• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • TheD

Tyvärr spelar det ingen roll vad handläggaren tycker personligen då alla på Försäkringskassan måste gå efter lagar och regler. Min pappa jobbar där och det är ett tufft ställe men det är endast 2%- 2, XX% som inte får pengar så det är inte alltid som media lägger fram det. Sen bestämmer inte handläggaren allt bara så där... Det är många moment iaf vissa tillfällen för då ska papper skickas fram och tillbaka för att minsta grej ska godkännas vilket är en enda snurra. Om personalen fick tycka med egna känslor så skulle det säkert bli annorlunda men det fungerar inte att ha det så. Jag säger inte att det är OK att ni inte får pengar! Tråkigt, självklart är det så. Pappa var en snabbsväng på avdelningen där man ska "ta tillbaka" pengar från folk som inte visar sig rätt till pengar... Det tyckte han inte om. Och ja, det finns personer som inte alls ska ha pengar. Jag har själv sett några på nära håll och i slutändan har de fått sitt "straff"... Vilket jag tycker är bra :)

Struts är jättegott! Vildsvin också! Och HJORT!!!!!!!!!!! Nu ska vi ner på stan och luncha. Har tvätt på tork i hela lägenheten men tvättmaskinen ska få jobba idag också.

• Chicita
    TheD självklart måste dom gå efter lagar och regler. Det säger vi ju inget om...
    Och det är inte individen som bestämmer, det är jag medveten om också och säkert daniiel med.
    Men det är ändå tillåtet att bli frustrerad på FK som instutition, speciellt när det kommer såna där papper med "vi behöver kompletterande uppgifter om X dagar" (har hänt att det datumet redan varit när jag fått brevet, eller är i morgon pga att det blivit liggande bland FK´s interna post innan det gått iväg med den externa. Eller att dom har skickat brevet precis innan någon långhelg så att man tappar flera dagar pga det).
    Oftast kan man inte få fram dom kompletterande uppgifterna inom den tidsramen heller då det inte är så lätt att få tag i läkare och om man får tag i denne så ska läkaren också hinna få tid att skriva ihop intyg eller göra en förklaring/tillägg och hinna posta det till mig - som sen ska hinna in med det till FK.
    Jag förstår att dom försöker korta av handläggningstiderna, och det är jättebra. Men det får ju inte bli orimligt...

I mitt fall så började dom ju utreda mig för en sak jag inte var intresserad av istället för att ge mig en kopia av pappret där det stod att skadan var klassad som arbetsskada. Men dom berättade inte att dom höll på med det.
    Tänk vad mycket annat vettigt dom kunnat göra på dom tre år som dom utredde mig för något jag inte ville ha Tungan ute 

Tvätta lugnt, jag ska iväg och jobba snart Glad 
  • TheD

Det är sant!

Jag tittade förbi igår men du var inte på jobbet :) Vi ska på bio efter lunchen, nya Sune-filmen haha

• Chicita

Jag började kl 12 i går och jobbade till vi stängde. Men jag kan ju ha varit på rast, eller så var du där tidigare Glad

Hoppas filmen var bra Glad

• daniiel
    Nikkita och Chicita - Tack, ja, det känns faktiskt otroligt frustrerande. Chicita, det låter verkligen superkonstigt ditt fall, hur kan det blir så fel? Herrejisses... vad pysslar dom med riktigt...

TheD - Jag har inte påstått att jag tror att det är handläggaren som beslutar i såna här frågor, för det vet jag att det inte är. Jag vet också att dom har hårda riktlinjer, lagar och regler att följa och i mångt och mycket är det dom som är "fel", inte handläggaren i stort. Det är samma sak för tex min mamma och flera av våra vänner som jobbar på soc. Det är hur mkt folk som helst som klagar på vilket dåligt jobb dom har, men dom är ju ofta otroligt låsta av sina lagar, regler och riktlinjer och kan absolut inte lägga in personliga åsikter och känslor i jobbet, men det verkar vara svårt för många att förstå och frustrerande för dom som jobbar med det. Och jag är fullt medveten om det finns dom som lurar systemet så att säga och det är otroligt dumt och förstör faktiskt för alla som inte gör det.

