• funnybunny84

Kuvertbröllop!

jag och min m2b har bestämt oss för ett picknick bröllop MEN han vill inte ha några presenter utan vill att alla gäster ska ge en litten summa.....han fick idén från en arbetskamrat till honom som ska gifta sig om en månad och dom ska ha ett kuvertbröllop och vill att vi ska göra likadant!

men jag vet inte...låter det inte som att man är snåla då? hur gör man? hur ska jag skriva det i inbjudan?

känner mig lite förrvirrad för jag har aldrig hört talas om kuvertbröllop.

• Svar på tråden Kuvertbröllop!
  • Smulan

Kommer in med en liten fråga till er som inte gillar kuvertbröllop.....är det SÅ fel med det? (jag frågar inte för att provocera utan för att jag verkligen undrar då vi själva är tvugna till det, blev ju orolig när ni sa så). Vi ska gifta oss i hemlighet och tänker efter brölloppet skicka ut ett kort där vi talar om vad vi gjort och sedan "bjuda in" till fest där vi ber gästerna om hjälp med att betala sitt kuvert just för att vi inte har råd själva (jag är student och vi har en 3-årig son så vi lever tajt). Kan det uppfattas illa? De flesta vet vår situation (vågar påstå 99% av gästerna) så vi hoppas på att de förstår och är med på det. Vi önskar oss inga presenter vilket vi ska tala om på inbjudningarna utan önskar oss en fest tillsammans med dem. Vad tror ni kan man göra så?

• Chicita
    Smulan skrev 2012-06-28 00:31:43 följande:
    Kommer in med en liten fråga till er som inte gillar kuvertbröllop.....är det SÅ fel med det? (jag frågar inte för att provocera utan för att jag verkligen undrar då vi själva är tvugna till det, blev ju orolig när ni sa så). Vi ska gifta oss i hemlighet och tänker efter brölloppet skicka ut ett kort där vi talar om vad vi gjort och sedan "bjuda in" till fest där vi ber gästerna om hjälp med att betala sitt kuvert just för att vi inte har råd själva (jag är student och vi har en 3-årig son så vi lever tajt). Kan det uppfattas illa? De flesta vet vår situation (vågar påstå 99% av gästerna) så vi hoppas på att de förstår och är med på det. Vi önskar oss inga presenter vilket vi ska tala om på inbjudningarna utan önskar oss en fest tillsammans med dem. Vad tror ni kan man göra så?
    Jag är inte emot kuvertavgift men jag svarar ändå.

Man tar (som jag tidigare skrivit) aldrig hela kostnaden för gästen som kuvertavgift. Det är ju inte så att dom får välja från en meny utan dom måste äta den mat ni väljer i så fall. Och ingen skulle väl komma på tanken att bjuda in sina vänner till en restaurang, tala om att dom måste ta laxen och att dom betalar själva?
    Om ni ska låta gästerna betala hela beloppet så är det bättre att ni skickar ut en förfrågan om dom vill komma och fira med er på XX-restaurangen den X/X kl XX och ber att dom svarar snarast så ni kan meddela restaurangen hur många ni blir. 
    Berätta att deras deltagande är er gåva, men att dom får stå för sin egen nota (formuleras på något fint sätt)

Om ni kan så är det en fin gest att försöka bjuda på något (efterrätten kanske?) 
    Det kostar ju inget att prelliminärboka på en restaurang och ibland kan man faktiskt få lite rabatter om man blir flera.
  • Imke1977

Jag ser ingen skillnad på kuvertbröllop eller att man önskar sig pengar i bröllopspresent. som är VÄLDIGT vanligt nuförtiden.

