• misslane

Byte av efternamn

Hittade ingen tråd i ämnet. 

Tänkte det kan behövas en liten "kom-ihåg" för alla oss som byter efternamn.
    Har försökt lista ställen där man kan behöva ändra namn samt hur det görs. 
    Fyll gärna på om det saknas. 

* Folkbokföringen/ Skatteverket - automatiskt efter vigselintyg, måste först sicka in blanket om namnärdring. 
    * Bank
    * Kundklubbar med kredit (H&M, IKEA, ICA, etc)
    * Kundklubbar utan kredit
    * Blodgivning - man måste ändra själv
    * Sjukvården
    * Prenumerationer av tidningar och liknade
    * Abonemang (Mobil, el, försäkringar etc) 
    * Postlåda & Porten - själv eller hyresvärd
    * Arbetsplats / Skola
    * Facebook och liknade sidor
    * Mail

• Svar på tråden Byte av efternamn
  • MariaMagdalena
    Tokig skrev 2012-07-26 11:24:18 följande:
    Det kommer aldrig hinna registreras!

Men antingen kan ni ju be vigselförrättaren/prästen att vänta någon dag med att skicka in papperna eller så ta med vigselbeviset (en kopia) för säkerhets skull.

Det viktiga är att det är SAMMA NAMN I PASSET och PÅ BILJETTEN... vad du sen heter egentligen kollar de ju inte upp. De gör ingen sökning mot folkbokföringen eller så.
    Ja men då så, då är det ingen fara
  • polkapinne

Hur lång tid ska det ta innan man får papper från Transportstyrelsen? Jag bytte för snart 2 månader sen och har inte hört något.

• knyttan
    polkapinne skrev 2012-07-26 15:24:49 följande:
    Hur lång tid ska det ta innan man får papper från Transportstyrelsen? Jag bytte för snart 2 månader sen och har inte hört något.
    Jag fick faktiskt mitt i dag Glad så lite mindre än tre veckor tog det alltså då.
  • muminmamman 81

så nu en knäpp fråga
    ska man skicka in byte av efternamn innan bröllopet el kan man ge den blanketten till vigselförättaren? (gifter oss i rådhuset) har redan fått vigsel inytg och hindersprövningen godkänd...

• niriel
    muminmamman 81 skrev 2012-07-26 23:02:41 följande:
    så nu en knäpp fråga
    ska man skicka in byte av efternamn innan bröllopet el kan man ge den blanketten till vigselförättaren? (gifter oss i rådhuset) har redan fått vigsel inytg och hindersprövningen godkänd...

Ingen knäpp fråga! Vi tittade på blanketten på skatteverkets hemsida, där står det "senast i samband med vigseln", efter det får man göra det som ett namnbyte tror jag det stod. Vi skickade in vårt separat, men om det har funkat eller inte vet jag inte! Det är ju trots allt bara en vecka sen..
  • hjgs
    polkapinne skrev 2012-07-26 15:24:49 följande:
    Hur lång tid ska det ta innan man får papper från Transportstyrelsen? Jag bytte för snart 2 månader sen och har inte hört något.
    för maken tog det en och en halv vecka gifte oss 30 juni inom en vecka var det ändrt, sen tog det några dagar till så hade ha fått hem i från transport styrelsen så han hade nytt pass, körkort och allt klar innan det gått 4 veckor så ring och hör med dem
  • Five year engagement

gifte mej i lördags och har kollat skatteverkets hemsida nästan varje dag... mitt nya namn har ännu inte registrerats, men det är väl inget konstigt etfersom det bara gått 1 vecka ännu...

är lite otålig bara.. =)

men en fråga, när det väl registreras så blir det väl från vigseldatumet?
    vi hade skickat in namnändringen i god tid.. i maj typ..

• knyttan
    Five year engagement skrev 2012-07-28 10:44:44 följande:
    gifte mej i lördags och har kollat skatteverkets hemsida nästan varje dag... mitt nya namn har ännu inte registrerats, men det är väl inget konstigt etfersom det bara gått 1 vecka ännu...

är lite otålig bara.. =)

Ja, det blir från vigseldatumet. Fick beskedet från skatteverket bara en dag efter brevet från transportstyrelsen o där stod vigseldatumet som giltighetsdag.
  • TheD
    Five year engagement skrev 2012-07-28 10:44:44 följande:

är lite otålig bara.. =)

Herr Präst måste ju skicka in papperena först....
  • polkapinne
    hjgs skrev 2012-07-27 16:17:38 följande:
    för maken tog det en och en halv vecka gifte oss 30 juni inom en vecka var det ändrt, sen tog det några dagar till så hade ha fått hem i från transport styrelsen så han hade nytt pass, körkort och allt klar innan det gått 4 veckor så ring och hör med dem
    Får göra det för nu har det ju gått lång tid för mig.
Svar på tråden Byte av efternamn