mirre01 skrev 2012-06-18 14:33:29 följande:
jag måste va för snabb :D verkar som de flesta faktiskt behöver ett år på sig, trodde de var mer att planer när man gifte sig, å andra sidan ska jag inte klaga men man vil ju så gärna fixa och trixa infär den stora dagen
Behöver o behöver.. kyrkan och festlokalen hade säkerligen varit upptagna om vi inte hade bokat i tid, så där var det tvunget om vi skulle ha det vi önskade. Dessutom så arbetar vi heltid båda två, har andra engagemang som ska genomföras och planeras inför under året. Flera olika problem har uppstått inom tiden, den ena tärnan valde att tacka nej av personliga skäl. En av solisterna kom inte på sångträning, ny solist fick sökas och skulle öva in sången. Det visade sig att det inte gick med bilen vi skulle ha från början , utan vi fick boka en ny. Hon som lovat att hon skulle ordna inbjudningskorten gjorde inte vad hon lovat så vi fick tänka om. Dessutom så skulle pengar sättas undan till detta vi gjorde en budget, när vi beslutade att gifta oss så hade vi inga pengart avsatta utan det var något som vi planerade under året som gick. Tärnklänningar skulle beställas, när vi väl hade ordnat en ny tärna (hade tre) modell skulle utses som passade alla med helt olika kroppar och så. Vår fotograf och vän fick diagnosen bröstcancer och blev opererad och skulle påbörja cytostatikabehandling som skulle pågå vid tidpunkten för bröllopet vilket resulterade i att vi i all hast fick leta ny fotograf. Förutom detta så fick min far en stor hjärtinfarkt under perioden (just då så var man kanske inte så motiverad att sitta och knåpa med inbjudningskort tex)
Hindersprövning kan ni inte beställt ännu? ev vigselprogram,?bordsplacering kan ju ändå inte vara klart om ni ska ha det?Provsminkning? provuppsättning av hår?skor inköpta? ingångna? underkläder? bröllopsresa planerad och beställd? Band provlyssnade eller musiklista gjord? Smycken inköpta? Ring beställd och graverad? Är kyrkans solist redan bestämd? i vår kyrka så var schemat inte lagt ett år innan så därför kunde vi inte få namn varken på vilken präst, kantor eller solister som var i tjänst just det datumet, det fick vi inte förrän två månader innan (tror jag)
Det är helt relaterat till vad man har för liv själv..vilken typ av bröllop man vill ha, om man har spec önskemål om lokal osv.Ett bröllop kan man planera på en vecka om man vill, tex boka rådhuset och gå ner till skattemyndigheten med sin partner och ordna hinderprövningen. Nu säger jag inte att bröllopet är bättre om man plannerar i tid, men det är som sagt var helt relaterat till vad man vill ha och hur man har det runt omkring sig. Vi ville dessutom ha möjlighet att hitta kostnadseffektiva alternativ genom att kontrollera priser etc på olika ställen.
Det är bara att lyckönska dig om du är klar med allt och att inget under tiden ändrar sig.. o om ni dessutom har hela summan undansatt till att bekosta bröllopet. Klänningen är perfekt, och att den sitter kanon( bara titta på dom brudar här på bt som köper flera olika brudklänningar för att dom inte hittar rätt)., Förstår dock om du känner dig lite snopen, du har ju bara gjort vad folk rekommenderar, känns som du är "snuvad på konfekten" jag hade nog känt samma.
Med vårt liv och allt annat som händer runt omkring och dom valen vi gjorde så var vi klart beroende av tiden. Givetvis så var det en del dötid emellanåt när annat i livet tog plats, eller vissa saker som vi inte kunde göra förrän i slutskedet, som tex testsminking och planering med frisör, hindersprövning bordsplacering och vigselprogram... skjuts till olika personer som inte kunde ta sig till och från lokalen av olika skäl osv.