• sissi
    Äldre 24 Jul 17:04
    26230 visningar
    26 svar
    26
    26230

    Tips om vart man kan åka på sin SMEKMÅNAD??

  • Svar på tråden Tips om vart man kan åka på sin SMEKMÅNAD??
  • Marjas­inus
    Äldre 25 Jul 16:15
    #11
    Maldivernakoll skrev 2012-07-25 10:35:14 följande:
    Ja, jag är ju väldigt partisk förstås Flört men Maldiverna är helt oslagbart som destination. KOlla gärna maldivernakoll.se för inspiration!

    mvh Linda
    Har du tips på resebyrå? Eller kan man boka flyg + hotell själv smidigt?
  • Aniara­4
    Äldre 25 Jul 20:30
    #12
    Marjasinus skrev 2012-07-25 16:15:46 följande:
    Har du tips på resebyrå? Eller kan man boka flyg + hotell själv smidigt?
    Vi åkte till Maldiverna och bokade själva direkt med hotellet, och sökte flygresa på Skyscanner eller nåt liknande. Jag tror det kostade lika mycket för två veckor som samma resort kostade via researrangör för en vecka eller tio dagar. Dessutom kunde vi välja precis de datum som passade oss.

    Vi gör oftast så, och tycker inte det är mer krångligt än att hålla på med en researrangör. Men det kräver förstås att man inte är helt hjälplös som person utan kan lösa eventuella problem som uppstår själv när man är borta. Vi inbillar oss också att hotellen blir mer välvilligt inställda när de får hela betalningen själva och inte en del måste gå till mellanhänder.
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 25 Jul 20:42
    #13

    Jag och Sambon blir lätt uttråkade på vanlig solsemester och promenerar väldigt mycket därför funderar vi faktiskt på att ta en bussresa till Alperna där man får boende på fint spahotell, frukost, trerätters varje dag och vandringspass så att vi kan vandra på de vackra lederna.
    Vi har barn som kommer vara 3 och 5 när vi gifter oss så vi kan ju inte vara borta mer än max 8-10 dagar och då passar detta oss perfekt! Håller tummarna att resan vi tittat på ligger kvar i slutet av augusti nästa år... Vet bara inte hur man löser det med namn och pass etc. än.. Men det löser vi då! 


  • IkaMus
    Äldre 25 Jul 20:57
    #14

    Vi sitter och drömmer oss bort till vår bröllopsresa om ungfär ett år. Vi försöker bestämma vart vi ska åka. Vi har hyfsat stor budget, men ändå inte obegränsad. Vi vill gärna ha något utöver det vanliga, gärna lyxigt. Jag har frågor till er som har varit på Maldiverna och i Tanzania.

     Aniara4, vilken årstid var ni på Maldiverna? Hur var vädret och kanske ännu viktigare för oss, hur var dykningen?

    Om Tanzania och Zanzibar: var bokade ni och vilket typ av boende fick ni? Vi tycker att man verkar få lite för pengarna där. Stämmer det? Lodger för 6000 per natt tycker vi känns väldigt mycket, men det kanske är vad det kostar? 

    Tack för hjälpen!

  • Äldre 25 Jul 21:26
    #15

    Vi åker till Kreta tre dagar efter bröllopet och stannar en vecka. Bor på spa-hotell. Resan är en bröllopspresent. Sen vill vi gärna komma iväg på en längre resa till vintern helst i december alterntivt januari. Funderar på Malaysia och kombinera sol och bad med Kuala Lumpur. Någon som varit där? Vilka perioder är bra att åka dit? Vill inte komma mitt i någon monsunregnsperiod!

  • Aniara­4
    Äldre 25 Jul 21:44
    #16
    IkaMus skrev 2012-07-25 20:57:56 följande:
     Aniara4, vilken årstid var ni på Maldiverna? Hur var vädret och kanske ännu viktigare för oss, hur var dykningen?
    Vi var där i mitten/slutet av november. Det är inte optimalt vädermässigt, eftersom monsunen tydligen vänder då, och när det är två vädersystem som krockar blir det svårförutsägbart och opålitligt, men det kan vara fint. Det var ju varmt (det brukar vara 25-30 grader året om), och sol kanske 2/3 av tiden, men ganska mycket regn också . Och ett riktigt spektakulärt åskväder! Jag kommer inte ihåg exakt nu, men vår vinter är den bästa tiden att åka. Juni - juli är sämst, då är det regnperiod.

