• Syster til Bruden

Vilka krav får ett brudpar ställa?

Jag vill skriva av mig och egentligen kanske det är är fel forum bland alla andra blivande brudar men annars måste jag gnälla inför min mamma och det är inte schysst.

Min syster gifter sig i mitten av juli i Visby och jag ska vara toastmadame. Ingen i familjerna bor på Gotland. Vår familj har ingen relation till Gotland men hans familj har stort sommarställe där. Jag har börjat boka resa och hotell för mig och min sambo och ju mer jag ser hur dyrt det kommer att bli ju mer irriterad blir jag på min syster och hennes fästman. Visby mitt i semestertider är inte billigt, bara hotellet, ett enkelt 3-stjärningt hotell i Visbys utkanter, går på 1500 kr natten och vi måste stanna två nätter. Flyg eller färja för två personer ska vi inte tala om... Och ovanpå detta så vill brudparet att gästerna, även jag som är toastmadame, ska betala 400 kr i kuvertavgift. Till saken hör att min syster och hennes fästman och hans familj kommer att vara på Gotland under en längre tid och bo gratis i sommarhuset. Men där finns inte plats för någon annan så alla andra måste boka hotell i Visby. För dem blir bröllopet budget men för mig och min sambo, och alla andra, tar trippen över till Gotland upp en stor del av semesterkassan. Att inte gå på bröllopet är ju egentligen otänkbart, det är ju min syster, men jag blir bara mer irriterad. Varför inte bara gifta sig här hemma i stan där bådas familjer, och vänner bor?

För övrigt är ju present, nya kläder til festen och allt annat roligt man kanske skulle vilja göra, typ fin festfrisyr eller sminkning helt uteslutet....

• Svar på tråden Vilka krav får ett brudpar ställa?
  • Anonym

Kuvertavgift på bröllop??? Har jag aldrig hört förr!!{#emotions_dlg.djavulsk}

• MariaFredrik12

Förstår att du är irriterad..
    Men som ett tips kan jag dock tipsa dig om att söka efter boende på Gotland på Blocket etc. Det gjorde jag och min pojkvän förra sommaren när vi skulle dit några dagar. Då var det mängder med privatpersoner som hyr ut sina lägenheter, vilket är betydligt billigare än hotell (särskilt om man är flera som kan bo i lägenheten). Visby är ju litet så oavsett vart ni bor så borde det vara gångavstånd i princip till kyrka och fest. Om ni hittar något bra kan ni ju passa på att vara där i en vecka (ofta verkar folk hyra ut veckovis) och njuta av Gotland - det är ju faktiskt underbart att semestra där!
    Lycka till!

• daniiel
    Syster til Bruden skrev 2012-05-02 10:53:57 följande:
    Kuvertavgiften är 400 per person.

Jo, jag har pratat lite grann med henne, bland annat sagt att hon nog inte kan förvänta sig en present (fast då var hon fräck nog att säga att någon flaska vin att lagra till en bröllopsdag kunde de väl ändå få...). Men samtidigt är det ju försent att göra något, de bokade kyrkan förra sommaren och som syster är det ju svårt att tacka nej.

Är det verkligen VANLIGT att gäster får betala resa, boende, present/kuvertavgift? Jag har bara varit på bröllop här hemma, jag tycker det är lite fräckt att bjuda på bröllop långt borta från platsen man bor om man inte har särskilda skäl. Visst får man räkna med att vissa får resa för att de inte bor nära brudparet men att lägga ett bröllop där ingen bor känns ogenomtänkt...
    Det tycker jag är häftigt tilltaget, med en kuvertavgift på 400kr/person när gästerna måste resa och bo också. Att dessutom förvänta sig presenter, det är.. ja, jag vet inte vad man ska säga. Väldigt dålig stil tycker jag!

Men ja, jag har nog aldrig hört talas om att brudpar står för resa och boende åt gästerna, om de inte hyrt ett ställe där tex boende ingår eller har möjlighet att lösa det på annat sätt. Jag som gäst skulle definitivt inte förvänta mig att få något sådant betalt. Jag kan inte tycka att det är fräckt att välja en vigselplats långt hemifrån. De har väl inte tvingat något att komma dit, eller?
  • JuliBrud89

Førstår att du ær irriterad :( Det skulle sækert jag också bli! Men det dær ær sjukt svårt, jag och min gubbe bor i norge och ska gifta oss hær. Dvs att många måste resa hit, men vi trycker in så många vi kan hær i huset, så ordnar vi/dom med billig bostad till dom andra..

