• FruSSE

Känner mig hemsk :(

Det är 6 veckor kvar till bröllopet och jag har bett min tärna att inte lägga möhippan helgen före bröllopet eftersom jag då vill ha tid att göra sådant som måste hinnas med etc.

Vi började planera bröllopet i augusti förra året, så alltså snart ett år. Bestmannen hörde av sig i januari och bad mig nämna vilka helger som skulle kunna passa maj/juni/juli. Jag skickade ett excelblad till honom med kontaktuppgifter till samtliga gäster och så hade jag blåmarkerat de jag trodde att min blivande skulle vilja ha med på en eventuell svensexa. Samtidigt skickade jag en likadan fil till tärnan där jag hade rödmarkerat alla som jag ville ha, information om hur jag känner dom, om dom finns på facebook, adress och telefonnr (ja, jag är lite av ett kontrollfreak :P).

I början på maj sa tärnan att hon behövde att jag skickade filen på nytt för den hade kommit bort. Jag undrade lite om hon inte redan hade planerat något, men skickade den igen och skrev även dit uppgifter på vart hon kunde nå de som inte har facebook. 

För två veckor sedan ringde hon för att höra om vad jag har för relation till olika personer och då började varningsklockan igen ringa - hade hon inte börjat ännu?
    Den blivande mannen hävdade bestämt att han inte hört något från henne alls. Jag började oroa mig för att jag visste att de lediga helgerna började ta slut i juni. 

Efter att ha pusslat lite och tänkt och funderat började jag inse att möhippan nog planerades samma dag som svensexan. Något som jag sagt till tärnan, min mamma, min syster och flera av mina kompisar att jag inte vill.
    Vi har en liten dotter som fyller 1,5 år om en månad. Jag har redan dåligt samvete för att vi kommer att ha så mycket barnvakt till henne framöver: på bröllopsdagen, dagen efter (vi sover på hotell) samt 3 veckor därefter då vi åker 2 nätter till Paris ensamma. Sen i mitten på augusti börjar hon förskola. Jag tycker det blir mycket redan som det är.

Min mamma, som tydligen var tänkt som barnvakt, var senast barnvakt i början på december. Hon träffar min dotter ungefär 1 gång per månad.
    Planen var alltså att min blivande man skulle hämtas, sen skulle tjejerna ramla in och sen skulle min mamma komma och passa min dotter. (Min lillasyster berättade om upplägget när jag frågade henne. Hon sa även att hon sagt till tärnan att hon inte trodde att jag ville det här).
    Alltså, hur roligt är det att ha "jour" när man ska ha möhippa? Att inte få lämna mammarollen och helt och fullt slappna av som jag hade kunnat gjort om hon skulle vara hos sin pappa? Hans dag har ju varit bestämd i ett halvår och han kommer dessutom inte ens vara kvar i stan.

Jag frågade honom om han visste något om detta - vilket han inte gjorde. Vi kände oss båda två oerhört illa till mods över att någon bokat barnvakt åt vår dotter utan att ens prata med någon utav oss.
    Hade min tärna kollat med min blivande man så hade det räckt för mig. Hade han vetat upplägget och tyckt att det var okej så hade det också varit det för mig. Men istället har hon alltså inte kommunicerat med honom alls.
    Tänk om jag hade hunnit åka? (vilket jag hade tänkt). Eller tänk om jag t.ex hade tänkt handla mat till lillan eller liknande på den dagen, då hade det inte funnits något hemma.
    Nej usch, jag behöver förbereda mig mentalt för att ha barnvakt till min lillälskling och dessutom hade jag behövt hålla mig helt nykter eftersom jag sen skulle hem och ta hand om henne.

Det visade sig dessutom att min lillasyster inte ens skulle kunna vara med, eftersom den enda helgen hon skulle jobba (hon var tvungen att byta helgen då jag gifter mig) var den enda helgen som tärnan kunde.
    Jag blir så arg. Hon har vetat om det här i ett år och jag gav henne alla uppgifter för ett halvår sedan just därför att jag vet att många har fullt upp.
    Därtill har hon inte ens kontaktat en av mina närmre vänner - trots att jag nämnde henne extra i ett mejl eftersom hon inte går att nå på facebook.

Nu känner jag mest bara att jag vill strunta i det. Jag är inte arg men jag undrar: Känner de här människorna mig ens?!
    Det finns ju heller inte så mycket tid att spela med nu så nu känns det som att alla måste hafsa ihop något krystat och sen ska vi alla sitta där och låtsas som inget genom misslyckandet. Blä.
    Jag har helt tappat lusten :(
    Och jag känner mig hemsk som ställer till det nu, som förstör deras planer, som inte är tacksam nog för att de försökte och för att jag är töntig som är en hönsmamma....

