uppehåll mellan rätter att lägga in tal på. Jag tror vi kommer försöka ha ganska få tal av just den anledningen. Kanske att man handplockar gäster till att hålla dessa också.

    Men jag vet ju att det finns de som gärna vill prata och ge oss en hälsning eller dylikt. Så jag funderade lite på om man kanske kunde sätta upp en videokamera i ett avskilt rum och låta gästerna skicka videohälsningar till oss som man, om de går med på det, kan lägga upp på vår bröllopshemsida.  

  • sommar2014

    1,5 timme mellan förrätt och varmrätt! Förvånad Jag hade dött hungerdöden. Tyst Alltså, nu vet jag inte alls vad som är brukligt (mer än att man inte ska ha en talare precis när folk fått mat) men efter förrätten är man ju fortfarande hungrig och vill ha in varmrätt hyfsat fort ... medan man efter varmrätten ofta är ganska mätt och vill ha en paus innan eventuell desert.

    Jag tycker att du har fått bra råd av övriga i tråden, som sagt kan man väl inte lägga sig i vad talarna ska prata om eller att de har en bra röd tråd osv men däremot kan man ju förebygga långrandighet genom att styra upp talhållandet med toastmastern. Man kan ju på inbjudan vara tydlig med att alla tal ska föranmälas till toastmastern, och toastmastern i sin tur kan meddela alla talhållare att dessa ska vara max 3 minuter.


    Marjasinus skrev 2012-08-19 12:11:32 följande:
    Vi ska ha buffé, min känsla är att det komplicerar toastmasterns arbete lite. Mycket folk i rörelse o s v och sen inte några enkla uppehåll mellan rätter att lägga in tal på. Jag tror vi kommer försöka ha ganska få tal av just den anledningen. Kanske att man handplockar gäster till att hålla dessa också.

    Men jag vet ju att det finns de som gärna vill prata och ge oss en hälsning eller dylikt. Så jag funderade lite på om man kanske kunde sätta upp en videokamera i ett avskilt rum och låta gästerna skicka videohälsningar till oss som man, om de går med på det, kan lägga upp på vår bröllopshemsida.  
    Någon som haft huffé på sitt bröllop kan säkert ge bra tips på hur man lägger upp talandet!

    Jag tycker videobås låter jättespännande! Lite Robinson/dokusåpa över det hela. Däremot skulle jag inte vilja att min videohälsning las upp på nätet om jag var er gäst, utan bara fanns på dvd/dator hemma hos brudparet. Smart sätt att få "talen" filmade! DOCK! tycker jag att tal, om de är välplanerade och inte för långa, kan vara en mycket rolig del av en bröllopsfest. Det är väl ofta talen man pratar om i efterhand ... Eller någon sång/spex som någon gäst bjuder på. Om man bara har videohälsningar så missar ju gästerna det roliga med talen under festen. Men om man kombinerar tal med videohälsningar kan det ju bli bra. Glad Videohälsningarna kan ju vara lite mer spontana.

    Handplocka gäster till att hålla tal? Hur menar du då?
  • Marjasinus
    sommar2014 skrev 2012-08-19 13:04:18 följande:
    1,5 timme mellan förrätt och varmrätt! Förvånad Jag hade dött hungerdöden. Tyst Alltså, nu vet jag inte alls vad som är brukligt (mer än att man inte ska ha en talare precis när folk fått mat) men efter förrätten är man ju fortfarande hungrig och vill ha in varmrätt hyfsat fort ... medan man efter varmrätten ofta är ganska mätt och vill ha en paus innan eventuell desert.

    Jag tycker att du har fått bra råd av övriga i tråden, som sagt kan man väl inte lägga sig i vad talarna ska prata om eller att de har en bra röd tråd osv men däremot kan man ju förebygga långrandighet genom att styra upp talhållandet med toastmastern. Man kan ju på inbjudan vara tydlig med att alla tal ska föranmälas till toastmastern, och toastmastern i sin tur kan meddela alla talhållare att dessa ska vara max 3 minuter.Någon som haft huffé på sitt bröllop kan säkert ge bra tips på hur man lägger upp talandet!

    Jag tycker videobås låter jättespännande! Lite Robinson/dokusåpa över det hela. Däremot skulle jag inte vilja att min videohälsning las upp på nätet om jag var er gäst, utan bara fanns på dvd/dator hemma hos brudparet. Smart sätt att få "talen" filmade! DOCK! tycker jag att tal, om de är välplanerade och inte för långa, kan vara en mycket rolig del av en bröllopsfest. Det är väl ofta talen man pratar om i efterhand ... Eller någon sång/spex som någon gäst bjuder på. Om man bara har videohälsningar så missar ju gästerna det roliga med talen under festen. Men om man kombinerar tal med videohälsningar kan det ju bli bra. Glad Videohälsningarna kan ju vara lite mer spontana.

