• FruSSE

Känner mig hemsk :(

Det är 6 veckor kvar till bröllopet och jag har bett min tärna att inte lägga möhippan helgen före bröllopet eftersom jag då vill ha tid att göra sådant som måste hinnas med etc.

Vi började planera bröllopet i augusti förra året, så alltså snart ett år. Bestmannen hörde av sig i januari och bad mig nämna vilka helger som skulle kunna passa maj/juni/juli. Jag skickade ett excelblad till honom med kontaktuppgifter till samtliga gäster och så hade jag blåmarkerat de jag trodde att min blivande skulle vilja ha med på en eventuell svensexa. Samtidigt skickade jag en likadan fil till tärnan där jag hade rödmarkerat alla som jag ville ha, information om hur jag känner dom, om dom finns på facebook, adress och telefonnr (ja, jag är lite av ett kontrollfreak :P).

I början på maj sa tärnan att hon behövde att jag skickade filen på nytt för den hade kommit bort. Jag undrade lite om hon inte redan hade planerat något, men skickade den igen och skrev även dit uppgifter på vart hon kunde nå de som inte har facebook. 

För två veckor sedan ringde hon för att höra om vad jag har för relation till olika personer och då började varningsklockan igen ringa - hade hon inte börjat ännu?
    Den blivande mannen hävdade bestämt att han inte hört något från henne alls. Jag började oroa mig för att jag visste att de lediga helgerna började ta slut i juni. 

Efter att ha pusslat lite och tänkt och funderat började jag inse att möhippan nog planerades samma dag som svensexan. Något som jag sagt till tärnan, min mamma, min syster och flera av mina kompisar att jag inte vill.
    Vi har en liten dotter som fyller 1,5 år om en månad. Jag har redan dåligt samvete för att vi kommer att ha så mycket barnvakt till henne framöver: på bröllopsdagen, dagen efter (vi sover på hotell) samt 3 veckor därefter då vi åker 2 nätter till Paris ensamma. Sen i mitten på augusti börjar hon förskola. Jag tycker det blir mycket redan som det är.

Min mamma, som tydligen var tänkt som barnvakt, var senast barnvakt i början på december. Hon träffar min dotter ungefär 1 gång per månad.
    Planen var alltså att min blivande man skulle hämtas, sen skulle tjejerna ramla in och sen skulle min mamma komma och passa min dotter. (Min lillasyster berättade om upplägget när jag frågade henne. Hon sa även att hon sagt till tärnan att hon inte trodde att jag ville det här).
    Alltså, hur roligt är det att ha "jour" när man ska ha möhippa? Att inte få lämna mammarollen och helt och fullt slappna av som jag hade kunnat gjort om hon skulle vara hos sin pappa? Hans dag har ju varit bestämd i ett halvår och han kommer dessutom inte ens vara kvar i stan.

Jag frågade honom om han visste något om detta - vilket han inte gjorde. Vi kände oss båda två oerhört illa till mods över att någon bokat barnvakt åt vår dotter utan att ens prata med någon utav oss.
    Hade min tärna kollat med min blivande man så hade det räckt för mig. Hade han vetat upplägget och tyckt att det var okej så hade det också varit det för mig. Men istället har hon alltså inte kommunicerat med honom alls.
    Tänk om jag hade hunnit åka? (vilket jag hade tänkt). Eller tänk om jag t.ex hade tänkt handla mat till lillan eller liknande på den dagen, då hade det inte funnits något hemma.
    Nej usch, jag behöver förbereda mig mentalt för att ha barnvakt till min lillälskling och dessutom hade jag behövt hålla mig helt nykter eftersom jag sen skulle hem och ta hand om henne.

Det visade sig dessutom att min lillasyster inte ens skulle kunna vara med, eftersom den enda helgen hon skulle jobba (hon var tvungen att byta helgen då jag gifter mig) var den enda helgen som tärnan kunde.
    Jag blir så arg. Hon har vetat om det här i ett år och jag gav henne alla uppgifter för ett halvår sedan just därför att jag vet att många har fullt upp.
    Därtill har hon inte ens kontaktat en av mina närmre vänner - trots att jag nämnde henne extra i ett mejl eftersom hon inte går att nå på facebook.

