• mirre01

    Är det bara jag som tycker det är jobbigt i kyrkan (behöver hjälp av er)

    jag skall gifta mig men ja känner redan nu att de kommer bli en pest och pina att gå heeela vägen fram till altaret och kyssas inför 50 personer dessutom gå heela vägen tillbaka :S vet inte hur ja ska klara av min scenskräck


     


    vill absolut inte behöva prata i kyrkan heller, :( vill bara att prästen säger tager du denna bla bla och jag svarar ja! ja kommer svima om ja behöver prata ich rabbla allt dem vill tror ni man kan slippa det ?


    en annan sak är oxå att jag undrar hur fort en vigsel går ? jag har en allvarlig reumatisk sjukdom, vilket gör att ja inte kan stå still längre stunder för då böjar fötter ch knäleder värka ordentligt :( jag är jätte rädd att jag ska behöva stå 30 till 40 min kan man ha en sk snabb vigsel 2 sånger och självaste cermonin ?


     


    behöver hjälp av er

  • Svar på tråden Är det bara jag som tycker det är jobbigt i kyrkan (behöver hjälp av er)
  • ChristineL

    Varför inte gifta er borgerligt? Det tar bara några minuter ;) Vill ni absolut gifta er i kyrkan, prata med prästen om det går att korta ner det. Måste ni ha två sånger och två psalmer exempelvis?

  • Chicita

    Det finns vissa juridiska bitar som man inte kan komma ifrån.
    Men hoppa över alla solosånger och diktläsningar. Ha dom två obligatoriska psalmerna bara så blir den ju så kort som det går.

    Vi sa bara Ja har ja för mig. Tror det finns två versioner men är inte säker (ställ frågan i "Fråga prästerna 14"-tråden).
    Och vi pussades inte i kyrkan. Det är inte en svensk tradition. Så säg till prästen att ni inte vill ha den biten så kommer det inte upp på tal ens.
    Berätta för prästen om dina problem med lederna annars så kanske ni kan få sitta (att dom tar fram två stolar till er).

    Det var lite pirrigt att gå in i kyrkan. Men när vi väl stod där framme så försvann allt runtomkring och det var bara vi två och prästen (samt en liten brudnäbb som hade jättetråkigt och lekte en stund innan han somnade på den där bänken man kan knäfalla på Tungan ute )

  • daniiel

    En vigsel med två solosånger och två psalmer tar ca 30-40min. Om ni vill att det ska gå snabbare, så välj bort solosångerna och ha bara två psalmer. Prata med prästen innan om dina reumatiska besvär. Då kan du kanske få en stol att sitta på under större delen av vigseln? Jag kan dock tänka mig att knäböjningen kanske kan bli ett litet problem? Men som sagt, prata med er präst om det.

    Sedan så är det faktiskt ingen kyss i en svensk vigsel, utan kyssen brukar man få ta utanför på kyrktrappen sen :)

    Jag var också väldigt nervös innan vår vigsel, även maken var det. Ingen av oss är sådana som gillar att stå i centrum och synas och höras. Det gick dock jättebra. Man är som i sin egen lilla bubbla. Jag reflekterade inte ens över vilka som var där. När jag kikat på foton från kyrkan senare så har både jag och maken sagt "Men, var han/hon där, det såg jag inte!". Och ni kan ju stötta varandra då ni går in och ut. Håll din blivande i handen och titta rakt fram. Det går snabbt.

    När det gäller att prata, så är det ju väldigt lite man faktiskt ska säga och prästen kan ju säga det före så man bara behöver säga efter. Brudparet brukar ju inte ha någon mikrofon heller, så det är nog inte så många gäster som hör om man inte tar i. Huvudsaken är ju att prästen, som står alldeles breve, hör vad ni säger.

    Ett tips är också att pröva gå i kyrkan ett par gånger före vigseln. Då vet du precis hur lång tid det kommer ta, hur du/ni ska gå och vart ni ska ställa er osv.


