• Syster til Bruden

Vilka krav får ett brudpar ställa?

Jag vill skriva av mig och egentligen kanske det är är fel forum bland alla andra blivande brudar men annars måste jag gnälla inför min mamma och det är inte schysst.

Min syster gifter sig i mitten av juli i Visby och jag ska vara toastmadame. Ingen i familjerna bor på Gotland. Vår familj har ingen relation till Gotland men hans familj har stort sommarställe där. Jag har börjat boka resa och hotell för mig och min sambo och ju mer jag ser hur dyrt det kommer att bli ju mer irriterad blir jag på min syster och hennes fästman. Visby mitt i semestertider är inte billigt, bara hotellet, ett enkelt 3-stjärningt hotell i Visbys utkanter, går på 1500 kr natten och vi måste stanna två nätter. Flyg eller färja för två personer ska vi inte tala om... Och ovanpå detta så vill brudparet att gästerna, även jag som är toastmadame, ska betala 400 kr i kuvertavgift. Till saken hör att min syster och hennes fästman och hans familj kommer att vara på Gotland under en längre tid och bo gratis i sommarhuset. Men där finns inte plats för någon annan så alla andra måste boka hotell i Visby. För dem blir bröllopet budget men för mig och min sambo, och alla andra, tar trippen över till Gotland upp en stor del av semesterkassan. Att inte gå på bröllopet är ju egentligen otänkbart, det är ju min syster, men jag blir bara mer irriterad. Varför inte bara gifta sig här hemma i stan där bådas familjer, och vänner bor?

För övrigt är ju present, nya kläder til festen och allt annat roligt man kanske skulle vilja göra, typ fin festfrisyr eller sminkning helt uteslutet....

• Svar på tråden Vilka krav får ett brudpar ställa?
  • daniiel

Oj, jadu.. rent krasst sett så får väl brudparet ställa i princip vilka krav de vill på sina gäster, men det är ju inte säkert att gästerna dyker upp på bröllopet om det är alldeles för höga krav. Något som man som brudpar bör tänka på.

Jag tycker dock inte att brudparet måste ta hänsyn till att gästerna kanske vill köpa en present trots kuvertavgift (jag antar att brudparet inte förväntar sig presenter också?), köpa nya kläder (beroende på klädkod), gå och fixa smink och hår på salong osv. Det är ju extrakostnader som gästen själv väljer.

Annars är det ju vanligt att gästerna själva får betala resa, boende + present, eller kuvertavgift som i detta fallet. Är kuvertavgiften på 400kr per person eller par? Om den är per person så tycker jag den är i överkant med tanke på att alla måste resa också.

Du är brudens syster, toastmadame. Jag antar att ni står varandra rätt nära? Kan du inte prata med henne om detta? Säga hur du känner inför bröllopet och deras val.

• Syster til Bruden

Kuvertavgiften är 400 per person.

Jo, jag har pratat lite grann med henne, bland annat sagt att hon nog inte kan förvänta sig en present (fast då var hon fräck nog att säga att någon flaska vin att lagra till en bröllopsdag kunde de väl ändå få...). Men samtidigt är det ju försent att göra något, de bokade kyrkan förra sommaren och som syster är det ju svårt att tacka nej.

Är det verkligen VANLIGT att gäster får betala resa, boende, present/kuvertavgift? Jag har bara varit på bröllop här hemma, jag tycker det är lite fräckt att bjuda på bröllop långt borta från platsen man bor om man inte har särskilda skäl. Visst får man räkna med att vissa får resa för att de inte bor nära brudparet men att lägga ett bröllop där ingen bor känns ogenomtänkt...

• FelizLane

Jag kanske tycker att det är lite konstigt att ha kuvert avgift när man vet att många ska resa långt och bekosta boende och så. 

Men som sagt dom får ju göra som dom vill, men lär också acceptera att folk kanske inte kan komma.

Mitt tips till dig, ni kan inte tänka er att semestra på gotland då? Så kanske ni kan bo lite längre där och få ut lite mer av resan. Annars är väl camping kankse ett lite billigare allternativ till boende... 

• Anonym (ol)

Vi kommer faktiskt göra lite samma sak som din syster.

Jag och min sambo är från två olika delar i landet och innan vi flyttade dit vi bor i dag så bodde på ytterliggare ett ställe. Vi har med andra ord släkt och vänner utspridda över hela Sverige så var vi än hade valt att ha vårt bröllop så hade någon blivit tvungen att resa. Nu har vi valt att ha bröllopet i närheten av där vi bor just nu, vilket egentligen är det ställe där vi har minst anknytning till och det innebär att ALLA behöver resa och bo över.

Men det är också ett val från vår sida. Från början ville vi ha vårt bröllop på en ö för att ”tvinga” alla att stanna över. Vi vill ha en ordentlig fest och vi vill ha alla våra nära och kära runt oss så länge vi kan och vi vill inte att någon ska titta på klockan och tänka på att köra hem.

Våra gäster kommer själva få betala sina resor och sitt boende. Vi kommer inte heller ha någon öppen bar utan alla får ta hand om sitt eget alkoholintag efter middagen. Däremot så bjuder vi på hela middagen (alltså ingen kuvertavgift) och vi kommer avsäga oss presenter.

Vi förstår vilken kostnad det är för alla att resa och bo och vi vill att alla kommer, därför känner vi att det minsta vi kan göra är att låta de ”slippa” presenten.