Nu känner jag mest bara att jag vill strunta i det. Jag är inte arg men jag undrar: Känner de här människorna mig ens?!
    Det finns ju heller inte så mycket tid att spela med nu så nu känns det som att alla måste hafsa ihop något krystat och sen ska vi alla sitta där och låtsas som inget genom misslyckandet. Blä.
    Jag har helt tappat lusten :(
    Och jag känner mig hemsk som ställer till det nu, som förstör deras planer, som inte är tacksam nog för att de försökte och för att jag är töntig som är en hönsmamma....

Förlåt för långt inlägg, behövde visst skriva av mig Förvånad 

• Svar på tråden Känner mig hemsk :(
  • FruSSE
    sandraochdaniel skrev 2012-06-04 22:31:29 följande:
    Jag blir nästan lite arg när jag läser denna tråd.. tycker du verkar ha väldigt höga tankar om dig själv. Samt verkar du lägga så stor press på dig själv och din omgivning att du i mina ögon skulle vara outhärdlig att ha att göra med. Inget verkar kunna passa dig?

Jag vart just möhippad i helgen... trotts att det spöregnade och allt inte vart perfekt så är jag helt tagen och galet berörd av att mina vänner gått samman och styrrt så otroligt mycket för min skull. Så mycket koordinering och planering för att allt ska klaffa och logistiken skall flyta på.  Samt alla små detaljer som de tänkt ut för min skull. Skulle inte vilja ändra dagen på en fläck!

Slappna av! Glaset är halv fullt - inte halv tomt!
    Man tänker väldigt ofta på vad man inte får/har istället för att se det man har...

Istället för att fokusera på att de inte valde "rätt dag", kollade OK för den bokade barnvakten med er eller skamligt nog föreslog en middag hemma hos er, tänk på att de faktiskt försökt ordna nått för dig, de försökte ordna barnvakt så du skulle kunna dricka vin och slappna av, när inte det passade försökte de ju ändå möta dina krav genom att ändra sina planer? 
    Alltså den här kommentaren. Vad är syftet? 
    Vill du att jag ska ändra mig så att jag passar dina önskemål, fastän det enda du känner av mig är vad du läst i en tråd där jag varit ledsen och besviken?

Du hyllar dig själv som den som uppskattar allt - men det händer nog ibland att du blir ledsen och besviken ibland trots ditt perfekta sätt att hantera alla situationer. Är det då i den stunden jag ska döma dig?

Tycker du att du åstadkommer något, tillför något eller överhuvudtaget framstår som en vuxen person genom ovanstående kommentar?

Du får ursäkta men jag vet inte riktigt vad det var för svar du ville ha på det här. 
  • FruSSE

Jag vill tacka för att ni tagit er tid och säga varsågod till er som behövt lassa av lite skit från era egna liv.
    Tärnan och även ett par andra kompisar har bett om ursäkt för det där med barnvakteriet. De som själva har barn har nu sagt att de undrar hur de tänkte, att de nog kanske inte riktigt visste hur sällan min mamma träffar oss och att de inte hade tyckt att det var okej att någon bokade barnvakt till deras barn utan att ens fråga pappan.

Tärnan undrar också hur hon kunnat missförstå situationen så men det finns inga hard feelings alls. Vi insåg helt enkelt att eftersom hon ännu inte har barn så har det blivit en tillflyktsort för mig. När vi ses avhandlar vi snabbt det senaste om min dotter och sen har vi pratat om annat. För att det är roligare.
    Då är det ju självfallet kanske inte en särskilt nyanserad bild man får.
    Dottertrotsen (eller viljan, som jag hellre säger) har knappt nämnts för henne. Jag tycker inte om att gnälla på/om mitt barn. Hon är det bästa jag vet och trots (vilja) är en del av att växa upp och bli stor. Även om det är lite tärande för mamma och pappa ;) 

Med hela bilden klar för mig inser jag att kommunikationen mellan olika parter har varit bristfällig,vilket nog är ganska vanligt.
    Hur som helst är ett nytt datum bokat och det ENDA som är viktigt är att alla har fått en inbjudan. Om folk kommer eller ej, om det regnar, om vi sitter på en filt hela dagen eller om vi gör aktiviteter spelar ingen som helst roll.