    Vi dök inte (jag vågade inte av hälsoskäl, tyvärr, jag hade väldigt gärna velat göra det!) men snorklade ganska mycket och det var fantastiskt. De flesta öar har ett "house reef" som det bara är att simma ut till, sen ordnas det båtturer med snorkling eller dykning vid fina rev, vrak, eller grottor.
  • Aniara­4
    Äldre 25 Jul 21:47
    #17

    Här är den största och senaste bröllopsresetråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m4154296.html

  • IkaMus
    Äldre 25 Jul 21:51
    #18
    Aniara4 skrev 2012-07-25 21:44:16 följande:
    Vi var där i mitten/slutet av november. Det är inte optimalt vädermässigt, eftersom monsunen tydligen vänder då, och när det är två vädersystem som krockar blir det svårförutsägbart och opålitligt, men det kan vara fint. Det var ju varmt (det brukar vara 25-30 grader året om), och sol kanske 2/3 av tiden, men ganska mycket regn också . Och ett riktigt spektakulärt åskväder! Jag kommer inte ihåg exakt nu, men vår vinter är den bästa tiden att åka. Juni - juli är sämst, då är det regnperiod.

    Vi dök inte (jag vågade inte av hälsoskäl, tyvärr, jag hade väldigt gärna velat göra det!) men snorklade ganska mycket och det var fantastiskt. De flesta öar har ett "house reef" som det bara är att simma ut till, sen ordnas det båtturer med snorkling eller dykning vid fina rev, vrak, eller grottor.
    Tack för svaret! Jag tänkte om du hade varit där under sommaren och hade koll på hur sikten är då. Som jag har förstått det så är det precis som du säger ganska ostadigt väder under vår sommar och att sikten försämras rejält. Vi har inget emot lite regn, men att åka till ett av världens bästa dykvatten när förutsättningarna är som sämst känns lite snopet. Så Maldiverna är nog inget lämpligt mål för oss tyvärr.

    Hoppas du får möjlighet att testa på att dyka vid ett annat tillfälle. Det är en häftig upplevelse.
  • Äldre 25 Jul 23:52
    #19
    IkaMus skrev 2012-07-25 20:57:56 följande:
    Vi sitter och drömmer oss bort till vår bröllopsresa om ungfär ett år. Vi försöker bestämma vart vi ska åka. Vi har hyfsat stor budget, men ändå inte obegränsad. Vi vill gärna ha något utöver det vanliga, gärna lyxigt. Jag har frågor till er som har varit på Maldiverna och i Tanzania.

     Aniara4, vilken årstid var ni på Maldiverna? Hur var vädret och kanske ännu viktigare för oss, hur var dykningen?

    Om Tanzania och Zanzibar: var bokade ni och vilket typ av boende fick ni? Vi tycker att man verkar få lite för pengarna där. Stämmer det? Lodger för 6000 per natt tycker vi känns väldigt mycket, men det kanske är vad det kostar? 

    Tack för hjälpen!
    Vi kommer inte att åka till Tanzania förrän i januari så jag kan bara svara på vad vi har/kommer att boka för något.

    Vi har bokat en lodge, tandala tented lodge, som ligger 50 mi in i landet. Det kostar 1800 kr per natt för två person inkl 3 måltider. Det är inte jättefarligt i pris egentligen.
    Det är också det dyraste.
    I övrigt har vi bokat hotell kring 500-700 kr/natt för två personer inkl frukost.
    Det kan hända att dessa hotell inte är dom fräschaste, men vad tusan.. vi är där för att uppleva, inte ligga på hotellet hela dagarna.

