Imke1977 skrev 2012-06-28 12:13:16 följande:
Kanske. Fast oftast ger man ju mer i present än vad en ev kuvertafgift kostar. Så igen, spelar ingen roll anser jag iallafall. Personligen tycker jag det är superskönt att betala kuvertavgift eller ge pengar i present. Det är ju jättesvårt annars. Och så behöver man inte fundera på det.
Och kuvertavgift är oftast smidigare. Då har man en summa och så behöer man inte tänka mer på det. Om någon ger mer eller mindre bla bla.

Smidigt anser jag!
Fast det beror ju helt på vad man har för kuvertavgift.
Till exempel så såg jag ovan någon som tog 300pp och 150pb
Ett par med ett barn blir då 750 kr vilket ändå är ganska mycket.
Jag tycker det sorgliga är att jag vet hur det kan vara att ha riktigt usel ekonomi men då brukar man kunna göra något som blir väldigt billigt men också väldigt personligt och som kanske krävt lite pyssel och tid. hemgjord saft eller marmelader eller kanske ett ihoppysslat fotoalbum eller något liknande. Mot kuvertavgift finns ju inte den möjligheten.
Jag är inte emot kuvertavgifter per say men jag personligen tycker att det ska vara en sista utväg inte som för TS ett bekvämt sätt att slippa presenter de inte vill ha. Då kan man avtacka sig presenter och kanske hänvisa de som tvunget vill ge något till ett bidrag till tex bröllopsresa.
Sen är det som Daniiel säger en kulturgrej, i mina umgängeskretsar skulle man aldrig ta ut en kuvertavgift för en fest för att fira sig själv.
Anledningen att jag tycker det blir fel är för att jag anser att gåvor ska vara något frivilligt som man ger efter förmåga och vilja. Man kommer ju inte ifrån att man satt en prislapp på bröllopet med en kuvertavgift, som sagt okej om man anpassar sig efter de inbjudna som har minst. kanske 150 kr pp?