• sandraochdaniel
    FruSSE skrev 2012-06-05 08:53:45 följande:
    Alltså den här kommentaren. Vad är syftet? 
    Vill du att jag ska ändra mig så att jag passar dina önskemål, fastän det enda du känner av mig är vad du läst i en tråd där jag varit ledsen och besviken?

Du hyllar dig själv som den som uppskattar allt - men det händer nog ibland att du blir ledsen och besviken ibland trots ditt perfekta sätt att hantera alla situationer. Är det då i den stunden jag ska döma dig?

Tycker du att du åstadkommer något, tillför något eller överhuvudtaget framstår som en vuxen person genom ovanstående kommentar?

Du får ursäkta men jag vet inte riktigt vad det var för svar du ville ha på det här. 
    Det jag ville få fram var att du i dina inlägg framstår som en person som väljer att se det negativa i saker istället för att se det positiva aspekterna. Summa summarum tror jag det handlar om livsåskådning.

Hade jag vart din tärna och sett det du skrivit i denna tråd, hade jag blivit helt bestört och allvarligt tagit mig en funderare på vår vänskap. Du har ju skrivit en hel del passivt aggressiva kommentarer om din tärnas handlande och prioriteringar.   - Nu är jag lyckligtvis inte det!. Mitt inlägg var på ingetsätt för att framhålla eller hylla mig själv.  Utan för att belysa all den tid, pengar och planering människor som faktiskt bryr sig om bruden lägger ned i samband med en möhippa!

Vad gäller min ålder så tänker jag inte kommentera den.
    Du och ingen annan skapade denna tråd, troligen för att få uppmärksamhet och kommentarer.
    Då får man vara beredd på att höra åsikter som kanske inte helt går i linje med ens egna. Sen har du själv ägnat dig åt en hel del pajkastning tidigare i tråden, så nivån är redan satt.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du får en fin möhippa.
  • FruSSE
    sandraochdaniel skrev 2012-06-05 09:35:45 följande:
    Det jag ville få fram var att du i dina inlägg framstår som en person som väljer att se det negativa i saker istället för att se det positiva aspekterna. Summa summarum tror jag det handlar om livsåskådning.

Hade jag vart din tärna och sett det du skrivit i denna tråd, hade jag blivit helt bestört och allvarligt tagit mig en funderare på vår vänskap. Du har ju skrivit en hel del passivt aggressiva kommentarer om din tärnas handlande och prioriteringar.   - Nu är jag lyckligtvis inte det!. Mitt inlägg var på ingetsätt för att framhålla eller hylla mig själv.  Utan för att belysa all den tid, pengar och planering människor som faktiskt bryr sig om bruden lägger ned i samband med en möhippa!

Vad gäller min ålder så tänker jag inte kommentera den.
    Du och ingen annan skapade denna tråd, troligen för att få uppmärksamhet och kommentarer.
    Då får man vara beredd på att höra åsikter som kanske inte helt går i linje med ens egna. Sen har du själv ägnat dig åt en hel del pajkastning tidigare i tråden, så nivån är redan satt.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du får en fin möhippa.
    Men herregud, vilken verklighet lever du i? Ska jag först berätta allt om mig själv, låta 20 närstående skriva varsitt dokument om hur jag egentligen är som person, mina kvaliteter och mina dåliga sidor. Boka tid och göra en psykoanalys, publicera resultatet och sedan ett intyg på att jag har rätt och bli arg utan att vara en häxa?

Jag tycker du verkar vara oerhört naiv, ung och ha dåligt självförtroende och dålig världsbild av dina kommentarer - men självklart förstår jag ju att du är mer än det. Kanske inte ens det. Det är ju oerhört svårt för mig att göra några som helst antagande om dig utifrån vad du sitter och skriver här. Och varför skulle jag vilja?

Det står ingenstans här att man bara får starta trådar för ett visst syfte. Jag sökte inte alls uppmärksamhet, jag ville som sagt skriva av mig. Tycker man att det verkar jobbigt så behöver man ju inte läsa, eller hur?
    Jag bollar gärna tankar och kan visst ta kritik, men då får det liksom stå i proportion till vad människan som kritiserar vet.
    Att bara kliva in och spy galla i någon annans tråd säger ju mer om saken än något annat.
    Du får skapa en egen så att likasinnade kan döma dig där. 
  • Drullen
    FruSSE skrev 2012-06-04 15:50:08 följande:
    Nej och det där har ju självklart mycket med att göra varifrån man själv kommer. Jag har lovat mig själv att vara en närvarande mamma och sätter stor press på mig själv att vara det, just därför att jag inte upplever att min mamma var det.
    Därtill har inte vi varken min eller sambons familj i närheten så vårt band till vår dotter är oerhört starkt.
    Hon var dessutom enormt efterlängtad när hon kom. Alla sådana saker spelar självklart också in.

