• Äldre 18 Jul 09:45
    6034 visningar
    15 svar
    15
    6034

    Hemlig vigsel - berätta för mamma strax innan eller strax efter?

    Min fästman och jag har efter att ha avstyrt det stora kyrkbröllopet på grund av en oplanerad men välkommen graviditet kommit på att vi ändå slår till och gifter oss i sommar, men på tu man hand, enkelt borgerligt, och sparar det stora firandet till ett annat år.

    Om två veckor slår vi till, med två nära vänner som vittnen, och frågan är nu när man berättar för våra mammor, som båda kommer att bli förkrossade över att inte ha fått vara med. Jag tänkte att det är bättre att ringa dagen efter och sen maila lite bilder, men när min fästman pratade med sina systrar för att få barnvakt till vår ettåring sa båda (förutom gratulationerna) : "men vad ledsen mamma kommer att bli!"

    Vi kommer ju att ha en kyrklig välsignelse över redan ingånget äktenskap, med tillhörande bröllopsfest, om ett år eller två, så det riktiga firandet kommer ju framöver, men våra mammor kommer nog ändå att känna sig snuvade på vigseln. Frågan är nu om det är bättre att ringa tio minuter innan och berätta vad som hända skall, eller att ringa tio minuter efter och berätta att vi nu är gifta och strax skickar bilder - vad blir man som mamma minst besviken över? 

  • Svar på tråden Hemlig vigsel - berätta för mamma strax innan eller strax efter?
  • Smulan
    Äldre 18 Jul 09:59
    #1

    Vi gifte oss i lördags i hemlighet med två vänner som vittnen och vår son som brudnäbb.....
    Vi hade tänkt att våra syskon och föräldrar skulle få veta dagen innan eller samma dag innan vigseln. Men vi ändrade oss och berättade på måndagen innan vigseln och jag ångrar det inte för då kände de sig inte snuvade. Men det var min familj och de har inga problem med att man smyger iväg. Så det är svårt med er.......tror ni de kommer bli väldigt ledsna? Jag tänker att om de får veta lite innan vigseln och att ni då berättar om era planer för framtiden så kanske de inte blir lika ledsna. Då kan de ju bära huvudet högt och säga att de visste innan och vet att ni ska ha fest sen när bebis är född m.m.
    Måste bara säga Stort grattis till både bebis och bröllopet=)
    Vi själva ska ha en fest nu den 11 aug för våra närmaste släktingar så de är super nöjda ändå.
    Hoppas jag kunde hjälpa dig lite i alla fall

  • Vinter­brud12­1212
    Äldre 18 Jul 10:59
    #2

    Jag och min man skall gifta oss den 12 december och jag pratade med min mamma och sa som det var, att vi bara vill ha en enkel cermoni med två vittnen samt våra barn, sen ut och äta efterråt och sen ha en stor fest nästa sommar...

    Min mamma var helt OK med att hon inte fick vara med, hon sa att vi bestämmer ju själva hur vi vill ha det!!

    Vår ekonomi just nu tillåter oss inte ha en stort bröllop med klänning, kostym, fotograf, åka fin bil m.m..
    Så vi tar de borgerligt och sen har en jättefest nästa sommar...

     

  • Vinter­brud12­1212
    Äldre 18 Jul 11:00
    #3

    min sambo ska de stå =) 

  • Smulan
    Äldre 18 Jul 16:38
    #4

    Vinterbrud - precis som oss vi hade inte råd till ett stort bröllop så vi gjorde så här istället och festen vi ordnar ska gästerna hjälpa till med, de betalar sin mat så bjuder vi på dryck och kaffe och tårta! Alla har tyckt att det är en jätte bra ide´ och ställer upp på det. De vet ju att vi inte har råd med en fest annars.

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 18 Jul 18:34
    #5

    Jag skulle inte välja att ha vänner närvarande men inte min mamma.. Det känns snett.. men det är ju jag... Huvudsaken är att det känns rätt för er men att ni är medvetna om att era föräldrar kommer bli förkrossade.


