• fannyohenrik

Gift innan barn?

Hur känner ni här inne ska man gifta sig innan man skaffar barn? vad är rätt för er? :)

För mig och min blivande känns det rätt att gifta oss innan vi skaffar barn. vi ska börja försöka direkt efter bröllopet trots att vi har varit tillsammans ett år. men vi båda är redo för det steget. men jätte viktigt för oss att va gifta först.

• Svar på tråden Gift innan barn?
  • ThereseV

Vi kommer också gifta oss innan, inte så att vi måste vara gifta innan men det blir smidigast för oss. Barn passar inte riktigt innan nästa år och det känns smidigt att passa på att gifta oss innan och kunna åka på bröllopsresa, slippa krångla med barnvakt och allt sånt.

• PimPim83

För mig spelar det ingen roll. Vi fick barn innan bröllop, men det hade lika gärna kunnat bli tvärt om. Vi hade redan testamente mm eftersom vi äger hus ihop. Däremot blev jag väldigt ledsen när en nära vän som gifte sig först sa: "Ja vi gör det i alla fall i rätt ordning" (dvs gifte sig innan de skaffar barn) till mig när jag var gravid. Så länge man inte försöker pracka på någon annan sin åsikt så får man väl göra som man vill.

• Krystal

Om vi skaffar barn så blir det då inte innan vi gift oss... ( har varit tillsammans i 9 år nu, gifter oss nog nästa år)

• daniiel

Jag blev gravid bara ca 6 månader efter vi hade träffats, så vi fick barn tillsammans före vi gifte oss. Det har inte gjort oss till sämre föräldrar. Inte har vi haft ett sämnre förhållande heller. För oss blev det helt enkelt i den ordningen bara. Det hade förmodligen blivit lika bra om vi hade varit gifta först. Jag anser inte att en sådan sak påverkar hur man är som förälder.

Det jag dock kan tycka är lite konstigt, är de som skaffar barn tillsammans men sedan inte kan tänka sig att gifta sig för att det är ett sådant stort steg osv. Då kan jag tycka att skaffa barn tillsammans är större och mer permanent.

Men som sagt, varken eller, giftemål före eller efter barn, är bättre eller sämre.

• fannyohenrik

Jag ser verkligen inte ner på någon som skaffar barn först, mina föräldrar fick mig och min bror och när jag var 7 gifte dom dig vissligen skilde dom sig efter två år men dom är fantastiska föräldrar. och min blivandes föräldrar gifte sig aldrig och hans pappas nya och han är inte gifta heller. så jag föstår dom som får barn först och gifter sig sen. om man är gift eller inte har inget med att göra hur man är som förälder:)

• filibustern

det spelar ingen roll, men mest troligt kommer vi vara gifta innan vi skaffar barn.. OM vi skaffar, då min karl inte är sådär jätteförtjust i dom... :P 

• Sara 120707

Jag tycker inte det spelar någon roll överhuvudtaget, jag vill vara gift först men det är bara för att jag då vet att jag får de juridiska fördelarna som arvsrätt och sånt. Sålänge man har tänkt igenom sådana saker, vad som händer vid dödsfall och liknande så är det ju struntsamma. Kan dock hålla med Daniiel om att det känns konstigt att ha barn ihop men inte vilja gifta sig för att man inte vill binda sig. Fattar inte riktigt tanken där :-P

• filibustern
    Sara 120707 skrev 2012-06-25 17:29:37 följande:

Jag tycker inte det spelar någon roll överhuvudtaget, jag vill vara gift först men det är bara för att jag då vet att jag får de juridiska fördelarna som arvsrätt och sånt. Sålänge man har tänkt igenom sådana saker, vad som händer vid dödsfall och liknande så är det ju struntsamma. Kan dock hålla med Daniiel om att det känns konstigt att ha barn ihop men inte vilja gifta sig för att man inte vill binda sig. Fattar inte riktigt tanken där :-P

ne.. och det roliga är att det är MÅNGA som resonerar så..
  • MalinLarsson

Min mamma och pappa gifte sig 2009 efter 32 år tillsammans så jag var "oäkting" tills jag var 23! Haha!

Vi kommer att gifta oss först men det hade inte spelat någon roll. Däremot så har vi valt att inte skaffa barn efter det att vi bestämde att vi skulle gifta oss. Jag har vägrat "vara tjock och nykter" på mitt eget bröllop =P Hihi

• aniara

Det finns inget rätt eller fel svar där. Dock ska man vara medveten om det juridiska, hur det fungerar med arv och att om den ena partnern går bort så ärver inte sambor varandra. Om man har barn bör man antingen skriva testamente eller skydda sina tillgångar genom att gifta sig. Det är den enda åsikten jag har. Vi gifter oss först men det är mest för att rätt tid för barn inte infunnit sig här ännu.

Svar på tråden Gift innan barn?