Dannedo skrev 2012-05-02 11:39:03 följande:
Nä förlåt nu, men jag blir så trött på BT-attityden att brudparet får göra precis hur de vill! Ja, det är klart att så länge man inte bryter mot lagen så får man bete sig som en idiot om man nu vill det, men jag tycker verkligen din syster gör alla fel här. Att ordna festen på Gotland är en sak, är det vad de drömmer om så ska de få göra det. MEN om man vet att samtliga gäster reser och betalar boende själva så kan man inte ha en kuvertavgift. Punkt. Brudparet vill uppenbarligen ha ett drömbröllop de själva inte har råd med och låter då gästerna betala, jag tycker bara det är så himla pinsamt. De skulle valt antingen eller: bröllop med kuvertavgift i stan eller bjuda på allt på Gotland. Jag förstår inte hur man kan resonera som de gör...
Men det absolut värsta här är väl att hon:
1.Kräver att du ska betala kuvertavgift trots att du som toastmadame kommer göra ett jättejobb under kvällen.
2.Förväntar sig en present! Som att det faktum att du är toastmadame inte är present nog...
Nu blir jag lite upprörd så här vid lunchtid när blodsockret börjar sjunka, men ibland förbluffas jag över hur egoistiska folk kan vara.
Till vårt bröllop kommer hälften av våra gäster vara tvungna att resa och ordna boende. Vår familj har en stuga som vi gärna bott på men vi låter istället några av våra gäster bo där natten innan och efter bröllopet och vi tar in på hotell. Vi bjuder på middag och dryck men har betalbar. Vi har uttryckligen sagt att vi inte önskar oss presenter, och vår toastmaster som drar ett stort lass blir bjuden på hotell. Hade vi inte haft råd så hade vi ordnat det på ett annat sätt.
Väl rutet! Jag håller med om allt! Vi har tyvärr också ett bröllop där många av gästerna måste resa och lägga pengar på hotellövernattning och jag är så himla tacksam att vi ändå har långväga gäster, tom från andra länder... jag har faktiskt haft lite ångest över att jag vet att vi har en del gäster som kommer som inte har det så bra ställt (det har inte vi heller iofs, men det är ju vi som gifter oss = vi prioriterar annorlunda) som måste lägga mycket pengar på hotell osv, och det känns som vi kräver mycket av våra gäster... men nu är det så att vart vi än skulle gifta oss så skulle några få resa, och iom att vi har valt att gifta oss i min barndomsstad så är det trots allt en hel del som kan sova över hos familj och släkt. Vi har dessutom satt klädkoden till kavaj då vi räknar med att det innebär minst bekymmer för gästerna, delvis pga att det är andra kringkostnader.
Vi kommer självklart bjuda på allt, tom ha fri bar (eller möjligtvis "frivilligt bidrag") och vi har sagt att vi inte förväntar oss ngt annat än att alla kommer och firar med oss. Att i en sådan situation ta kuvertavgift känns bara så otroligt... snålt!! Och jag håller med om att till och med be toastmadamen betala måste vara höjden av snikenhet!! Grrrrrrr

Jag är precis som Dannedo hjärtligt trött på attityden som gäller här på BT, VÅR dag VI gör som VI VILL utan någon hänsyn till vilka krav eller förväntningar man har på sina gäster! Man vill väl fira MED dom, inte bli firad AV dom? Då ska man väl se till att man visar hänsyn till sina gäster också?? Men att man kan vara tvungen till att resa för att vara med på bröllopet, det tror jag är snudd på oundvikligt... däremot så måste ju brudparet ta med det i beräkningen för vad övrigt man kan kräva av gästerna!