• Jade84
    Äldre 19 Jun 16:25
    14391 visningar
    16 svar
    16
    14391

    binderi - skillnad mellan brudbukett och vanlig bukett?

    Jag funderar på att gå till floristen dagen innan bröllopet och köpa en vanlig bukett med snittblommor att ha som brudbukett. Vad är det egentligen för skillnad mellan binderiet av en vanlig bukett (som brukar ta 3-5 min när man handlar snittblommor) och en brudbukett? Den typ av brudbukett jag tänker på är den där man har stjälkarna som handtag och inte använder oasisboll.

  • Svar på tråden binderi - skillnad mellan brudbukett och vanlig bukett?
  • Emma19­82
    Äldre 19 Jun 16:36
    #1

    Skillnaden känns mest som att det är att de kan ta hutlöst betalt! En kompis till mig gjorde precis som du. Hon gick nämligen först in på lite olika butiker och så fort hon nämnde ordet "brudbukett" utan att närmare få säga hur den skule se ut fick hon prislappar på 1000 kr och uppåt. Till slut gick hon in i en butik och sa att hon ville ha en fin bukett. Prislapp: 300 kr. Så kör på din tanke tycker jag! Det enda jag kan tänka mig är bra att tänka på är att inte ta stjälkar med taggar på, alt att du själv virar ngt fint sidenband runt.

  • Cosy
    Äldre 19 Jun 17:03
    #2

    Jag vet inte den exakta skillnaden men brudbuketter görs med mer omsorg än vanliga buketter, blommorna måste kunna vara utan vatten i ett par timmar men ändå vara fina, blommorna är ofta mer utslagna, lite små saker. 

    När jag gick runt och frågade så var det från 500kr och uppåt beroende på vilka blommor som man ville ha.. 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Äldre 19 Jun 17:21
    #3
    Emma1982 skrev 2012-06-19 16:36:48 följande:
    Skillnaden känns mest som att det är att de kan ta hutlöst betalt! En kompis till mig gjorde precis som du. Hon gick nämligen först in på lite olika butiker och så fort hon nämnde ordet "brudbukett" utan att närmare få säga hur den skule se ut fick hon prislappar på 1000 kr och uppåt. Till slut gick hon in i en butik och sa att hon ville ha en fin bukett. Prislapp: 300 kr. Så kör på din tanke tycker jag! Det enda jag kan tänka mig är bra att tänka på är att inte ta stjälkar med taggar på, alt att du själv virar ngt fint sidenband runt.
    Anledningen till prisskillnaden är att en vanlig bukett görs med de blommor som finns i butiken i dag. 
    För en brudbukett så kan dom beställa hem mer än dubbelt så mycket blommor som går åt till buketten för att vara säker på att dom bara använder fina exemplar.
    De flesta har nämligen högre förväntningar på en "brudbukett" än på en "vanlig bukett".

    Sen brukar floristen stifta eller tråda blommor i en brudbukett för att dom ska hålla sig finare hela dagen och inte börja sloka så fort, vilket tar tid och tid är pengar.

    Om man vill ha en bukett som är perfekt bollformad eller droppformad eller något annat klassiskt "brudbukettsliknande" så läggs det många timmar på att binda buketten och inte bara 5-10 minuter som det gör när man lägger ihop en bukett med blandade blommor och lite grönt.

    När man inte har så stora krav på hur buketten ska se ut så kan man i princip skicka maken att handla "en bukett" medan man sitter hos frissan (exempelvis) och då få en fin bukett för några hundringar.
    Men man kan även förbeställa en enklare bukett hos floristen och inte betala så mycket mer om man specificerar att det är en enkel bukett man vill ha och att det är helt ok att använda de blommor dom råkar ha hemma just då, att den inte behöver stiftas osv. Men att den behöver klara ett par timmar utan vatten
  • Äldre 20 Jun 10:41
    #4

    Bakom en brudbukett som är bunden i handen ligger det ca 3 timmars arbete. Ca en timmes konsultation där man tillsammans med brudparet diskuterar fram blomval osv ( om det äns räcker), sen skall blommorna beställas, sen skall buketten designas och packas i en fin låda.

    Där har du skillnaden! Inte alls konstig tycker jag....

    Här kan ni läsa om hur mycket tid och arbete det är bakom olika brudbuketter...
    lisaflorist.blogspot.se/2012/03/rad-och-tips-angaende-brudbuketter.html

  • Äldre 20 Jun 14:54
    #5

    Myten att det är för att man säger "bröllop" lever och frodas-och jag fortsätter min mission att försöka lära ut att så är det (i de allra flesta fall) inte alls.

