• MarieCaroline

kopparspiral

Hej,
    Jag har stora problem med att hitta ett lämpligt p-medel. Här nedan följer lista över vilka preparat som jag har prövat:
    P-piller
    Trinovum- fick högt blodtryck
    Cilest - fick högt blodtryck
    Yasmine - fick högt blodtryck
    Follimin - fick högt blodtryck
    Minipiller
    Exklutena - fick cystor och svår acne
    P-ring
    Nuva ring - fick högt blodtryck.

Just nu äter jag min-pillret Cerazette men nu har jag börjat få väldigt dålig hy igen.

Har den senaste tiden varit hos tre barnmorskor och två gynekologer för att få en kopparspiral insatt, men inge vill hjälpa mig eftersom de anser att man inte kan få spiral då man ej fött barn. Jag vet fler som dock fått det. Är det någon här som fått spiral trots att ni inte fått barn? VEm vände ni er till för att få spiralen? Fungerar det bra?

MVH
    Caroline

• Svar på tråden kopparspiral
  • Frances

MarieCaroline, jag startade också en tråd om kopparspiral för nån månad sen, för jag har som dig ätit en massa olika p-piller och ingen har varit bra på mig... jag har noll s*xlust, är alltid torr, humörsvängningar osv osv... det är olika problem med olika piller, så hormoner är nog inget för mig.

De sa samma sak till mig som till dig... kopparspiral är inget alternativ blabla.. prova fler piller. Jäkla idioter, ursäkta uttrycket. Tror de inte att jag provat en massa redan? Det finns ju tom dokumenterat!!! Och ändå vill de att jag ska prova fler, tror de att man är någon sorts försökkanin eller? Man provar ju inte ett piller i några dagar bara, man gör det i några månader eller mer, och det är tid JAG inte kan ha ett s*xliv på! *gråta*

• Gun

Vad leden jag blir över alla dumma läkare! P-piller är jättebra, men inget som funkar för alla!

Hoppas att du träffar en trevligare läkare på onsdag, som tar dig på allvar!

• Gbg tjej

Hej Marie Caroline. Tråkigt att höra att du inte blivit tagen på allvar hos dina gynekologer. Själv har jag ätit p-piller i 10 år,men valde att sluta för 1 månad sedan pga dålig sexlust. Kontaktade då min kvinnliga gynekolog och beskrev problemet och frågade vad det fanns för andra alternativ om man inte vill ta hormoner och inte har fött barn. Hon föreslog själv kopparspiral och sa bara att det inte är ett förstahands alternativ om man ej fött barn,men om inte p-piller funkar så är det ett bra alternativ. Jag fick en tid några dagar senare. Det gick jätte bra och var dessutom gratis. Hoppas att du hittar en gynekolog som förstår dig.

Lycka till.

• MarieCaroline

Gbg tjej,

Gjorde det väldigt ont att sätta in spiralen? Jag kan tänka mig att det gör mer ont om man inte fött barn.

• Gun

Jo, för mig gjorde det ont att sätta in sprial (har ej fött barn). Det gjorde väldigt ont just då, och ganska ont efeteråt, i någon dag. Men sen dess är det ok!

• MarieCaroline

Hej tjejer trådstarterskan här,

Jag var hos ytterligare en gyn idag. Hon tyckte att jag skulle kunna pröva p-plåstret och se om även dessa gav mig högt blodtryck. Jag är dock inte så pigg på det då jag inte förstår varför blodtrycket ej skulle bli högt med dessa då de innehåller samma hormon som p-piller.

Kopparspiral ville hon inte sätta in av den anledningen att hon tyckte att insättningen innebar förstort obehag hos kvinnor som inte fött barn. Dock sa hon att de finns gyn som sätter in spiraler hos kvinnor som ej fött barn, men hon har valt att inte göra det.

Om någon har förslag på en bra gyn i Stockhomsområdet är det välkommet för skam den som ger sig!!

Tack för allt ert stöd och alla bra tips.

MarieCaroline

• Morris

Hej MarieCaroline!
    Jag går på sösam på södersjukhuset. Där har jag blivit väl omhändertagen. Jag fick dock remiss dit från vårdcentralen. Jag fick insatt Levonova men kopparspiral diskuterades också. Jag har heller inte fött barn. Det låter som jag träffade rätt sorts människor. Ring till sösam på södersjukhuset och fråga hur du kan gå till väga.
    Alexandra

• Bell@

Kopparspiral är great!
    Stå på er tjejer, kan rekommendera Nacka sjukhus. Där har jag flera kompisar som inte har fött barn som har satt in kopparspiral och som är nöjda!!

Våga vägra hormoner!

• Sophie

Hej,
    det har nu blivit dags för mig att byta ut min k-spiral efter att jag har haft den i fem år (jag är 27 och har inte fött barn).

Så nu undrar jag om det finns ngn här som inte har fött barn och har bytt k-spiral? Har du då stött på samma motstånd till att byta som de andra tjejerna beskriver för att få den insatt?

• MarieCaroline

Hej igen,

Idag bär det av till en ny gyn som förhoppningsvis kan lösa mina problem, hoppet är som sagt var det sista som överger människan.

Har äntligen fått tillbaka min mens som varit försvunnen under ett år i samband med att jag ätitit Cerazette. Har läst bland inläggen att det ofta är lämpligt att sätta in en spiral i samband med mensen, så vem vet jag kanse kan få en redan idag. Ärligt talat är jag
    "ganska-jätte-nervös".

Med vänlig hälsning

MarieCaroline

• Frances

Hejsan, jag ville bara tipsa alla tjejer i Stockholmsområdet som vill sätta in kopparspiral: Ring NACKA SJUKHUS och be om numret till GYNEKOLOGEN! De sätter in kopparspiral på tjejer som inte fött barn. Fick för första gången i mitt liv ett bra bemötande utan det nonchalanta 'men pröva fler pillar då'... jag fick tid bokat till början på Januari till att sätta in spiral.. jag är så glad

Tack för mig!

• MarieCaroline

Äntligen!!!
    Kopparspiralen är nu väldigt nära. Träffade en supertrevlig lärkare idag som tyckte att spiral var det enda alternativet för mig. Hon tog några prover för att se att jag inte går och bär på några infektioner och nu ska jag bara vänta på att mensen kommer (är tydligen lättast att sätta in spiralen då).

Hur ont gör det egentligen att sätta in en spiral? Läkaren som jag pratade med idag sa att man normalt inte använder sig av bedövning. Ni som har satt in en spiral, hade ni bedövning?

• milimina

jag hade inte bedövning och fick heller inga tips för att underlätta, på mig gjorde det vansinnigt ont... svimmade dessutom. :(

MEN: om du tar ett par ipren eller liknande en timem innan, samt ber om ect-bedövning, så kommer det underlätta. allt enligt tips från andra som satt in spiral. :) LYCKA TILL för det är skönt när det väl är gjort!

Svar på tråden kopparspiral