(Och nu har jag inte sagt att du inte vill vara en närvarande mamma, att du inte har ett starkt band till din son eller att han inte var efterlängtad. Jag är överhuvudtaget inte intresserad av att jämföra mammaskap).

Man kan vara en närvarande förälder o ändå slappna av o ha skoj, det ja menar är att många har förutfattade meningar om hur lite man kan förstå innan man själv har varit där.
    Det kan va så att man kan tycka annorlunda oxå, även om man är/har varit i situationen det gäller.

Du valde bort den möhippa de planerat, de försökte ändå hitta en lösning o du ser de mest negativa i det istället för att se det som de gör.

Ta dagen/kvällen som den kommer det finns ju en chans att du kan få kul den kvällen ändå.

Frisk vågat - Hälften vunnet.

• FruSSE
    Drullen skrev 2012-06-05 10:09:52 följande:

Man kan vara en närvarande förälder o ändå slappna av o ha skoj, det ja menar är att många har förutfattade meningar om hur lite man kan förstå innan man själv har varit där.
    Det kan va så att man kan tycka annorlunda oxå, även om man är/har varit i situationen det gäller.

Du valde bort den möhippa de planerat, de försökte ändå hitta en lösning o du ser de mest negativa i det istället för att se det som de gör.

Ta dagen/kvällen som den kommer det finns ju en chans att du kan få kul den kvällen ändå.

Frisk vågat - Hälften vunnet.

Nu handlade det ju inte om någon kväll, utan om en middag ett par timmar mitt på dagen. Inte fy skam det heller vaklart, men i så fall finns det ju många lediga söndagar (för alla, har kollat) att istället ta den middagen på.

Jag håller med dig i att man visst kan uppleva saker på olika sätt. Du upplever mig t.ex som en up-tight person just nu, vilket jag inte alls håller med om. Det var det här med att inse att man inte känner en person utifrån vad den skriver i små meddelande på nätet.
  • Drullen
    FruSSE skrev 2012-06-05 10:14:28 följande:
    Nu handlade det ju inte om någon kväll, utan om en middag ett par timmar mitt på dagen. Inte fy skam det heller vaklart, men i så fall finns det ju många lediga söndagar (för alla, har kollat) att istället ta den middagen på.

Jag håller med dig i att man visst kan uppleva saker på olika sätt. Du upplever mig t.ex som en up-tight person just nu, vilket jag inte alls håller med om. Det var det här med att inse att man inte känner en person utifrån vad den skriver i små meddelande på nätet.

Ja känner inte dig, så ja väljer att inte ta ett skrivet besviket medd som bas att bedömma dig.

Vill bara få dig att försöka tänka lite possitivt.

Middag - då utgick ja ifrån att det va kväll, de andra kunde ju inte ta ledigt?

Du har själv varit väldigt snabb att tala om att andra personer inte kan förstå för att de inte har barn, eller utgå ifrån att man tycker väldigt negativt om dig för att man ger dig ett kritiskt svar.
    Självklart blir man besviken om man inser att det inte blir som man ville/trodde/ hoppades men det är bara att vänja sig, med barn omkring dig kommer du snart få uppleva att man ofta snabbt får planera om det man tänkt sig. Då hjälper det att försöka se allt som möjligheter istället för problem.

• FruSSE
    Drullen skrev 2012-06-05 10:28:41 följande:

Ja känner inte dig, så ja väljer att inte ta ett skrivet besviket medd som bas att bedömma dig.

Vill bara få dig att försöka tänka lite possitivt.

Middag - då utgick ja ifrån att det va kväll, de andra kunde ju inte ta ledigt?

