• Cicci90

    Hjälp mig att beräkna mat!

    Nu kommer ännu en tråkig tråd om matberäkning ;) , men de tidigare har inte hjälpt mig..
    På vårt bröllop kommer vi att ha:

    Kycklingfilé (kallskuren)
    Fläskfilé (kallskuren)
    Kantarellpaj
    Potatissallad
    Fetaostkräm
    Sallad

    (Det här har vi själva koll på:)
    Potatisgratäng (beställda från cateringföretag)
    2 sorters frallor (beräknar att varje person äter ca en av varje)
    Smör & ost

    Är det någon kunnig som kan ge tips om hur mycket som går åt på ett ungefär? Per person eller för alla..
    Det är ca 70 personer som kommer att äta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 19:40
    Det är alltså buffé vi ska ha.
    Men även förrätt och efterrätt. :)

  • Svar på tråden Hjälp mig att beräkna mat!
  • darkHorse

    Är det alltså buffé ni ska ha? Det går åt olika mycket om det är buffé eller middag med förrätt, huvudrätt och efterrätt.

  • Cicci90

    Ja just det ja, det missade jag att skriva ;)
    Det är förstås en buffé.
    Men vi kommer att ha förrätt och efterrätt också :)

  • darkHorse

    Jag är tyvärr inte lika bra på buffémat. Vid en vanlig huvudrätt funkar det bra att ta en portion (tex 125-150 g kött) och multiplicera med antalet gäster. När man har buffe behövre man mindre mat (dvs. inte 1 portion gånger antalet gäster), men å andra sidan är det svårt att veta vad gästerna tar mycket av.

    Man får helt enkelt fundera över vad som är värst: att få mycket mat över eller att en rätt tar slut.

    Jag skulle kanske ta 100 g kyckling per person och 100 g fläskfile per person. Har ni några vegeterianer eller annan specialkost?

    Tips är att googla, finns många guider.

  • Cicci90
    darkHorse skrev 2012-06-12 20:10:33 följande:
    Jag är tyvärr inte lika bra på buffémat. Vid en vanlig huvudrätt funkar det bra att ta en portion (tex 125-150 g kött) och multiplicera med antalet gäster. När man har buffe behövre man mindre mat (dvs. inte 1 portion gånger antalet gäster), men å andra sidan är det svårt att veta vad gästerna tar mycket av.

    Man får helt enkelt fundera över vad som är värst: att få mycket mat över eller att en rätt tar slut.

    Jag skulle kanske ta 100 g kyckling per person och 100 g fläskfile per person. Har ni några vegeterianer eller annan specialkost?

    Tips är att googla, finns många guider.
    Google har jag provat, men jag tycker att alla guider säger olika så jag tänkte om det kanske fanns något proffs härinne ;)
    Vi får mycket hellre mat över än att någon rätt tar slut. Jag står hellre med hälften av maten kvar än att något tar slut ;)

    Jo, vi har tre vegetarianer som ska få olika marinerade qournfiléer istället för köttet. En av dem äter inte heller ost så henne ska vi göra egen paj och potatisgratäng till.
    Sen har vi en tjej som är allergisk mot mjölkprotein, så henne kommer vi få göra helt egen mat till..
  • Cicci90
    daniiel skrev 2012-06-12 20:15:08 följande:
    Vanligtvis räknar man väl med ca 60-90g kött/kyckling per person på en buffé? Så alltså mellan 4-6kg av varje om ni är 70 personer. Kanske 5kg kött och 5kg kyckling då?
    Det kanske kunde bli lagom.. Du har ingen aning om hur mycket potatissallad som går åt? Det tycker jag nästan är svårast..
    Vi ska göra egen med färskpotatis, rödlök, soltorkade tomater, fetaost mm..
  • daniiel
    Cicci90 skrev 2012-06-12 20:23:07 följande:
    Det kanske kunde bli lagom.. Du har ingen aning om hur mycket potatissallad som går åt? Det tycker jag nästan är svårast..
    Vi ska göra egen med färskpotatis, rödlök, soltorkade tomater, fetaost mm..
    För att vara på säkra sidan, så kan ni ju ta 6kg av varje, men det bör räcka :) När jag gör potatissallad, så brukar jag räkna ca 150g potatis per person, eller ca 5 små färskpotatisar per person. Med 70 personer skulle det då bli ca 10kg potatis eller ca 350st potatisar :P
  • Cicci90
    daniiel skrev 2012-06-12 20:30:59 följande:
    För att vara på säkra sidan, så kan ni ju ta 6kg av varje, men det bör räcka :) När jag gör potatissallad, så brukar jag räkna ca 150g potatis per person, eller ca 5 små färskpotatisar per person. Med 70 personer skulle det då bli ca 10kg potatis eller ca 350st potatisar :P
    350 potatisar lät jobbigt, skriver 10 kg på lappen ;)