Men, det är handläggarens jobb att hjälpa oss. Att gå igenom vårt "fall" så att säga tillsammans med oss och ta ställning till vad som är relevant för ansökan och inte. Hjälpa oss bena ut, att lyssna på oss och sammanställa det vi skrivit. Tidigare år har vi haft väldigt lyhörda och engagerade handläggare som verkligen tagit sig tid att lyssna och hjälpa. Nu, dom två senast, inte alls. Dom får vi knappt prata med, dom vrider och vänder på det vi skrivit och säger och skriver sedan om det med egna ord som gör att det blir helt fel. Dom lägger till egna saker, som vi aldrig sagt eller skrivit och plockar bort väldigt relevanta saker. Personligen tycker jag det är helt fel. Tex så har våran nuvarande handläggare dragit in hjärtsvikt i vår dotters ansökan, trots att hon aldrig haft det, det har aldrig stått i någon av våra ansökningar, vi har aldrig nämnt det och det har aldrig stått i ett läkarintyg. Hjärtsvikt har aldrig varit och är inte relevant för vår ansökan. Hon har också, för att ta ytterligare ett av många exempel, skrivit att dotterns madrass blir sliten pga av att vi måste träna hennes vänster sida av kroppen. En såndan mening har vi aldrig yttrat, utan vi har skrivit att dottern behöver vissa extra leksaker och hjälpmedel för att göra det. Hur hon kan ha blandat in sängen och madrassen i det har jag ingen aning om. Det gör ju att när beslutet i vår fråga ska tas, så har dom felaktiga uppgifter pga att handläggaren tagit det i sina egna händer att skriva om vår ansökan. Och som sagt, det här är bara ett axplock av allt som blivit tokigt i vår ansökan pga handläggaren... och att sedan skicka ut papper om kompletterande uppgifter så sent är.. ja, fruktansvärt frustrerande, för precis som Chicita säger, är det ju inte direkt bara att tvärt ringa upp alla läkare och pang bom så har man fler läkarintyg eller liknande. Man borde få åtminstone en vecka på sig kan då jag tycka.
  • TheD

Eh? Den handläggaren verkar köra sitt eget race vilket gör att svårt. Usch vad jobbigt! Blir ju läattare (förstå mig rätt) om hon gör rätt från början. Man kan ju fråga sig varför hon gör så? Dålig hörsel och syn.

• daniiel

Precis och det gör ju att hela den här saken med att söka vårdbidrag, som redan är svår och jobbig, blir ännu svårare och jobbigare och man blir oerhört frustrerad. Speciellt när vi sedan tidigare varit så väldigt nöjda med våra handläggare och känt att vi fått sån bra hjälp. Därför vet jag inte hur ska ska kunna ringa upp och prata med den här människan på ett vettigt sätt, utan att bli upprörd och ledsen, för det kan jag ju inte bli.

• Chicita

Jag skulle börja med att ifrågasätta varför personen lägger till saker som inte stämmer. Och tala om att det förstör för er eftersom ni inte kan förväntas bevisa påståenden som ni aldrig gjort från början.
    Personen underminerar era uttalanden och förstör för er.
    Ifrågasätt om det är med flit, och i så fall hur ni kan göra en formell framställan av klagomål.
    Jag skulle nog gått via chefen för avdelningen (eller chefen över hela FK på er ort).

Att ändra era uttalanden och lägga till egna påhittade saker borde vara olagligt faktiskt...
    Urkundsförfalskning? Är det så det heter? Alltså grejen när personen försöker få det att framstå som era ord, trots att det är hans/hennes egna... 

• TheD

daniiel: Begär att få en annan handläggare.

Chicita: Filmen var....ja du. Den var ok men originalet ÄR riktiga Sune med familj :) Läste idag att det ska göras två filmer till.

• Chicita
    TheD Jag har inte ens sett dom gamla. Jag gillar inte svensk film och svenska serier... Har nog inte gjort det sen jag var gammal nog att börja titta på engelskspråkiga serier och fimer Flört
Svar på tråden BT-Veteraner