Förlåt för långt inlägg, behövde visst skriva av mig Förvånad 

• Svar på tråden Känner mig hemsk :(
  • FruSSE
    Daludd skrev 2012-06-05 18:40:57 följande:
    Alltså det kan ju ändå vara värt att fundera lite kring varför så många uppfattar texterna på ett visst sätt.
    Men ärligt talat. Jag är inte en hemsk person. Jag ska strax gifta mig och jag har tyckt om att hänga här. Jag har känt mig välkommen och uppskattat er som finns här. Det har varit roligt att se era klänningar, att glädjas med er, att stötta er när det varit jobbigt och att peppa er som tvekat.

Nu känner jag att jag skiter totalt i det här. Inte för att jag inte klarar av människor som beter sig som skit, utan för att när jag nu snart ska gifta mig så behöver inte jag bära andras dåliga sidor längs med altargången.

Jag hoppas att NI får någonting att tänka på när ni förstör för människor på det här sättet. 
  • Green

"vi" har inte förstört någonting för någon.
    Du Fru SSE har däremot förstört för dig själv!

När man skriver i ett forum så får man både den respons man vill ha och så finns det dom som har andra åsikter och alla har sin fulla rätt att framföra dessa.
    Kan man som TS bemöta dom svar man inte tycker om på ett lugnt och sakligt sätt så vinner man mycket.

Att bara anta att folk inte har barn för att dom inte ser problemet barn/middag/barnvakt mm är ju riktigt provocerande.

Jag har två barn 1,5 och 6år gamla.
    Det finns lösningar på allt. Antingen hänger dom med på vad som ska göras eller så får ju någon passa dom ett tag. Svårare än så är det inte hemma hos oss!

• knyttan
    FruSSE skrev 2012-06-05 19:45:52 följande:
    Men ärligt talat. Jag är inte en hemsk person. Jag ska strax gifta mig och jag har tyckt om att hänga här. Jag har känt mig välkommen och uppskattat er som finns här. Det har varit roligt att se era klänningar, att glädjas med er, att stötta er när det varit jobbigt och att peppa er som tvekat.

Nu känner jag att jag skiter totalt i det här. Inte för att jag inte klarar av människor som beter sig som skit, utan för att när jag nu snart ska gifta mig så behöver inte jag bära andras dåliga sidor längs med altargången.

Jag hoppas att NI får någonting att tänka på när ni förstör för människor på det här sättet. 
    Du är säkert absolut inte en hemsk person. Men lite överspänd kanske? Långt ifrån alla i tråden (om ens någon) har betett sig som barnrumpor eller som skit, och du har inte precis gått fram med silkesvantar heller utan kallat folk både det ena och det andra. Kanke är det bröllopsnerver? Kanske behöver du jobba lite med ditt kontrollbehov?? Att du ger din tärna exel-filer med alla bröllopsgäster ett halvår i förväg borde vara något av en varningsklocka. Det här är ett internetforum, alla kan inte hålla med en hela tiden, eller ens förstå vad man menar, hälften av tiden blir man missuppfattad och andra halvan blir man ifrågasatt om man har en åsikt om någonting alls. Att "skita totalt i det här" och avregistrera sig bara för att man inte bara får hejarop verkar ju kanske vara lite dramatiskt, speciellt när du anklagar den här tråden (eller andras "dåliga sidor") för att förstöra ditt bröllop....
  • Annamolly

FruSSE jag har last delar av traden och jag kan nog halla med dig om att folk har hoppat pa dig lite val mkt har, och jag tycker inte det ar kontrollfreakery att tala om for den som anordnar hippan att vissa personer ska bli inbjudna och hur man kontaktar dom. Dessutom forstar jag att du ar lite besviken pa att fa vara vardinna pa din egen mohippa, med ditt barn narvarande, och att dom inte forsokt prata med din man sa han kunde vara hemma pa din kvall. Annars ar det nog ingen vidare avslappning. Jag har inte barn sjalv an, men min syster och min basta van har barn, och jag vet hur svart det ar att ens ha en konversation med dom narvarande for dom kraver sin mammas uppmarksamhet nar som helst och da spelar det ingen roll om det ar nagon annan med som erbjuder sig att hjalpa till. Det ar knappt man kan prata i telefon med min syster for det hander saker i bakgruden hela tiden som hon maste halla koll pa och hon ar sa distraherad. I vissa aldrar verkar det bara vara mamma som duger. Sedan tror jag inte att nagon menade nagot illa med allt detta. Men jag kan anda forsta att du blir himla besviken, speciellt nar dom haft sa lang tid pa sig.

• Pluppe

FruSSE har nog lämnat bröllopstorget ser det ut som.

• Anneli256

så¨himla tråkigt att detta händer åter igen här på BT. Har läst dom flesta inlägg. Jag uppfattar flera inlägg som personangrepp och även att TS varit nedlåtande i en del kommentarer.

