• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på Gud?
  • FruSSE
    CoG skrev 2012-05-19 21:41:41 följande:
    För att vi växer upp och börjar känna igen farfars stölvar som tomten har på sig?....
    Jag säger att jag inte kan tro på Gud eftersom jag inte får ihop det i mitt huvud. Då säger du att det är därför det heter tro. För att man inte ska veta, man ska tro.
    Jag frågar dig då varför du inte tror på tomten, varpå du svarar för att du vet att han inte finns.

I rest my case. 
  • EmmaLSA

Nej.

"One of the things that is wrong with religion is that it teaches us to be satisfied with answers which are not really answers at all." - Richard Dawkin

• TheD
    FruSSE skrev 2012-05-19 21:56:25 följande:
    Jag säger att jag inte kan tro på Gud eftersom jag inte får ihop det i mitt huvud. Då säger du att det är därför det heter tro. För att man inte ska veta, man ska tro.
    Jag frågar dig då varför du inte tror på tomten, varpå du svarar för att du vet att han inte finns.

I rest my case.
  • Chicita
    Shining skrev 2012-05-16 23:52:40 följande:
    Chicita: När du och andra säger "jag tror på något" så tolkar jag det som att ni är "troende". Ni tror på "något" = GUD.
    Varken kristendomen eller kyrkan har patent på ordet TROENDE eller GUD.

Gud är en generisk beteckning på mäktig övernaturlig varelse eller kraft. I religioner där man bara tror på en gud, används ordet gud  som namn på den ende gud man tror på.
    Gud kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.
    Begreppet gud  existerar  i så gott som samtliga kulturer, beskrivande en kraft i en utomvärldslig verklighet, som oftast - men inte alltid - uppfattas som personlig och möjlig att få kontakt med. Egenskaper som ofta tillskrivs  är mäktighet, intelligens, godhet och rättvisa, men även kontrasterande sk "mörka gudar.

Finns också tron  att en gud finns i allt som existerar eller där världsalltet är detsamma som guden.
    Ordet "gud" används ibland som en icke-övernaturlig, metaforisk eller poetisk synonym för naturen, för universum eller för det lagbundna system som styr dess rörelser, eller alltings gudomliga besjälning.

Jaa en människa kan även tro/tycka att de och/eller andra är gud/gudar...
    Även om vi nu struntar i betydelsen av TS så tycker jag ändå att det är helt fel att säga till mig att jag visst tror på Gud, när jag inte anser att jag gör det.

Gud är för de flesta inte "allt man kan tänkas tro på" (kort sammanfattning av ditt inlägg). Utan "Gud" är kristendomens gud. I alla fall på ren svenska.
    Sen har jag aldrig sagt att kristendomens gud är den enda guden och att kristendomen har monopol på ordet gud eller religion. Utan det är själva uttrycket "tror du på Gud". Man frågar inte en Buddhist (på svenska) "tror du på Gud", även om vi utomstående ser Buddhismen som en ren religion så är det mer en kunskapens väg än en religiös väg. Och det är alltså fel att fråga om dom tror på Gud och anta att dom menar Buddha.
    Om man frågar en Islamist om dom tror på Gud (på svenska) så skulle flera av dom (jag har provat) säga att nej dom tror på Allah, även om Allah alltså betyder Gud.

Så om man på ren svenska frågar om någon tror på Gud så brukar betydelsen vara kristendomens gud, Jesu fader. Och det är den vanligaste tolkningen även om man ju kan tolka det som du säger om man nu vill.
    Däremot om man frågar om någon är troende så innefattar det alla religioner och tolkningar av religion.

Jag anser mig inte religiös i någon bemärkelse. Och att du ska sitta och påstå att jag är det utefter din tolkning är faktiskt rent ut sagt oförskämt.
    Att pådyvla någon en tro när denne inte är troende ger för det mesta motsatt effekt.
    Jag satte Kanske, för att jag är inte övertygad om att människan har sitt öde helt i sina egna händer. Vad jag "tror" på vetesjutton. Jag tror egentligen inget alls. Men jag anser inte att det är bevisat att det inte finns "något" mer än oss människor och alltså vill jag inte svara nej.

Men just nu önskar jag att jag svarat nej eller inte svarat alls.
    För din och Shinings påtryckningar om att vi som varit osäkra visst är religiösa / troende / tror på GUD gör att jag vill ta avstånd från det helt istället.
    Om någon tvekar, låt den göra det... Det är inte upp till dig eller någon annan att säga att jo du är visst religiös. 

Jag kan finna ett lugn i kyrkan, en närhet till de jag har förlorat. Men jag tror fortfarande inte på den gud som bibeln berättar om. I alla fall inte förrän jag kan få någon sorts bevis för att han existerar.
    Och det var mitt sista inlägg i den här debatten.

• CoG
    FruSSE skrev 2012-05-19 21:56:25 följande:

I rest my case.
    Då missförstod jag din fråga, du skrev "människor" och då trodde jag att du menade i allmänhet och inte direkt till mig?
    Jag har inte sagt att jag inte tror på tomten, jag svarde varför jag tror att de som inte tror på tomten slutat tro.