  • Emmali­nnea
    Äldre 18 Jul 18:40
    #6

    Mina föräldrar är grymt ledsna och besvikna på min syster för att hon gifte sig i hemlighet, ni kanske borde tänka över detta en gång till. varför kan inte era föräldrar få vara med? Detta är ju något som bara sker en gång (förhoppningsvis)... 
    men känns det rätt för er så gör som ni själva känner. jag skulle berättat det innan bröllopet det känns mycket bättre än efteråt. 
     

  • Ingrid­e
    Äldre 18 Jul 18:59
    #7

    Två av mina barn har gift sig utan att jag har fått vara med. De andra är inte gifta. Det är inte roligt att inte få vara med. Nu gifter jag mig själv och har bjudit alla barnen och deras familjer. Känns lite som att enda sättet för mig att få komma på bröllop är att gifta mig själv.

  • Hjärt­at78
    Äldre 18 Jul 19:07
    #8

    Jag och min sambo ska oxå gifta oss i hemlighet, några få vänner vet om det. I slut ändan är det oss det handlar om och inte föräldrarna. Imcl det viktigaste är att det känns bra för er. Vi kommer inte berätta något innan utan efteråt.

  • rock brud
    Äldre 18 Jul 19:23
    #9

    Vi har gift oss helt i hemlighet, men vittnen från rådhuset. Gick hur bra som helst. Vi berättade via SMS / tidningsannos efteråt. "I annonsen skrev vi: Det som vi gjort, det gick fort. Nu är löften givet, för kärleken och för hela livet". Namn plats och datum.

    Gick hur bra som helst. Jag tror de e bättre att berätta efteråt då det är gjort så behöver hon inte sitta och tänka, Nu åker dom till rådhusen osv. utan får helt kallt konstatera. jaha dom har gift sig.

    O era föräldrar blir sura i stället för glada vet jag inte hur egoistiska föräldrar ni har. Man gifter sig för sin egen skull och inte för andras skull

  • Magnus­Fru
    Äldre 18 Jul 19:49
    #10
    rock brud skrev 2012-07-18 19:23:36 följande:
    Vi har gift oss helt i hemlighet, men vittnen från rådhuset. Gick hur bra som helst. Vi berättade via SMS / tidningsannos efteråt. "I annonsen skrev vi: Det som vi gjort, det gick fort. Nu är löften givet, för kärleken och för hela livet". Namn plats och datum.

    Gick hur bra som helst. Jag tror de e bättre att berätta efteråt då det är gjort så behöver hon inte sitta och tänka, Nu åker dom till rådhusen osv. utan får helt kallt konstatera. jaha dom har gift sig.

    O era föräldrar blir sura i stället för glada vet jag inte hur egoistiska föräldrar ni har. Man gifter sig för sin egen skull och inte för andras skull
    Om föräldrar eller syskon eller vänner blir besvikna eller ledsna för att de inte fick vara med så behöver inte det betyda att de är egoistiska utan det kanske bara betyder att de känner sig lite utanför och lite undanskuffade. Däremor anser jag att det är en sak att bli ledsen och besviken men något helt annat att bli sur och agera ut det mot brudparet!
  • Magnus­Fru
    Äldre 18 Jul 19:50
    #11

    Man kan faktiskt som vän/förälder/syskon till ett brudpar vara glad för brudparets skull och gratulera dom men samtidigt vara ledsen för sin egen skull att man inte fick vara med på vigseln!

  • Ingrid­e
    Äldre 18 Jul 19:52
    #12

    Det är ju också skillnad om man gifter sig i hemlighet med bara två vittnen eller om brudparet bjuder kompisar, men inte mamma. Värst har jag som mamma upplevt att få veta om det via Facebook. Och det är inte så att jag är ovän med mina barn. Vi pratar och umgås, men ibland kan de vara väldigt obetänksamma. Inser väl inte vad som verkligen sårar.