Min åsikt är dock att om någon uppfattar det jag skrivit som nedlåtande eller kränkande så ber jag om ursäkt..oavsett om det inte var menat så, oavsett om jag tycker att vederbörande är helt ute och reser. Spelar ingen roll om jag tycker att den personen börjat...eller att jag har rätt i min åsikt.Man kan faktiskt säga som så DET VAR INTE MENINGEN ATT DU SKULLE UPPLEVA DET SÅ.. JAG MENADE.. man har bett om ursäkt för att man faktiskt varit del i att personen mår dåligt.. men inte gett upp sin egen uppfattning för det.. en WINN WINN SITUATION.. Det är inte ok att andra känner sig påhoppade eller ledsna för något som jag skrivier iaf. I detta fallet är det svårt att säga vad som är hönan eller ägget.. vem som började eller inte....

Att först känna sig påhoppad och sedan få höra att MAN INTE HAR RÄTT ATT KÄNNA SÅ.. DET ÄR BARA FÖR ATT MAN ÄR ÖVERKÄNSLIG.. inte ok någon stans.Det är mottagarens upplevelse..

Någon skrev att hon startade själv tråden.. ja det gjorde hon.. men jag tror att hon förväntade sig råd i hur hon skulle hantera situatione.. istället spårade allt ut och ledde till att en person som säkerligen skulle vara en stor tillgång i detta forum för andra bröllopsplannerare.. lämnar forumet..och är ledsen och sårad.. Jag var själv på väg att göra det då jag mådde dåligt i en annan tråd där jag kände mig påhoppad.. fick även där höra att mina tankar var fel..att det var tragiskt att jag tänkte som jag gjorde.. hmmmmm istället för att bara konstatera att jag och dom inte delade uppfattning.. SAKFRÅGA säger jag bara..

Det man kanske inte heller tänker på är att BT kan få ett dåligt rykte för TS har säkerligen vänner som kommer att gifta sig i framtiden.. och jag tror definitivt inte att hon kommer att rekommendera BT.. för dom.. eller?Var ska då nya medlemmar komma ifrån.. tro mig hade jag fått höra något negativt innan så hade jag säkerligen valt något annat forum. Jag tror att många nya kommer pga att dom hört någon som är med här..Personligen så har jag flera personer som rek BT till tidigare, varav någon har gått med.

Själv har jag valt att vara kvar pga att jag fortfarande tycker om BT.. men jag blir tveksam när jag ser samma beteende i flera trådar. Förstår inte att vi som är vuxna människor inte bara kan säga ok.. vi tycker inte lika..eller jag är ledsen.. I min värld är det mycket större än att alltid få rätt.. speciellt när det gäller en annan människas välmående. Och jag hoppas att ansvariga för BT.. läser detta och kanske tar till sig lite av det jag skriver. Jag må kanske ha fel i sakfråga.. men det är så jag upplever det.. o jag är uppenbarligen inte den enda...

• chrpe

Jag tror nog att flera personers reaktion när man läst TS inlägg var att hon kanske överreagerar. Men så ser man oftast på det när man själv inte är inblandad.

Hur som helst så tycker många så, även om TS hade andra upplevelser och känslor. Många försökte säga att ta det inte så allvarligt, ge tärnan en chans. Ha en go middag och så kanske man kan ta hippan vid ett annat tillfälle, kanske tom efter bröllopet. De flesta peppade faktiskt genom ge henne nya glasögon, "se det inte så allvarligt". D.v.s. hur vi ser på saken.

Sen att flera reagerar likadant och alla skriver mer eller mindre samma sak kanske gör att TS kände sig påhoppad. Hade hon bara fått ett svar hade det inte varit hela världen, men när ca 15 skriver likadant, ja då är det väl klart att hon tar en försvarsställning och blir arg och ledsen. Så fungerar människan tyvärr.

Ingen har sagt något illa med mening, vi har sagt "se det på ett annat sätt", men fått skit för det. När flera försöker förtydliga vad de faktiskt menade och att det inte var ngt illa menat så har TS reagerat starkare.

Jag personligen tycker att det är löjligt att hoppas av hela BT för detta. TS skrev av sig och skrev t.o.m att hon inte kände sig tacksam nog att hon var en töntig hönsmamma. Vi svarade att ja du kanske skulle uppskattat tärnans försök att ställa allt till rätta. Töntig hönsmamma har ingen sagt, utan flera har försökt hjälpa henne med att barnet kanske kunde få vara med. Eller att mormor kom och hjälpte till. Om nu inte barnet känner mormorn så hade det väl varit toppen om de nu fick träffas?

