• fannyohenrik

Gift innan barn?

Hur känner ni här inne ska man gifta sig innan man skaffar barn? vad är rätt för er? :)

För mig och min blivande känns det rätt att gifta oss innan vi skaffar barn. vi ska börja försöka direkt efter bröllopet trots att vi har varit tillsammans ett år. men vi båda är redo för det steget. men jätte viktigt för oss att va gifta först.

• Svar på tråden Gift innan barn?
  • fannyohenrik
    MalinLarsson skrev 2012-06-25 18:23:09 följande:

Min mamma och pappa gifte sig 2009 efter 32 år tillsammans så jag var "oäkting" tills jag var 23! Haha!

Vi kommer att gifta oss först men det hade inte spelat någon roll. Däremot så har vi valt att inte skaffa barn efter det att vi bestämde att vi skulle gifta oss. Jag har vägrat "vara tjock och nykter" på mitt eget bröllop =P Hihi

Min första tanke när jag läste vad du skrev va bara "gud va fränt" 32 år tillsammans och sen gifter sig :) då är man säker iaf på vad man vill:)  jag fick bara ett sånt stort leende:)
  • Pagnie

Vi gifter oss när vii har varit tillsammans fyra år. Och efter det kommer vi börja försöka på barn. Men ta då måste jag fråga ni gifter er alltså när ni varit tillsammans ett år och skaffar barn på en gång sen? känner man varandra tillräckligt efterbara ett år så pass att man barn kan tas hand om ett barn tillsammans?

• purpleflower
    daniiel skrev 2012-06-25 15:05:36 följande:
    Det jag dock kan tycka är lite konstigt, är de som skaffar barn tillsammans men sedan inte kan tänka sig att gifta sig för att det är ett sådant stort steg osv. Då kan jag tycka att skaffa barn tillsammans är större och mer permanent.
    Håller helt med om detta, förstår inte hur man tänker där...

Vi kommer att gifta oss först eftersom det inte passar oss att skaffa barn just nu. Dessutom så vill vi slippa fixa barnvakt på bröllopet och vi vill gärna kunna åka på bröllopsresa och bara ägna oss åt varandra. Och jag vill inte heller vara "tjock och nykter" på mitt bröllop Flört
  • JesFre

Mina föräldrar gifte sig på grund av att min mamma blev gravid med mig. Annars hade de nog väntat ett bra tag till och hade kanske inte gått skilda vägar efter bara 3 år som gifta.
    Så för mig känns det rätt att göra allt i "rätt" ordning.
    Min fästman är mer av åsikten att han vill vara man och fru ett tag innan vi blir fler i familjen så våran planering stämmer Flört

• Millan1984

Vi gifter oss före barn. Vi har varit tillsammans i snart 12 år, men av hälsoskäl satt hälsan före, och nu kom vi till ett vägskäl antingen barn eller bröllop först, och vi kände att om vi skaffar barn först kommer vi aldrig ta tag i ett bröllop senare, plus att det gör oss skulle gå snabbare att kunna spara ihop till ett bröllop först. Självklart hoppas vi att vi blir en familj inom en snar framtid . Gifter oss nu i augusti..

• polkapinne

För oss blir det giftemål först.

För mig har det alltid kännts rätt i den ordningen och för min m2b spelar det ingen roll. Nu kommer vi gifta oss, åka på smekmånad och förhoppningsvis köpa hus innan det blir barn.

• sofi 88

Vi gifter oss först.
    Planer på barn har vi inte just nu :)

• Pebbles
    PimPim83 skrev 2012-06-25 14:51:51 följande:
    För mig spelar det ingen roll. Vi fick barn innan bröllop, men det hade lika gärna kunnat bli tvärt om. Vi hade redan testamente mm eftersom vi äger hus ihop. Däremot blev jag väldigt ledsen när en nära vän som gifte sig först sa: "Ja vi gör det i alla fall i rätt ordning" (dvs gifte sig innan de skaffar barn) till mig när jag var gravid. Så länge man inte försöker pracka på någon annan sin åsikt så får man väl göra som man vill.
    Din kompis låter avis, varför säger man annars så till en kompis tänker jag?

Vi gifte oss först och försöker oss på bebis nu, men det hade inte spelat någon roll för mig om det varit tvärt om.
    Loves it!
  • Nephele

Hade alltid tänkt giftermål först, sen barn... men tiden gick och barnlängtan blev allt för stor, så vi började försöka få barn innan giftermål. Det har dock inte gått vägen, så nu hinner vi gifta oss före barn ändå :P.
    Folk får göra som det passar de bäst... Det är klart det finns fördelar med att gifta sig innan man får barn, men det är inte nödvändigt.

• fannyohenrik

Vi har valt att gifta oss och skaffa barn fort pga privata orsaker som jag och min blivande har valt att inte tala om för någon :)

Svar på tråden Gift innan barn?