Vilka krav får ett brudpar ställa?
Jag vill skriva av mig och egentligen kanske det är är fel forum bland alla andra blivande brudar men annars måste jag gnälla inför min mamma och det är inte schysst.
Min syster gifter sig i mitten av juli i Visby och jag ska vara toastmadame. Ingen i familjerna bor på Gotland. Vår familj har ingen relation till Gotland men hans familj har stort sommarställe där. Jag har börjat boka resa och hotell för mig och min sambo och ju mer jag ser hur dyrt det kommer att bli ju mer irriterad blir jag på min syster och hennes fästman. Visby mitt i semestertider är inte billigt, bara hotellet, ett enkelt 3-stjärningt hotell i Visbys utkanter, går på 1500 kr natten och vi måste stanna två nätter. Flyg eller färja för två personer ska vi inte tala om... Och ovanpå detta så vill brudparet att gästerna, även jag som är toastmadame, ska betala 400 kr i kuvertavgift. Till saken hör att min syster och hennes fästman och hans familj kommer att vara på Gotland under en längre tid och bo gratis i sommarhuset. Men där finns inte plats för någon annan så alla andra måste boka hotell i Visby. För dem blir bröllopet budget men för mig och min sambo, och alla andra, tar trippen över till Gotland upp en stor del av semesterkassan. Att inte gå på bröllopet är ju egentligen otänkbart, det är ju min syster, men jag blir bara mer irriterad. Varför inte bara gifta sig här hemma i stan där bådas familjer, och vänner bor?
För övrigt är ju present, nya kläder til festen och allt annat roligt man kanske skulle vilja göra, typ fin festfrisyr eller sminkning helt uteslutet....