    Handplocka gäster till att hålla tal? Hur menar du då?
    Vi har ju haft en del andra släktkalas, bl a namnfest för vår dotter och hennes kusin. Så jag vet ju lite vilka i vår släkt och i vår vänkrets som är duktiga talare. Så jag tänker mig att man kan be dessa att hålla tal istället för att ha frivilliga anmälningar.

    Det får ju vara upp till de som lämnar videohälsningar att bestämma om de vill ha de publicerade eller inte. Dom får säga det i början av klippet. 
  • daniiel

    Jag hade aldrig kunnat be någon specifik att hålla tal för att veta redan innan att det kommer bli ett bra tal. Vad blir nästa steg, att ni ska skriva talen åt dom också? De som håller tal gör det ju för att de har något de vill säga till er, lyckönska er osv. De håller ju inte tal som en beställd underhållning av er. Jag tycker att antingen undanber ni er alla tal eller så får alla som vill hålla tal göra det. Ni kan ju ha frivillig inspelning av videohälsning oavsett.

    Personligen hade jag nog inte valt att publicera videohälsningarna, utan bara kikat på det själv hemma, men ni kanske har många gäster som gärna vill att alla andra ska kunna se och många gäster som är nyfikna och vill kika. Så länge de vet om innan att deras inspelning kommer läggas ut på bröllopshemsidan, så är det ju lungt :)


  • IkaMus

    Jag förstår ditt dilemma och tycker också att det är rena pinan med för mycket tal. Däremot så tror jag inte på idén att ni ska välja talare. Det låter lite sjävupptaget att be någon om lyckönskningar i mina öron. Som skrivits tidigare i tråden så kan ni ju däremot be eventuella talare att anmäla sig till toastmatern i förväg och i samband med detta kan denne informera om att ni önskar att talen ska hållas korta. Ni kan ju även meddela toastmastern hur många tal som ni tycker är ok och blir det fler så får han eller hon helt enkelt säga att det tyvärr inte finns plats för fler tal. Toastmastern får ju sedan under festen försöka att signalera när talen måste avslutas samt sprida ut dem under kvällen. Ni kan nog inte göra något åt talens kvalitet, annat än att lita på folks goda omdöme och självkännedom och helt enkelt hopas att de som vet sig vara sämre talare håller tyst. 

  • Marjasinus
    daniiel skrev 2012-08-19 14:36:34 följande:
    Jag hade aldrig kunnat be någon specifik att hålla tal för att veta redan innan att det kommer bli ett bra tal. Vad blir nästa steg, att ni ska skriva talen åt dom också? De som håller tal gör det ju för att de har något de vill säga till er, lyckönska er osv. De håller ju inte tal som en beställd underhållning av er. Jag tycker att antingen undanber ni er alla tal eller så får alla som vill hålla tal göra det. Ni kan ju ha frivillig inspelning av videohälsning oavsett.
    Jag ville ju ha auditions!

    Alla som vill kommer aldrig kunna hålla tal, vi kommer inte ha utrymme för så många. Så på något sätt kommer folk att behöva väljas ut oavsett. Man kanske kan tycka att det är en skillnad att välja bland de som uttryckt intresse eller bland hela gästlistan men min magkänsla är att det kommer handla om typ samma personer ändå.
     
  • Marjasinus
    IkaMus skrev 2012-08-19 14:41:03 följande:
    Jag förstår ditt dilemma och tycker också att det är rena pinan med för mycket tal. Däremot så tror jag inte på idén att ni ska välja talare. Det låter lite sjävupptaget att be någon om lyckönskningar i mina öron.
    Jag vill att vår fest ska vara så bra som möjligt och att försöka ta kontroll över situationen känns som bästa lösningen. Precis som att jag har talat om för min best man att jag förväntar mig att han styr upp en svensexa. Är det självupptaget har jag inga problem med att vara det. :)

    Jag har läst alldeles för många snyfttrådar här på BT där det inte blev som folk tänkt sig, men där de faktiskt inte tagit kontroll över sitt eget öde i den mån de har kunnat.
  • IkaMus

    Om du och din blivande inte har några problem med att det kan uppfattas på det sättet så kör på det :) Om ni tycker att det är ok kan ni ju be att få höra talen (eller ta del av innehållet i dem) i förväg för att slippa obekväma överraskningar om ni även fruktar det. Och det säger jag inte för att verka dryg utan jag tänker bara på hur ni kan få maximal kontroll över er fest om det är det ni eftersträvar. Personligen är jag dock inte säker på att det resutlerar i den bästa festen, men vi är ju alla olika :) 