• Sara 120707
    Imke1977 skrev 2012-06-28 08:32:35 följande:
    Jag ser ingen skillnad på kuvertbröllop eller att man önskar sig pengar i bröllopspresent. som är VÄLDIGT vanligt nuförtiden.
    Jag säger som tidigare att jag tycker det blir en stor skillnad när man sätter en fast prislapp istället för att låta folk ge efter vilja och förmåga.
  • daniiel

Vi hade kuvertbröllop. Vi hade och har dåligt med pengar. Alla gästerna visste och vet det. Vi bjöd in alla till vigsel och erbjöd sedan alla att äta middag tillsammans med oss på ett hotell för ett kuvertpris på XXkr/person, helt frivilligt. Vi skrev ut menyn som skulle serveras, så alla visste vad de betalade för isåfall. Vi valde en meny som vi visste att de flesta av gästerna skulle uppskatta. Kuvertavgiften täckte kostnaden för maten, men vi bjöd på dricka före middagen, dricka till middagen, kaffe till efterrätten, tårta och kaffe till tårtan. Sedan fanns det alkoholdria dryckesalternativ hela kvällen, men de alkoholhaltiga fick gästerna själva köpa i hotellets bar. Något vi hade informerat om innan också. Självklart önskade vi oss inga presenter och gjorde det väldigt klart och tydligt!

Det enda vi fick höra av våra gäster angående vår kuvertavgift var "Oj, får vi allt det för den summan? Wow!" och "Men, ska ni inte ta högre kuvertavgift?".

Alla har vi olika förutsättning, olika önskemål, olika uppfattning om saker och ting och det är helt okej. Jag tycker inte ett kuvertbröllop är sämre än något annat bröllop eller tvärtom. Man måste utgå från sig själv i första hand och sedan sin närmsta omgivning. I våra kretsar är kuvertavgift inget ovanligt inslag och vi tycker alla om att kunna bidra till diverse saker, bröllop, födelsedagar, fester eller vad det nu kan tänkas vara. Där är man ju olika, men jag kan personligen tycka att man är lite väl fin i kanten om man inte kan tänka sig att gå på någon väns eller släktings bröllop bara för att de råkar ha kuvertavgift. Varför vill man då gå om det inte är kuvertavgift?, för att äta gratis mat eller för att fira brudparet? Genom en kuvertavgift tycker jag brudparet visar att personens närvaro är viktigare på bröllopsdagen än några presenter och så länge kuvertavgiften är på en skälig nivå, så förstår jag verkligen inte varför man som gäst inte kan respektera brudparets önskan om att få ha alla deras nära och kära närvarande.

• Imke1977
    Sara 120707 skrev 2012-06-28 10:54:06 följande:
    Jag säger som tidigare att jag tycker det blir en stor skillnad när man sätter en fast prislapp istället för att låta folk ge efter vilja och förmåga.
    Kanske. Fast oftast ger man ju mer i present än vad en ev kuvertafgift kostar. Så igen, spelar ingen roll anser jag iallafall. Personligen tycker jag det är superskönt att betala kuvertavgift eller ge pengar i present. Det är ju jättesvårt annars. Och så behöver man inte fundera på det.
    Och kuvertavgift är oftast smidigare. Då har man en summa och så behöer man inte tänka mer på det. Om någon ger mer eller mindre bla bla. Smidigt anser jag!
  • Sara 120707
    Imke1977 skrev 2012-06-28 12:13:16 följande:
    Kanske. Fast oftast ger man ju mer i present än vad en ev kuvertafgift kostar. Så igen, spelar ingen roll anser jag iallafall. Personligen tycker jag det är superskönt att betala kuvertavgift eller ge pengar i present. Det är ju jättesvårt annars. Och så behöver man inte fundera på det.
    Och kuvertavgift är oftast smidigare. Då har man en summa och så behöer man inte tänka mer på det. Om någon ger mer eller mindre bla bla. Smidigt anser jag!

Fast det beror ju helt på vad man har för kuvertavgift.

Till exempel så såg jag ovan någon som tog 300pp och 150pb

Ett par med ett barn blir då 750 kr vilket ändå är ganska mycket.

