• Anonym (funderar)

    Ska jag bjuda dom eller inte?

    Jag har en vännina som jag tycker oerhört mycket om. Vi har barn i samma ålder och vi har jobbat mycket ihop men dessvärre inte hunnit ses så mycket i övrigt.

    När min son skulle döpas var hon och hennes familj bjuden men de tackade nej. Vi blev inte bjudna på hennes dotters dop.

    Nu ska jag snart gifta mig och likaså hon men jag är inte bjuden på hennes vigsel, så min fråga är. Ska jag bjuda henne på min?  Känns märkligt för mig att inte bjuda henne för jag tycker så mycket om henne men samtidigt så är jag uppenbarligen inte lika viktig för henne. Eller så är det så att hon inte har råd att bjuda oss eller känner hon att vi trots allt är mer arbetskollegor än vänninor till vardags? Oh, hjälp vad svårt.

    Hur hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Ska jag bjuda dom eller inte?
  • Dalatösen

    Jag hade bjudit, även om jag precis som du funderat över varför inte jag var bjuden på deras vigsel.. Det kan ju vara av helt andra orsaker än att hon inte vill bjuda. Om du vill ha henne med på din stora dag, bjud! Strunta helt enkelt i om du borde göra si eller så- känn efter! Lycka till!

  • Jalle

    Av vilken anledning blev ni inte bjudna på hennes bröllop? Hade de ett mindre bröllop med bara de närmaste? Och varför kom de inte till ert dop? Sjukdom, jobb....? Tycker det är viktiga frågor att ställa sig. Behöver ju inte bero på att hon inte tycker att ni är tillräckligt nära vänner.

  • Anonym (funderar)

    Jag fick tyvärr ingen bra förklaring till varför de inte kom på sonens dop. Det ska tydligen bara vara familj och nära vänner på vigseln men vi är inte bjudna på bröllopsfesten heller där de vänner som inte blev bjudna till vigseln ska närvara. Känner mig tudelad just nu och vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro.

  • Blondie2013

    VILL du ha med dem på er dag? I såna fall bjud, annars inte. Strunta i vad de har gjort tycker jag.

  • Chicita

    Det kan finnas många anledningar till att hon inte bjuder dig på sitt bröllop.

    Och att tacka nej till dop är inte så konstigt om man inte umgås jättemycket.
    Att gå på dop (för mig som inte har egna barn) känns mest som att jag blir bjuden för att barnet ska få lite extra presenter. Jag är inte troende, eller i alla fall inte i den utsträckning att jag kallar mig för det. Så att se någon annans barn få en skvätt vatten på huvudet efter en långtråkig gudstjänst är inget jag ser fram emot. Och något jag faktiskt bara ställer upp på för föräldrarnas skull under förutsättning att jag känner dom väl (släkt eller väldigt nära vän).
    Jag har oftare viktigare saker att göra, som att jobba eller städa eller nåt...

    Men du behöver inte väga in det där med dopen eller att du inte är bjuden på hennes bröllop i ditt beslut angående om du vill bjuda henne eller inte.
    Om du vill ha henne där och har plats för henne och hennes man så bjud dom. Det värsta som händer är ju att hon säger nej. och det kan ju vara för att det är för tight inpå hennes bröllop att hon känner att hon inte hinner innan (eller att hon ska på resa efter).

    Så kort och gott.
    Vill du ha henne där så bjud henne, oavsett om hon bjuder tillbaka eller inte.
     

  • Anonym (funderar)

    Ja ni har rätt. Är väl bara jag som är nojig och förvirrad. Tack för era svar :)

  • Chicita

    Det är väldigt lätt att tolka in mer i en avböjd inbjudan eller en utebliven inbjudan, än vad som egentligen ligger bakom.

    Jag bjuder aldrig någon med intention att dom ska bjuda tillbaka. Och jag bjuder inte in bara för att dom bjöd mig - alternativt låter bli att bjuda bara för att dom inte bjöd mig.

    Försök att inte dra likhetstecken mellan situationerna bara Glad 

  • daniiel

    Jag tycker det handlar mer om relationen till personen i fråga, än om inbjudningar hit och dit. Nog för att jag tycker det låter väldigt konstigt att ni inte är inbjudna till deras bröllop, med tanke på att de verkar ha en fest för vännerna. Då skulle jag ju faktiskt tänka tanken att hon kanske inte riktigt ser er som vänner? Men som sagt, där är det ju mer som ska vägas in än utblivna inbjudningar osv.

    Känner du att du vill och har möjlighet att bjuda in henne och hennes man, så gör det :) Som Chicita säger, det värsta som kan hända är väl att de tackar nej.


  • Zandra

    Kanske jag går emot strömmen men jag hade inte bjudit henne. Om hon gärna hade velat komma på ert dop men har förhinder av nåt slag så hade jag förklarat mig för att det inte ska bli missförstånd. Sen när ni inte blir bjudna på hennes dop så hade jag tagit det som en liten vink ärligt talat. Men det är bara så jag resonerar :)

  • Anneli256

    Rent spontant känner jag precis som dom flesta inläggen, vill du bjuda så bjud. Men jag håller även med Zandra, du har kanske en annan syn på eran vänskap än vad hon har.


    Eftersom ni inte umgåtts speciellt mycket privat om jag förstår det rätt.. ??(nu vet jag inte hur långt det är till bröllopet) men kan ni inte bara försöka med att bjuda hem dom på en fika eller middag en kväll innan.. se hennes reaktion.. Hon kanske blir jätteglad över att umgås även privat. Eller så finns möjligheten att just nu så finns det kanske inte utrymme i hennes liv, hon kanske är nöjd med att ha dig som en väldigt god kollega.


    Lycka till

  • Soffsan89

    Jag hade inte bjudit henne. Har hon tackat nej till dopet och även inte bjudit dig till hennes bröllop skulle jag säga att hon inte ska få den äran att bjudas på ditt bröllop. Blir hon sedan besviken över varför hon inte blev bjuden förklara bara som det är. Eller rent av fråga henne innan du bjuder varför hon beteer sig som hon gör. Som andra sagt så kanske hon har en anledning. :)

  • Krystal

    Kyrkan är väl öppen för alla, så man kan väl inte hindra någon att komma på vigseln? ( om dom nu gifter sig i en kyrka)

Svar på tråden Ska jag bjuda dom eller inte?