Du har själv varit väldigt snabb att tala om att andra personer inte kan förstå för att de inte har barn, eller utgå ifrån att man tycker väldigt negativt om dig för att man ger dig ett kritiskt svar.
    Självklart blir man besviken om man inser att det inte blir som man ville/trodde/ hoppades men det är bara att vänja sig, med barn omkring dig kommer du snart få uppleva att man ofta snabbt får planera om det man tänkt sig. Då hjälper det att försöka se allt som möjligheter istället för problem.

Jag tror att du har missförstått eller läst på någon annans kommentar här i tråden. Den dagen som var aktuell, då folk kunde, var en lördag. Det är den dagen sambon ska ha sin svensexa. De kunde inte någon annan helg, men den dagen kunde dom.

Upplägget var att de skulle komma mitt på dagen, med catering och äta en middag i mitt hem. Då skulle inte min mamma vara med eftersom barnvakt inte behövdes. Vännerna med barn skulle lämna dom hemma (jag sa att de likaväl kunde ta dom med sig i så fall, för det blir roligare för min dotter men då tyckte de att det skulle kallas "barnkalas", inte "möhippa").

På eftermiddagen skulle alla sen åka hem eftersom det var nog jobb för mig att vara värdinna och samtidigt ta hand om mitt barn, så jag skulle nog vara trött. Min syster var dock tvungen att jobba den dagen så hon skulle inte kunna vara med alls. Varken på det första eller andra förslaget.

Så efter en middag där jag knappt antagligen hunnit prata färdigt en mening med någon av kompisarna som tagit sig tid och åkt de 20 milen t&r skulle de åka hem och jag skulle ändock sitta själv resten av kvällen medan sambon fortsatte sin svensexa långt in på natten.

Min enda invändning mot det här var att varför välja just den dagen? En sådan middag kan man ha en söndag då alla är lediga och då min sambo kan ta hand om dottern så att jag kan få sitta ner och umgås med mina vänner.
  • Pissmyra

FruSSE... Jag förstår dig. Det är dig de ska fira, så självklart ska du stå i fokus. Och din dag är din dag... de måste ju planera först och främst efter dig då du är hedersgäst!!
    Mina tärnor som har planerat min möhippa har frågat ut mig lite om vad jag tycker och tänker.. och att min sambo ska vara hemma med våra barn är a och o, det vet mina vänner... då kan jag slappna av och vara med under hela dagen!! SEn vad vi gör, kvittar mig.. bara vi umgås och jag kan vara med :)

Hoppas du hade en trevlig dag ändå, och som du skrev tidigare är kommunikation viktig!! :))

• sandraochdaniel
    FruSSE skrev 2012-06-05 09:44:08 följande:
    Men herregud, vilken verklighet lever du i? Ska jag först berätta allt om mig själv, låta 20 närstående skriva varsitt dokument om hur jag egentligen är som person, mina kvaliteter och mina dåliga sidor. Boka tid och göra en psykoanalys, publicera resultatet och sedan ett intyg på att jag har rätt och bli arg utan att vara en häxa?

Jag tycker du verkar vara oerhört naiv, ung och ha dåligt självförtroende och dålig världsbild av dina kommentarer - men självklart förstår jag ju att du är mer än det. Kanske inte ens det. Det är ju oerhört svårt för mig att göra några som helst antagande om dig utifrån vad du sitter och skriver här. Och varför skulle jag vilja?

Det står ingenstans här att man bara får starta trådar för ett visst syfte. Jag sökte inte alls uppmärksamhet, jag ville som sagt skriva av mig. Tycker man att det verkar jobbigt så behöver man ju inte läsa, eller hur?
    Jag bollar gärna tankar och kan visst ta kritik, men då får det liksom stå i proportion till vad människan som kritiserar vet.
    Att bara kliva in och spy galla i någon annans tråd säger ju mer om saken än något annat.
    Du får skapa en egen så att likasinnade kan döma dig där. 
    Det är fantastiskt vilken analys du lyckats göra av mina 2 inlägg. Jag applåderar dig.

"Jag bollar gärna tankar och kan visst ta kritik, men då får det liksom stå i proportion till vad människan som kritiserar vet." 

-Problemet med den här meningen är att det du låter oss veta är en sida av historien och det är det jag grundar hela min ståndpunkt på.

Vad väntade du dig? Ryggdunkningar och hejarop medans du i skrift rent ut sagt pissar på människor runt dig?
Svar på tråden Känner mig hemsk :(