• funnybunny84

Kuvertbröllop!

jag och min m2b har bestämt oss för ett picknick bröllop MEN han vill inte ha några presenter utan vill att alla gäster ska ge en litten summa.....han fick idén från en arbetskamrat till honom som ska gifta sig om en månad och dom ska ha ett kuvertbröllop och vill att vi ska göra likadant!

men jag vet inte...låter det inte som att man är snåla då? hur gör man? hur ska jag skriva det i inbjudan?

känner mig lite förrvirrad för jag har aldrig hört talas om kuvertbröllop.

• Svar på tråden Kuvertbröllop!
  • Marylojs

Ytterligare en aspekt: Eftersom ingen av er hört talas om kuvertbröllop tidigare lär ju de flesta av era gäster inte heller ha gjort det och då blir det ju större risk att någon uppfattar det som kontroversiellt eller stötande. 

• ajmb
    ajmb skrev 2012-06-27 16:06:59 följande:
    Vi kommer att ha kuvertbröllop...om ca en månad ;)
    Vi har beslutat att avsäga oss bröllopspresenter och ber de inbjudna att betala kuvertavgift 300kr/vuxen och 150kr/barn.

Tänk på att kuvertavgiften inte får ligga för högt om ni ska ha picnick. Det kan bli lite miner om den ligger för högt.

Ditt val med picnick bröllop låter helt underbart.

Lycka till 
    Förresten..vi hade samma tanke.
    Vad kan man ge oss ?? det som vi inte redan har...vi har massor av grejer..nej.
    Sen så är ni inte snåla tycker jag....
    Vi har krav att bjuda in alla som vill se oss bli gifta...men det har vi inte råd med...så då gjorde vi så här istället.
    Så här ser våra inbjudningskort ut

• ajmb
    Chicita skrev 2012-06-27 16:11:59 följande:
    Hoppas du får honom att inse att det finns andra alternativ. 
    I värsta fall kan ni göra er osams med era vänner och släktingar annars om dom känner att dom betalt "dyra pengar" och sen "bara" får en picknick...

Picknickbröllop kan vara supermysiga annars. Synd att förstöra stämningen för att några känner sig lurade på konfekten så att säga.
    När det gäller kuvertavgift så brukar det också falla bort en del personer som inte vill gå av principen "jag vill inte betala för något jag bjuds in till"
    Förstår hur du tänker.
    De personer som har fallit bort från våra är kompisar som inte vill ha med sig sina barn pga att de vill njuta av tillfället....en separation som gör att bara ena halvan kommer ....samt några av de äldre i släkten som inte har hälsan med sig.

Jättebra uppslutning ...hade oxå den baktanken så jag är överväldigad 
  • llinda81

varför inte önska pengar eller presentkort till tex en resa ist o hoppa över allt vad kuvertavgift heter??

• Chicita
    ajmb skrev 2012-06-27 16:23:29 följande:
    Förstår hur du tänker.
    De personer som har fallit bort från våra är kompisar som inte vill ha med sig sina barn pga att de vill njuta av tillfället....en separation som gör att bara ena halvan kommer ....samt några av de äldre i släkten som inte har hälsan med sig.

Jättebra uppslutning ...hade oxå den baktanken så jag är överväldigad 
    Jo men ni bjuder inte på en picknickkorg... 
    Att man betalar en del av kostnaden för maten vid buffé eller serverad mat är inte lika "konstigt".

Det hänger ju lite på hur lyxig picknickmaten är också. Om den kostar 4-500:- per person så är det väl helt ok att betala 200:- per person liksom.
    Men oftast är ju picknickmat betydligt billigare än det. 
    Det ska aldrig kännas som att du har betalt hela kostnaden för ditt deltagande i bröllopet / middagen när du betalar en kuvertavgift. 
    Om kuvertavgiften ligger på 25-50:- per person så tror jag ju inte att någon protesterar vid ett picknickbröllop heller. (om man räknar på vad en normal, kanske aningen lyxigare picknick går på per person eftersom man inte ska ta mer än max 50% helst mindre)  Men en så låg kuvertkostnad lär inte avskräcka någon från att köpa present.
    Vilket ju var syftet med det hela

• TheD

Det rimmar illa! Betala för att få mat från en picknickkorg... ;) Det känns som ni måste enas om det där för det går verkligen inte ihop. Vissa har kuvertavgift men då bjuds det på mat, buffé eller trerätter eller vad det nu kan vara... När jag tänker picknick så är det hemgjord macka, någon kaka, vindruvor och saft. Inom det området ungefär.Och det skulle jag aldrig betala för. Sen är jag emot kuvertavgift i huvudtaget då man bjuder in till ett bröllop.

• Brudiframtiden

För mig låter det "illa" med kuvertavgift i alla lägen men speciellt vid picknick. Även om man avsäger sig bröllopsgåvor så tror jag de flesta vill ge något faktiskt. I mina ögon är det bättre att bjuda på maten och önska sig pengar/presentkort till andra. Som någon skrev ovanför så känns det konstigt att betala för ngt man blir bjuden till...

• Pyttsan

Jag tycker i så fall att ni bjuder till picknick där alla får ta med sin egen korg, ni står för en vacker plats, kanske några grillar och sittplatser. Och så får alla komma med den mat de vill ha och dela den fina stunden med er! 

Jag skulle gärna gå på ett bröllop och ha med egen picknick, men jo, det känns lite knasigt att betala för att någon annan packar picknickkorgen. 

• ajmb
    Pyttsan skrev 2012-06-27 19:55:46 följande:
    Jag tycker i så fall att ni bjuder till picknick där alla får ta med sin egen korg, ni står för en vacker plats, kanske några grillar och sittplatser. Och så får alla komma med den mat de vill ha och dela den fina stunden med er! 

Jag skulle gärna gå på ett bröllop och ha med egen picknick, men jo, det känns lite knasigt att betala för att någon annan packar picknickkorgen. 
    Förstår din synpunkt....annars kanske de har tänkt på att det kommer bli ett picnickbröllop men att korgarna redan är packade med det brudparet tänkt sig........ då är det bara för dom inbjudna att ta för sig.
Svar på tråden Kuvertbröllop!