  • Strawberry

    På vår bröllopsdag var det ganska många tal MEN de flesta var ganska korta och framför allt väldigt roliga. Inte bara för oss utan även för alla anda gäster som skrattade till ordentligt vid flera tillfällen. Vi var oroliga inför talen och jag nämnde det för min toastmaster som försökte styra upp det bäst hon kunde med när hon la in talen. Vi misstänkte vilka som skulle vilja hålla tal och av dessa fanns två personer som kan bli väldigt långrandiga och sega, de fick en tydlig hint av toastmastern om en tidsbegränsing och fick tala direkt efter huvudrätten när alla var glada och mätta. Båda gjorde det galant!! Men att säga till folk vilka som får och inte får tala eller försöka hålla auditons låter som en plan dömd att misslyckas.  Jag hade blivit otroligt förolämpad om brudparet hade sagt att jag inte fick hålla tal och  likaså om de beodrade mig att hålla ett tal, snacka påtvingad press!

    Något av det bästa med dagen var talen och det var några som vi inte alls hade kunnat trott som ställde sig upp och gav otroligt vackra tal och utöver det var även överaskande framträdanden med sång och bildspel (från möhippa och svensexan). Jag är nu i efterhand otrolgit glad över att jag inte visste vad som skulle ske under middagen med vilka som skulle tala osv. Men sen hade vi också en fantastisk toastmaster som inte hade varit rädd för att, med stil, kapa någons tal mitt i om det nu skulle ha behövts. Vi hade för övrigt buffe och inte ens någon förrätt, men att få in talen på smidiga ställen var inte alls svårt.

    Försök att inte oroa dig för mycket och kan du inte släppa oron så tala med din toastmaster om det och be henne/honom att informera alla som vill tala om att de ska hålla sig till max tre minuter.

  • MagnusFru

    Be att toastmastern säger till de som vill hålla tal att de ska hålla sig till max 3 minuter och har ni en hemsida så kan ni skriva det där också.

  • Marjasinus
    Strawberry skrev 2012-08-19 18:08:34 följande:

    På vår bröllopsdag var det ganska många tal MEN de flesta var ganska korta och framför allt väldigt roliga. Inte bara för oss utan även för alla anda gäster som skrattade till ordentligt vid flera tillfällen. Vi var oroliga inför talen och jag nämnde det för min toastmaster som försökte styra upp det bäst hon kunde med när hon la in talen. Vi misstänkte vilka som skulle vilja hålla tal och av dessa fanns två personer som kan bli väldigt långrandiga och sega, de fick en tydlig hint av toastmastern om en tidsbegränsing och fick tala direkt efter huvudrätten när alla var glada och mätta. Båda gjorde det galant!! Men att säga till folk vilka som får och inte får tala eller försöka hålla auditons låter som en plan dömd att misslyckas.  Jag hade blivit otroligt förolämpad om brudparet hade sagt att jag inte fick hålla tal och  likaså om de beodrade mig att hålla ett tal, snacka påtvingad press!

    Något av det bästa med dagen var talen och det var några som vi inte alls hade kunnat trott som ställde sig upp och gav otroligt vackra tal och utöver det var även överaskande framträdanden med sång och bildspel (från möhippa och svensexan). Jag är nu i efterhand otrolgit glad över att jag inte visste vad som skulle ske under middagen med vilka som skulle tala osv. Men sen hade vi också en fantastisk toastmaster som inte hade varit rädd för att, med stil, kapa någons tal mitt i om det nu skulle ha behövts. Vi hade för övrigt buffe och inte ens någon förrätt, men att få in talen på smidiga ställen var inte alls svårt.

    Försök att inte oroa dig för mycket och kan du inte släppa oron så tala med din toastmaster om det och be henne/honom att informera alla som vill tala om att de ska hålla sig till max tre minuter.


    Jag skulle naturligtvis aldrig ha auditions eller skriva tal åt någon. Men hade ni varit med om det bröllopet jag var med om hade ni varit nojjiga också!!!

    Bra poäng om det där med oväntade fantastiska tal. Allt är nog inte så förutsägbart som man kan tro ibland. 
  • J2012
    Marjasinus skrev 2012-08-19 16:53:02 följande:
    Jag ville ju ha auditions!