Folk har faktiskt gett henne råd, TREVLIGA råd. Men hon såg dem som påhopp. Allt ligger faktiskt i betraktarens ögon enligt min mening.

• Silketuss
    Anneli256 skrev 2012-06-07 16:12:16 följande:

så¨himla tråkigt att detta händer åter igen här på BT. Har läst dom flesta inlägg. Jag uppfattar flera inlägg som personangrepp och även att TS varit nedlåtande i en del kommentarer.

Min åsikt är dock att om någon uppfattar det jag skrivit som nedlåtande eller kränkande så ber jag om ursäkt..oavsett om det inte var menat så, oavsett om jag tycker att vederbörande är helt ute och reser. Spelar ingen roll om jag tycker att den personen börjat...eller att jag har rätt i min åsikt.Man kan faktiskt säga som så DET VAR INTE MENINGEN ATT DU SKULLE UPPLEVA DET SÅ.. JAG MENADE.. man har bett om ursäkt för att man faktiskt varit del i att personen mår dåligt.. men inte gett upp sin egen uppfattning för det.. en WINN WINN SITUATION.. Det är inte ok att andra känner sig påhoppade eller ledsna för något som jag skrivier iaf. I detta fallet är det svårt att säga vad som är hönan eller ägget.. vem som började eller inte....

Att först känna sig påhoppad och sedan få höra att MAN INTE HAR RÄTT ATT KÄNNA SÅ.. DET ÄR BARA FÖR ATT MAN ÄR ÖVERKÄNSLIG.. inte ok någon stans.Det är mottagarens upplevelse..

Någon skrev att hon startade själv tråden.. ja det gjorde hon.. men jag tror att hon förväntade sig råd i hur hon skulle hantera situatione.. istället spårade allt ut och ledde till att en person som säkerligen skulle vara en stor tillgång i detta forum för andra bröllopsplannerare.. lämnar forumet..och är ledsen och sårad.. Jag var själv på väg att göra det då jag mådde dåligt i en annan tråd där jag kände mig påhoppad.. fick även där höra att mina tankar var fel..att det var tragiskt att jag tänkte som jag gjorde.. hmmmmm istället för att bara konstatera att jag och dom inte delade uppfattning.. SAKFRÅGA säger jag bara..

Det man kanske inte heller tänker på är att BT kan få ett dåligt rykte för TS har säkerligen vänner som kommer att gifta sig i framtiden.. och jag tror definitivt inte att hon kommer att rekommendera BT.. för dom.. eller?Var ska då nya medlemmar komma ifrån.. tro mig hade jag fått höra något negativt innan så hade jag säkerligen valt något annat forum. Jag tror att många nya kommer pga att dom hört någon som är med här..Personligen så har jag flera personer som rek BT till tidigare, varav någon har gått med.

Själv har jag valt att vara kvar pga att jag fortfarande tycker om BT.. men jag blir tveksam när jag ser samma beteende i flera trådar. Förstår inte att vi som är vuxna människor inte bara kan säga ok.. vi tycker inte lika..eller jag är ledsen.. I min värld är det mycket större än att alltid få rätt.. speciellt när det gäller en annan människas välmående. Och jag hoppas att ansvariga för BT.. läser detta och kanske tar till sig lite av det jag skriver. Jag må kanske ha fel i sakfråga.. men det är så jag upplever det.. o jag är uppenbarligen inte den enda...

Bra skrivet!
  • knyttan

Flera stycken HAR ju skrivit att de inte menade det på det viset som TS tog det....

Ja man har rätt till sina upplevelser, men samtidigt så måste man ju vara beredd att kunna diskutera dem, varför känner jag så, varför reagerar du si, annars så kommer ju alla gå omkring och vara kränkta och påhoppade och ifrågassatta. Att bara hej vilt anklaga folk (varibland flera som har försökt att stötta och peppa utifrån sin egen synvinkel) är knappast konstruktivt.

• darkHorse

Jag vet att TS inte är kvar, men jag är ändå lite förvånad över att tärnans roll i möhippan inte har nämnts.

Det är inte per automatik tärnans ansvar att ordna en möhippa, utan något som brudens vänner gör tillsammans. Ofta väljer man ju den närmaste vännen till tärna och då är det kanske naturligt att tärnan vill dra och fixa, men jag tycker det är lika mycket fel av brudens övriga vänner om man inte lyckas få till en möhippa som bruden är nöjd med. Tärna är ett hedersuppdrag, som egentligen bar innefattar att ingå i brudföljet. Om man kommit överens sinsemellan om att tärnan ska göra si och så ska tärnan såklart hålla det, men det gäller ju alla överenskommelser.

Nu verkar det ju ha ordnat sig i TS fall, men jag tänkte att det aldrig är fel att belysa frågan för alla andra brudar som läser.

Svar på tråden Känner mig hemsk :(