    Det är ytterst sällan en brud verkligen bara går in och tar det som finns för dagen och är nöjd. Det är också sällan man i vanliga fall köper en bukett innehållande 30-40 rosor tätt tätt bundna, eller specialbeställda orkidéer, kallor, rossorter med exakt precis den DÄR nyansen och så vidare.

    När man får frågan om vad en brudbukett kostar, svarar man antagligen "från tusenlappen och uppåt" därför att en traditionell "normalstor" brudbukett oftast innehåller ganska många blommor/tar en hel del tid att göra. Vanlligen finns också behov av konsultation för att man ska kunna prata ihop sig ordentligt. Alltså pratar vi väsentligt mer arbetstid än "överdiskbinderier"

    När man lägger sådana specialbeställningar som florist, handlar det i grossistled om oerhört små kvantiteter och man tappar helt sitt förhandlingsläge gentemot odlare och överiga leverantörer i leden. Allttså blir ofta de blommorna dyrare än de dagar man kan nappa på erbjudanden.

    Visst kan man gå in och beställa över disk där och då, samma dag, men då får man ju dels faktiskt fatta att man inte kan ta upp butikens tid i timmar eller vara för petig-man kan ju inte låtsas att de är en överdiskbeställning, när man egentligen vill ha konsultation och hela kittet. Där tror jag många floristers erfarenhet är att en del brudar vill ha budgetalternativ-men egentligen både vill ha och behöver mycket mer tid än vad "över disk på fem minuter" medger.

    Man ska INTE behöva ljuga om buketten för att få köpa en vanlig bukett till normalpris.

    Priset avgörs i stort sett alltså av

    *Vilken sorts blommor

    *Antal blommor

    *Specialordrar

    *Arbetstid

    *Prisläge för butiken


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 20 Jun 14:57
    #6
    passionsblomman skrev 2012-06-20 14:54:48 följande:
  • Jade84
    Äldre 20 Jun 15:38
    #7

    Det jag egentligen undrade var vad skillnaden i själva binderiarbetet var. Jag nöjer mig gärna med de blommor som finns i floristens kyl, och vill inte ha någon förkonsultation eller nån fin låda till blommorna. Jag skulle absolut inte heller ta upp butikens tid mer än vilken annan kund som helst- verkligen inte i timmar!


    Särskilt tänker jag på de faktorer som Chicita nämnde, hur varierar utseendet på buketten beroende på om det är en 5 min bindning eller en bindning för brudbukett? Och framförallt hur påverkas hållbarheten? Blommorna måste klara 3-4 timmar utan vatten, men det spelar inte så stor roll vad det är för sorts blommor. Kanske någon som har tips på blommsorter som klarar att vara utan vatten bättre än andra (i augusti)? Och vilka sorter som man bör undvika?


    Anledningen till att jag ställer frågan här istället för att gå och fråga hos floristen är delvis att jag är lite orolig över att de kommer att bli sura över att jag inte vill beställa en riktig brudbukett, jag tror inte att de skulle ge mig ett högre pris på snittblommorna från kylen.

  • Äldre 20 Jun 15:49
    #8

    Jag tror inte att du behöver vara orolig för att floristen ska bli sur över att du inte vill beställa en "riktig" brudbukett.

    Om du går in och säger "Jag ska gifta mig i dag och jag vill ha en fin bukett. De önskemål jag har är att den ska hålla 4-5 timmar utan vatten och jag skulle gärna vilja ha röda/ vita/ blåa/ valfri färg... blommor i den, men annars spelar det ingen större roll hur den ser ut" så fixar dom säkert det.
    Jag tror snarare att dom blir glada över att få fixa en fin bukett till dig. Glad

    De flesta bommor med hårda stjälkar brukar hålla rätt bra, som rosor mm. Och floristen kan säkert packa in stjälkarna med lite blött papper och plast (eller om dom har något bättre) som ni sen får ta loss när ni sätter blommorna i vatten senare. 

  • Äldre 20 Jun 15:56
    #9

    Skillnaden i binderiteknik skiljer sig inte alls.
    Däremot står man och petar mer och längre med ett brudbinderi-det blir så oavsett, för man har liksom i ryggmärgen att det är det mest speciella av speciellt med brudblommor. Därmed inte sagt att ett "överdiskbinderi" blir slarvigt. Absolut inte!

