• misslane

Byte av efternamn

Hittade ingen tråd i ämnet. 

Tänkte det kan behövas en liten "kom-ihåg" för alla oss som byter efternamn.
    Har försökt lista ställen där man kan behöva ändra namn samt hur det görs. 
    Fyll gärna på om det saknas. 

* Folkbokföringen/ Skatteverket - automatiskt efter vigselintyg, måste först sicka in blanket om namnärdring. 
    * Bank
    * Kundklubbar med kredit (H&M, IKEA, ICA, etc)
    * Kundklubbar utan kredit
    * Blodgivning - man måste ändra själv
    * Sjukvården
    * Prenumerationer av tidningar och liknade
    * Abonemang (Mobil, el, försäkringar etc) 
    * Postlåda & Porten - själv eller hyresvärd
    * Arbetsplats / Skola
    * Facebook och liknade sidor
    * Mail

• Svar på tråden Byte av efternamn
  • tinaalpfält

Bra lista! Ska försöka komma ihåg alla de sakerna om 2,5 månader =)

• PiaB

När jag bytte tillbaka till mitt flicknamn vid skilsmässan ringde jag banken som sa att de redan skickat ett nytt kort. Tydligen uppdaterar Skatteverket regelbundet och då får banker och statliga företag alla ändringar. Men kolla ändå, jag kanske bara hade tur. Likadant med bonuskort m.m. Det kom i brevlådan automatiskt.

Men bra idé med tråden. Det släpar efter. Två år senare får jag fortfarande post i mitt gamla namn och inser att det är något ställe jag glömt att ändra hos.

• Ingride

Jättebra lista. Oj, vad mycket jobb det blir att heta något annat i efternamn Passet går ändå ut 2013, så det måste bytas i vilket fall som helst. Bröllopsresan är bokad i mitt nuvarande namn, så det bör funka. 

Lägger till det i tråden.

Byt körkort
    pass 

• Juni 2012

Mycket ändras automatiskt.

När maken bytte namn 2 ggr på en månad så fick han massa papper hem med "Vi ser att du har bytit namn, blabla" men när han bytte igen efter bara några veckor så fick han ingenting. Tydligen så känner de bara av 1 byte per person under en viss tid, vilket var lite krångligt.
    Snart har vi varit gifta i två mån och jag har ff inget giltigt leg. Det tog tre veckor för namnändringen att gå igenom, ytterligare en vecka för Transportstyrelsen att skicka hem papper för förnyelse av körkorten. Dock har de semesterstängt så det gick inte att bara ta sig dit och fotas.
    För maken gick ändringen på ett par dagar.

• MariaMagdalena

Hur är det egentligen med passet om man reser utomlands precis efter vigseln? Vi kommer att resa samma dag som vigseln och komma hem en vecka efter, jag kommer att ta hans efternamn, finns det risk för att det blir några frågetecken kring det då vi reser hem om namnbytet har kommit in och registrerats? Eller är det bara om man blir misstänkt för nåt fuffens kanske som dom börjar rota i det

• Juni 2012

Forex Bank är omöjliga att byta hos. Ringer man, så säger de att man måste ta sig till ett kontor. Väl på kontoret har de ingen aning. De börjar då ringa runt och kolla, men eftersom ingen visste nånting, så orkade vi inte stå där mer än en halvtimme. Sen åkte vi hem.
    De som skickar ut avier från vår BRF är likadana. Det var inte bara att ringa och säga att man ville ha ett annat efternamn på fakturan, nej man måste bevisa att man han bytt namn (annars kan ju folk byta hur de vill! enligt damen jag pratade med. Jo det gör man ju ofta...)

• knyttan
    Juni 2012 skrev 2012-07-26 09:05:23 följande:
    Mycket ändras automatiskt.

När maken bytte namn 2 ggr på en månad så fick han massa papper hem med "Vi ser att du har bytit namn, blabla" men när han bytte igen efter bara några veckor så fick han ingenting. Tydligen så känner de bara av 1 byte per person under en viss tid, vilket var lite krångligt.
    Snart har vi varit gifta i två mån och jag har ff inget giltigt leg. Det tog tre veckor för namnändringen att gå igenom, ytterligare en vecka för Transportstyrelsen att skicka hem papper för förnyelse av körkorten. Dock har de semesterstängt så det gick inte att bara ta sig dit och fotas.
    För maken gick ändringen på ett par dagar.
    Jag bytte mitt efternamn i samband med vigseln för snart 3 veckor sedan, men jag har fortfarande inte fått något hemskickat... är det bara semester eller har något blivit fel någonstans?  Vi skickade in en anmälan om byte av efternamn i samband med hindersprövningen för flera månader sedan.
  • SandyLalla

Jag frågade skatteverket inför vår resa som går en vecka efter vigseldatum och de sa att under sommaren får man räkna med att det tar upp till 3 veckor efter vigseldatum innan det nya namnet registreras. Så jag kommer att lämna in namnbyte när vi kommit hem från bröllopsresan.

• Tokig
    MariaMagdalena skrev 2012-07-26 09:47:14 följande:
    Hur är det egentligen med passet om man reser utomlands precis efter vigseln? Vi kommer att resa samma dag som vigseln och komma hem en vecka efter, jag kommer att ta hans efternamn, finns det risk för att det blir några frågetecken kring det då vi reser hem om namnbytet har kommit in och registrerats? Eller är det bara om man blir misstänkt för nåt fuffens kanske som dom börjar rota i det
    Det kommer aldrig hinna registreras!

Men antingen kan ni ju be vigselförrättaren/prästen att vänta någon dag med att skicka in papperna eller så ta med vigselbeviset (en kopia) för säkerhets skull.

Det viktiga är att det är SAMMA NAMN I PASSET och PÅ BILJETTEN... vad du sen heter egentligen kollar de ju inte upp. De gör ingen sökning mot folkbokföringen eller så.
Svar på tråden Byte av efternamn