    Vi kommer sova 2 nätter i Dar, 2 nätter i Iringa, 2 nätter på Tandala, 1 natt i Iringa, 2 nätter i Stone Town på Zanzibar, 5 nätter på Zanzibars öskust vid stranden Paje samt 1 sista natt i Dar innan vi flyger hem.  
  • Äldre 26 Jul 05:52
    #20
    Annary skrev 2012-07-25 21:26:00 följande:
    Vi åker till Kreta tre dagar efter bröllopet och stannar en vecka. Bor på spa-hotell. Resan är en bröllopspresent. Sen vill vi gärna komma iväg på en längre resa till vintern helst i december alterntivt januari. Funderar på Malaysia och kombinera sol och bad med Kuala Lumpur. Någon som varit där? Vilka perioder är bra att åka dit? Vill inte komma mitt i någon monsunregnsperiod!
    Jag själ har inte varit till KL men mamma och pappa har varit dit två år (i rad..tror jag) och då har de rest i november då priserna är nere och deras helsikerea är i farten. Kommer inte ihåg vilket datum den början tyvärr. Om de åker dit igen så blir det under november månad helt klart :) Deras kombination resor där KL har varit inblandat (nu lir det kanske i rätt resordning): Thailand - KL, Thailand - Singhapore - KL....

    Känns som jag har glömt ett stopp men jaja. December är ju dyrmånaden för resor långt bort och mycket folk- usch.

    Hoppas ni får den resan ni vill ha.
  • sherry­darlin­g
    Äldre 31 Jul 22:45
    #21

    Vi ska bila i USA :)


    Det blir både bad och stad. Lugnt och mysigt med god mat och tid att bara ro om oss i 1,5 vecka. Avslutar med NYC i 5 dagar, längtar!


    Har vänner som kombinerade bad i Mexicanska gofen med Miami, lite samma kombo.


    Håller med ovan att jag inte skulle vilja vara för länge på samma ställe. En liten ö i2 veckor funkar inte för mig - inte ens med världens bästa man vid min sida...


     

  • Äldre 1 Aug 05:16
    #22
    sherrydarling skrev 2012-07-31 22:45:09 följande:

    Vi ska bila i USA :)


    Det blir både bad och stad. Lugnt och mysigt med god mat och tid att bara ro om oss i 1,5 vecka. Avslutar med NYC i 5 dagar, längtar!


    Har vänner som kombinerade bad i Mexicanska gofen med Miami, lite samma kombo.


    Håller med ovan att jag inte skulle vilja vara för länge på samma ställe. En liten ö i2 veckor funkar inte för mig - inte ens med världens bästa man vid min sida...


     


    Bada i Meikanska Gulfen är härligt!! Var svinhett i vattnet när vi skulle bada så man brände nästan fötterna....Så att svalka sig i havet var bara att glömma ;)
  • tinaal­pfält
    Äldre 1 Aug 10:05
    #23

    Fru Stendahl: London är kanon om man inte vill flyga iväg så långt. Landar man på Heathrow är det ju bara att hoppa på tunnelbanan och så vips är man mitt i smeten. Smidigt med bara en timmes tidsskillnad med om ni ändå vill ringa hem och prata med barn och barnvakt Skrattande

    Väl där finns det ju så mycket att göra, stora parker och grönområden, många bra muséer, det finns alltid en mängd musikaler och teatrar att gå på, sevärdheter i mängder och såklart mycket trevlig shopping Flört

    En annan smidig grej är ju att väldigt många tåg utgår ifrån någon av de x antal stora tågstationerna i London så är man där tar man sig lätt och snabbt till andra resmål med. T.ex. tar man sig till Brighton, Cambridge, Oxford mm på typ en timme.

    Jag och min m2b kommer nog göra något liknande då hans mardrömsresa är att ligga på en strand. Vi är lite inne på att boka ett flyg till destination x i Europa och sedan resa runt med tåg/buss och avsluta med Paris, eurostar-tåget till London och sedan flyga därifrån hem. Någon som har tips på destinationer innan Paris-London?

  • Äldre 1 Aug 18:53
    #24
    tinaalpfält skrev 2012-08-01 10:05:37 följande:
    Någon som har tips på destinationer innan Paris-London?
    Resterande av Europas huvudstäder ;)
  • Äldre 8 Aug 15:14
    #25

    Anpassa din Caribbean smekmånad kolla in våra smekmånad paket. Uppfylla dina romantiska önskningar, som anges på äventyr, och skapa livslånga minnen. - smekmånadsresa

  • Äldre 17 Aug 19:24
    #26

    Åh, vad härliga resor alla ska göra! Är man sugen på Skottland kan man titta in på min nya blogg, tihi! ????


Svar på tråden Tips om vart man kan åka på sin SMEKMÅNAD??