Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Byte av efternamn

Juni 2012 skrev 2012-07-26 09:05:23 följande:
    Mycket ändras automatiskt.

När maken bytte namn 2 ggr på en månad så fick han massa papper hem med "Vi ser att du har bytit namn, blabla" men när han bytte igen efter bara några veckor så fick han ingenting. Tydligen så känner de bara av 1 byte per person under en viss tid, vilket var lite krångligt.
    Snart har vi varit gifta i två mån och jag har ff inget giltigt leg. Det tog tre veckor för namnändringen att gå igenom, ytterligare en vecka för Transportstyrelsen att skicka hem papper för förnyelse av körkorten. Dock har de semesterstängt så det gick inte att bara ta sig dit och fotas.
    För maken gick ändringen på ett par dagar.
    Jag bytte mitt efternamn i samband med vigseln för snart 3 veckor sedan, men jag har fortfarande inte fått något hemskickat... är det bara semester eller har något blivit fel någonstans?  Vi skickade in en anmälan om byte av efternamn i samband med hindersprövningen för flera månader sedan.
  • knyttan
    polkapinne skrev 2012-07-26 15:24:49 följande:
    Hur lång tid ska det ta innan man får papper från Transportstyrelsen? Jag bytte för snart 2 månader sen och har inte hört något.
    Jag fick faktiskt mitt i dag Glad så lite mindre än tre veckor tog det alltså då.
  • knyttan
    Five year engagement skrev 2012-07-28 10:44:44 följande:
    gifte mej i lördags och har kollat skatteverkets hemsida nästan varje dag... mitt nya namn har ännu inte registrerats, men det är väl inget konstigt etfersom det bara gått 1 vecka ännu...

är lite otålig bara.. =)

men en fråga, när det väl registreras så blir det väl från vigseldatumet?
    vi hade skickat in namnändringen i god tid.. i maj typ..
    Ja, det blir från vigseldatumet. Fick beskedet från skatteverket bara en dag efter brevet från transportstyrelsen o där stod vigseldatumet som giltighetsdag.
Svar på tråden Byte av efternamn