Jag tycker det sorgliga är att jag vet hur det kan vara att ha riktigt usel ekonomi men då brukar man kunna göra något som blir väldigt billigt men också väldigt personligt och som kanske krävt lite pyssel och tid. hemgjord saft eller marmelader eller kanske ett ihoppysslat fotoalbum eller något liknande. Mot kuvertavgift finns ju inte den möjligheten.

Jag är inte emot kuvertavgifter per say men jag personligen tycker att det ska vara en sista utväg inte som för TS ett bekvämt sätt att slippa presenter de inte vill ha. Då kan man avtacka sig presenter och kanske hänvisa de som tvunget vill ge något till ett bidrag till tex bröllopsresa.

Sen är det som Daniiel säger en kulturgrej, i mina umgängeskretsar skulle man aldrig ta ut en kuvertavgift för en fest för att fira sig själv.

Anledningen att jag tycker det blir fel är för att jag anser att gåvor ska vara något frivilligt som man ger efter förmåga och vilja. Man kommer ju inte ifrån att man satt en prislapp på bröllopet med en kuvertavgift, som sagt okej om man anpassar sig efter de inbjudna som har minst. kanske 150 kr pp?

• Anneli256
    Smulan skrev 2012-06-28 00:31:43 följande:

Det där med kuvertavgift är så olika hur man upplever det. Jag vet inte hur ni tänkt er den där festen. Hade ni tänkt typ trerätters på restaurang, eller något enklare. Personligen så hade jag tyckt det känts lite märkligt att gå på en trerätters "kuvertbröllop" utan att få vara med på bröllopet. Däremot en lite enklare fest för att fira er, hade känts bättre. Kanske grillning i trädgården, men att ni kanske bjuder på tårta och skål? Har vänner som tänkt gifta sig själv och åka på resa, därefter när dom kommit tillbaka så ska dom ha fest. Låter jättehärligt, men för mig blir det inte en bröllopsfest utan mer en fest för att fira att dom tagit steget, deras kärlek.

Angående det där med kostnad så skulle vi och några vänner ordna en " vanlig fest" med kuvertavgift, hade ordnat lokal med övernattning, mat (grillbuffe) och levande musik, ung 550-600 kr/ person men många tyckte det blev för dyrt så vi får ändra på det. Mitt tips är på att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Var själv tvungen vid ett tillfälle att tacka nej till ett bröllop med kuvertavgift på 600 kr, då hade jag lång resa och hotellkostnad också att tänka på. Det är många saker som spelar in när man väljer att ha kuvertavgift. En bekant som gifte sig bjöd in till bröllop och i inbjudan stod: ni som önskar får gärna äta buffe med oss till en kostnad av 150 kr. Tror inte det var någon som höjde på ögonbrynen för den kostnaden. En smaksak helt enkelt.

• TheD
    Imke1977 skrev 2012-06-28 08:32:35 följande:

Sara 120707 Jag säger som tidigare att jag tycker det blir en stor skillnad när man sätter en fast prislapp istället för att låta folk ge efter vilja och förmåga.

Håller med dig Sara 120707. Om en pryl kostade 500:- eller ge det som bidrag till bröllopsresa, det är för mig samma sak. Men kuveragift då är allt bestämt och du har inget val. Jo, man behöver inte komma. För med kuvertavgift är det som de flesta säger :"då avstår vi från presenterna" men presenter är frivilligt (!), kuvertavgift är inte det så på något sätt blir det som att verkligen få en present från varje person iaf ;)

• Brudiframtiden

Jag instämmer med ovanstående..preseneter är frivilliga, ett fast pris på en kuvertavgift blir inte frivilligt. Sen hade jag som gäst, även om det står i inbjudan att man inte vill ha presenter, velat fixa något trots att jag betalt kuvertavgift.... Det är ju klart "mitt eget fel" men för mig känns det fel att komma tomhänt. Däremot om man skriver "istället för present tar vi gärna emot valfritt bidrag till festen" eller liknande så blir det inte så tvunget...

Svar på tråden Kuvertbröllop!