För mig är det en stor skillnad på att tro på tomten och tro på kärleken.
  • FruSSE
    CoG skrev 2012-05-20 08:55:41 följande:
    Då missförstod jag din fråga, du skrev "människor" och då trodde jag att du menade i allmänhet och inte direkt till mig?
    Jag har inte sagt att jag inte tror på tomten, jag svarde varför jag tror att de som inte tror på tomten slutat tro.

För mig är det en stor skillnad på att tro på tomten och tro på kärleken.
    Och för mig är det en stor skillnad att tro på kärleken och att tro på Gud. 

Hade föräldrarna trott på tomten också och det hade funnits samfund att gå med i för människor som önskar tillhöra så hade nog tomten fått liknande status. Men det är okej att sluta tro på tomten, föräldrarna till och med förväntar sig det. Värre är det för barn till troende föräldrar. De växer upp i en tro där man inte ens får lov att tänka att Gud kanske inte finns för då beläggs man med dåligt samvete.

Jag tycker att EmmaLSA satte fingret på problemet med sitt citat. 
  • Lommila1
    Aniara4 skrev 2012-05-18 16:24:16 följande:
    Jag har tillbringat en stor del av min ungdom i kyrkliga sammanhang (Svenska Kyrkan) och jag känner varken igen den skäggiga gubben på molnet eller hoten om helvetet därifrån. För mig är det föreställningar om kristendom som jag bara hört från personer utanför kyrkan, ingenting som jag någonsin hört en präst eller ledare tala om. 
    Dethär var ganska spännade, jag är religiöst uppväxt eller vad man skall kalla det. Dock har det handlat om väckelserörelser innom kyrkan. Och där har det nog varit mycket hot om dittan o dattan och en sträng Gud som straffar dom orättfärdiga..

Men kanske skillnden ligger just vilken del av kyrkan man har varit aktiv inom.. hmm?

Själv försvann det sista jag hade kvar av min barndomstro i samband med skriftskolan ( då de flesta andra brukar vakan upp så att säga) men nån slags tro har jag men inte till den Gud jag fick lära känna som liten
  • TheD
    Shining skrev 2012-05-16 23:52:40 följande:
    Chicita: När du och andra säger "jag tror på något" så tolkar jag det som att ni är "troende". Ni tror på "något" = GUD.
    Varken kristendomen eller kyrkan har patent på ordet TROENDE eller GUD.

Gud är en generisk beteckning på mäktig övernaturlig varelse eller kraft. I religioner där man bara tror på en gud, används ordet gud som namn på den ende gud man tror på.
    Gud kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.
    Begreppet gud existerar i så gott som samtliga kulturer, beskrivande en kraft i en utomvärldslig verklighet, som oftast - men inte alltid - uppfattas som personlig och möjlig att få kontakt med. Egenskaper som ofta tillskrivs är mäktighet, intelligens, godhet och rättvisa, men även kontrasterande sk "mörka gudar.

Finns också tron att en gud finns i allt som existerar eller där världsalltet är detsamma som guden.
    Ordet "gud" används ibland som en icke-övernaturlig, metaforisk eller poetisk synonym för naturen, för universum eller för det lagbundna system som styr dess rörelser, eller alltings gudomliga besjälning.

Jaa en människa kan även tro/tycka att de och/eller andra är gud/gudar...
    Tror du på allt som står i wikipedia?
  • Aniara4
    Lommila1 skrev 2012-05-20 11:27:37 följande:
    Dethär var ganska spännade, jag är religiöst uppväxt eller vad man skall kalla det. Dock har det handlat om väckelserörelser innom kyrkan. Och där har det nog varit mycket hot om dittan o dattan och en sträng Gud som straffar dom orättfärdiga..

Men kanske skillnden ligger just vilken del av kyrkan man har varit aktiv inom.. hmm?

Själv försvann det sista jag hade kvar av min barndomstro i samband med skriftskolan ( då de flesta andra brukar vakan upp så att säga) men nån slags tro har jag men inte till den Gud jag fick lära känna som liten
    Sant, det finns såklart olika riktningar och också olika kristna kyrkor med delvis olika budskap. Den del av kyrkan jag befann mig i är väl snarare lite mer progressiv än "mainstream-kyrkan". Men jag har träffat många olika präster på olika ställen, och aldrig träffat på den där skrämselpropagandan.

Och jag har definitivt aldrig hört någon prata om en skäggig gubbe på ett moln (annat än i samband med vad Gud INTE är), jag vet faktiskt inte varifrån den bilden kommer. Gamla barntimmeböcker kanske?
  • Marumi

Märkligt att så många svarat ja på den här frågan, den här sidan reflekterar tydligen inte vad befolkningen tycker.

De många olika versionerna som jag har hört talas om och fantiserat ihop själv har jag aldrig sett eller observerat på något sätt, inte heller så har jag hört talas om att någon har kunnat bevisa att någon slags gud existerar. PGA. detta tycker jag att det är onödigt att tro på att det finns en gud, till och med oärligt och irrationellt.
    Om det aldrig funnits något bevis för att gudar existerar varför skulle man tro att de kanske finns?

Svar på tråden Tror du på Gud?