Picnick i det gröna skrev 2012-06-23 20:19:11 följande:
Åh, har missat alla svar i tråden!
Nu är jag ikapp! Nu är vår blivand vigsel offentlig, för nu är inbjudningarna skickade och folk har redan börjat o.s.a! Så pirrigt det är.
Vi har fortfarande inte fått klart ceremonibiten, någon mer som vill dela med sig av det?
Vår vigsel i sig tillsammans med festen kommer att ske på enkelt vis. Inget program direkt, utan vi samlas, vigs, äter och har kul tillsammans.
Men ceremonibiten?? Hur gör man? Hur gjorde ni? Hur ska ni göra?
Löften och sånt? Har ni det? Hur? Hur långt? Etc??
Det här är planen för vår cermoni, en borgerlig vigsel utomhus med solosång av två tjejer och in- och utmarsch av två spelemän. Ändrade lite ordning efter att ha läst i en annan tråd eftersom vi från början hade löftena före själva ja-sägandet. Men nu när jag ändrade blev det väldigt mycket prat av VF i mittenpartiet och funderar på att flytta en av sångerna till partiet mellan "Ja" och "Ert mirakel finns..." Förslag på vilken av sångerna som ska byta plats? Tar gärna emot feedback på hela upplägget.
INMARSCH - Vasaloppslåten
MUSIK – Av längtan till dig
VF: Kanske är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden. Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke. De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre. Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen. Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.
MUSIK – Du är allt
DIKT
MUSIK – Utan dina andetag
VF: Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap
Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap frågar jag: Vill du M ta denne J till din äkta hälft att älska honom i nöd och lust? Att dela ditt liv med honom och vara honom trogen? (Ja)
Vill du J ta denna M till din äkta hälft att älska henne i nöd och lust? Att dela ditt liv med henne och vara henne trogen? (Ja)
M & J Ert mirakel finns i den väg ni har valt tillsammans. Ni ingår detta äktenskap med varandra, och vet att den verkliga magin i kärlek är inte att undvika förändringar, utan att navigera mellan dem framgångsrikt. Låt er överlämnas till detta mirakel och leva varje dag tillsammans. Lova att respektera varandra, och åta er att leva ert liv tillsammans i alla dagar framöver.
Jag ber dig M att dela denna värld med J, på gott och ont.
M: Jag, M, tar dig J till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.
VF: Jag ber dig J att dela denna värld med M, på gott och ont.
J: Jag, J, tar dig M till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.
RINGVÄXLING
VF: Jag förklarar er nu för äkta makar. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.
KYSS
MUSIK – Kärleksvisan
”UTMARSCH” - Underbart