  • Smulan
    Äldre 19 Jul 10:03
    #13

    Jag vill bara påpeka att alla mammor och pappor blir inte ledsna över att inte få vara med. Våra föräldrar blev jätte glada och tyckte att vi hade valt en smart lösning då vi inte har råd med annat. Till saken hör att om de hade velat komma med så hade de fått det och det visste de om. Men de var så glada att vi äntligen gifter oss att de tyckte att vi kunde gå efter vår första plan - att gifta sig bara tillsammans med våra vänner. De skulle ju ändå få komma dagen efter på fika och få fira och de vet att de ska få komma på festen sen och se filmen från när vi vigdes.

    Jag vill absolut inte klanka ner på någon men ville bara tala om att det beror ju på vem det är om den blir ledsen och besviken eller om den blir glad! Jag tror att man får känna själv eftersom den är endast en själv som vet hur ens nära reagerar och hur de är. Jag visste att mina inte skulle bli ledsna!

  • Äldre 19 Jul 10:44
    #14

    Tack för alla svar! Anledningen till att vi inte vill ha familjen med är dels att det blir väldigt stort med bara föräldrar, syskon och syskonbarn - närmare 30 personer... Och skulle man enbart ha föräldrar med så skulle det bli lite knasigt, för jag skulle gärna ha min mamma med men inte min pappa (de är skilda sen tjugo år).

    Jag blev själv utsatt för en liknande grej för några år sedan, då nära kompisar gifte sig i största hemlighet. Jag var med vid frieriet, som var på en fest, och hade frågat några dagar innan de gifte sig hur de tänkte göra med bröllop och fick bara ett svävande svar. Två dagar senare la de upp bröllopsbilder på Facebook. Jag bara grät och grät. Samtidigt funderade jag på hur de hade kunnat göra, om de verkligen ville hålla det hemligt, men inte få mig som nära vän att bli helt förkrossad över att bli helt exkluderad, och det jag kom fram till var att jag inte hade blivit lika ledsen om de hade mailat/ringt/sms'at och berättat personligen innan de la upp bilder till allmän beskådan på Facebook.

    Nu lutar det åt att vi berättar för våra familjer innan. Vi gör det ju för att det ska vara lite praktiskt, inte för att göra folk ledsna. 

  • Smulan
    Äldre 19 Jul 11:21
    #15
    lmcl skrev 2012-07-19 10:44:22 följande:
    Tack för alla svar! Anledningen till att vi inte vill ha familjen med är dels att det blir väldigt stort med bara föräldrar, syskon och syskonbarn - närmare 30 personer... Och skulle man enbart ha föräldrar med så skulle det bli lite knasigt, för jag skulle gärna ha min mamma med men inte min pappa (de är skilda sen tjugo år).

    Jag blev själv utsatt för en liknande grej för några år sedan, då nära kompisar gifte sig i största hemlighet. Jag var med vid frieriet, som var på en fest, och hade frågat några dagar innan de gifte sig hur de tänkte göra med bröllop och fick bara ett svävande svar. Två dagar senare la de upp bröllopsbilder på Facebook. Jag bara grät och grät. Samtidigt funderade jag på hur de hade kunnat göra, om de verkligen ville hålla det hemligt, men inte få mig som nära vän att bli helt förkrossad över att bli helt exkluderad, och det jag kom fram till var att jag inte hade blivit lika ledsen om de hade mailat/ringt/sms'at och berättat personligen innan de la upp bilder till allmän beskådan på Facebook.

    Nu lutar det åt att vi berättar för våra familjer innan. Vi gör det ju för att det ska vara lite praktiskt, inte för att göra folk ledsna. 
    Precis vad jag tycker också...att inte berätta via media utan personligen. Jag tror att det gör mycket att man får höra personens röst och kanske även se ansiktet gör att man kan bli glad istället för besviken. Det känns så uteslutande att få se det på Facebook och man känner sig inte alls lika delaktig då tror jag.
Svar på tråden Hemlig vigsel - berätta för mamma strax innan eller strax efter?