• MarieCaroline

kopparspiral

Hej,
    Jag har stora problem med att hitta ett lämpligt p-medel. Här nedan följer lista över vilka preparat som jag har prövat:
    P-piller
    Trinovum- fick högt blodtryck
    Cilest - fick högt blodtryck
    Yasmine - fick högt blodtryck
    Follimin - fick högt blodtryck
    Minipiller
    Exklutena - fick cystor och svår acne
    P-ring
    Nuva ring - fick högt blodtryck.

Just nu äter jag min-pillret Cerazette men nu har jag börjat få väldigt dålig hy igen.

Har den senaste tiden varit hos tre barnmorskor och två gynekologer för att få en kopparspiral insatt, men inge vill hjälpa mig eftersom de anser att man inte kan få spiral då man ej fött barn. Jag vet fler som dock fått det. Är det någon här som fått spiral trots att ni inte fått barn? VEm vände ni er till för att få spiralen? Fungerar det bra?

MVH
    Caroline

• Svar på tråden kopparspiral
  • oktober 2003

jag har spiral och har aldrig varit gravid. gick till min bm och blev avvisad en gång, gick dit igen och tjatade lite tills de gick med på att ge mig en tid. den fungerar finfint och det enda som är nackdel med den är just ínsättningen, eftersom man är väldigt trång om man inte fött. det gör ganska ont men det finns hjälpmedel mot det. annat kan t ex vara ökad benägenhet att få infektioner, men fråga din bm eller gyn om allt och förklara varför du vill ha en.

• lilla lilo

hejsan ....
    jag hade samma strul som du med p-piller o dyrligt ,jag har provat det mesta .hade levonova spiral i ett halv år men hade såna magsmärtor så jag var tvungen att ta ut den,nu har jag nevoletta (p-piller)
    de funkar skitbra ,knappt ingen mens ingen mensvärk svullnar inte upp som jag brukade innan ,(såg ofta gravid ut)
    jag har ätit dem i snart tre år o mår bra ..det kanske vore nå`t för dig?!

• Nyfiken gul , nu fru

Om du inte vill ha hormoner så kanske pessar eller p-dator kan vara något?

Testat p-stavar? Sprutor?

Jag hade kopparspiral i drygt ett år och trivdes bra (jag har dock fått barn) fick något längre mens och något rikligare men det uppvägdes av att man inte hade några hormoner att må dåligt av.
    Tyvärr fick jag ta ut den då jag ändå blev gravid, men om min BM tillåter så kommer jag att sätta in spiral igen.

Så stå på dig!
    Kram

• Sophie

MarieCaroline; här är en länk till en diskussion om kopparspiral som vi hade för inte så länge sedan.
    www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m411340.html
    Stå på dig! Det går att få kopparspiral insatt trots att man inte har fött barn, men det är svårare.

• Efvaa

Min kompis satt in en kopparspiral!!

Så när vi var och solade en sommar så hade vi en radio med oss, men den fick vi stänga av för varje gång hon gick förbi den så blev det störningar *fniss*!

• Frances

Hahhahaa Efvaa :) HUMOR!

• Efvaa

Frances!

Jag lovar det är sant!! *skrattar* Men har oxå hört positiva saker om kopparspiral, hade själv (kommer inte i håg vad den heter) liten hormonspiral kostar 1 000:- den var inte bra. Hade blödningar i 7 mån innan jag gav upp, + 3 depressioner på varandra. Har två kompisar som hade liknande problem med det med, när dom testade den spiralen.

• deianeira

Jag provade i våras att få en kopparspiral insatt av min bm. Jag har inte fött barn, men behövde inte alls tjata på henne som det verkar att många fått lov att göra. Insättningen gick bra men dagarna som följde hade jag en djävulsk mensvärk (i lår, rygg och mage) som tabletter inte bet på det minsta lilla ens !! Jag stod ut i 5 dgr men det blev inte alls bättre, så jag gick tillbaka till min bm så hon fick ta ut den. Hon sa att detta inte betydde att jag inte kan ha hormonspiral efter jag fött barn och jag hoppas hon har rätt !

• Midvinterbrud

Hej
    Jag har haft kopparspiral i fyra år och det har funkat kanonbra. Planerar nu en graviditet och undrar om någon vet hur lång tid innan man ska ta ut spiralen. Kan det vara svårt att bli gravid? / Fia

• ijkå

Jag har hört att man skall ha en menstruation innan man försäker att bli gravid. Kanske för att all koppar skall komma ut?

Svar på tråden kopparspiral