Shining skrev 2012-05-16 23:52:40 följande:
Chicita: När du och andra säger "jag tror på något" så tolkar jag det som att ni är "troende". Ni tror på "något" = GUD.
Varken kristendomen eller kyrkan har patent på ordet TROENDE eller GUD.
Gud är en generisk beteckning på mäktig övernaturlig varelse eller kraft. I religioner där man bara tror på en gud, används ordet gud som namn på den ende gud man tror på.
Gud kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.
Begreppet gud existerar i så gott som samtliga kulturer, beskrivande en kraft i en utomvärldslig verklighet, som oftast - men inte alltid - uppfattas som personlig och möjlig att få kontakt med. Egenskaper som ofta tillskrivs är mäktighet, intelligens, godhet och rättvisa, men även kontrasterande sk "mörka gudar.
Finns också tron att en gud finns i allt som existerar eller där världsalltet är detsamma som guden.
Ordet "gud" används ibland som en icke-övernaturlig, metaforisk eller poetisk synonym för naturen, för universum eller för det lagbundna system som styr dess rörelser, eller alltings gudomliga besjälning.
Jaa en människa kan även tro/tycka att de och/eller andra är gud/gudar...
Även om vi nu struntar i betydelsen av TS så tycker jag ändå att det är helt fel att säga till mig att jag visst tror på Gud, när jag inte anser att jag gör det.
Gud är för de flesta inte "allt man kan tänkas tro på" (kort sammanfattning av ditt inlägg). Utan "Gud" är kristendomens gud. I alla fall på ren svenska.
Sen har jag aldrig sagt att kristendomens gud är den enda guden och att kristendomen har monopol på ordet gud eller religion. Utan det är själva uttrycket "tror du på Gud". Man frågar inte en Buddhist (på svenska) "tror du på Gud", även om vi utomstående ser Buddhismen som en ren religion så är det mer en kunskapens väg än en religiös väg. Och det är alltså fel att fråga om dom tror på Gud och anta att dom menar Buddha.
Om man frågar en Islamist om dom tror på Gud (på svenska) så skulle flera av dom (jag har provat) säga att nej dom tror på Allah, även om Allah alltså betyder Gud.
Så om man på ren svenska frågar om någon tror på Gud så brukar betydelsen vara kristendomens gud, Jesu fader. Och det är den vanligaste tolkningen även om man ju kan tolka det som du säger om man nu vill.
Däremot om man frågar om någon är troende så innefattar det alla religioner och tolkningar av religion.
Jag anser mig inte religiös i någon bemärkelse. Och att du ska sitta och påstå att jag är det utefter din tolkning är faktiskt rent ut sagt oförskämt.
Att pådyvla någon en tro när denne inte är troende ger för det mesta motsatt effekt.
Jag satte Kanske, för att jag är inte övertygad om att människan har sitt öde helt i sina egna händer. Vad jag "tror" på vetesjutton. Jag tror egentligen inget alls. Men jag anser inte att det är bevisat att det inte finns "något" mer än oss människor och alltså vill jag inte svara nej.
Men just nu önskar jag att jag svarat nej eller inte svarat alls.
För din och Shinings påtryckningar om att vi som varit osäkra
visst är religiösa / troende / tror på GUD gör att jag vill ta avstånd från det helt istället.
Om någon tvekar, låt den göra det... Det är inte upp till dig eller någon annan att säga att jo du är visst religiös.
Jag kan finna ett lugn i kyrkan, en närhet till de jag har förlorat. Men jag tror fortfarande inte på den gud som bibeln berättar om. I alla fall inte förrän jag kan få någon sorts bevis för att han existerar.
Och det var mitt sista inlägg i den här debatten.