• knyttan
    Dannedo skrev 2012-05-02 11:39:03 följande:
    Nä förlåt nu, men jag blir så trött på BT-attityden att brudparet får göra precis hur de vill! Ja, det är klart att så länge man inte bryter mot lagen så får man bete sig som en idiot om man nu vill det, men jag tycker verkligen din syster gör alla fel här. Att ordna festen på Gotland är en sak, är det vad de drömmer om så ska de få göra det. MEN om man vet att samtliga gäster reser och betalar boende själva så kan man inte ha en kuvertavgift. Punkt. Brudparet vill uppenbarligen ha ett drömbröllop de själva inte har råd med och låter då gästerna betala, jag tycker bara det är så himla pinsamt. De skulle valt antingen eller: bröllop med kuvertavgift i stan eller bjuda på allt på Gotland. Jag förstår inte hur man kan resonera som de gör... 
    Men det absolut värsta här är väl att hon:
    1.Kräver att du ska betala kuvertavgift trots att du som toastmadame kommer göra ett jättejobb under kvällen.
    2.Förväntar sig en present! Som att det faktum att du är toastmadame inte är present nog...

Nu blir jag lite upprörd så här vid lunchtid när blodsockret börjar sjunka, men ibland förbluffas jag över hur egoistiska folk kan vara.

Till vårt bröllop kommer hälften av våra gäster vara tvungna att resa och ordna boende. Vår familj har en stuga som vi gärna bott på men vi låter istället några av våra gäster bo där natten innan och efter bröllopet och vi tar in på hotell. Vi bjuder på middag och dryck men har betalbar. Vi har uttryckligen sagt att vi inte önskar oss presenter, och vår toastmaster som drar ett stort lass blir bjuden på hotell. Hade vi inte haft råd så hade vi ordnat det på ett annat sätt. 
    Väl rutet! Jag håller med om allt! Vi har tyvärr också ett bröllop där många av gästerna måste resa och lägga pengar på hotellövernattning och jag är så himla tacksam att vi ändå har långväga gäster, tom från andra länder... jag har faktiskt haft lite ångest över att jag vet att vi har en del gäster som kommer som inte har det så bra ställt (det har inte vi heller iofs, men det är ju vi som gifter oss = vi prioriterar annorlunda) som måste lägga mycket pengar på hotell osv, och det känns som vi kräver mycket av våra gäster... men nu är det så att vart vi än skulle gifta oss så skulle några få resa, och iom att vi har valt att gifta oss i min barndomsstad så är det trots allt en hel del som kan sova över hos familj och släkt. Vi har dessutom satt klädkoden till kavaj då vi räknar med att det innebär minst bekymmer för gästerna, delvis pga att det är andra kringkostnader.
       Vi kommer självklart bjuda på allt, tom ha fri bar (eller möjligtvis "frivilligt bidrag") och vi har sagt att vi inte förväntar oss ngt annat än att alla kommer och firar med oss. Att i en sådan situation ta kuvertavgift känns bara så otroligt... snålt!! Och jag håller med om att till och med be toastmadamen betala måste vara höjden av snikenhet!! Grrrrrrr Skrikandes
    Jag är precis som Dannedo hjärtligt trött på attityden som gäller här på BT, VÅR dag VI gör som VI VILL utan någon hänsyn till vilka krav eller förväntningar man har på sina gäster! Man vill väl fira MED dom, inte bli firad AV dom? Då ska man väl se till att man visar hänsyn till sina gäster också?? Men att man kan vara tvungen till att resa för att vara med på bröllopet, det tror jag är snudd på oundvikligt... däremot så måste ju brudparet ta med det i beräkningen för vad övrigt man kan kräva av gästerna!
  • brideo

Håller med Dannedo mfl. Det här är ju riktigt fräckt! Om det hade varit min syrra hade jag betalat utan knot men ändå tagit upp det med henne på ett vänlig och bestämt sätt, gärna i en klok släktings närvaro (alltid bra med en medlande mellanhand om känslorna skulle svalla. Betalat hade jag gjort för att det inte är värt att bli ovänner för alltid över detta, men samtidigt, du ska ju inte behöva göra våld på dig själv hur mycket som helst i relationen till din syster. Jag är faktiskt inte säker på att jag ens hade tackat ja under sådana omständigheter. Stå på dig! 