    Alla som vill kommer aldrig kunna hålla tal, vi kommer inte ha utrymme för så många. Så på något sätt kommer folk att behöva väljas ut oavsett. Man kanske kan tycka att det är en skillnad att välja bland de som uttryckt intresse eller bland hela gästlistan men min magkänsla är att det kommer handla om typ samma personer ändå.
    Hur vet ni att det är så många som kommer vilja tala? Om det trillat in så många anmälningar redan så är det ju ganska lätt att försöka göra något åt. Om det är väldigt många så kan ju toastmastern till att börja med be alla hålla sig till 3 minuters gränsen. Om det är väldigt många vänner som anmält kanske det går att be dem göra något ihop då det inte finns tid för att alla håller ett tal var för sig. Detsamma gäller släkten, om det är 5 släktingar som vill säga något så kanske man lite trevligt kan höra om det är ok att en av dem håller ett tal å hela släktens vägnar. 

    Om ni har buffé och det kommer vara ont om tid och bra "luckor" för talen så är det kanke bäst att på förhand meddela gästerna om det. Säg att det vore väldigt uppskattat om alla som vill hålla tal kan meddela det x antal dagar innan, men att det kommer finnas en videokamera för individuella hälsningar till brudparet, så man går inte misste om möjligheten att säga något spontant. Jag tror inte att det egentligen behöver vara några problem att ordna detta som ni vill ha det, men det är viktigt att det framförs på rätt sätt, annars riskerar ni att ingen kommer vilja hålla tal. Om någon skulle be mig göra en audition för att tala på deras bröllop skulle jag nog bli så sur att jag hade skickat en present och låtit bli att gå på festen över huvudtaget.
  • J2012
    Marjasinus skrev 2012-08-19 20:20:44 följande:
    Jag skulle naturligtvis aldrig ha auditions eller skriva tal åt någon. Men hade ni varit med om det bröllopet jag var med om hade ni varit nojjiga också!!!

    Bra poäng om det där med oväntade fantastiska tal. Allt är nog inte så förutsägbart som man kan tro ibland. 
    Det glömde jag skriva: När talen är till ER på er bröllopsdag så tror jag inte ni kommer uppfatta det som tråkigt och för mycket. Det viktiga är egentligen att ha en toastemaster med lite bra känsla för det hela. Ha de fina högtidliga talen i början av kvällen, låt sedan folk äta i fred och sen när det serverats tårta, kaffe och avec så kan det vara fritt fram för vännerna att babbla på. Vi hade mycket mer tal, sång och musik än vi någonsin trott och sittningen blev två timmar längre än vi tänkt, men det var verkligen bara något positivt. Alla hade jättekul, och det både skrattades och gräts under hela kvällen. Vi dansade brudvalsen kl.23.30 och sedan blev det fest ända till kl.4. Att ha en lång sittning betyder ju också att det är gott om tid att dricka vin och bli riktigt danssugen :) Jag var på ett bröllop för några år sedan där de verkligen höll talen till ett minimum under kvällen. Jag tror tanken var att det inte skulle bli långtråkigt och att det skulle bli mer tid för festen, men resultatet var bara att ingen var riktigt redo för dansgolvet så tidigt på kvällen och stämmningen blev ganska tråkig. 
  • Marjasinus
    J2012 skrev 2012-08-19 20:49:59 följande:
    Hur vet ni att det är så många som kommer vilja tala?
    Vi bjuder inte främlingar :) Jag vet hur dom brukar vara
    J2012 skrev 2012-08-19 20:49:59 följande:
    Jag tror inte att det egentligen behöver vara några problem att ordna detta som ni vill ha det, men det är viktigt att det framförs på rätt sätt, annars riskerar ni att ingen kommer vilja hålla tal. Om någon skulle be mig göra en audition för att tala på deras bröllop skulle jag nog bli så sur att jag hade skickat en present och låtit bli att gå på festen över huvudtaget.
    Auditions var aldrig seriöst menat. Men jag var (och är) riktigt skakad efter den upplevelsen jag var med om. Jag har gott om folk i min släkt/vänkrets som tycker om att höra sin egen röst så att ingen skulle tala finns inte på kartan.
  • Marjasinus
    Marjasinus skrev 2012-08-19 21:05:08 följande:
    Jag har gott om folk i min släkt/vänkrets som tycker om att höra sin egen röst så att ingen skulle tala finns inte på kartan.
    Och bara för att inte folk ska tro att jag pratar skit om mina gäster, det är ganska uttalat drag hos både vänner och släkt. Jag är nog den värsta kålsuparen av alla i gänget men jag tvingas tyvärr för en kväll sitta tyst och lyssna. Vilket är en prövning i sig bara det.
Svar på tråden Undvika långa och dåliga tal