  • daniiel
    Chicita skrev 2012-05-31 11:30:08 följande:
    Vi sa bara Ja har ja för mig. Tror det finns två versioner men är inte säker (ställ frågan i "Fråga prästerna 14"-tråden).
    Vår präst sa att man måste säga även löftena (maken undrade, för han ville prata så lite som möjligt), för det är ju där man lovar varandra vad det nu är och också då ringväxlingen sker. Det är ju dock bara ett par meningar :) Man säger först "Ja", sedan välsignar prästen ringen/ringarna och efter det är det löftena. Det finns två versioner av det, en lite kortare och en lite längre.
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-05-31 11:37:24 följande:
    Vår präst sa att man måste säga även löftena (maken undrade, för han ville prata så lite som möjligt), för det är ju där man lovar varandra vad det nu är och också då ringväxlingen sker. Det är ju dock bara ett par meningar :) Man säger först "Ja", sedan välsignar prästen ringen/ringarna och efter det är det löftena. Det finns två versioner av det, en lite kortare och en lite längre.
    Jag vet att man väl ska göra det. Men jag vet inte om prästen glömde bort det eller något. För det blev bara "tager du.... osv".

    Men vi hade ingen knäböjning.
    Jag hade hoppats det så jag skulle få vila min fot en liten stund. men det blev inget. Och många bröllop som jag varit på har inte haft det heller. Så jag tror inte att det är obligatoriskt... 
  • daniiel

    Ts, du kan ju gå in och läsa här www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Där kan du se att mycket av det som är med i vigselgudstjänsten finns i ett par olika versioner, ofta en lite kortare och sedan en längre. Där kan ni ju tillsammans med prästen välja de alternativ som är de kortaste och på så sätt få ner längden av vigselgudstjänsten. Många präster håller ju också ett vigseltal i slutet, det kanske ni skulle kunna be er präst att skippa? Så vitt jag vet är det ingen som måste vara med.


  • daniiel
    Chicita skrev 2012-05-31 11:39:41 följande:
    Jag vet att man väl ska göra det. Men jag vet inte om prästen glömde bort det eller något. För det blev bara "tager du.... osv".

    Men vi hade ingen knäböjning.
    Jag hade hoppats det så jag skulle få vila min fot en liten stund. men det blev inget. Och många bröllop som jag varit på har inte haft det heller. Så jag tror inte att det är obligatoriskt... 
    Jaha okej, för vi fick veta att även det är något man måste ha med, så därför hade vi ju det. Hade nog skippat det om vi hade kunnat. Det var ju inte jätteenkelt i klänningen :P

    Ja, men se där så olika det kan vara, så det bästa är nog helt enkelt att gå igenom hela vigseln med sin präst och se vad man verkligen måste ha med och vad som går att hoppa över och på så sätt kunna korta ner allt lite :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-05-31 11:42:09 följande:
    Jaha okej, för vi fick veta att även det är något man måste ha med, så därför hade vi ju det. Hade nog skippat det om vi hade kunnat. Det var ju inte jätteenkelt i klänningen :P

    Ja, men se där så olika det kan vara, så det bästa är nog helt enkelt att gå igenom hela vigseln med sin präst och se vad man verkligen måste ha med och vad som går att hoppa över och på så sätt kunna korta ner allt lite :)
    Jepp... dialog är som alltid svaret på frågan Solig
  • Juni 2012

    Vi har kyrklig vigsel utan psalmer, bara bön och en text att läsa. Så våran vigsel tar max 15-20 min Glad

  • Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-05-31 13:35:19 följande:
    Vi har kyrklig vigsel utan psalmer, bara bön och en text att läsa. Så våran vigsel tar max 15-20 min Glad
    Kyrklig vigsel ska innehålla minst 2 psalmer enligt vigselordningen. Annars är den inte giltig.
    Er präst begår alltså tjänstefel.
Svar på tråden Är det bara jag som tycker det är jobbigt i kyrkan (behöver hjälp av er)