• Anonym

Jag håller med tidigare talare här i tråden. Tycker nog det är ganska hänsynslöst att både gifta sig på Gotland, ha kuvertavgift samt "kräva" present. Ett årgångsvin som ska sparas är ju dessutom inte jättebilligt, och 400 kr per person är ganska mycket pengar när man dessutom ska betala resa och boende. Vi var bjudna på bröllop för några år sedan uppe i Vemdalen, där brudparet hade en stuga. Jag tyckte mest det var kul att komma iväg ett tag, umgås med våra vänner och ha kul. De stod dock för mat och dryck på middag och fest, hade hyrt ett helt vandrarhem till alla gäster som vi sedan betalade reducerat pris på samt stod för frukost alla dagar. Det tycker jag var en ganska bra deal. Hade nog inte åkt om det varit väldigt dyrt boende, kuvertavgift samt krav på present. Då tror jag man tappar många (kanske inte släkt men iaf vänner), som inte riktigt tycker det är värt det. Tycker dessutom du som är toastmadame är den som ska få en present. Jag tänker iaf ge mina tärnor, bestman samt våra två toastmasters en varsin present för att de är snälla och hjälper oss förgylla vår dag!

• Anonym

Nu har jag inte läst hela tråden så någon kanske har nämnt detta MEN!
    Brudparet kan faktiskt inte ställa vilka krav som helst, inte enligt Magdalena Ribbing.
    Är det långväga gäster och gästerna själva måste stå för resan så kan inte brudparet förvänta sig en present av gästen. De får helt enkelt se det som att det blir en present att gästerna har rest dit.
    Att de sedan tar ut en kuvertavgift ger det ju ännu mer rimligt att ni inte ska ge en present.
    Ska se om jag kan hitta inlägget som hon gjorde i DN om detta för en tid sedan :)

• TheD
    Syster til Bruden skrev 2012-05-02 10:53:57 följande:
    Kuvertavgiften är 400 per person.

Jo, jag har pratat lite grann med henne, bland annat sagt att hon nog inte kan förvänta sig en present (fast då var hon fräck nog att säga att någon flaska vin att lagra till en bröllopsdag kunde de väl ändå få...). Men samtidigt är det ju försent att göra något, de bokade kyrkan förra sommaren och som syster är det ju svårt att tacka nej.

Är det verkligen VANLIGT att gäster får betala resa, boende, present/kuvertavgift? Jag har bara varit på bröllop här hemma, jag tycker det är lite fräckt att bjuda på bröllop långt borta från platsen man bor om man inte har särskilda skäl. Visst får man räkna med att vissa får resa för att de inte bor nära brudparet men att lägga ett bröllop där ingen bor känns ogenomtänkt...

Kuvertavgift är ju en helt annan del om ska gå efter åsikter här på BT -är själv inget fan va det och spec inte

för 400:-!!!! Present är ju frivilligt. Om man måste resa och ha boende så är det upp till gästen..ja. Förstår inte riktigt frågan gällande boende och resa. Ett brudpar bjuder in till "aktiviteten" på plats. Inte en charterresa med flyg & transport ;)

Vissa bjuder in till bröllop i t.ex Thailand utan att någon i paret har en koppling dit...

• TheD

Ska svara från att ha läst TS fråga...

Till den största delen kan ett brudpar ha vilket krav som helst. Jag tycker inte det är något konstigt med att din syster och blivande make inte gifter sig på hemmaplan. Det enda jag tycker är konstigt är att paret har valt Gotland (gillar inte den regniga och tråkiga ö.. ;))

Tycker det låter "normalt" eller nu vilket ord jag ska använda. Jag hoppas paret får en fin bröllopsdag!

• daniiel
    TheD skrev 2012-05-02 21:44:20 följande:

Kuvertavgift är ju en helt annan del om ska gå efter åsikter här på BT -är själv inget fan va det och spec inte

för 400:-!!!! Present är ju frivilligt. Om man måste resa och ha boende så är det upp till gästen..ja. Förstår inte riktigt frågan gällande boende och resa. Ett brudpar bjuder in till "aktiviteten" på plats. Inte en charterresa med flyg & transport ;)

Vissa bjuder in till bröllop i t.ex Thailand utan att någon i paret har en koppling dit..

