• MarieCaroline

kopparspiral

Hej,
    Jag har stora problem med att hitta ett lämpligt p-medel. Här nedan följer lista över vilka preparat som jag har prövat:
    P-piller
    Trinovum- fick högt blodtryck
    Cilest - fick högt blodtryck
    Yasmine - fick högt blodtryck
    Follimin - fick högt blodtryck
    Minipiller
    Exklutena - fick cystor och svår acne
    P-ring
    Nuva ring - fick högt blodtryck.

Just nu äter jag min-pillret Cerazette men nu har jag börjat få väldigt dålig hy igen.

Har den senaste tiden varit hos tre barnmorskor och två gynekologer för att få en kopparspiral insatt, men inge vill hjälpa mig eftersom de anser att man inte kan få spiral då man ej fött barn. Jag vet fler som dock fått det. Är det någon här som fått spiral trots att ni inte fått barn? VEm vände ni er till för att få spiralen? Fungerar det bra?

MVH
    Caroline

• Svar på tråden kopparspiral
  • Meddelande borttaget
  • liina

Får jag bara fråga en sak:

Efvaa skriver ovan att en spiral kostar 1000 kronor.

Kostar det verkligen att sätta in en spiral? Har precis bokat tid för insättning...

/Liina

• Sweet

Liina -
    Ja, spiralen får du köpa själv på apoteket, kostar ca 1000:-.

• Gun

Nej, kopparspiralen är väl ändå gratis? Hormonspiral kostar däremot, och hämas ut på apoteket.

• Nyfiken gul , nu fru

Kopparspiral är gratis

Eftersom den inte innehåller hormoner kan du bli gravid samma dag du tar ut den.

Att man ska ha mens innan man blir gravid för kopparen är en seglivad myt och inte sann.

• Efvaa

Hallå igen!

Den spiralen jag hade tror jag hette Levonova och kostar 1 000:- el. mindre om du har apotekskort och handlar mycket på det.

Flera av mina vänner inklusive har inte mått bra av den men andra har den funkat bra på.
    Blev lite irriterad på min MVC sköterska för hon sa att hon ite hade hört någon med biverkningar, men flera av dom jag känner har gått dit och fått den bortagen pga problen så hör dig för ordentligt!

• malinb76

Hej hej!

Jag har själv haft p-piller och kopparspiral och nu p-plåster.

Kopparspiralen fick jag blödningar ganska ofta. Tröttnade på det och även sambon. =(

Nu har jag p-plåster och det funkar bra. Värt att testa, kostar lika mycket som p-piller.
    Krm på er alla!

• Gun

Levonova är alltså hormonspiral, om nu någon missade det.

• MarieCaroline

Nu är jag arg! Det var jag som startade denna tråd så ni kan läsa i första inlägget om de problem som jag har haft med diverse preventivmedel.

Var igår hos en ny gyn för att försöka hitta ett alternativ. Var efter allt stöd och alla tips som jag fått här laddad till tusen. Men fick höra att kopparspiral ej var ett alternativ nu då det fanns andra saker som man bör pröva först innan spiral blir aktuellt för mig som ej fött barn.

Jag föreslog då själv pessar men fick svaret att de inte används längre.

Hans förslag var att jag återigen skulle prova p-piller och om blodtrycket skulle bli högt igen får man då ta ställning till hur man skall gå vidare.

Jag började gråta för jag tyckte inte att han tog mig och mina problem på allvar. Jag har ätit fyra olika typer av p-piller och fått högt blodtryck av alla, varför skulle det bli annorlunda den här gången?
    Hans sa då att han trodde att minipillren gjort mig extra känslig eftersom jag reagerade som jag gjorde.

Har en tid hos ytterligare en gyn på onsdag och hoppas på bättre hjälp där. Det börjar kännas lite hopplöst för det känns som om jag snart har varit hos alla gyn i Stockholm.

Med vänlig hälsning

MarieCaroline

• ijkå

Jag har inte läst alla inslag här ovan men mitt råd är att går till en kvinnlig gynekolog. Dom har oftast mer förståelse för vår oro och våra problem.

Svar på tråden kopparspiral