    Ja, det gäller ju att vara på den säkra sidan hela tiden. Men samtidigt är det ju dumt att ta i för mycket. Det blir mycket jobb i onödan!
  • daniiel
    Cicci90 skrev 2012-06-12 20:37:49 följande:
    350 potatisar lät jobbigt, skriver 10 kg på lappen ;)

    Ja, det gäller ju att vara på den säkra sidan hela tiden. Men samtidigt är det ju dumt att ta i för mycket. Det blir mycket jobb i onödan!
    Haha ja, 10kg är mycket lättare. Vill du verkligen vara på säkra sidan, så ta 12kg, men du har rätt i det. Alldeles för mkt mat är också onödigt. Om det blir över lite gör ju inget, kan vara bra med någon lunchlåda, men det ska helst inte bli över för mkt. Som någon sa ovan också, är det buffé, så äter man ju mindre av allt än om det hade varit serverat som en varmrätt. Tex pajer, gör man i en långpanna så brukar det väl räcka till ca 8-10 personer, men om man gör buffé så räcker det till kanske nästan dubbelt så många. Smart är ju också att skära bitar i förväg :)
  • Cicci90
    daniiel skrev 2012-06-12 20:44:09 följande:
    Haha ja, 10kg är mycket lättare. Vill du verkligen vara på säkra sidan, så ta 12kg, men du har rätt i det. Alldeles för mkt mat är också onödigt. Om det blir över lite gör ju inget, kan vara bra med någon lunchlåda, men det ska helst inte bli över för mkt. Som någon sa ovan också, är det buffé, så äter man ju mindre av allt än om det hade varit serverat som en varmrätt. Tex pajer, gör man i en långpanna så brukar det väl räcka till ca 8-10 personer, men om man gör buffé så räcker det till kanske nästan dubbelt så många. Smart är ju också att skära bitar i förväg :)
    Jo det där med att skära i bitar innan funderade jag på innan idag.
    Funderade tom över om jag kan göra pajen en vecka innan, skära i bitar och sedan frysa in dem och sedan ta upp dem i god tid. (Pajen ska serveras rumsvarm).
    Men jag vet inte hur det blir då. Om den tappar smak eller blir torr kanske..?
  • daniiel
    Cicci90 skrev 2012-06-12 20:48:05 följande:
    Jo det där med att skära i bitar innan funderade jag på innan idag.
    Funderade tom över om jag kan göra pajen en vecka innan, skära i bitar och sedan frysa in dem och sedan ta upp dem i god tid. (Pajen ska serveras rumsvarm).
    Men jag vet inte hur det blir då. Om den tappar smak eller blir torr kanske..?
    Jag tycker det är smart att göra så, för då kan man som kontrollera hur mkt paj som går åt. Då tar inte endel jättebitar. Det borde väl gå utmärkt att göra i förväg och frysa in? Jag har gjort många pajer och fryst in och jag tycker inte att de smakar annars när man tinat dom. Jag brukar antingen tina pajen i kylen över natten eller på lite lägre värme i ugnen (då är risken att den blir lite vattnig i botten minst), men det går bra i rumstemperatur också :)
  • Cicci90
    daniiel skrev 2012-06-12 20:52:53 följande:
    Jag tycker det är smart att göra så, för då kan man som kontrollera hur mkt paj som går åt. Då tar inte endel jättebitar. Det borde väl gå utmärkt att göra i förväg och frysa in? Jag har gjort många pajer och fryst in och jag tycker inte att de smakar annars när man tinat dom. Jag brukar antingen tina pajen i kylen över natten eller på lite lägre värme i ugnen (då är risken att den blir lite vattnig i botten minst), men det går bra i rumstemperatur också :)
    Ja precis, och så slipper gästerna skära bitar själva också.
    Kanske skulle testa och göra en paj och frysa in.. :)
  • daniiel
    Cicci90 skrev 2012-06-12 21:24:43 följande:
    Ja precis, och så slipper gästerna skära bitar själva också.
    Kanske skulle testa och göra en paj och frysa in.. :)
    Ja, gör det, då vet du ju precis hur det kommer bli :)
  • Pluppe

    Satt och räknade med min mamma i helgen som jobbar som kock. Vi & Ni ska ha en liknande buffe så jag kan dela med mig av vad vi kom fram till :)

    Vi har beräknat på 80 personer


    8 kg Kall marinerad fläskfilé 50 gram/pers


    8 kg Kallmarinerad kyckling filé (annan marinad) 50 gram/pers


    Grillat eller rökt vildsvin (det vi får tag på)


    8 kg Hemgjord potatissallad i vinägrett, väldigt god och lätt att göra 


    8 kg Krämig pastasallad



Svar på tråden Hjälp mig att beräkna mat!