TheD skrev 2012-05-02 21:47:37 följande:

Ska svara från att ha läst TS fråga...

Till den största delen kan ett brudpar ha vilket krav som helst. Jag tycker inte det är något konstigt med att din syster och blivande make inte gifter sig på hemmaplan. Det enda jag tycker är konstigt är att paret har valt Gotland (gillar inte den regniga och tråkiga ö.. ;))

Tycker det låter "normalt" eller nu vilket ord jag ska använda. Jag hoppas paret får en fin bröllopsdag!

Jag håller med.
  • niriel

Men hjälp. Ja, det är klart att brudparet får ställa vilka krav de vill, men de måste ju någonstans tänka på gästerna med. Vi ska ha vårt bröllop ganska långt bort från där vi bor och där stora delar av vår släkt och våra vänner bor, men det försöker vi tänka på vid planeringen. Jag skulle aldrig från början ens ha funderat över kuvertavgift, för min personliga åsikt är att det bara är larvigt, vi önskar oss inga presenter utan ser gästernas närvaro som present nog och vi har pratat med hotellet och fått jättebra priser i förhållande till normalpriser. Men det är klart att det blir en stor kostnad för gästerna, vilket jag tror att många glömmer när de ställer till med brakfester på en plats som de tycker är kanonfin, inser att deras budget inte klarar det och tar ut kuvertavgift och sedan dessutom sprider en önskelista. Jag skulle aldrig ha mage att göra så själv, men alla är ju olika.

• Dannedo
    TheD skrev 2012-05-02 21:44:20 följande:

Vissa bjuder in till bröllop i t.ex Thailand utan att någon i paret har en koppling dit...

Jag håller faktiskt inte med dig. Du har ju helt rätt i det inte är något fel eller konstigt i att gästerna förväntas ordna resor och boende själva, men som du själv säger: Brudparet bjuder in till "aktiviteten", men i det här fallet så bjuder de ju inte ens på den! Även om det finns folk som gör så, så kan det faktiskt inte räknas som normalt. 

Men det jag reagerar mest på i det här fallet är att brudparet förväntar sig att systern, som är toastmadame, ska betala + att de inte hjälper henne med att fixa gratis eller iaf. billigare boende. Jag tycker det är höjden av snikenhet och otacksamhet. Det som inte framkommer i TS är att bruden dessutom förväntar sig en present av systern, "typ en flaska vin vi kan spara till första bröllopsdagen" när hon säger att hon inte kommer ha råd med en present. Det är ju systern som ska ha en present! Att vara toastmadame är ett jättejobb, hon kommer inte sitta och slappna av under middagen utan ska ha koll på allting och styra hela kvällen. 
  • Syster til Bruden

Tack för all era åsikter. Det känns skönt att veta att det inte är bara jag som uppfattar min systers planering som lite snål och ogenomtänkt.
    Ett problem är att de vill ha ett bröllop men inte vill planera något. Min syster tror att allt bara löser sig bara man bokar kyrka och lokal och bjuder in gäster. Mer än så har hon inte planerat (inbjudningarna är inte ens skickade än) och jag tror inte det ens har slagit henne att de kunna planerat mer för gästerna, ordnat paketdeal på ett hotell och liknande.

Men jag har tagit rådet från en av er i alla fall, jag och min sambo gör en minisemester på Gotland i samband med bröllopet. Visserligen hade jag velat välja själv vart jag skulle spendera min semesterkassa men vad kan man göra...

• MalinLarsson

Vi har festen på orten där vi bor. Det är 3 timmare hem till Hudiksvall där min familj/släkt/vänner kommer ifrån. Min sambos släkt kommer från Leksand så se behöver inte ha boende. Eftersom en stor del av gästerna kommer från annan ort så ville vi inte ta någon avgift och har avsagt oss presenter från alla. De får gärna lämna ett bidrag till bröllopsresan om de nu måste ge något (för det tror jag en del gör iaf, tyvärr).

Jag personligen skulle inte kunna ta ut en avgift eller önska mig presenter när gästerna sitter och åker så långt!

Tyvärr kan det ju då bli så att folk får stå över för att det blir för dyrt! En kuvertavgift på 400 kr/person lät också väldigt mycket. Man brukar väl ta max 250 kr/person känner jag.

Svar på tråden Vilka krav får ett brudpar ställa?