    Du behöver inte vara rädd att floristen ska bli sur-om de blir det, så borde du byta butik, för så ska det inte vara!

    (jag menar heller inte att du skulle ta upp butikens tid i timmar-det var en generell beskrivning av något som också förekommer)

    Hållbarheten är det egentligen heller ingen skillnad på, om butiken generellt sett handlar med blommor av god kvalité. Men vissa sorter är känsligare än andra, det har du alldlees rätt i.  Där ska du absolut få hjälp av floristen att plocka ut sådant som är att rekommendera just för dagen. Det allra viktigaste är egentligen att blommorna har hunnit dra vatten ordentligt i butiken, och där vet de ju bäst själva vad som är vad i kylen.
    Det man oftast ska undvika är blommor med väldigt spröda stjälkar eller blomblad. Tänkt dig vanliga ängsblommor och deras skira små blommor. Jämfört med exempelvis Nejlikor som är mer robusta.

    Binder man buketten tätt och kompakt, med blomhuvudena mot varandra, så klarar sig det mesta, jämfört med om varje stjälk står mer för sig själv med luft emellan.
    Men, de tre-fyra timmar du talar om, ska de flesta blommor klara av bara de är vattendragna.

    Jag tycker du ska göra som du tänkt och jag tycker du ska ställa frågan hos ett par florister, så du får en känsla för om de är positiva. Annars går du till någon annan !

    Lycka till!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Jade84
    Äldre 20 Jun 16:36
    #10

    Tusen tack för de utförliga svaren!  Glad

  • Äldre 20 Jun 17:56
    #11

    Nu har du ju redan fått en massa tips och förklaringar, och även kansek detta men orkar inte läsa alla inlägg :)

    Det jag ville påpeka var iallafall att säg till att du ska ha den som brudbukett om du köper den över disk. Annars om du köper en "vanlig" bukett så kommer buketten vara mycket högre än en brudbukett vilket inte gör sig lika snyggt på varken foton eller när ni skrider fram till altaret. 

  • Jade84
    Äldre 20 Jun 20:42
    #12

    Tack majja, det var en viktig poäng

  • Cosy
    Äldre 20 Jun 21:37
    #13

    Det går alltid att säga att man vill ha en brudbukett för ett maxbelopp 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Äldre 24 Jun 17:57
    #14

    Jag var in till vår florist innan vi gifte oss för de ville att jag skulle bestämma vilka tre av de fem (!) rostyperna jag ville ha. De hade till min bukett och två tärnbuketter köpt in en flyttkartong med rosor. Buketterna var helt perfekta och höll i 14 timmar i sensommarvärme utan vatten.


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 24 Jun 18:31
    #15

    Många jag känner vill ha buketter som är stiftade, det tar enorm tid för floristen att binda en sån bukett, varje blomma ska träs på en ståltråd. En vanlig bukett är det lika många som har, min fru har såt brudbuketter som kostat kring 400kr och folk har varit jätte jättenöjda! De som vill ha stoftade, eller droppformade osv blir ju dyrare eftersom det är mer blommor och mycket jobb. Sen ska man dessutom ha specialblommor som är dyra i inköp blir det ju också dyrare.
     
    Seglivad myt det här med att ordet bröllop gör allt dyrare. Tvärtom tycker jag florister redan tar alldeles för dåligt betalt! :( 

  • Äldre 24 Jul 00:45
    #16

    Ett bröllop är för de allra flesta någonting väldigt speciellt och en väldigt viktig dag som man vill komma ihåg, och vanligen så är blommorna en stor del av att göra dagen så speciell som möjligt. En florists uppgift är att ge bruden den bästa upplevelsen som hon kan, därför läggs de ned extra mycket tid på en brudbukett än en vanlig bukett , de beställs in mer blommor för att floristen ska kunna handplocka just de absolut finaste blommorna till din bukett så att den ska bli så bra som möjligt. Floristen sätter inte högre priser bara för att tjäna mer pengar utan de är för att kunna ge de där extra för att göra bruden nöjd, Men om du inte är ute efter dessa extra tjänsterna så förklara helt enkelt de för din florist:) förklara vad du är ute efter och vad de får kosta så lovar jag att hon kommer fioxa något väldigt fint :) de behöver inte bli dyrt , senast igår så gjorde jag en bukett av endast vita dahlior till en brud , den kostade 300 kronor och blev riktigt fin :)


     


    MVH Sara

Svar på tråden binderi - skillnad mellan brudbukett och vanlig bukett?