Jag tycker inte att det är konstigt att gästerna betalar sin egen resa och boende. Det har jag gjort på alla de bröllop jag varit på. Jag har aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift men jag tycker nog att kuvertavgift ska vara istället för presenter. Men det är min personliga åsikt.

Hoppas det löser sig. Bröllop är dyrt och krångligt. Men det är INTE värt att bli ovän för. Prata med din syster. Låt inte detta bli en allt för stor tagg i er relation.

• Dannedo

Nä förlåt nu, men jag blir så trött på BT-attityden att brudparet får göra precis hur de vill! Ja, det är klart att så länge man inte bryter mot lagen så får man bete sig som en idiot om man nu vill det, men jag tycker verkligen din syster gör alla fel här. Att ordna festen på Gotland är en sak, är det vad de drömmer om så ska de få göra det. MEN om man vet att samtliga gäster reser och betalar boende själva så kan man inte ha en kuvertavgift. Punkt. Brudparet vill uppenbarligen ha ett drömbröllop de själva inte har råd med och låter då gästerna betala, jag tycker bara det är så himla pinsamt. De skulle valt antingen eller: bröllop med kuvertavgift i stan eller bjuda på allt på Gotland. Jag förstår inte hur man kan resonera som de gör... 
    Men det absolut värsta här är väl att hon:
    1.Kräver att du ska betala kuvertavgift trots att du som toastmadame kommer göra ett jättejobb under kvällen.
    2.Förväntar sig en present! Som att det faktum att du är toastmadame inte är present nog...

Nu blir jag lite upprörd så här vid lunchtid när blodsockret börjar sjunka, men ibland förbluffas jag över hur egoistiska folk kan vara.

Till vårt bröllop kommer hälften av våra gäster vara tvungna att resa och ordna boende. Vår familj har en stuga som vi gärna bott på men vi låter istället några av våra gäster bo där natten innan och efter bröllopet och vi tar in på hotell. Vi bjuder på middag och dryck men har betalbar. Vi har uttryckligen sagt att vi inte önskar oss presenter, och vår toastmaster som drar ett stort lass blir bjuden på hotell. Hade vi inte haft råd så hade vi ordnat det på ett annat sätt. 

• Dannedo

Men som det är nu kan du inte göra så mycket: Du hade kunnat framföra dina åsikter under planeringen men nu är det lite sent såvida du inte vill bli ovän. Men När det kommer till presenten så tycker jag att du har all rätt att säga att det faktiskt inte är ok av henne att begära det av dig, att du självklart gärna skulle ge något men att hennes attityd faktiskt inte är ok... 

• Dejli

Att folk måste resa etc är ju en sak. I dagens samhälle där många flyttat omkring i olika omgångar är det nog oundvikligt att undvika resor och övernattningar.

Dock tycker jag att om man väljer Gotland mitt i sommarsemestrarna så bör man i möjligaste mån hjälpa sina gäster med ett drägligt boende till en dräglig kostnad. Som sagt så är det svårt att komma undan till budgetpris till just Gotland sommartid med resor och boende. I de flesta andra delar av landet går det ju att boka budgetflyg, billiga tåg eller samåka i bil om så krävs - till Gotland är alternativen begränsade.

Jag är principiellt inte emot kuvertavgift, men det är ju en i sammanhanget ganska dyr sådan, och när det dessutom krävs att ALLA gäster ordnar dyr resa och dyrt boende... då tycker jag det är lite sniket faktiskt. Även om man väljer bort present och använder kläder man redan har så blir det med stor sannolikhet ett mycket dyrare bröllop att gå på än genomsnittet eftersom alternativen är så begränsade. Bättre då att ha en enklare mottagning och dra ner på kostnaderna...

• Anneli256

Håller med flera av ovanstående.. visst det är deras val..Men om man nu valt att ha kuvertavgift så förstår iaf inte jag att man kan vara så fräck att man förväntar sig en bröllopspresent också.. dessutom så är du toastmadame.. d är du som borde ha en present!!

Faktiskt så tycker jag att din syster och hennes m2b är helt ute och reser... hur resonerar andra som är bjudna?

• Strawberry
    Dannedo skrev 2012-05-02 11:39:03 följande:
    Att ordna festen på Gotland är en sak, är det vad de drömmer om så ska de få göra det. MEN om man vet att samtliga gäster reser och betalar boende själva så kan man inte ha en kuvertavgift. Punkt.

Men det absolut värsta här är väl att hon:
    1.Kräver att du ska betala kuvertavgift trots att du som toastmadame kommer göra ett jättejobb under kvällen.
    2.Förväntar sig en present! Som att det faktum att du är toastmadame inte är present nog...
    Instämmer!!!
    Mitt och min blivandes bröllop är en av de största dagarna i vårt liv och även en väldigt stor dag för många av de andra gästerna MEN det är inte deras bröllop och jag tycker det är väldigt fult gjort av din syster och hennes fästman, viss hänsyn bör man ta till gästerna! Att kräva att du ska betala som toastmadame känns bara fel!! Har du lagt fram och visat henne vad de kommer at kosta för dig bara att vara delaktig i hennes dag, kanske har hon helt enkelt inte fattat?
  • Dazzle

Alla får göra som de vill - men jag hade nog avstått att gå om det var både kuvertavgift och presenttvång!
    Ge en tjänst - barnpassning - danskurs - vad helst ni kan bidra med som present till dem!!

Lycka till, å utöver det får man nog stå ut med det brudparet önskar - om de önskar att folk ska komma.

Svar på tråden Vilka krav får ett brudpar ställa?