Kasta bukett och kyssa bruden!
När i kyrkan kysser man varandra? Efter exakt vilken del? Sen undrar jag när man ska kasta buketten? Innan middagen vid fördrinken? Eller innan man skär tårtan?
När i kyrkan kysser man varandra? Efter exakt vilken del? Sen undrar jag när man ska kasta buketten? Innan middagen vid fördrinken? Eller innan man skär tårtan?
Aniara4: frågan var aldrig ställd som, hur gör man. Utan jag frågade När man ska kasta buketten. Vilket är en ganska tydlig fråga. Jag frågade aldrig Om man ska kasta eller ej. Ditt svar färgar sig av att du följer dina traditioner och många svenskars traditioner. Som man bäddar får man ligga :)
Tvågånger har sett bruden kasta buketten, den första var bruden finlandssvenska och det var en rätt viktig grej verkade det på alla de högljutt tjoande kvinnliga finska gästerna. Bruden kom nerför en trappa med sin mormor och det var uppenbart en "kvinnornas del av festen". Detta skedde efter middagens slut, innan brudvalsen.
Den andra gången kastades buketten mitt i natten medan det grillades för nattvickning.
Passionsblomman: ja då lär jag vara jäkligt fattig vid detta laget. :)
Oavsett vad nu prästen skrev i sitt mail så ingår ingen kyss i ordningen för vigsel- det är bara att slå upp en kyrkohandbok och titta. Inte heller i det nya handboksförslag som vissa församlingar nu ska pröva ingår någon kyss. Det är därför inte fel av prästen, som någon i en annan tråd trodde, att inte uppmana till kyssande. Det innebär inte att det är förbjudet att kyssas i kyrkan, eller otillåtet för prästen att uppmana till det. Det innebär bara just att man inte kan förvänta sig denna uppmaning.
Passionsblomman: jag intog ingen försvarsställning. Jag menade det jag sa, att jag har i den jätte koll på hur allt var förr. Min farmor och farfar har jag inte träffat då min pappa tog avstånd från dem pga alkolism och misshandel. Min morfar dog när jag var 11 och min mormor vill inte riktigt prata om förr då hon levde med en annan innan hon träffade min morfar. Ha misshandlade henne och hennes familj vände henne ryggen när hon valde att lämna honom. Hon var då gift och hade ett barn med honom och på den tiden så lämnade man inte sin man. Hon hade inte råd att låta sitt barn bo kvar hos henne eftersom hon blev utestängd från hela familjen. Så hon blev tvungen att lämna barnet till sin exman. Därav vill hon inte prata om tiden förr och jag vill inte pressa henne till något.