• mirre01

    redan klar med allt : varför planera långt i förväg

    vi gifter oss i början av maj nästa år. Alla sa till mig att börja planera och fixa minst ett år innan, vilket jag tyckte lät rimligt, nu sitter jag här i mitten av juni och allt är klart reda till bröllopet som ska gå av stapeln i maj,


     


    varför planerar man så långt innan när allt gick så fprt :(


    kan även tillägga att ja pysslat ihopp allt själv servetter inbjudan program servettringa ja det ena och de andra,


    vad ska jag nu göra i ett år

  • Svar på tråden redan klar med allt : varför planera långt i förväg
  • CoG

    Jag hör till en av dom som säger att det absolut inte behöver ta ett år att hinna göra allt och förstår inte då någon säger att det är så stressigt, då det är ett år kvar.

    Jag firade i mars och har suttit och tittat på klänningar och ringar.
    Kyrka och lokal är bokad.
    Vi behöver inte skynda med något utan kan göra lite när vi känner för det.

    Det ska ju helst vara trevligt och mysigt att planera och ordna inför ett bröllop, inte stressigt.
    Så att för den sakens skull vara ute i god tid är ju bra.
    Vissa kyrkor och lokaler behöver bokas i tid (även vissa fotografer mm)
    Men allt pyssel, det kan man ju göra lite pö om pö om man inte vill ha allt undanstökat fort.

  • daniiel

    Haha tanken med att planera ett år i förväg är väl främst att man ska kunna boka kyrkan/vigselplats och festlokal, så att det inte är upptagna. Sedan är det väl så att man ska pyttsa ut sakerna under året, så man inte behöver göra allt samtidigt och så att man har tid på sig att leta inspiration osv.

    Det finns säkert något kvar som du kan göra? Har ni bokat fotograf, eventuell solist, bestämt mat, brudbukett, köpt klänning och andra accessoarer osv?

    Vigselprogram är ju en såndär sak som man inte riktigt kan göra förrän man pratat med prästen och det brukar man inte göra förrän närmare vigseln. Om ni inte gifter er borgerligt vill säga, men då bör man väl ändå gå igenom vigseln med vigselförrättaren innan.


  • filibustern

    haha. har oxå hört/läst det, men jag KÄNNER mig själv, jag kommer vara lika snabb som du.. har alltid varit snabb i saker och ting.. 

  • daniiel

    Jag kan ju tillägga att vi bokade kyrkan och bestämde datum i februari 2011 och gifte oss i augusti 2011 och jag hade inte något att göra och planera hela tiden. Jag hade hela sommaren ledig :) Man behöver inte ett år på sig att planera, utan som jag skrev, är det nog främst för att man ska kunna boka lokaler i god tid så att man får den man verkligen vill ha.

    Jag är ganska glad att jag inte hade ett år på mig, för då hade jag nog hunnit ångra mig minst 10 gånger om färgtema, dekorationer, låtar osv :P


  • Cosy

    Sen beror det på hur mycket man vill och kan göra själv? Hur billigt man vill komma undna och sånna saker.

    syr man en klänning själv så kanske man behöver ett halvår på sig för att det ska bli rätt, tänkre man leta loppisfynd så är det lite svårare att hitta fynd på 3 månader än ett år.

    DEt är mycket som slukar tid för oss har planering slukat mest tid och hitta billiga lösningar på olika saker 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita

    Vi bokade kyrkan 1,5 år i förväg, men vi kunde bara prelliminärboka festlokalen fram till 6 månader innan, för dom la inte upp schemat (för lokalen alltså) mer än 2 ggr per år. Alltså visste dom inte om dom skulle ha egna arrangemang där den dagen.
    Eftersom jag hade så mycket att sy så behövde jag verkligen hela den tiden också.

    Men ja jag håller med daniiel om att anledningen till att man ska börja så tidigt är för att man ska göra dom där sakerna som inte kan vänta om man måste boka lokal, kyrka, vigselförrättare och andra saker som man kan behöva vara ute i lång tid i förväg för att få som man vill.
    Vi ville också få ut inbjudningarna väldigt tidigt så att våra gäster hade tid att hitta kläder (medeltids) eller i alla fall fundera på om dom ville komma i såna kläder.
    Men sen pysslade jag lite vartefter när jag hade tid. Jag hade ingen tanke på att jag måste göra allt omedelbart för att hinna... 

  • Just Me

    Vi planerar ett år i förväg eftersom vi har rätt hektiska liv som det är - utan böllopsplanering. Ett barn på 1 år och en till på väg som kommer när som helst nu, hund, hus ja... Vi har fullt upp som det är redan!
    Vi började också med att boka kyrka & lokal, och har sedan dess köpt och pysslat grejer pö om pö.
    Sedan vill jag gärna vara klar en tid före bröllopet så vi kan ta det lite lugnt också innan bröllopet. Så att den där sista veckan inte bli  hysteriskt stressig  


    Du & Jag 23/3-2013
  • mirre01

    kyrkan solist mat allt är klart i brist på annat och mycket dötid valde ja även att göra allt handgjort som den pysseltjej jag är och har verkligen försökt dra ut på allt men poff var allt klart


    daniiel skrev 2012-06-18 13:58:05 följande:
    Haha tanken med att planera ett år i förväg är väl främst att man ska kunna boka kyrkan/vigselplats och festlokal, så att det inte är upptagna. Sedan är det väl så att man ska pyttsa ut sakerna under året, så man inte behöver göra allt samtidigt och så att man har tid på sig att leta inspiration osv.

    Det finns säkert något kvar som du kan göra? Har ni bokat fotograf, eventuell solist, bestämt mat, brudbukett, köpt klänning och andra accessoarer osv?

    Vigselprogram är ju en såndär sak som man inte riktigt kan göra förrän man pratat med prästen och det brukar man inte göra förrän närmare vigseln. Om ni inte gifter er borgerligt vill säga, men då bör man väl ändå gå igenom vigseln med vigselförrättaren innan.
  • aniara

    Vi bokade kyrka och lokal ca 10-11 månader i förväg, och jag köpte min klänning 7-8 månader i förväg (absolut inte nödvändigt men jag hade svårt med passformen pga hur jag är byggd). I princip allt annat började vi med när det var mindre än ett halvår kvar. Vi har haft eoner med tid att göra saker. Att börja två år i förväg, som vissa gör, hade bara varit konstigt.

Svar på tråden redan klar med allt : varför planera långt i förväg